Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De voorpluk van mijn fjord krimpt!

 
Profiel   

Nouja, niet echt natuurlijk. Maar feit is wel dat hij veel korter is dan toen ik mijn fjord kocht.
Even voor de beeldvorming:

[ img ]
Dit is zijn voorpluk net nadat ik hem heb gekocht. Hij is hier nog hengst overigens, ik weet niet of dat uit maakt.
Nadien is hij geruind en helaas heeft een nijdige merrie in het langslopen precies het lange, onderste deel te pakken gekregen toen en er af gebeten -O-

Sindsdien is ie dus zo:
[ img ]

Het afbijten is al weer jaren geleden, maar het is dus nooit meer bijgegroeid. Kan dit te maken hebben met het feit dat hij geruind is? Ik lees overal dat het genetisch bepaald is hoe lang manen groeien, dus dan zou het gek zijn..
Zijn manen hebben wel iets meer te lijden sinds hij bij mij is, hij was destijds net ingereden, nu gaan er dagelijks hoofdstellen overheen en wordt hij met enige regelmaat ingevlochten/geknot, dus dat zal ook niet direct helpen. Toch lijkt het echt geen cm meer bijgegroeid te zijn.

Iemand een verklaring of tips? Invlechten heb ik ook al gelezen, maar ik ben juist bang dat zn haar hierdoor gaat afbreken. Hij heeft echt van dat zachte pluishaar. Ook heb ik gelezen dat goede voeding belangrijk is, zijn er nog vitamines of supplementen die belangrijk zouden kunnen zijn?

Alle tips zijn welkom :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 10:18 



 
Profiel   

Nymeria schreef
en wordt hij met enige regelmaat ingevlochten/geknot


Zo min mogelijk aan zitten, dan blijven ze het langste. Minimaal borstelen, zie veel dat als mensen met regelmaat de voorpluk borstelen dat de lange haren afbreken en de voorpluk veel pluiziger wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 20:53 



 
Profiel   

Helaas, bekend! Vroeger had mijn merrie een veel vollere, langere voorpluk.
Nu ook nog wel lang, maar helaas veel dunner...

Scheer je ook het stukje achter zn oren? Als je dat bij de voorpluk trekt, wordt ie mss weer voller en langer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 20:59 



 
Profiel   

Hoe zijn zijn hoeven? Voedingsstoffen worden door het lichaam gebruikt uiteraard maar sommige onderdelen van het lichaam hebben meer prioriteit dan anderen. Haar en nagels (hoeven) staan helemaal aan het einde van het prioriteitenlijstje van een lichaam om voedingsstoffen aan te geven en daarom zie je tekorten als eerst daarin. Als ie ook niet heel geweldige hoeven heeft of je geeft nu weinig vitaminen zou je kunnen overwegen een vitaminebrokje bij te geven of iets speciaal voor hoefgroei. Het duurt wel even voor je daar het effect van ziet maar aan mijn eigen nagels merk ik het ook sinds ik multivitamine slik. Ze breken veel minder af. Aan mijn haar merk ik het niet overigens, dat was altijd al zoveel dat iets minder niet opvalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:15 



 
Profiel   

@jannegien: ik haal dr wel eens een zachte borstel overheen, maar zo lang ie er niet mee in de schijt heeft gelegen doe ik er vrij weinig aan. Houd 'm wel uit de klit met antiklitspray eens in de zoveel tijd.

@mairead: ik scheer 't stukje achter z'n oren idd, maar dat is ook echt nodig om het hoofdstel een beetje fijn te laten passen.

@san_mon: an hoeven zijn supersterk, loopt al jaren blootsvoets en nooit geen gedoe mee. Wel opvallend: ze groeien niet hard en de smid hoeft hem enkel eens in de 12 weken wat rechter te bekappen... Ik zal toch eens kijken naar een vitaminebrokje. Baat 't niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:21 



 
Profiel   

Mijn ruin had ik ook gekocht als hengst. Lekkere lange manen, was ik ook echt trots op!
Helaas veranderde dat als ruin. Manen en voorpluk groeien nog wel, maar worden absoluut niet meer zo lang als vroeger. Heb mij er ondertussen maar bij neergelegd :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:24 



 
Profiel   

Hier hetzeflde gehad, ook zijn manen. Kwam ook door het castreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:24 



 
Profiel   

Nymeria schreef
@jannegien: ik haal dr wel eens een zachte borstel overheen, maar zo lang ie er niet mee in de schijt heeft gelegen doe ik er vrij weinig aan. Houd 'm wel uit de klit met antiklitspray eens in de zoveel tijd.

@mairead: ik scheer 't stukje achter z'n oren idd, maar dat is ook echt nodig om het hoofdstel een beetje fijn te laten passen.

@san_mon: an hoeven zijn supersterk, loopt al jaren blootsvoets en nooit geen gedoe mee. Wel opvallend: ze groeien niet hard en de smid hoeft hem enkel eens in de 12 weken wat rechter te bekappen... Ik zal toch eens kijken naar een vitaminebrokje. Baat 't niet...

Biotine is het overwegen waard, maar misschien een beetje onzin alleen omdat je een langere voorpluk wilt? Baat het niet, het schaadt ook niet. Iig veel plezier met je prachtige Fjord. (Ik vind Fjorden geweldig, helaas ben ik te groot).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:27 



 

Je hoort wel vaker dat hengsten die geruind zijn hun jaren wat verliezen. Ik heb mijne als ruin gekocht, maar heb niet het idee dat z'n haar minder groeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:30 



 
Profiel   

Hier ook de ervaring als hengst meer haar, na het castreren werd het steeds minder.
Maarja je kan zowel de ballen als het haar er niet meer aanplakken. }>
Het duurt sowieso heel lang voordat het weer aangroeit, mijn andere pony ging met zijn hoofd onder de schrikdraad eten en had zo een hele dunne voorpluk gekregen, dat heeft wel meer dan een jaar geduurd voor het weer dikker werd.
Dus er is nog hoop.
Een vitaminebrokje geven is sowieso goed dus dat kan ik zeker aanraden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:45 



 
Profiel   

Hier ook. Mijn merrie had een mooie lange volle pluk maar nu niet meer zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:47 



 
Profiel   

Hier zie je het verschil.. [ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen