Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voeding oude fjord

 
Profiel   

Hi allemaal,

Een van mijn fjorden (bijna 29) is ontzettend mager aan het worden. Ze wordt al dagelijks bijgevoerd met Subli seniores maar ik wil graag weten of ik nog meer kan doen om haar zich zo goed mogelijk te laten voelen.
Hebben jullie ervaringen met extra voeding voor oude fjordjes?

Groetjes :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 09:36 



 
Profiel   

Bietenrulp ofzo, heb er eens van gehoord maar nooit zelf gevoerd...

Groetjes mirna

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 09:44 



 
Profiel   

Is het gebit goed?
Hier 5 kg bietenpulp, zemelen en zupa aan de bejaarde die geen hooi meer binnenkrijgt (droog gewogen. Pony is +/- 300-350 kg). Beestje komt er zelfs terug wat op aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 09:46 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Is het gebit goed?
Hier 5 kg bietenpulp, zemelen en zupa aan de bejaarde die geen hooi meer binnenkrijgt (droog gewogen. Pony is +/- 300-350 kg). Beestje komt er zelfs terug wat op aan.


Gebit is nog relatief goed, ze eet ook nog dagelijks hooi en dat gaat allemaal nog prima.
Ze eet verder ook nog veel, maar niks werkt goed :(
Haar huid wordt ook slechter. Overal kapotte plekken met bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 09:53 



 
Profiel   

Ik wil niet ‘die bokker’ zijn haha. Maar... afvallen, slechte huid, op leeftijd — is ze getest op PPID?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 09:56 



 
Profiel   

Eapy schreef
Ik wil niet ‘die bokker’ zijn haha. Maar... afvallen, slechte huid, op leeftijd — is ze getest op PPID?


Vind het alleen maar fijn als andere mee denken!
Niet getest op PPID, een van onze andere heeft PPID en haar verschijnselen zien er toch heel anders uit.
Maar verder heb ik geen ervaring met andere verschijnselen maar misschien zeker verstandig om te laten testen, bedankt! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 09:59 



 
Profiel   

Er is een heel groot topic over voeding voor oudere paarden met super veel informatie erin : [VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard
Maar kapotte plekken met bloed overal, zou je de dierenarts niet eens laten kijken ?! Want dat klinkt niet normaal.


Laatst bijgewerkt door Maris op 09-04-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 10:02 



 
Profiel   

Ach wat een mooie leeftijd al zeg! Vervelend om te zien dat je Fjord zo aftakelt.

Ik zou zeker een tandartsbehandeling inplannen. Ik laat mijn 22 jarige Fjord ook elk jaar gaan en krijg nu het advies om zelfs maar 1 x in het 1,5 jaar een afspraak te maken. Ze had ook wat kleine problemen , maar zorgde er wel voor dat ze het in de winter lastig kreeg. Ik zou ook de dierenarts even langs laten komen voor de kale plekken. Dat kan van alles zijn zoals schimmel , mijt ect. Daar tegen kan al een simpele behandeling heel wat effect geven.

En als voer vraag eens advies aan Cavalor. Ik gebruik nu PAVO 18 plus , maar merk dat ze dat te snel eet. Ik heb nu een klein emmertje met Cavalor gekregen van een stalgenoot die werkt voor Cavalor. Ik heb van haar advies gevraagd over goede voeding. Ze eet dat veel rustiger en neemt het dan ook beter op. Verder geef ik supplementen om de weerstand wat omhoog te gooien. Hierdoor zit zeewier en Foeneknof van Epplejeck eigen merk.

De schimmel plekken heb ik behandeld met crème wat eigenlijk voor mensen is. Ik heb hierbij wel eerst de dierenarts langs laten komen , om zeker te bevestigen of het wel schimmel is. Nu het weer warmer wordt gaat het echt al een stuk beter. Maar het lijkt wel een plaag! Zowel de weide al stalpaarden hebben er dit jaar erg veel last van en het is vrij hardnekkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 10:04 



 
Profiel   

Geef je wel genoeg Sp?Mijn oude dame kreeg s'morgens en s'avonds 2 halve " badkuipen "vol.
Ze kon alleen geen hooi meer eten en in Sp zit ook hooi vervanger.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 10:14 



 
Profiel   

Begrijp ik nu uit je profiel dat het je verzorgpaarden zijn ? Want dan wordt het een stuk ingewikkelder om te gaan voeren waarschijnlijk. Dan is het aan de eigenaar zelf. Je kan dan natuurlijk altijd wel meedenken over het voer etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 10:47 



 
Profiel   

Maris schreef
Begrijp ik nu uit je profiel dat het je verzorgpaarden zijn ? Want dan wordt het een stuk ingewikkelder om te gaan voeren waarschijnlijk. Dan is het aan de eigenaar zelf. Je kan dan natuurlijk altijd wel meedenken over het voer etc.


Klopt inderdaad! Maar wij komen altijd met suggesties voor de verzorging en is altijd prima, vandaar dat ik het nu ook zo op bokt zet. Zolang het maar voor het paard goed is :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 10:51 



 
Profiel   

Hier met onze 32 jarige goede ervaringen met mpb mix en equifirst ferbs en herbs naast onbeperkt ruwvoer. Maar van laatste krijgt ze onvoldoende meer weg, ondanks dat goed op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 11:24 



 
Profiel   

Allereerst testen op PPID, ook zonder verschijnselen kunnen ze dit hebben. Een hele lage dosering medicatie kan dan al veel verschil maken.

Daarna, onbeperkt hooi aanbieden. Wij voeren daarnaast een senioren meuslie, 3 maal daags een halve kilo, in de avond een kilo seniores priores geweekt.

Bietenpulp ben ik geen voorstander voor, als je zoiets wilt voeren zou ik de speedibeet pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 08:37 



 
Profiel   

Wat lief en goed van je TS dat jij je zo zorgen maakt. Is haar gebit recent nog gecontroleerd? Misschien kan je wat oliën bijvoeren voor de vetten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 08:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen