Jaarlinger anders?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Jaarlinger anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:29

Hallo allemaal,
Ik ben vanplan een jaarlinger (extra) aan te schaffen,
Ik heb alleen een paar vragen over deze jonge paarden.
Momenteel betaal ik dit voor mn huidige paard:

- 2700 aan stalling
- 80,- wormenkuur (4x per jaar 20,-)
- 120,- hoefsmid (3x per jaar 40,-)
- 50,- inentingen
- 100,- tandarts (ongeveer verschilt nog wel eens)
- 1000,- voor het sparen voor als hij eventueel ziek word.

Zijn deze kosten voor een jaarlinger anders?
Bijv, moet hij vaker naar de hoefsmid, andere wormenkuren of intentingen?
En nog een algemeen vraagje: is 1x per jaar inenten tegen influenza en tetanus genoeg?

Graag reactie!!
Laatst bijgewerkt door Hinnik123 op 29-02-16 16:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Jaarlinger anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:31

Ben je van plan om je jaarling op stal te zetten? Waarom zou je het dier niet minimaal nog een jaar buiten laten om op te groeien?

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:32

De basis enting zal gegeven moeten worden, en dit brengt wat kosten met zich mee.
Het meest voorkomende schema is
De eerste enting
4 tot 8 weken later de 2e enting
6 maanden na de 1e enting komt de 3e enting.
Daarna kan hij jaarlijks gevaccineerd worden vanaf de 3e enting.
Dit is uiteraard alleen nodig als hij dit nog niet heeft gehad, niet vergeten te controleren in het paspoort, zodat je niet later voor een verrassing komt te staan.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:34

Je bent wss geen €225 per maand kwijt aan stalling, opfok is wel wat goedkoper. Tandarts is bij een jong paard slim om 2x per jaar te laten komen omdat het gebit nog zo wisselt en als hij als veulen niet goed geënt is komt er nog +/- €40 incl voorrijkosten eenmalig, om de basisenting op orde te hebben.
Vaker naar de smid zou kunnen, ligt eraan of hij een afwijkende stand heeft, dan is het verstandig om dat nu goed bij te houden zodat dat nog recht kan groeien, als hij nog in de groei is dan groeit dat nog recht, bij een volwassen dier niet meer.

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:37

Woogy schreef:
Ben je van plan om je jaarling op stal te zetten? Waarom zou je het dier niet minimaal nog een jaar buiten laten om op te groeien?

Ik ga de jaarlinger niet stallen,
hij staat wel op dezelfde stal maar wel 24/7 buiten (met inloop stal) en alleen als het echt noodweer is en het niet veilig wordt gaat ie naar binnen. (dat is teminste de planning)

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:38

Amiigo schreef:
Je bent wss geen €225 per maand kwijt aan stalling, opfok is wel wat goedkoper. Tandarts is bij een jong paard slim om 2x per jaar te laten komen omdat het gebit nog zo wisselt en als hij als veulen niet goed geënt is komt er nog +/- €40 incl voorrijkosten eenmalig, om de basisenting op orde te hebben.
Vaker naar de smid zou kunnen, ligt eraan of hij een afwijkende stand heeft, dan is het verstandig om dat nu goed bij te houden zodat dat nog recht kan groeien, als hij nog in de groei is dan groeit dat nog recht, bij een volwassen dier niet meer.

Ik begrijp uit je bericht dat ik hem wel dus ieder jaar de 2 vaste entingen kan geven?
En kan ik de wormenkuren die ik gebruik voor mijn paard ook gebruiken voor een jaarlinger?

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:40

fleurtjeuh schreef:
De basis enting zal gegeven moeten worden, en dit brengt wat kosten met zich mee.
Het meest voorkomende schema is
De eerste enting
4 tot 8 weken later de 2e enting
6 maanden na de 1e enting komt de 3e enting.
Daarna kan hij jaarlijks gevaccineerd worden vanaf de 3e enting.
Dit is uiteraard alleen nodig als hij dit nog niet heeft gehad, niet vergeten te controleren in het paspoort, zodat je niet later voor een verrassing komt te staan.

Dankjewel!! hier heb ik zeker iets aan!
Weet je misschien ook hoe duur die entingen zijn?
En of je ze zelf mag zetten of een dierenarts?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:41

Wormenkuur is gewoon hetzelfde zover ik weet. Wel niet elke keer hetzelfde middel gebruiken ivm resistentie bij de wormen. Mijn DA vraagt mij welke soort hij de keer ervoor gekregen had zodat hij dan een andere soort kan geven :)

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:46

Een jaarling kost eigenlijk hetzelfde als een paard. Alleen qua stalling zou het goedkoper kunnen ivm opfok. Maar qua enting, tandarts precies zo.. Wormenkuur ook (kunnen dezelfde als grote paarden. Ze zijn dan ouder dan 7/8 maand) hoefsmid is het eigenlijk precies zelfde als een volwassen paard. Mijn jaarling gaat met de grote paarden mee. Je kunt nu nog wat aan de stand doen en ze staan in het land. Waardoor de hoeven snel groeien en niet slijten. Dus 4x in het jaar zeker. Eerder nog vaker denk ik. Bij om de maand en uiterste geval 1x in de 3 maand.

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:46

Art_Ificious schreef:
Wormenkuur is gewoon hetzelfde zover ik weet. Wel niet elke keer hetzelfde middel gebruiken ivm resistentie bij de wormen. Mijn DA vraagt mij welke soort hij de keer ervoor gekregen had zodat hij dan een andere soort kan geven :)

Wormenkuren hoef je toch niet persé bij de dierenarts te kopen?
die kan je toch ook ergens anders halen?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:46

Bekijk sowieso eerst het paspoort van het te kopen jaarling. Als het de basisenting al heeft gehad, is het vanaf daar ieder jaar 1.

En het is jaarling, en geen jaarlinger ;)

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:50

MeganBoy schreef:
fleurtjeuh schreef:
De basis enting zal gegeven moeten worden, en dit brengt wat kosten met zich mee.
Het meest voorkomende schema is
De eerste enting
4 tot 8 weken later de 2e enting
6 maanden na de 1e enting komt de 3e enting.
Daarna kan hij jaarlijks gevaccineerd worden vanaf de 3e enting.
Dit is uiteraard alleen nodig als hij dit nog niet heeft gehad, niet vergeten te controleren in het paspoort, zodat je niet later voor een verrassing komt te staan.

Dankjewel!! hier heb ik zeker iets aan!
Weet je misschien ook hoe duur die entingen zijn?
En of je ze zelf mag zetten of een dierenarts?

Alleen een dierenarts mag enten.
Ik heb Geen idee hoe duur het is.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Jaarlinger anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:51

gemiddelde enting kost 25 euro. afhankelijk van de praktijk en voorrijkosten kom je op een ander bedrag uit.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Jaarlinger anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:24

Wormenkuren moet je wel bij de DA kopen, ieder keer aan ander middel is onzin je kunt beter een ontwormingsschema aanhouden die bijv. op de website van de Lingehoeve staat oid.

Enten hoeft nadat hij de basisenting heeft gehad maar 1x per jaar.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Re: Jaarlinger anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:07

Wormenkuur bij een da halen ivm logboek. Die moet je erbij krijgen!
Maar het ook zo zijn dat ze eerst een mestonderzoek willen doen om dan een ontwormings schema vast te stellen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:00

Denk dat je in je schatting eerder te duur uit bent, het kan goedkoper.

Opfokstalling voor 225 per maand vind ik veel als het hoofdzakelijk weidehuisvesting is! Ter indicatie (nu zijn we hier ook wel goedkoop, ben ik me bewust), wij vragen tussen de ca. 80 en 110 per maand, variërend in leeftijdscategorie.

Vraagt je hoefsmid voor bekappen echt 40 euro? Hier betalen we 25 per paard.
De totaalkosten die je hieraan kwijt bent hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit hoeven van je Fjord. Heb hier staan die er geregeld er aan toe zijn, maar ook waarbij je van de smid na 1,5 jaar nog te horen krijgen 'nou deze hoeft eigenlijk niet hoor'.

Inenting is 1x per jaar voldoende. Je kunt je zelfs afvragen, als de stal dat ook accepteert, of je überhaupt wel jaarlijks wil enten. Tetanus werkt in principe langer en influenza, daar kun je omheen discussiëren hoe nuttig het is (zeker als je jaarling in een vaste groep gehuisvest staat en erg weinig tot geen invloeden van buitenaf zijn, weinig stresssituaties, etc).

Tandarts doen we hier eigenlijk pas vanaf 3 jaar ivm wisselen van het gebit of wanneer er eerder problemen geconstateerd worden. Dat is dus maar net wat je zelf wil.

Ontworming kun je het best nagaan bij je dierenarts of overleggen wat daarin verstandig is, die zal het toch ook moeten leveren ;) Ontwormingen heb je al vanaf 8 euro op receptbasis...afhankelijk van of je breedspectrum wil of slechts ivermectine en ga je voor een duurder merk-middel of neem je de simpele (maar met exact dezelfde werkzame inhoud :+).