Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fjord uit Noorwegen?

 

Het moment dat ik kan gaan zoeken naar mijn eerste eigen paardje komt langzaam in zicht. Mijn droom zou wel een echte Noorse fjord zijn... mooi breed, sterk, korte rug.

Heeft iemand al ervaring met een fjord uit Noorwegen importeren?
Uiteraard ga ik niet eerder kijken dan dat het verstandig is gezien de situatie rondom corona.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 18:19 



 
Profiel   

Wat is het verschil met de Fjorden die hier in Nederland staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 18:43 



 

In Nederland zie ik er steeds meer met langere rug en smallere bouw. Ik wil echt een mooie compacte ouderwetse bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 18:47 



 
Profiel   

Kijken in Nederland naar oudere typen fjord en daarvan een nakomeling. Mijn oude merrie is ook veel meer compact gebouwd. Als ik daar bepaalde hengsten die ook nog wat compact gebouwd zijn.

Met name hengsten van het fjorden stamboek zelf hebben vaak nog een wat ouderwetse bouw. Ik zal straks wel paar hengsten plaatsen. Er zijn ook wel nieuwe hengsten die uit Noorwegen zijn gekomen.

Hengsten waar dan je keuze voor af moet vallen is dan Tempo, solar, jelte enzovoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 18:57 



 
Profiel   

[***] schreef
In Nederland zie ik er steeds meer met langere rug en smallere bouw. Ik wil echt een mooie compacte ouderwetse bouw.

Ook die zijn er in nederland hoor, net als dat je in noorwegen veel rijtypische fjorden hebt. Maar het aanbod is schaars en de prijzen hoor.

Ik fok bijvoorbeeld kleinschalig, met als doel ook juist een grove type fjord te behouden. Komend jaar heb ik de volgende combinatie.


[ img ]
[ img ]
Merrie, 4jaar
[ img ]
Hengst, 3jaar

Met importeren vanuit noorwegen geen ervaring, let wel op dat ze daar minder streng zijn kwa inteelt regels en dna ouderschapsverificatie. Zal ook niet goedkoop worden denk ik.

Tempo geeft overigens ook voldoende body hoor, bovengenoemde merrie is een tempo.


Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 17-03-21 19:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 19:00 



 

Zebrastreep schreef
Kijken in Nederland naar oudere typen fjord en daarvan een nakomeling. Mijn oude merrie is ook veel meer compact gebouwd. Als ik daar bepaalde hengsten die ook nog wat compact gebouwd zijn.

Met name hengsten van het fjorden stamboek zelf hebben vaak nog een wat ouderwetse bouw. Ik zal straks wel paar hengsten plaatsen. Er zijn ook wel nieuwe hengsten die uit Noorwegen zijn gekomen.

Hengsten waar dan je keuze voor af moet vallen is dan Tempo, solar, jelte enzovoort.


Ga ik zeker ook naar kijken, maar mijn droom blijft 1 uit Noorwegen halen :)
Dat zijn inderdaad hengsten die ik prachtig vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 19:01 



 
Profiel   

[***] schreef
Zebrastreep schreef
Kijken in Nederland naar oudere typen fjord en daarvan een nakomeling. Mijn oude merrie is ook veel meer compact gebouwd. Als ik daar bepaalde hengsten die ook nog wat compact gebouwd zijn.

Met name hengsten van het fjorden stamboek zelf hebben vaak nog een wat ouderwetse bouw. Ik zal straks wel paar hengsten plaatsen. Er zijn ook wel nieuwe hengsten die uit Noorwegen zijn gekomen.

Hengsten waar dan je keuze voor af moet vallen is dan Tempo, solar, jelte enzovoort.


Ga ik zeker ook naar kijken, maar mijn droom blijft 1 uit Noorwegen halen :)
Dat zijn inderdaad hengsten die ik prachtig vind



Snap ik dat het leuk is , maar een nakomeling van een geïmporteerde hengst is net zo leuk natuurlijk. De vader van mijn jonge paard komt ook uit Zweden. En het is een stukje goedkoper , Fjorden zijn erg prijzig momenteel! Er gaan 4 jarigen voor 5500 weg , terwijl je vroeger voor 2500 al een leuke en goede Fjord had.

Even ter verschil dit is mijn oudere merrie Udith van 21 jaar zij komt uit de merrie Hanneke en de hengst Manus


[ img ]


En Ofira zij komt uit Udith en is van Lyckangs Tempo


[ img ]


Ze verschillen best veel van elkaar , Ofira haar rug is langer , ze staat veel hoger op haar benen , haar benen zijn wat smaller en ze lijkt qua hoofd heel erg op Tempo. Maar de ogen zijn dan echt een kopie van Udith. En toch vindt ik Ofira wel mooier als Udith ( ook al is het niet te vergelijken Udith is wel mijn nummer 1 haha). Ik neig dan ook meer naar de nieuwe hengsten die nu op de markt komen. De oude types hebben toch wat mijn interesse verloren. Ik vindt een grotere Fjord ook wel wat meer hebben dan de kleinere Fjorden. Meer het paard idee.

Udith heeft al veel verschillende soorten Fjorden ter wereld gebracht , waarvan bij iedere het weer verschilt hoe ze qua bouw eruit komen te zien. Ik vindt dat er met haar en Tempo toch hele bijzondere nakomelingen uit komen en Tempo vererft toch wel heel veel door. Ofira is wel echt een tempo qua uitstraling , maar heeft het karakter van haar moeder.

Ik denk dat je eens bij nakomelingen moet gaan kijken van Topas , Zoran , Bren , Havik enzovoort. Hermanssen spreekt mij ook nog wel heel erg aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 19:57 



 
Profiel   

Ik kan me totaal niet vinden in je uitspraak over Noorwegen. Ik denk juist dat de fjorden daar over algemeen wat luxer, hoger etc worden. Geen verschil met NL.

Dat je een Noorse fjord wel, dat kan. Maar omdat Noorwegen niet bij Europa hoort heb je dure import kosten. :j

Als je van zwaar houdt, moet je inderdaad denken aan Tempo en Havik. Die springen er wel daarop uit.

De andere genoemde hengsten hierboven vind ik niet zozeer voldoen aan jouw eisen aan "oude, zware, type fjord".

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 20:21 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Ik kan me totaal niet vinden in je uitspraak over Noorwegen. Ik denk juist dat de fjorden daar over algemeen wat luxer, hoger etc worden. Geen verschil met NL.

Dat je een Noorse fjord wel, dat kan. Maar omdat Noorwegen niet bij Europa hoort heb je dure import kosten. :j

Als je van zwaar houdt, moet je inderdaad denken aan Tempo en Havik. Die springen er wel daarop uit.

De andere genoemde hengsten hierboven vind ik niet zozeer voldoen aan jouw eisen aan "oude, zware, type fjord".


Dat was ik ook nog vergeten te zeggen maar inderdaad de Fjorden in Noorwegen zijn een stuk luxer en hoger. Maar met Tempo heb ik met mijn jonge paard juist niet dat ze wat zwaar gebouwd is , ze heeft een compleet andere bouw dan de moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 20:29 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Ik kan me totaal niet vinden in je uitspraak over Noorwegen. Ik denk juist dat de fjorden daar over algemeen wat luxer, hoger etc worden. Geen verschil met NL.

Dat je een Noorse fjord wel, dat kan. Maar omdat Noorwegen niet bij Europa hoort heb je dure import kosten. :j

Als je van zwaar houdt, moet je inderdaad denken aan Tempo en Havik. Die springen er wel daarop uit.

De andere genoemde hengsten hierboven vind ik niet zozeer voldoen aan jouw eisen aan "oude, zware, type fjord".

Ook wat ik dacht, mijn Tempo kun je nou niet echt luxe en rijtypisch noemen.. :')

Zebrastreep, maar ofira word dit jaar toch pas drie? Kan prima nog flink gaan uitzwaren. Dit was mijn tempo met drie jaar.
[ img ]


[ img ]
En afgelopen weekend (vies en drachtig maar toch)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 20:30 



 
Profiel   

Ja precies... Gio was heel lang een spriet.

Als 4 jarige, ongetraind

[ img ]

Als 10 jarige, ongetraind

[ img ]

Als 9 jarige, getraind

[ img ]

Zo zie je maar wat training en voer ook doet aan "uiterlijk".

Dit is overigens een Noors gefokte hengst, 5 jaar (Granat, dekt nu in NL). Ik vind prachtig dier maar toch echt luxer.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 21:08 



 
Profiel   

Mijn Tempo is inderdaad ook een stevig baasje :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 21:22 



 
Profiel   

Ik ben dan wel benieuwd hoe mijn Tempo uit gaat groeien. Tempo's die ik heb gezien hebben juist precies het tegenover gestelde :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 21:26 



 
Profiel   

Ja zeker tankje haha.

Ik heb ook een Tempo gefokt bij mijn Briggen merrie.
Hier 3,5 jaar en al best "zwaar", compact, breed in borst en al wel beste gewrichten.

[ img ]

Ik heb uit dezelfde moeder een Kventin gefokt.
Die was echt in alles iets luxer. Dus je moet ook echt naar moederlijn kijken.

[ img ]

(Verder look a like s haha :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 21:34 



 
Profiel   

Ten eerste ga ik met al het voorgaande mee: in noorwegen zijn de fjorden absoluut niet ‘ klassieker’ dan innederland of belgie, integendeel zelfs!

Als je toch echt eentje uit noorwegen wil, zou ik eens informeren bij een hengstenhouder of fokker die dit eerder deed.
Ik ben niet zo op de hoogte van nederland, maar in belgie bv Louis de Vry(den bosdries) of de stal houteghem(Paul Halleart/Sander Willems).
Zij kochten al eerder paarden innoorwegen en zullen je ongetwijfeld meer info kunnen geven over hoe het allemaal in zijn werk gaat etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 08:50 



 
Profiel   

Maakt het type Fjord nog iets uit voor het karakter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 09:25 



 
Profiel   

anjali schreef
Maakt het type Fjord nog iets uit voor het karakter?

Dat zou geen verschil mogen maken! Karakter blijft toch het belangrijkste aan een fjord.

Zelf heb ik beide, een 6 jarige eerder klassiek type, een 7 jarige eerder rijtypisch.
Beide heel verschillend qua karakter, maar wel super betrouwbaar.

Naar mijn mening is het ook niet iets van ‘de laatste jaren’, de meer rijtypische fjorden. Zelfs 100 jaar geleden zag je in noorwegen al fjorden die nu absoluut niet zouden misstaan in de dressuurring. Bovendien zijn er ook heel wat fjorden die, moesten ze behoorlijk wat vetjes kwijtspelen, heel wat rijtypischer zijn dan op het eerste zicht lijkt.
Daarom vind ik het vaak ook zo zonde als er over het ‘oude’ en het ‘moderne’ type gepraat word. Verschillen zijn er altijd geweest, zolang ze gewoon het fijne fjordenkarakter hebben en over het algemeen het correcte, typische fjordenexterieur, is er in mijn ogen geen probleem.
Extremen zijn nooit de bedoeling natuurlijk. Mensen die zoeken naar fjorden in de maat van een warmbloedpaard of met beweging zoals een fries of dressuurpaard kunnen beter op zoek naar een ander ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 12:26 



 
Profiel   

Maar ze zijn ook niet luxer geworden door er iets anders in te fokken,zoals dat bij Haflingers dan wel is door er meer Arabisch in te fokken denk ik?Want zo'n luxe Haflinger is dan wel minder kalm dan een zware Haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 08:10 



 
Profiel   

Wow die Gio, wat een verschil in exterieur, ongetraind en getraind, prachtig dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 08:37 



 
Profiel   

anjali schreef
Maar ze zijn ook niet luxer geworden door er iets anders in te fokken,zoals dat bij Haflingers dan wel is door er meer Arabisch in te fokken denk ik?Want zo'n luxe Haflinger is dan wel minder kalm dan een zware Haflinger.

Inderdaad. Bij fjorden zijn ze altijd zuiver blijven fokken.
Er is veel vraag naar de wat grotere rijtypische fjorden, dus logisch dat sommige fokkers wat meer naar dat type toe gaan fokken. Maar zolang er, zoals TS, ook vraag is naar de wat klassiekere fjorden zullen die ook nog niet direct verdwijnen.

Van haflingers ben ik niet op de hoogte, maar ik heb inderdaad ook al gehoord dat die er sua karakter niet op vooruit gegaan zijn. Qua exterieur in mijn ogen ook niet, sommige worden wel heel erg iel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 12:28 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [FJ] fjord, daar past het beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 13:03 



 
Profiel   

Ik vind ze in Noorwegen ook erg luxe fokken. Als je daar een zwaarder type vandaan wilt halen, zul je goed moeten zoeken.

Ik fok zelf overigens ook niet echt volgens de trend :D Ik wil een normale maat fokken, rastypisch met adel en een goed fundament en correct bewegend (maar dat hoeft niet spectaculair te zijn). Ook karakter heb ik zwaar meegewogen. Ik heb gekozen voor Galant, die is in 2019 uit Zweden naar Nederland gekomen. Mijn merrie is begin mei uitgerekend, ben erg benieuwd of het veulen in de buurt gaat komen van mijn fokdoel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 16:03 



 
Profiel   

Fjorden zijn er tegenwoordig in alle typen en maten. Ga op zoek naar het paardje wat jij zoekt, ook in NL zijn die nog wel te vinden maar misschien moet je wel hier en daar wat andere wensen op je lijstje (zoals bijvoorbeeld een bepaalde leeftijd of scholing) schrappen om het juiste paard te vinden.

Noorwegen, Denemarken en Duitsland zijn wat luxer qua fok vind ik. Maar ook daar zul je de stevigere exemplaren wel eens vinden, als je maar goed zoekt.

Qua Export kan ik je persoonlijk niet helpen aan informatie. Maar denk dat een standaard exportbedrijf je piekfijn kan uitleggen wat de procedure en kosten zijn daarvoor. Om de fjorden te vinden kun je misschien een oproepje doen op de noorse fjordenpagina op facebook, of contact zoeken met het noorse stamboek voor contactgegevens van fokkers in Noorwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 15:18 



 
Profiel   

Pieter van der Aa, Hestegaarden Beek en Donk, rijdt regelmatig naar Noorwegen/Denemarken/Zweden om een fjord of fjorden op te halen. Hij kan je zeker verder helpen met informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 15:27 



 
Profiel   

Ben toch wel benieuwd of TS ondertussen een fjord uit Noorwegen heeft laten komen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 10:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen