Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Herkenbare opmerkingen/situaties voor Fjorden eigenaar

 
Profiel   

Hey! Mijn naam is Fenna en ik heb een YouTube kanaal genaamd HoefWijzer wat volledig over paarden gaat. Ik bezit zelf een fjord en mij lijkt het super leuk om een video te maken over herkenbare opmerkingen/situaties die je als eigenaar van een fjord krijgt/hebt. Hier een voorbeeld van wat ik bedoel en hoe ik het beeld wil brengen:

Ik krijg regelmatig deze opmerking: "fjorden kunnen niet springen".

Dus dan zie je die tekst in beeld en dan krijg je daarna een stukje film met een stoer muziekje eronder met dat mijn fjord heldhaftig over een hindernis springt.

Of "fjorden zijn sloom".

En dan zie je mijn fjord door de bak of wei racen met het geluid van een ferrari eronder. :P

Dit zijn even 2 hele makkelijke voorbeeldjes. Mijn bedoeling is vooral om een hele boel humor en liefde voor het ras in de video te stoppen en het ras in een leuk/mooi daglicht te zetten. Dussss mijn vraag is aan jullie, fjorden eigenaren/liefhebbers, wat voor jou herkenbaar is in de omgang met een fjord of wat voor een opmerking je vaak krijgt over het ras.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 21:37 



 
Profiel   

Ik hou niet van fjorden, maar die van jou is wel leuk.... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:05 



 
Profiel   

Waarom staan z'n manen zo raar omhoog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:08 



 
Profiel   

Nou ik heb er toevallig kort geleden eentje gekocht en aardig wat reacties zijn helemaal niet leuk.

Voorbeeldjes;

Koop dan gewoon gelijk een ezel.
Wat moet je in godsnaam met een fjord?
Alle fjorden zijn dik en lomp.
Als je er maar absoluut niet mee op wedstrijd gaat.
Mag ik een foto zien? Oh laat maar is gewoon een fjord zoals allemaal.
En nog mensen die er vanuit gaan dat een fjord altijd braaf is en t dus logisch is dat hij normaal op trekkers reageert. Bij menig ander paard is het knap maar als het bij jou goed gaat niet want jij hebt toch maar een fjord.

Blijkbaar mag je tegenwoordig zelf niet meer kiezen wat voor paard je wilt en word je alleen goedgekeurd met een "gewone bruine kwpn". En blij zijn voor een ander ondanks dat het jouw smaak niet is is er ook niet meer bij. Jammer... maar goed ik ben zelf gelukkig super blij met hem en verwacht dat ik veel verschillende dingen met hem kan doen in de toekomst. <3 Hij is nu pas 4 jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:24 



 
Profiel   

Ik heb een tijdje bb gesprongen tussen de paarden. En dan zie je echt mensen kijken, wtf moet jij hier met je fjord. En dan heeft ze gesprongen, jeetje wat kan die goed springen. Had ik echt niet gedacht.

En vooral dat fjorden alleen maar voor de kar kunnen. Dan zei ik altijd kom dan maar eens kijken, mijn fjord kan alles. Dresuur,springen, mennen, western, crossen enz. Gelukkig in de endurance krijg je dit soort dingen niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:25 



 
Profiel   

Als mensen (fietsers/wandelaars) vragen wat voor ras het is, maar dat zelf al invullen voordat je überhaupt kan antwoorden en dan denken dat het een przewalski is :+ Of de vraag of het een haflinger is, die komt ook wel vaker langs :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:27 



 
Profiel   

Een paar jaar terug reed ik ook een fjord. Mijn vriend heeft helemaal geen verstand van paarden, maar overal waar we zijn herkent hij sinds die tijd fjorden. Volgens mij is een fjord voor niet-paardenmensen wel een heel herkenbaar ras. Misschien kun je daar ook wat mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:28 



 
Profiel   

BoschA schreef
Als mensen (fietsers/wandelaars) vragen wat voor ras het is, maar dat zelf al invullen voordat je überhaupt kan antwoorden en dan denken dat het een przewalski is :+ Of de vraag of het een haflinger is, die komt ook wel vaker langs :P


Of een ijslander en zelfs iemand zei zijn dat shetlanders :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:30 



 
Profiel   

Mijn zoon van 8 vindt dat mijn fjord geen echt paard is omdat hij niet bruin en groot is. Mijn echtgenoot vindt het een grote hond

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:32 



 
Profiel   

BoschA schreef
Als mensen (fietsers/wandelaars) vragen wat voor ras het is, maar dat zelf al invullen voordat je überhaupt kan antwoorden en dan denken dat het een przewalski is :+ Of de vraag of het een haflinger is, die komt ook wel vaker langs :P

Die van mij werd een blonde Belg genoemd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:41 



 
Profiel   

Toen mijn fjord gearriveerd was op zijn nieuwe stalling keken ze ook wel raar. Wat moet je met een fjord. Tijdens het rijden ging het zo goed dat iedereen er van terug kwam en zei dat we met de dressuur ver konden komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-18 22:47 



 
Profiel   

Hey wat leuk om Moos hier te zien (wij zijn ,na de fokker, eerste eigenaar van hem geweest...hij heet Garfield in het stamboek)

Heb altijd fjorden gehad, maar de meeste opmerkingen die ik hoorde was toch wel dat het karrepaarden zijn.
Of dat mensen zeggen;'och een fjord'......op zo'n minachtig toontje

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-18 12:46 



 
Profiel   

Ik heb een kruising fjord, en daar krijg ik dezelfde opmerkingen over :+
"een kruising fjord? Ja maar daar kun je toch geen wedstrijden mee rijden? Wat moet je dáár nou mee dan?"
Tot ze haar in uitgestrekte draf door de wei zagen showen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-18 12:56 



 
Profiel   

Sommige van deze reacties: De Haflinger hoor ik ook vaker voorbij komen. En alsof wedstrijden rijden het enige is wat je met je paard kan doen. :')
Ik rij recreatief Western en zou ooit nog wel voor de leuk een wedstrijdje Trail willen meedoen. Gelukkig heb ik t idee dat ze bij Western Trail best wel open-minded zijn als je aan komt zetten met een paard van een niet-standaard Western ras...

Mijn Fjord voldoet wel aan het stereotype: ze is eigenwijs, lui en dik en sloom. :o
Maar je kan haar wél met een kind erop het bos in sturen (echt letterlijk!). En dat is mij veel meer waard dan een hete bliksem die mooi kan lopen op wedstrijd (als je m goed de baan door krijgt).

Verder schrikt mijn Fjord bijna nergens van. We doen veel 'enge' dingen om haar heen en het is grappig om te zien hoe weinig ze er om geeft. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-18 13:25 



 
Profiel   

Tsja, ik wíl niet eens wedstrijden rijden. Alsof dat het enige is waar voor je een paard zou kunnen hebben.
Doe mij maar lekker rustig buitenritjes en een beetje aanklooien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-18 13:43 



 
Profiel   

JoycexEnya schreef
BoschA schreef
Als mensen (fietsers/wandelaars) vragen wat voor ras het is, maar dat zelf al invullen voordat je überhaupt kan antwoorden en dan denken dat het een przewalski is :+ Of de vraag of het een haflinger is, die komt ook wel vaker langs :P


Of een ijslander en zelfs iemand zei zijn dat shetlanders :')


Grappig dit topic, ben benieuwd naar je video TS. Ik heb zelf geen fjord, maar wel shetlanders. En ik had zaterdag dus een man die het omgekeerde zei. Dat zijn toch fjorden? _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-18 13:50 



 
Profiel   

saskiaojan schreef
Ik hou niet van fjorden, maar die van jou is wel leuk.... :+


Dit. }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 00:40 



 
Profiel   

saskiaojan schreef
Ik hou niet van fjorden, maar die van jou is wel leuk.... :+


Ja dit heb ik toch wel het meest gehoord inderdaad :')

Mensen gaan er ook vaak vanuit dat hij tijdens het rijden heel zwaar in de hand is, terwijl hij liever contact met het bit zoveel mogelijk vermijdt, hij is op hele lichte hulpen te rijden.
Verder denken een hoop mensen dat hij lekker rustig en koel in de kop is buiten, maar dat valt vaak ook vies tegen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 05:20 



 
Profiel   

Ik heb een keer een kindje horen zeggen: "Kijk mama een grote gele ezel!" :+ Maar dat kon de moeder nog corrigeren haha.

Wel een keer gehad dat iemand mij in de bak omver reed omdat de instructrice zei: "Doorrijden, het is toch maar een fjord."

En: ik zei een keer tegen het warmbloedige paard van mijn stalgenoot "goh wat heb je een zachte neus." Toen zei ze: "Ja dat is zeker een verschil vergeleken met Rimska. Die heeft vast een hele ruwe neus omdat die altijd over de grond schuurt met eten. Daar stopt ze nooit mee." :+
Natuurlijk ook de bekende: dik, saai, sloom et ceterA

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 06:49 



 
Profiel   

Andersom gebeurt ook geregeld hoor..... }:0

Dan zien ze Meneer Anton en vragen..........is hij een Fjord? <<) /3 nee, dit is geen Fjord, dit nu een Haflinger
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 07:04 



 
Profiel   

janouk schreef
Andersom gebeurt ook geregeld hoor..... }:0

Dan zien ze Meneer Anton en vragen..........is hij een Fjord? <<) /3 nee, dit is geen Fjord, dit nu een Haflinger
[ [url=m/0uu3ve.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jep, dít heb ik ook al wel gehoord. Neen, mijn haflinger is géén fjord. Die gele met die manen RECHTOP twee weides verder, dát is de fjord.

Bij ons gelukkig een stal met 'van alles wat', dus hoor eigenlijk geen vooroordelen bij ons (staan dan ook veel soorten, waaronder een draver, arabier, paint, ijslander, zelfs tennessee walkers - denk dat serieus bij ons de kwpners in de minderheid zijn)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 07:11 



 
Profiel   

j_nine schreef
Hey wat leuk om Moos hier te zien (wij zijn ,na de fokker, eerste eigenaar van hem geweest...hij heet Garfield in het stamboek)

Heb altijd fjorden gehad, maar de meeste opmerkingen die ik hoorde was toch wel dat het karrepaarden zijn.
Of dat mensen zeggen;'och een fjord'......op zo'n minachtig toontje

Kijk maar eens op haar youtube kanaal moos is beroemd!!! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 07:43 



 
Profiel   

Ik heb ook een aantal jaren een fjord gereden en de vraag die ik nog wel eens kreeg onderweg was:

" Heb je die haren (manen) zo geverfd?"
En er dan nog heel serieus bij kijken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 07:51 



 
Profiel   

Ik heb op een kleine kruising Fjord x Ijslander gereden vroeger. Wat ik het vaakst hoorde van voorbijgangers was dat het zielig was dat ik op een kleine pony ging zitten, mijn benen kwamen best een stukje onder de buik uit. Ik heb lange benen en Tamar was heel sterk, maar kwam niet boven de 1.40 uit. Dat je als volwassene op een pony zit (en waarom dan?) zal dus ook wel voorbij komen bij anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 07:56 



 
Profiel   

:D

Ik denk dat ieder type of ras wel eens bepaalde vooroordelen over zich heen krijgt.
Ik zie ook vaak veel misvattingen vaak over KWPNers voorbij komen. En helemaal over mijn Gelderse KWPNer.
Maar ze kunnen erg grappig zijn...dat klopt. Meestal klopt het niet of maar een beetje.

FennavanDam schreef
Ik krijg regelmatig deze opmerking: "fjorden kunnen niet springen".


Bovenstaande wil ik wel iets uitleg over geven. Dit hoor ik wel vaker voorbij komen. En is van dezelfde cathegorie als Dravers die niet kunnen galopperen en Friezen die ook niet zouden kunnen springen.(en vul maar in voor andere rassen die iets niet kunnen)

Het klopt en het klopt niet. :D

Kijk de verreweg de meeste fjorden kunnen echt wel over een(flinke) hindernis springen. En ze zullen tot een bepaald nivo(Z pony's?) echt wel mee kunnen komen. Wat,.. ze zullen zelfs ook wel kunnen winnen van de sportpony's. Het gaat er tenslotte om om een bepaald aantal hindernissen te nemen in een zo kort mogeljke tijd.

Maar als je een lijf hebt wat meer op kracht dan op lenigheid en snelheid gebouwd is dan heb je het wel veel moeilijker uiteraard.
Sportpony's zoals NRPS, Duitse rijpony en New Forrester worden geselecteerd op sporteigenschappen. Moeten tijdens hun goedkeuringstraject ook laten zien dat ze beter springen dan hun leeftijdsgenoten.
Die krijgen op een centraal verrichtingonderzoek ook cijfers voor de manier van springen.

En als men zegt dat paard kan niet springen bedoelen de springpaardenkenners niet dat het paard niet over de hindernis kan komen. Ze bedoelen eigenlijk de manier waarop. Dus mooi de hals naar voren en naar beneden brengen, zich klein maken, met veel vermogen en kracht zich af te drukken met de schoft zoveel mogelijk omhoog, basculerend over de sprong om daarna achter de kont omhoog te wippen en de benen naar achteren te gooien(het openen), netje te landen en in dezelfde cadans door te galopperen.
En dit alles bij het jonge paard opdat het zo min mogelijk is aangeleerd.

Is het niet iemand die zich met springpaarden bezig houd maar gewoon een stalgenootje die toevallig een NRPS/KWPNer heeft....ach laat gaan. :+
Jouw Fjord kan gewoon prima springen :)


Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 27-06-18 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-18 08:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen