Tips voor het springen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fjordollie
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-06-20

Tips voor het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 17:47

Ik spring met mijn fjord maar ik heb moeite om teugels mee te geven en terug zitten na de sprong. Hebben jullie tips hoe ik dit makkelijk in mijn systeem kan krijgen

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Tips voor het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:14

Beginnen met 3 - 5 balkjes op de grond en daarna 1 - 5 cavaletti, beide in de verlichte zit. Daarna lijntjes springen, beginnen met drafbalk ervoor, tussen de hindernissen een balk op de grond.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:33

Het is erg simpel, als je "weet" hoe het moet.

In de verlichte zit hoor je je zwaartepunt recht boven de stijgbeugels te hebben, kijk bijvoorbeeld in de boeken van centered riding van Sally Swift.

Lukt het een beetje in de dressuurzit in stap, ga je gewoon 'on the flat' draven in de verlichte zit - en dat voelt stevig, ook met losse teugel, terwijl je je pony overal in draf aait, je voet vastpakt etc.

Dan balkjes lopen en dan moet het lukken.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips voor het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:39

Ik denk dat je problemen vrij direct aan elkaar gerelateerd zijn. Als jij niet meegeeft, wordt je naar voren getrokken boven de sprong waardoor je je (nog meer) balans verliest en dat na de sprong weer moet vinden.

Ik ga mee met hierboven, oefen je verlichte zit zonder te springen. Let er daarbij op dat je niet je teugels gebruikt om balans te houden. Rijd ook in verlichte zit wat figuren en overgangen.
Wanneer je je een goede verlichte zit hebt in het gewone rijden en de balkjes en je wilt gaan springen, kun je ook proberen om een paar passen van te voren al in de verlichte zit te gaan zitten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Tips voor het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:51

Inderdaad veel verlichte zit rijden. Je handen mooi vooruit leren houden in de verlichte zit.

Beugels kort genoeg!

En veel cavaletti en kleine sprongetjes oefenen. In uitjes van twee kruisjes helpen om te leren meebewegen.

En na je sprong direct proberen rechtop te gaan zitten.