Fjord lang en laag rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Fjord lang en laag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 23:20

Hoi! Sinds een maandje in bezit van een 9 jarige fjordenmerrie! Nu het 'probleem': met losstappen ben ik al een tijdje aan het oefenen met lang en laag. Dus lekker het neusje bij de grond. Ik heb alles geprobeerd, gewoon de teugels los gelaten, beetje oppakken en contact vragen, etc. Maar ze heeft hier moeite mee, ze vind sowieso een ontspannen houding aannemen lastig, hoeveel figuren ik ook rijd, tempowisselingen ik ook maak en hoe goed de achterhand er nou onderzit, ze wilt niet goed lang en laag, en vandaag eindelijk 2 stappen goed gelukt maar gelijk weer omhoog komen.. ze is ook niet makkelijk in nageeflijkheid. Maar dat lukt nu wel! Iemand bij mij op stal met ook een fjord vertelde dat dat haar fjord dit ook heeft. Maar in ieder geval: herkent iemand dit bij zijn/haar fjord en hebben jullie misschien tips?

Meggie019

Berichten: 68
Geregistreerd: 01-05-13

Re: Fjord lang en laag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:46

Mijn fjordenkruising vond dit ook lastig tot dat ik de zadelmaker eens liet komen een klein dingetje veranderd en ze loopt nu op stofzuiger modus, dus misschien is dat het probleem een slecht passend zadel kan veel hinder geven. En anders veel geduld ze moeten het ook door krijgen dat het fijner loopt, in stap ging het heel snel bij mij maar in draf heeft dit heel lang geduurd ik heb de teugels lang gelaten en als ze dr hoofd maar een beetje omlaag deed belonen en nu kan ze ook in draf halsstrekken :) maar dit heeft mij ook echt 3 maanden gekost met heel veel rondjes lange teugel rijden

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: Fjord lang en laag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:48

Zadel nakijken
En dit is vaak makkelijker te oefenen aan de longe

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:48

Ik denk dat dit gewoon een zadel/rug/lichamelijk probleem is, in principe kan elk paard stofzuigen. De een komt wat lager dan de andere, maar los laten en hals laten zakken moet mogelijk zijn. Ik heb hier dan ook geen last van met de fjord die ik rijd.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Fjord lang en laag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:21

Hij moet het in elk geval gewoon kunnen, grazen kan hij ook lijkt me haha
Sowieso niet de teugels losgooien, wel gewoon contact houden. En gewoon vaak halsstrekken meepakken, het heeft tijd nodig. Hij deed het al twee stappen dus dat is al beter dan niks! Helemaal bij de grond zal het waarschijnlijk niet worden maar gewoon steeds een beetje langer en een beetje lager vragen en dan komt het wel :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:36

Fjorden zijn niet echt optimaal gebouwd om het goed te doen, maar het kan natuurlijk wel. Ik heb een beetje het idee dat je verwacht dat hij zo ineens met z'n neus over de grond gaat, dat gaat inderdaad niet. Steeds wat meer vragen en daarbij opletten dat hij niet op de voorhand valt. Blij zijn met kleine stukjes en proberen te stoppen voor het mis gaat. Meestal zie je paarden hierbij op de voorhand vallen, dan is het totaal nutteloos en kum je hem beter net wat hoger instellen.

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:15

Dat idee heb ik helemaal niet, ^ik ben er nu al een paar weken mee bezig en ik blijf er moeite mee houden dus ik vroeg om tips en ik gaf aan wat ik al had geprobeerd. Ik verwacht niet dat ze gelijk met haar neus over de grond gaat maar ik verwacht wel dat er technieken/tips zijn om dit makkelijker te maken voor mij en haar. Maar bedankt voor al jullie tips, we doen gewoon rustig aan en het zadel is een beetje opgevuld dus we gaan kijken of het al beter gaat. Maar de zadelmaker vertelde dat het zadel alleen een beetje opgevuld moest worden, maar dat het nog geen irritaties voor haar had. (Ik had de zadels 3 maanden hiervoor ookal gecheckt namelijk). Misschien dat het er ver weg een beetje mee te maken had, maar ik denk dat we gewoon lekker moeten oefenen. Die 2 stappen lang en laag waren inderdaad al richting de goede kant! De tip van het aan de longe oefenen is ook een goeie! maar Daar doet ze het wel heel goed, het is echt met rijden.. Dus ik moet steeds ietsjes lager vragen, dus eerst een beetje en zo per keer ietsjes lager proberen te werken. Dat klinkt als een goeie tip! Ik denk dat het goed gaat komen. En zorgen dat ze niet op de voorhand valt, dat is ook een goede tip. Dankjulliewel :j

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Fjord lang en laag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:23

als het harnachement in orde is zou ik haar gaan longeren eventueel inclusief chambon. hierdoor is er geen druk in de mond maar achter haar oren. ze zal dan makkelijker zakken. dit opbouwen om haar sterker hier in te maken. daarna opnemen in het werk onder het zadel en voor afwisseling dit blijven doen. op die manier loopt mijn trekpaard nu heel fijn dressuur.

success, alles met gedudl. het duurt minimal 6 weken voordat ze sterk genoeg is. daarna nog eens 6 weken voor de bevestiging.

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:49

DarkoFoitzik schreef:
als het harnachement in orde is zou ik haar gaan longeren eventueel inclusief chambon. hierdoor is er geen druk in de mond maar achter haar oren. ze zal dan makkelijker zakken. dit opbouwen om haar sterker hier in te maken. daarna opnemen in het werk onder het zadel en voor afwisseling dit blijven doen. op die manier loopt mijn trekpaard nu heel fijn dressuur.

success, alles met gedudl. het duurt minimal 6 weken voordat ze sterk genoeg is. daarna nog eens 6 weken voor de bevestiging.

Dat klinkt zeker als een goede tip! Dankjewel! :D en dan dus alleen tijdens het longeren die hulpteugel gebruiken, en dan zal het onder het zadel met lang en laag beter gaan? En het is een hulpteugel die het omlaag gaan stimuleert en niet dwingt? Dan lijkt mij dat wel een goeie hulpteugel om af en toe te gebruiken! Ik ben niet tegen hulpteugels, wel als mensen daarmee het probleem weg drukken. Maar als zetje in de goede richting zoals jij hebt gedaan vind ik alleen maar goed! :j

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Fjord lang en laag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:59

ik ben het geheel met je eens. deze hulpteugel maakt het alleen wat ongemakkelijk voor het paard om bovenin de rug weg te drukken. als hij zich ontspant krijgt hij een beloning. je moet hem niet te strak afstellen natuurlijk. zoek een filmpje van Wil Faeber op youtube die legt het uit. je kunt weinig schade met deze hulpteugel berokkenen.

ik advieseer je het in een sessie van 20-30 minute ongeveer 10 a 20 minute te gebruiken. dus eerst even zonder warm laten lopen en dan de teugel eraan zetten.

ze zal in het begin heet onrustig zijn omdat ze haar houding gaat zoeken. ze is immers nog niet lenig of sterk genoeg om die houding lang vol te houden. naar mate ze sterker wordt zal ze het langer volhouden totdat ze volledig met haar neus lag kan in alle gangen.

voor onder het zadel heft dit het voordeel dat ze weet dat ze naar het bit kan reiken zonder dat ze een harde hand tegen komt. Aanvullen maak je haar lichaam sterker en bereid je haar voor op het ruiter gewicht. je wilt immer dat ze haar bovenlijn ontspant en haar buikspieren aan spant.

voor het rijden zou ik je wel een instructeur aanraden, eventueel klassiek geschoold.

success ermee :)