Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voorzichtig een beetje op zoek... dekhengst

 
Profiel   

Ok, dit is eigenlijk héél voorbarig maar aangezien ik niet thuis ben in het ras wil me toch rustig aan eens een beetje gaan inlezen in en Fjord-hengsten en -bloedlijnen...

Ik heb een kruising Konik x Hucul merrie die ik héél misschien volgend jaar of over 2 jaar wil laten dekken. Ik heb zitten dubben wat voor hengst je dan zou willen gebruiken en op zich zou Hucul heel leuk zijn maar dan moet ik met haar naar een van de Balkan-landen om haar te laten dekken en dat gaat me te ver. Koniks zijn wel dichter bij te vinden maar daar kies ik vrij bewust niet voor.
Dus verder kijken en dan komt de Fjord hoog op m'n lijstje. Voor ik m'n merrie kocht was ik heel bewust op zoek naar een kruising Fjord omdat ik dit zulke leuke paardjes vind. Een kruising Fjord lukt wel heel vaak heel erg goed vind ik. Qua type zou het ook zeker goed passen bij mijn merrie.

Wat ik zoek in een hengst is vooral een goed karakter. Vriendelijk en meegaand, nieuwsgierig maar niet snel onder de indruk is wat ik zoek. Typje 'coole kikker' zeg maar. Als ik ga fokken dan is het puur voor mezelf, om er in de toekomst een fijne buitenrijpony aan te hebben, eentje die ik rustig dwars door het dorp kan rijden zonder te verongelukken. Daar hoort opvoeding en training bij maar ook een bepaald aangeboren flegmatiek temperament.
Verder zoek ik een beetje maat, mijn merrie is 1.44 en dat is krap aan groot genoeg voor mij, het werkt omdat ze breed en rond geribd is. Maar liefst zou ik er een paar cm. bij hebben, richting 1.48/1.50, dus een hengst die een beetje maat fokt zou mooi zijn.
Het belangrijkste verbeterpunt van m'n merrie is haar rug. Die is wat aan de weke kant, mede door slechte training in het verleden maar dan nog... een hengst met een goede rechte rug (die hij uiteraard ook door geeft) is wel een pre.

En dan heb ik natuurlijk stiekem ook nog voorkeur voor een kleurtje... Mijn merrie is grullo, dus als bovenstaande eigenschappen ook nog in een gra-verpakking te vinden zijn zou dat wel heel gaaf zijn.

Mijn vraag aan de kenners... welke hengsten zouden jullie adviseren en/of welke bloedlijnen zijn interessant.

Oh... Mijn merrrie is IR-gevoelig, géén bloedlijnen waar zaken als zomereczeem en IR vaker dan gemiddeld voorkomen dus.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 01:31 



 
Profiel   

Stal Haas in Grijpskerk heeft nu Brijol ter dekking. Deze is mooi gra kleurig. Ook zijn ze eigenaar van Jelte, mooie donker Isabel en draagt het gra gen :j.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 21:53 



 
Profiel   

Dank je voor je reactie.
Cool, maar kleur is wel vér ondergeschikt aan karakter en bouw hoor, da's de kers op de taart maar zonder kersen moet die taart ook te pruimen zijn ;)
Ken je beide hengsten of weet je hoe die qua karakter vererven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 14:24 



 
Profiel   

Brijol alleen van horen zeggen, wat kleiner 1.42, rank maar met hele mooie makkelijke gangen. Jelte is halfbroer van mijn hengst Gio, super braaf karakter! :D Wel grover dan Brijol, volgens mij rond 1.40, met ruimen gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 15:21 



 
Profiel   

Beetje stevig is goed, is mijn merrie ook en wil dat ook niet kwijt. Het hoeft dus geen 'rijtypisch' gefokt dier te zijn, liever niet zelfs. Een hengst met maat is mooi maar dat moet wel met behoud van 'type' zijn zeg maar. Even je advertentie gekeken, die van jou is ook een leukerd zeg! En flink aan de maat zag ik :D

Ik ben niet zo thuis in de fjord-kleur-vererving, wat zit er genetisch achter rodblakke, zijn fjorden dun-gen dragers of is het net weer een ander gen? En is rodblakke dan wat we in de quarterwereld red-dun noemen? (vos met dun zeg maar)?
Mijn merrie is grullo (niet getest overigens maar gezien haar kleur en afstamming kan ik dat vrij veilig aannemen). Dat is dus zwart met dun. Maar een gra fjord heeft wel dat wit in de manen dus ik ga er een beetje van uit dat daar toch ook nog wat anders speelt... Ik ben dus wel benieuwd hoe het uit pakt als je een fjord op een 'gewone' dun (grullo in dit geval) zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 19:25 



 
Profiel   

Fjorden zijn homozygoot dun. Waar het vandaan komt dat zij lichter zijn is nog niet ontdekt. Een rodblakke is dus idd gewoon een red dun. Hoe de kleur vererving dan uitpakt wanneer je de jouwe kruist met een fjord is dus niet helemaal te voorspellen. Maar het veulen zal altijd dun zijn.

Ik vermoed dat Brijol te klein voor je is. Jelte is 1.46m gemeten in het jaar van zijn goedkeuring (toen hij 3 was) dus die zal nu wel iets groter zijn. Denk dat Amber een typfoutje heeft gemaakt toen ze zei dat ie 1.40m was.

Zelf heb ik een 2 jarige hengst, nakomeling van die van amber, die is nu 1.46m Gio fokt dus groot. Dan verwacht ik dat Jelte dat ook doet gezien dat zn halfbroer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 19:49 



 
Profiel   

Ah thanks voor de info... 't Is allemaal nog maar een beetje 'fantaseren' en 'wie weet' maar toch wel leuk om uit te pluizen en over te lezen. Krijg er wel helemaal de kriebels van. Jaren terug een veulen bij m'n Paint gefokt en die was érg goed gelukt en ik vond het zó leuk om zo'n kleintje van jongs af aan te zien opgroeien en op te voeden... Lijkt me wel heel leuk om dat nog een keertje te doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 01:33 



 
Profiel   

Misschien is Manus ook nog een optie, staat ter dekking bij Bart van den Berg in Wanneperveen.
Bart heeft meerdere hengsten staan, een kijkje waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 20:54 



 
Profiel   

Of deze knapperd! Belgisch goedgekeurde dekhengst Niko.
Wat steviger type, ruime en sterke bewegingen en een top karakter! Erg fijn paard voor de wagen maar ook onder het zadel.

[ img ]

www.bvandenberg.nl :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 15:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen