Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 20:38

Hallo!

Ik zit al een hele tijd te kijken naar wat voor paard ik wil hebben. Omdat ik altijd al een zwak voor fjorden heb gehad wil ik graag eens gaan kijken of dat ras voor mij wat kan gaan betekenen.

Ik wil opzoek gaan naar:

- Een fjord tussen de 6-12 jaar
- Braaf
- Mag een pittig paard zijn
- Geen rare sprongen of bokken ( kan altijd gebeuren maar liefst niet te vaak)
- Kent het bos en kan ook alleen naar buiten
- Er hoeft geen niveau qua dressuur op te zitten. B of L vind ik helemaal goed. Hoger mag altijd

Wat zijn de prijzen van fjorden aan de bovenstaande eisen? Ben je dan veel geld kwijt? Of juist niet veel geld?

Ik ben al veel aan het googlen naar stallen en fokkers, maar kom eerlijk gezegd alleen maar jong grut tegen.
Ik zou heel graag al eens kennis gaan maken met een aantal paarden maar ik wil pas rond augustus echt gaan kopen.
Weten jullie een stal waar je gewoon kan proefrijden en kan kennismaken met een aantal fjorden?
Ik heb echt nog veel meer vragen maar die zullen mij vast snel te binnen schieten :)

Alvast bedankt!

marion_h
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:14

Hallo!

Natuurlijk is het aanschaffen van een eigenpaard/pony een heel ding omdat je echt met vaste kosten per maand zit en een backup moet hebben voor als er iets gebeurd.. Ik ben mijn fjord op bokt tegen gekomen! en ben gaan kijken en uitproberen en ik ben al ruim 2 jaar heel blij met hem! ik denk dat e het beste een beetje kan rond kijken op bokt of marktplaats en gewoon gaan kijken en uitproberen! je kan natuurlijk ook bij handelaars gaan kijken misschien staat daar ook wel wat tussen! :j
Afbeelding


mvg
Marion

Cajra
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-11-08

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:17

Kijk eens op FB fjorden te koop.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:22

Momenteel zijn juist de fjorden die jij zoekt lastig te vinden.
Heb het zelf ervaren want was zelf vorig jaar opzoek naar zoiets.

Qua prijs denk ik dat je rond de 2500 of meer uit gaat komen voor een fjord die aan je eisen voldoet.
Of dat duur is weet ik niet, het is vraag en aanbod en de vraag is momenteel groot.
In vergelijking met andere rassen denk ik dat je sowieso niet zo duur uit bent.

Heb mijne via een kennis kunnen kopen, heb een beetje het geluk dat ik in de wereld zit en zodoende beschik over connecties. Maar dan nog is er wat tijd overheen gegaan.
Marktplaats, FB en bokt goed in de gaten houden en snel reageren als er wat van je zin op staat.

Succes!!

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:23

Mijn Fjord kwam van Speurders.nl, gewoon van een particuliere verkoper. Mijn Fjord was toen 7 jaar en het is nogal een luie Fjord. Inmiddels heb ik haar al weer 7 jaar en nog steeds gelukkig met haar! Ze had bij aankoop niet echt een wedstrijdniveau maar was wel heel braaf onder het zadel. Ik rijd zelf ook geen wedstrijden en ben dat ook niet van plan, dus voor mij was dat ook geen eis.
Voor mijn Fjord heb ik toen 1600 euro betaald, maar de markt lag op dat moment nogal op z'n gat: veel aanbod en weinig vraag.
Ik zou dus zeker Marktplaats en dergelijke sites in de gaten houden.

Je kunt nog contact opnemen met Bart van den Berg uit Wanneperveen; die fokt Fjorden. Vaak verkoopt hij jong spul, maar misschien weten ze nog wel wat voor jou.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 21:32

Dankjewel!

@marion wat een leukerd heb je! Ik ben inderdaad al druk het internet aan het afzoeken :D

@cajra ik heb me gelijk aangemeld!

@Jeskim Dat vind ik een hele mooie prijs voor een fjord. Dankjewel!

@mairead ik ga daar ook maar eens kijken. Ken het wel maar nog nooit op gekeken. Ik heb inderdaad al de site van Bart gezein en daar stond alleen maar jong grut op. Ik zal maar eens contact met hem op gaan nemen! Thanks :D

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:35

Leuk dat je misschien een fjord gaat kopen, hoop dat je een leukerd vind.
Maar hou ook je ogen open voor andere rassen, kan natuurlijk ook een leuk exemplaar tussen zitten.
(hoewel fjorden natuurlijk ontzettend leuk zijn!)

In welke maat zoek je? Ook wel handig om daar vast over na te denken, hoewel een kleinere brede groter kan lijken dan een grotere dunne. (en dan bedoel ik niet een te dikke, maar gewoon een bredere)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 21:40

Ik ben helemaal fan van Tobago sinds Horse Event _O- O:)
Ik sta zeker open voor andere rassen. Maar een fjord vind ik toch hét ultime ras.
Ik ben zelf aardig lang ( 1,80) Dus ik weet niet zo goed hoe het zal staan als ik op een kleinere fjord zit. Ik weet niet of ik daar de juiste maat voor heb. Daarom wil ik juist uitproberen. Maar ik vind het zo raar om naar een handelaar te gaan en te zeggen 'hé mag ik even een op een kleine fjord rijden? := '
Ik denk dus dat ik voor een grotere fjord moet gaan. Thuis hebben we ook een fjord. Maar dat is mijn lieve obesitasfjord (insulineresistent) en daar pas ik op omdat ze zo dik is _O-Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:47

Da's geen dunne nee!!
En Toobs ach dat is gewoon halve fjord, waar je mee omgaat ga je op lijken toch?
(aangezien die natuurlijk met 2 fjorden dames woont)

Mijn jonkie is 1.40 en ik ben 1.84 nog wat... mijn oude is 1.47.
Afbeelding
Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 21:50

Dat kan nog prima toch? En is Hepsie een brede fjord of een smalle fjord? En hoe is de galop bij fjorden?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:53

Leuk weer een fjord! Vind ik ook goed bij je passen. Maar ik neem aan dat je daar niet dat instructieding mee wilde gaan rijden? Waarvoor je eerst een paard zocht?

Bij ons hier is trouwens een leuke fjordenfokker, mocht je interesse hebben kan je pb'en!

officialnik
Berichten: 50
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:56

Deze hier boven zijn echt geweldig *\o/* .
Ik ben zelf niet zo van de fjorden maar goed.voor een goede fjord zit je al gauw denk ik rond de 2.500 3.000 euro. En aangezien je wel iets groots nodig hebt is het nog moeilijker te vinden

marion_h
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:59

wauw wat een gave fjord sjolvir! galop vond ik in het begin heel vreemd bij mijn fjord maureen95! maar toen kwam ik net van ijslanders af dus dat was wel een verschil :D

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:06

Ik heb mijn fjorden ruin van 1.55 op 4 jarige leeftijd voor €1800 gekocht. Een manus x tunfeld. Na twee jaar bleek dat hij lichte ataxie heeft dus zal hij nu minder waard zijn. Ik denk dat je gewoon goed moet zoeken en niet teveel moet betalen voor een fjord.

Fjord 1.47 en ik 1.75

Afbeelding

Fjord 1.55 als 5 jarige. Inmiddels is hij een stuk breder en lijk ik bijna klein :')

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 22:14

liekec schreef:
Leuk weer een fjord! Vind ik ook goed bij je passen. Maar ik neem aan dat je daar niet dat instructieding mee wilde gaan rijden? Waarvoor je eerst een paard zocht?

Bij ons hier is trouwens een leuke fjordenfokker, mocht je interesse hebben kan je pb'en!

Ja leuk he fjorden :D
Ik ga inderdaad niet meer dat instructieding doen. Wel iets anders maar ik zie nog wel wanneer dat gaat gebeuren.
Ik stuur je even een pb!

Mooie fjord PrizTwir! Mooie prijs ook!

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:48

marion_h schreef:
wauw wat een gave fjord sjolvir! galop vond ik in het begin heel vreemd bij mijn fjord maureen95! maar toen kwam ik net van ijslanders af dus dat was wel een verschil :D

Ik moest ook heel erg wennen aan de galop van mijn Fjord, om de een of andere reden. Nu vind ik het wel lekker zitten!
Draf daarentegen kon ik vanaf het begin zonder zadel meteen gemakkelijk uitzitten.
Natuurlijk verschilt het ook wel per Fjord hoe de gangen zijn.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:46

Ik had nog nooit op een fjord gezeten toen ik mijn fjord aankocht.
Kon toen ook niet proefrijden want hij was nog geen 3jaar en dus nog niet zadelmak.
Nu heb ik hem zelf zadelmak gemaakt en ik vind het een hemelse draf om door te zitten, je hoeft echt geen moeite te doen (maar ik kan in het algemeen wel goed doorzitten). De galop, wat altijd al mijn zwakste punt is geweest en waar ik altijd in de lucht ging bij het galopperen, gaat nu bij mijn fjord veel makkelijker. Ik vind hun galop iets vlakker waardoor ik geen zo'n smeet krijg (of toch bij mijn manneke).
De gangen vind ik dus echt iets makkelijker dan een KWPN'er... Maar ze compenseren het dan met hun koppig en leuk karakter :D

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:34

ik heb sinds vorige week een fjord. gewoon particulier gekocht. een gezonde pony maar rijtechnisch niet goed gereden. ik heb haar gevonden via een verkoopsite.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:46

Ik zou eens bij Bart van den Berg gaan kijken, die heeft momenteel wel leuke paarden op de site staan.
Ook heeft hij er zoveel staan dat je een leuke indruk krijgt wat de fjord is.

durkjelover1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-04-16

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:46

Ik krijg een Fjord voor 1500 euro. Ik vind dat wel een redelijke prijs.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:50


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:06

Dankjewel Cayenne! Helaas ken ik alleen niet iemand die goed duits kan om voor mij te onderhandelen en tegelijkertijd kan kijken of het paard goed loopt en wat voor mij is :(

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ik wil een fjord gaan kopen. Wie, wat, waar en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:44

Ik rijd veel buitenritten en strandritten bij een man uit breda. Hij fokt en verkoopt fjorden maar niet heel intensief volgens mij. Maar wel altijd hele brave dieren maar zit ook best wat pit in. Alleen dressuur worden ze niet echt op getrained maar zullen er ook best wel wat zijn die dat kunnen.

Stalhouderij het fjordenpaard in breda.
Misschien kun je eens vragen of hij iets heeft staan wat aan je eisen voldoet. Ik vind het zelf altijd leuke en actieve fjorden in iedergeval.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:53

Maureen95 schreef:
Dankjewel Cayenne! Helaas ken ik alleen niet iemand die goed duits kan om voor mij te onderhandelen en tegelijkertijd kan kijken of het paard goed loopt en wat voor mij is :(


En een weekeindje Duitsland plannen en zelf verschillende fjorden bezoeken?

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:54

Is het niet wat om voor een kruising Fjord te gaan? Heb bijv. wel eens een erg leuke Fjord x Fries gezien :D Dan heb je ook gelijk een wat grotere maat. Al zal dat ook wel lastig te vinden zijn.

Ik weet wel dat Het Fjordenpaard in Drenthe wel eens kruisingen fokt.