Tips voor een zadel gezocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capito
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-04-20

Tips voor een zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 09:05

Wij zijn op zoek naar een goed zadel voor onze fjord. Dat is best een lastige zoektocht komen we nu achter. Inmiddels zijn we erachter dat bijvoorbeeld een Bates wide goed op hem past. Hij is momenteel vrij fors omdat hij 1,5 jaar niet meer gelopen had, alleen maar in de wei heeft gestaan. Inmiddels wordt hij weer flink aan het werk gezet dus zijn bouw gaat nog veranderen. Een verwisselbare boom is dus een must.

Ik ben benieuwd welk zadel jullie gebruiken!

Anoniem

Re: Tips voor een zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:09

Gewoon een zadelpasser laten komen lijkt me het handigst.

Capito
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 09:13

Dat wil(d)en we ook doen, maar ik heb er nu met een aantal contact gehad en die komen nu niet ivm corona. En gaven aan momenteel geen geschikt zadel te hebben omdat een fjord toch wat anders gebouwd is dan een "standaard" paard. We hebben nu wel een zadel maar eigenlijk is die ook niet goed, dus vandaar dat we toch ook zelf een beetje aan het kijken zijn. Omdat we nu weten dat de Bates wide wel geschikt is dacht ik wellicht weten jullie vergelijkbare zadels.

Anoniem

Re: Tips voor een zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:21

Dan zou ik persoonlijk even wachten.

De Bates hebben jullie gepast en hoe weet je dat die goed ligt? Eigen inschatting?

Een zadelpasser let op zoveel meer dingen, dat ik me er zelf niet aan zou wagen. Mijn zadelpasser destijds dacht ik ook een brede boom nodig zou hebben, na mijn theoretische verhaal. Echter tijdens het passen bleek dat helemaal niet nodig, om maar aan te geven dat ze er echt wel even live naar moet kijken.

Capito
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 09:35

Degene waar hij op pension staat heeft redelijk wat verstand van zadels, en onze instructrice ook en kwamen onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie (er liggen nogal wat zadels daar dus we hebben er een aantal gepast). Vandaar :)

Tips voor een zadel passer zijn ook zeker welkom, wij wonen in de omgeving Arnhem Nijmegen.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Tips voor een zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:50

Ik pb je even, ben zadelpasser en zit in Arnhem, genoeg ervaring met hele brede paarden :-) heb ook Wintec, Arena en Bates is het assortiment

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:56

Je zou beste in zadelmaker kunnen zoeken die in de de merkem doet die jou aanspreken.
Hierbij een paar van de verwisselbare boom merk zadels.
Want hrt kopijzer kan je wel verwisselen maar de zadel zijn toch per stuk verschillend gebouwd (voor rechte rug of een wat diepere rug)
Wintec
Tekna
Thorrowgood
Kent en masters
Knightrider

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:06

Zadelpas van Divoza heb ik altijd gehad. Super fijn. Ik had op mijn grote grove fjord een rossner Amerika veelzijdigheid liggen. Lag super.

Op advies dressuur singelstoten aan laten zetten zodat de druk mooier verdeeld werd en deze lag als een huis. De dressuur variant lag ook mooi hiervan.

Ik zou persoonlijk ook even wachten tot de maatregelen wat versoepeld zijn. Je geeft aan dat ze op stal redelijk verstand ervan hebben.. dat zijn geen experts dus. Je kunt zoveel schade krijgen van je denkt dat het zadel wel goed is.. ik zou het altijd zeker willen weten.

Afbeelding

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Re: Tips voor een zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:20

Heb zelf een Heather Moffet zadel, met verwisselbaar kopijzer. Ook perfect voor een maatje watermeloen pony;) Fijn zadel, en vooral ook niet te lang.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Tips voor een zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:47

Ik heb een KN Allegro wijd erop liggen, super fijn zadel