Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voor/nadelen aan fjorden.

 

Zijn er meer mensen met fjorden die zich, vooral in galop, in eens omdraaien? En daar ga je dan... deed die van mijn nichtje altijd
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 15:42 



 
Profiel   

Ja heel vroeger toen we hem net hadden maar dat is een kwestie van rijervaring en het paard trainen.

Ik was veel te pierig en onervaren toen de eerste kwam maar samen zijn we toch een eind gekomen.

Hij is nu 27 maar hij laat zich zo opzadelen voor een ritje en nog steeds laat ie wel graag eens zien dat ie nog sterk is, ik zie daar gras of ik wil van de was plaats, ach dat mag wel haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 18:57 



 
Profiel   

Elise_0o schreef
Elisa2 schreef
Mijn ouders hebben 22 jaar een fjord gehad waar ik mee ben opgegroeid, deze was zo heet in het werk..wilde altijd lopen en "overliep" zichzelf ook.
Daarnaast ging hij er met iedereen vandoor in het bos haha (oke om eerlijk te zijn was ie ook niet echt goed getraind)
Mijn eerste dressuurwedstrijden gingen de hele proef in galop (10 jr oud ik) en op de hei gallopeerde hij alle kwpn'ers er uit qua snelheid. (en ja, ook ineens linksaf slaan in rengalop was favoriet)
Maar je kon er alles mee, springen, carnaval, mennen, door het centrum etc.


Alsof je die van mij beschrijft :')
Tor is bijna 21, maar nog steeds super snel en eigenwijs.
De buitenrit doet hij het liefst in rengalop zodat hij terug naar zijn eten kan.
Zet er een klein kind of onervaren volwassene op en hij is lief, voorzichtig en heel rustig.


Haha wat leuk, wat is de afstamming van Tor? wellicht famillie? die van ons was een Sverre x Tunar. Het grappige is dat ik ooit stage ging lopen bij het fjordenpaardenstamboek en er een hengst was met dezelfde ondeugende streken. Dat bleek Sverre te zijn, de vader dus van die van ons.

Elvirawortel: haha dat is een echte fjordenstreek..die van ons draaide niet geheel om, maar vond het dus wel leuk om ineens af te slaan vanuit rengalop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 19:11 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Wat ik bij mijn fjord voornamelijk merk is dat ie niet alleen eigenwijs is, maar ook enorm slim. En daar zit de uitdaging. Zo lang ik hem goed bezig en wakker hou en voldoende afwisseling biedt is hij echt super werkwillig, kan ie ooit zelfs behoorlijk heet worden in zn werk. Als hij zich echter gaat vervelen kan ie echt super tegendraads worden, en verdwijnt vooral echt alle looplust.
Ook het ongeduldige herken ik heel goed. Stil staan is absoluut niet meneers favoriete bezigheid. Aan de andere kant is het wel echt een super lief, enorm vergevingsgezind dier met een hart van goud.
Het ‘sterkte’ herken ik ook niet per se. Meneer is fysiek best gevoelig, krijgt ook snel schuurplekjes van singel/dekjes etc


Die van ons was ook heel erg slim inderdaad, daarom bedacht ie ook allemaal van die grapjes. Maar mijn vader heeft later nog een andere fjord gehad. Dat was een heel ander type, die vond ik wat minder slim en was ook wat luier en tegelijk sensibel, en die kon enorm bokken. Dat was nog niet zo makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 19:13 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
Zijn er meer mensen met fjorden die zich, vooral in galop, in eens omdraaien? En daar ga je dan... deed die van mijn nichtje altijd

Ik heb er eentje gereden die dit deed. Heb er ook vaak naast gelegen :+
Maar na een tijdje zag ik wanneer hij dit van plan was en was ik hem voor. Daarna heeft hij het eigenlijk niet meer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-18 08:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Haha wat leuk, wat is de afstamming van Tor? wellicht famillie? die van ons was een Sverre x Tunar. Het grappige is dat ik ooit stage ging lopen bij het fjordenpaardenstamboek en er een hengst was met dezelfde ondeugende streken. Dat bleek Sverre te zijn, de vader dus van die van ons.


Hij is 19 jaar van een vriendin van mij geweest en ze vertelt me net dat Tor van Ørsta is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-18 17:56 



 
Profiel   

Nadelen van een fjord;

- vaak manen knippen
- vaak gevoelig voor overgewicht
- en hoefbevangenheid
- eczeemgevoelig

En verder is het echt paard afhankelijk. Mijn 1e merrie was een kei in de dressuur en heel fijn en makkelijk te rijden daarin. We vielen altijd in de prijzen gewoon bij de paarden. Buiten was ze dan weer niet te doen.

Mijn huidige 2 fjorden zijn ook weer verschillend. Beide heel braaf en koel maar de ene trekt wel naar huis zeg maar maar goed die zijn nog jong dat komt wel goed. Moet hun karakter nog een beetje afwachten.

Vaak zijn ze van nature wat lomp maar ik vind dat je qua opvoeding heeeel veel kan doen daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-18 18:26 



 
Profiel   

Elise_0o schreef
Elisa2 schreef
Haha wat leuk, wat is de afstamming van Tor? wellicht famillie? die van ons was een Sverre x Tunar. Het grappige is dat ik ooit stage ging lopen bij het fjordenpaardenstamboek en er een hengst was met dezelfde ondeugende streken. Dat bleek Sverre te zijn, de vader dus van die van ons.


Hij is 19 jaar van een vriendin van mij geweest en ze vertelt me net dat Tor van Ørsta is.


Geen famillie dus, wel grappig dat die ze dan toch zo op elkaar lijken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-18 19:07 



 
Profiel   

Voordeel is dat ze met kindjes heel lief en rustig zijn. Ook beschermend; hond van buren durft niet in weiland te komen. Winterhard (moet je de vacht wel voor lief nemen). Nadeel is dat ze snel dik worden, dus of strikt voerbeleid of veel beweging geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-18 19:31 



 

Elvirawortel schreef
Zijn er meer mensen met fjorden die zich, vooral in galop, in eens omdraaien? En daar ga je dan... deed die van mijn nichtje altijd


Niet geheel omdraaien maar zoals hier vaker gezegd wel tijdens de galop ineens afslaan, haaks.
Ook wanneer hij achteraan reed, gewoon ineens afslaan en weg was hij. ( ging altijd gepaard met harde gil van zijn ruiter en was heel komisch om te zien :D )
Afslaan was altijd de kortere weg terug naar huis. Meneer heeft Google maps in zijn hoofd, kende alle paden en wegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-18 21:04 



 
Profiel   

Zo’n ingebouwde gps is ook makkelijk. Ik laat de teugels los en zeg “naar huis” en dan gaan we de goede kant op (dat er wel eens een hek staat, kan ze niets aan doen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-18 21:50 



 
Profiel   

Haha ook dat is herkenbaar, dat was bij onze fjord ook zo...ik was later echt geheel verbaasd dat dat bij kwpn'ers niet zo werkt haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-18 10:41 



 
Profiel   

Daantje_1996 schreef
Dat eigenwijze verschilt volgens mij gewoon per paard.
Die van mij is echt heel erg meewerkend, tijdens het werk zelden eigenwijs en wanneer hij wel eigenwijs is, is dat bijna altijd met een reden (hij durft iets niet, is gestrest of heeft pijn bijvoorbeeld). Er is 9 van de 10 keer iets wat hij echt eng vindt (extreme schijterd).
Bijna alle fjorden waar ik wat mee gedaan heb waren ontzettend lief en meewerkend. Heb ooit als 10-jarig meisje alleen een buitenritje (stap, draf, galop) gemaakt op de toen 25 jarige fjord van mijn moeder, beest heeft geen stap verkeerd gezet, was heel lief en voorzichtig.
En er zitten zeker wel flink koppige exemplaren tussen hoor, maar dat is bij alle rassen zo. Eigenwijsheid moet je echt per paard bekijken

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is de stokmaat, ik ben 1,90 dus over het algemeen zijn er niet veel fjorden waar ik mezelf op vind passen. Op die van mezelf vind ik het net kunnen, maar die is 1,57 (als het niet meer is intussen) dus niet heel erg representatief _O- .


Zo maat kom je niet zo snel tegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 23:45 



 
Profiel   

Eigenwijs...tja...ik heb dan een opgevoed exemplaar Denk ik. Want het is niet meer dan dat.
Ze zijn werkwillend. Nadeel vind ik lastig te voeren...gauw te dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-18 00:14 



 
Profiel   

karev schreef
Eigenwijs...tja...ik heb dan een opgevoed exemplaar Denk ik. Want het is niet meer dan dat.
Ze zijn werkwillend. Nadeel vind ik lastig te voeren...gauw te dik.



:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 01:00 



 
Profiel   

Mijn grote wens was altijd een fjord.Maar met mijn 'rijtalent'werd dat mij afgeraden omdat een fjord voor mij te sterk is :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 09:37 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken of je eens ergens kan kennismaken met de fjorden.

Ik kan er niets mee. Ik ben gek op gevoelige paarden waar je een verbinding mee maakt. Fjorden zijn daar te nuchter voor. (Ik heb er heel wat in handen/onder het zadel gehad)
Maar mijn rijmaatje is er weer gek op en heeft er nu alweer 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 09:48 



 
Profiel   

Ik weet niet waar je woont maar je mag best eens langskomen.
Heb 2 fjorden, beide totaal verschillend.

dit geldt voor iedereen die kennis wilt maken met het ras, stuur maar een PB :)


Laatst bijgewerkt door sanso op 26-11-18 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 09:51 



 
Profiel   

sanso schreef
Ik weet niet waar je woont maar je mag best eens langskomen.
Heb 2 fjorden, beide totaal verschillend.

dit geldt voor iedereen die kennis wilt maken met het ras :)


Tis alleen zo'n eind naar Timboektoe. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 09:53 



 
Profiel   

Iris82 schreef
sanso schreef
Ik weet niet waar je woont maar je mag best eens langskomen.
Heb 2 fjorden, beide totaal verschillend.

dit geldt voor iedereen die kennis wilt maken met het ras :)


Tis alleen zo'n eind naar Timboektoe. :+


Wel een eindje ja :+
Woon in Brabant :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 09:53 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Ik ken ze ook primair als eigenwijs. Persoonlijk vind ik ze ook nog iets eigengereider dan haflingers - die er toch ook wel om bekend staan. Je houdt daarvan of niet. Ik heb een haflinger en ben gék op haar eigen mening. Maar veel mensen vinden dat echt niet grappig ;) Je moet denk ik voor jezelf nagaan of je kunt leven met een paard dat niet altijd zomaar doet wat jij zegt, maar zelf ook kan nadenken. En fysiek sterk genoeg is om dat in het ergste geval ook best een beetje door te drammen.
Ik denk wel dat ze - kort door de bocht - iets nuchterder zijn dan de toch steeds sportiever wordende haflinger. Wat meer bomproof. Maar dat is globaal, ieder paard is toch een individu.



Als je denkt dat een haflinger eigengerijd is moet je eens een maand een konik leasen! echt dan zijn haflingers,fjorden, tinkers Schatjes :D !

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-18 10:17 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Mijn grote wens was altijd een fjord.Maar met mijn 'rijtalent'werd dat mij afgeraden omdat een fjord voor mij te sterk is :(


Stuur even een pb ik heb wel een adres voor je waar je kennis kunt maken met verschillende fjorden

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 15:15 



 
Profiel   

Ik heb nu een rustige bejaarde kwpn van 23 en toen de Fjord droom uit mijn hoofd gezet.Maar bedankt voor het aanbod.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 15:18 



 
Profiel   

Ik ben gek op Syl de fjord! Super werkwillig, zet 9 van de 10 keer zijn beste beentje voor (ook hij kan een off-dag hebben). Het is een echte goedzak! Aan de hand of aan de longe kan hij wel echt eigenwijs zijn, maar daar kan ik wel om lachen. Aan de longe of tijdens een buitenrit kan hij nog wel eens een vreugdebok geven. Verder zet hij geen pas verkeerd. Hij zoekt eigenlijk altijd contact met je en wordt ook gebruikt als coachpaard.

Qua disciplines doe ik alles met hem. We dressuren in het M1, we springen in de BB (70-90 cm) paarden en crossen BB. En er zit nog veel meer in! Een sportfjord is dus ook zeker mogelijk, kijk ook maar naar andere bokkers met fjorden. Wel is de ene fjord voordeliger gebouwd dan de ander. Syl is ook niet voor iedereen geschikt omdat hij maar 143 is.

Een nadeel vind ik inderdaad wel dat ze snel te dik worden. Dat is wel iets waar wij echt op moeten letten. En hij is redelijk klein (al maakt dat voor mij niet uit).

Waar syl ook last van had waren afbrokkelende hoeven. Op aanraden van de hoefsmid dus rondom op ijzers gezet en iedere dag smeren met bepaald spul. Inmiddels staat hij ook ivm sport rondom op ijzers. Geen idee of zijn hoeven weer zouden brokkelen als hij van de ijzers af gaat.


Maar net zoals bij alle rassen heb je er ook rotte appels tussen zitten. Ik zou dus gewoon kijken kijken en nog eens kijken (ook naar andere rassen). Wie weet is jou droompaard wel een Belg of KWPN'er, je weet het niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 15:52 



 
Profiel   

xApple schreef
Nadelen van een fjord;

- vaak manen knippen
- vaak gevoelig voor overgewicht
- en hoefbevangenheid
- eczeemgevoelig

En verder is het echt paard afhankelijk. Mijn 1e merrie was een kei in de dressuur en heel fijn en makkelijk te rijden daarin. We vielen altijd in de prijzen gewoon bij de paarden. Buiten was ze dan weer niet te doen.

Mijn huidige 2 fjorden zijn ook weer verschillend. Beide heel braaf en koel maar de ene trekt wel naar huis zeg maar maar goed die zijn nog jong dat komt wel goed. Moet hun karakter nog een beetje afwachten.

Vaak zijn ze van nature wat lomp maar ik vind dat je qua opvoeding heeeel veel kan doen daarin.

hoefbevangenheid heeft met het voer te maken, teveel eiwitten zoals bv gras, en kuilgras en biks
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-18 02:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen