Naar de keuring met merrie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Naar de keuring met merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 14:32

Hallo allemaal,

Sinds 3 jaar zijn wij in het bezit van een zeer knappe fjorden dame van nu inmiddels 9 jaar jong.

Nu lijkt het ons leuk om eens naar de keuring te gaan me haar maar ik kan nergens precies vinden hoe dat werkt, wat we moeten kunnen, wat ik kan verwachten, hoe moet onze merrie getoiletteerd zijn, moeten we ook rijden/mennen enz enz.

Is hier iemand die mij hiermee een beetje op weg kan helpen?

We zijn al lid van het fjorden stamboek. Onze fjord heeft wel een paspoort, maar is nog niet DNA getest, maar ik begreep dat dat ook op de keuring kan?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:35

Nee je merrie moet DNA getest zijn voor ze op de keuring verschijnt :j maar bel daarvoor even naar het Stamboek. Dat is iets van 40 euro.

Ps. Wat leuk dat je zo dichtbij zit, Zoetermeer :))

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:36

Ik ben 2 keer op een fjordenkeuring geweest, en t stelt op zich niet veel voor. Je gaat met alle paarden in je rubriek naar binnen, en 1 voor 1 moet je je paard laten zien. Een driehoek in stap, daarna in draf en opstellen voor de jury.
Qua toiletteren denk ik dat de voorkeur wel ligt bij de opstaande manen, al was de ruin die ik voorbracht niet geknipt.
En trek iets wits aan (wie dat bedacht heeft _-:( gras, paarden en wit... jaja....)

Hoe het dna technisch zit weet ik niet.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Naar de keuring met merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 14:38

Oké. En opstellen, hoe precies? Vierkant? Of juist niet?

Ze heeft nu korte manen, maar ik knip het wit en zwart wel even lang, is dat erg?
En wordt je afgerekend op een (deels ontbrekende) aalstreep?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:40

Nee alle benen moeten te zien zijn :j. De buitenste benen naar elkaar toe. (* liefst iets meer dan op deze foto)

Afbeelding


Je word er niet op afgerekend, maar het telt wel "mee" voor raskenmerken. Hoe meer raskenmerken, hoe hoger het cijfer bij Rastype.

Op 1 lengte knippen is prima.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Naar de keuring met merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:44

https://www.youtube.com/watch?v=Vk8LHUqsxTU hier zie je een beetje wat de bedoeling is, de heren in de ring helpen je wel als je niet precies weet wat de bedoeling is, maar je kan ook de kunst een beetje afkijken van de mensen die voor je aan de beurt zijn.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 14:45

Oké. Dan gaan we dus eerst maar eens trainen met voorbrengen, en opstellen.

Voorbrengen enzo mag met gewoon hoofdstel zonder neusriem en dan hengstenketting? Of wordt een voorbrenghalster meer gewaardeerd?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Naar de keuring met merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:54

Dat maakt niet uit, zolang het maar netjes is.