Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

lange of korte manen?

 
Profiel   

Hoi! ik heb een lievelingspard vaar ik vaak op rij. hij heeft lange haren, past precies bij zijn pittige karakter. met korte haren zou ik denken dat het niet maar dan ook echt niet bij hem past. wat vinden jullie mooier?


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 09-02-22 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 12:52 



 
Profiel   

Kort (handbreedte). Maar dan wel getrokken. Ben zelf geen fan van lange manen maar ook niet echt van de standaard Fjordenlook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 12:53 



 
Profiel   

Ik vind beiden mooi. Hier heeft fjord lange manen ivm de dazen en vliegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 13:46 



 
Profiel   

Ik zou kort doen, fjorden staan immers bekend om hun mooie boog. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:14 



 
Profiel   

Kort :D <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:16 



 
Profiel   

Bij die dikke nekken van fjorden vind ik korte manen eigenlijk zelden mooi. Heel lange manen heb ik ook niets mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:23 



 
Profiel   

Bij elk paardenras vind ik lange natuurlijke manen het mooist of het beste.Ze zitten er niet voor niets aan. Bescherming tegen regen,kou en insecten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:42 



 
Profiel   

anjali schreef
Bij elk paardenras vind ik lange natuurlijke manen het mooist of het beste.Ze zitten er niet voor niets aan. Bescherming tegen regen,kou en insecten.

Maar als ik soms voel hoe heet het er onder word zonder vlechtjes vraag ik me af of ze het in de natuur er niet er af jeuken?

Daarnaast heeft die van mij ze zo lang dat ze in een hengstenvlecht moeten, anders kauwt ze er op of staat ze er op.
Eigenlijk ook niets natuurlijks aan. :)

Bij een fjord vind ik het boogje het mooiste omdat dan zo mooi die 2 kleuren te zien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:44 



 
Profiel   

@Penotti: In de "natuur" krijgen paarden met hele lange manen vaak vanzelf een soort rastavlechten.Overigens denk ik dat die hele lange manen zoals sommige Tinkers en Haflingers en Friezen ze hebben wel iets is wat erin gefokt is. Want oerpaardjes hebben dat niet zo.Op grottenschilderingen zie je paarden met rechtopstaande manen ,eigenlijk enigszins een fjordenboog. (Grotten van Lascaux).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:08 



 

anjali schreef
@Penotti: In de "natuur" krijgen paarden met hele lange manen vaak vanzelf een soort rastavlechten.Overigens denk ik dat die hele lange manen zoals sommige Tinkers en Haflingers en Friezen ze hebben wel iets is wat erin gefokt is. Want oerpaardjes hebben dat niet zo.Op grottenschilderingen zie je paarden met rechtopstaande manen ,eigenlijk enigszins een fjordenboog. (Grotten van Lascaux).


Veel behang is er idd in gefokt. Maar dat gaat zover terug de tijd in.

Fjorden vind ik het mooist met boog maar een Spanjaard of fries zie ik liever met mooie lange manen (en fries met dikke sokken) en dikke staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:15 



 
Profiel   

Ik hou van Fjorden met boog. Mijne wordt ook iedere drie weken geknipt.
@anjali, die dikke fjordenmanen zijn zó warm in de zomer! Dat is echt de andere kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 19:15 



 
Profiel   

hier het koppie van mijn knapperd van de manege. wat vinden jullie hiervan? dit vind ik wel mooi



Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 27-07-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Foto verwijderd op verzoek


Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 19:20 



 
Profiel   

Een kam is toch wel iets wat erbij hoort, mijn fjord kreeg echter een hele brede kan voorin toen hij ouder werd en ik heb het toen laten groeien. Ook mooi maar bij een jonger dier onder het zadel toont een kam veel mooier is mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 22:50 



 
Profiel   

Ja voor mij verschilt het echt per Fjord wat ik mooier vind... Bij deze pony vind ik lang idd wel heel erg mooi staan, maar ik kan me ook voorstellen van sommige Fjorden dat die mooier zijn met een kam. Ligt ook een beetje aan de look die je wil uitstralen (kam is wat 'sportiever' en lange manen vaak wat ruiger. Ik hou over het algemeen meer van ruig, maar ik vind het unieke van fjordenbogen ook wel heel erg gaaf).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 23:26 



 
Profiel   

Op de manege waar ik begon in de vorige eeuw werden de manen van alle paarden geschoren,omdat het anders lastig zou zijn dat je er met de teugels en je handen in zou verward raken. Ik vond dat niet mooi maar wel weer als ze aangegroeid waren tot een stoere kam. Jammer genoeg ging er juist dan weer het scheerapparaat overheen...Nou st onden die paarden nooit op de wei (helaas) dus mijn argument dat lange manen beschermen tegen weersinvloeden en insecten gold daar niet. Toen ik eigen paarden had later stalde ik die uiteraard wel ergens met weidegang,vandaar dat ik de manen laat groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 12:13 



 

Ik vind zelf kort mooier bij fjorden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 12:14 



 
Profiel   

Hier laat ik eigenlijk manen gewoon groeien, echter heeft 1 een soort kroes/wol structuur en dus klitten/losse haren die er bijna niet uit te kamen zijn, wordt meer soort van manen trekken. Daar is alles nu dus kort geknipt (deel was al zo ivm onder de draad door snoepen), afwachten hoe het teruggroeit. Gewoon glad/sluik haar dat makkelijk te kammen is laat ik lekker, gaat het weer raar krullen, dan gaat het er weer (deels) af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 12:23 



 
Profiel   

Kan je een ouder bericht wijzigen (ontopic, sorry maar ga geen heel topic aanmaken) ik kan namelijk de knop niet meer zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 19:11 



 
Profiel   

Als de knop weg is, is wijzigen niet meer mogelijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 20:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen