Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fokadvies Fjordenmerrie/tips karakters huidige hengsten

 
Profiel   

Zo'n 25 jaar geleden hebben wij Fjorden gefokt, toen was er echt goed duidelijk bekend welke hengsten je beter niet kon gebruiken. Nu echter, hebben we jaren alleen maar Dravers en Tinkers gefokt dus heb ik jullie hulp nodig :D

Wij willen echt het oude type Fjord fokken: een fijn gebruikspaard, wat recreatief all-round te gebruiken is. Het echte familiepaard.
Juist niet het 'hete' 'dressuurtypische' type.
Karakter is dus echt het aller-aller belangrijkste. Ik wil er bij wijze van spreken een vreemde mee op buitenrit/huifkartocht kunnen sturen :Y) .

Onze merrie word dit voorjaar 3 jaar, ze is niet al te groot en net wat te kort in de rug naar mijn mening. Dat ze niet zo groot is maakt mij niet heel veel uit, maar daarom dus ook voor haar eerste veulen geen hengst die groot fokt. Een hengst die iets langer is in zijn rug zou ik prettig vinden.

Haar vader is Bren, MV is Faun Tor.

Hier een foto voor het type:


Edit: foto lukt nu niet, plaats binnen nu en een uur een verse :')


Wat denken jullie dat zou passen?
Hebben jullie hengsten die echt bekend staan om hun goede of juist sterke/hete karakter? Ik hoor het graag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 15:40 



 
Profiel   

Ik ben ook benieuwd. Het schijnt dat het de laatste tijd een zootje was bij het Fjordenstambooek waardoor sommigen zelfs hun plezier eraan verloren,een Bokker heeft om die reden zelfs haar geweldig goede hengst naar Amerika verkocht .Een met een zeldzame roodachtige kleur,de naam weet ik zo niet meteen meer ,Gio meen ik? .Misschien staat daar nog wel een zoon van in Nederland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:13 



 
Profiel   

Fjorden vind ik zulke prachtige paarden.

Helaas een vervelende ervaring mee gehad.
Gelukkig op tijd achtergekomen dat het echt geen makkelijke familiepasrd is en dus kocht ik het niet. Steigerde recht omhoog en bokt je eraf. Is echt een mannenpaard. Helaas weet ik niet meer wie de vader was van deze ruin. En later kwam ik ook achter dat de vader bekend om stond dat het moeilijke paarden leverde; erg sterke brutale fjorden. Niet geschikt voor vrouwen.

En weer een andere fjorden die ik ook had proefgereden, waren weer echte goede familiepaarden, wel pittig maar erg eerlijk. Dus perfect.... en ook erg lief. Maar door het gepushen om vooral maar snel te moeten gaan kopen.... liet ik ze staan. Eentje was van de hengst Briggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:27 



 
Profiel   

En ik had ooit een stalgenoot met een prachtige fjordenruin met een superkarakter, ik was er verliefd op. Helaas weet ik de vader er niet van. De eigenaresse heeft hem nog steeds en ze kan er van alles mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:30 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Fjorden vind ik zulke prachtige paarden.

Helaas een vervelende ervaring mee gehad.
Gelukkig op tijd achtergekomen dat het echt geen makkelijke familiepasrd is en dus kocht ik het niet. Steigerde recht omhoog en bokt je eraf. Is echt een mannenpaard. Helaas weet ik niet meer wie de vader was van deze ruin. En later kwam ik ook achter dat de vader bekend om stond dat het moeilijke paarden leverde; erg sterke brutale fjorden. Niet geschikt voor vrouwen.

En weer een andere fjorden die ik ook had proefgereden, waren weer echte goede familiepaarden, wel pittig maar erg eerlijk. Dus perfect.... en ook erg lief. Maar door het gepushen om vooral maar snel te moeten gaan kopen.... liet ik ze staan. Eentje was van de hengst Briggen.

Een tehuis voor meervoudig gehandicapte kinderen in mijn buurt gebruikte wel Fjorden.Dan zat er een begeleidster op met een kind voor zich.Die er met een tillift opgetakeld moest worden. Dus er bestaan ook hele brave Fjorden. In dit geval moesten ze ook heel sterk zijn.Maar de afstamming van die ken ik niet.Wel een zeer ouderwets type!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:36 



 
Profiel   

Ik heb met het idee van een familiepaard deze zomer ook een fjord gekocht. Nog jong en ik zag het helemaal zitten om al kleine dingen met hem te kunnen doen zodat hij zeker al wat gezien had voor het zadelmak maken later.

Maar hij blijkt nergens van onder de indruk :D
Een tijd geleden bedacht ik om een groot zeil in de paddock te leggen en er met hem overeen te stappen.. Ik heb niet de tijd gekregen om zijn halster aan te doen, hij stond er zo al op. En lol dat hij ermee had.
De smid kon niet geloven dat hij nog maar een jaar was, zo makkelijk met kappen..
zijn vader is Rudsmo rune. Die ziet er op foto misschien iets te sportief uit maar moet zeggen dat de mijne een steviger ventje is. Ken niet genoeg van afstammingen in de fjorden om te weten hoe hij ze over het algemeen maakt qua model.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:45 



 
Profiel   

Leuk dat je een veulentje wil fokken! Ik heb zelf drie fjorden.

Mijn oude merrie is een Larsto, maar ze is al 20 dus oud bloed en zomereczeem dus dat zou sowieso al afvallen.

[ img ]


Mijn ruin is van AlmGlimt x Brijol. Hij is echt een grapjas en net als de meeste nakomelingen lekker kalm en nuchter. Alm leeft niet meer, maar Solar is een goedgekeurde nakomeling.

[ img ]

Mijn 2,5 jarige merrie is een Drafur x Brijol. Heeft iets meer pit dan mijn ruin, maar is ook vrij nuchter en niet snel onder de indruk. Is natuurlijk wel lastig zeggen van zo’n jonkie, maar gaat al lekker mee wandelen en is een echte knuffel kont. Ik vind haar tov de andere opfok paarden wel langer in de rug, maar ze is nog zwaar overbouwd dus maar eens zien hoe dat uitgroeit.

[ img ]


Verder is Jelte ook een leuke hengst, super rustig paard, ook tussen de merries op stal etc. dus echt een goed karakter. Van Timor hoor je veel nakomelingen die wat pittiger zijn.

Vaak kun je bij de hengsten houders ook advies krijgen. De Facebook groepen (fjordenpaarden benelux, fjordengroep en vrienden) zijn ook lekker actief! Ik zou bij vd Berg en Stal Haas eens advies inwinnen.


Laatst bijgewerkt door Jets op 26-12-21 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:49 



 
Profiel   

Ben bij het rondkijken trouwens ook naar een jonge Gio gaan kijken. Correct en sportief gebouwd maar fel/pittig. (Geen opvoeding gehad dus dat had er zeker ook mee te maken.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:49 



 
Profiel   

@anjali, die ene waarmee ik een vervelende ervaring had, was er gewoon eentje met een erg dominante karakter, naar het schijnt kwam dat vaker voor met de nakomelingen van zijn vader. Was echt een mannenpaard.

Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:00 



 
Profiel   

Ik heb een Fjord gekend van Zortin en 1 van Manus en dat waren beide enorm fijne en nuchtere dieren. De Zortin had iets meer pit, maar de Manus dochter kon je alles mee. Heerlijk dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:01 



 
Profiel   

Kalea schreef
Ben bij het rondkijken trouwens ook naar een jonge Gio gaan kijken. Correct en sportief gebouwd maar fel/pittig. (Geen opvoeding gehad dus dat had er zeker ook mee te maken.)

Gio zat ook echt in de wedstrijdsport .Maar was volgens zijn toenmalige eigenaresse heel braaf.Het ligt er natuurlijk aan wat voor type je zoekt en wat je ermee wil gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:03 



 
Profiel   

Ik heb een Bjorgard. Ook al oud bloed, maar wel super nuchter! En dat heb ik van meerdere eigenaren gehoord, die afstammelingen van Bjorgard hebben (gehad). Helaas vind je dit bloed niet zoveel meer, of het moet verder weg zitten...

Ik heb er ooit wel van gedroomd mijn merrie te laten dekken en haar nuchtere karakter had ik dan ook zeker willen behouden of zelfs versterken. 1 Van de hengsten die mij toen aansprak, was Topas: die schijnt ook super lieve karakters doorgegeven te hebben. Maar dat was toen ook al een oudere hengst. Ik denk dat die inmiddels niet meer dekt.

Alm Glimt sprak mij ook altijd aan: die heeft nog goedgekeurde zonen lopen in NL en BE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:03 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
@anjali, die ene waarmee ik een vervelende ervaring had, was er gewoon eentje met een erg dominante karakter, naar het schijnt kwam dat vaker voor met de nakomelingen van zijn vader. Was echt een mannenpaard.

Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.

Ik heb ook wel eens van een gehoord die zijn eigenaresse aanviel in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:06 



 
Profiel   

Er staat een goedgekeurde zoon van gio in hijken. Neral. Er is ook een fb pagina van hem. Maar is wel meer het sport type. Wel super super braaf. Mijn merrie staat er op stal. En bij beide hengsten(Neral en kamillas tord) geen probleem als er ook merries in de bak rijden. Je kunt er eens naar kijken. Stal happy. Voor de echt oude types zou ik het zo niet weten. Maar ik fok dan ook niet. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:08 



 
Profiel   

Jets schreef
Leuk dat je een veulentje wil fokken! Ik heb zelf drie fjorden.

Mijn oude merrie is een Larsto, maar ze is al 20 dus oud bloed en zomereczeem dus dat zou sowieso al afvallen.

[ [url=m/tHBxvi.png]Afbeelding[/url] ]


Mijn ruin is van AlmGlimt x Brijol. Hij is echt een grapjas en net als de meeste nakomelingen lekker kalm en nuchter. Alm leeft niet meer, maar Solar is een goedgekeurde nakomeling.

[ [url=m/E3YzHT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn 2,5 jarige merrie is een Drafur x Brijol. Heeft iets meer pit dan mijn ruin, maar is ook vrij nuchter en niet snel onder de indruk. Is natuurlijk wel lastig zeggen van zo’n jonkie, maar gaat al lekker mee wandelen en is een echte knuffel kont. Ik vind haar tov de andere opfok paarden wel langer in de rug, maar ze is nog zwaar overbouwd dus maar eens zien hoe dat uitgroeit.

[ [url=m/2kj23D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Verder is Jelte ook een leuke hengst, super rustig paard, ook tussen de merries op stal etc. dus echt een goed karakter. Van Timor hoor je veel nakomelingen die wat pittiger zijn.

Vaak kun je bij de hengsten houders ook advies krijgen. De Facebook groepen (fjordenpaarden benelux, fjordengroep en vrienden) zijn ook lekker actief! Ik zou bij vd Berg en Stal Haas eens advies inwinnen.

Die middelste foto met die bijna witte vind ik een mooie.Net een beer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:12 



 
Profiel   

Qua karakter was Gio fantastisch, zelf ook gereden, nooit een makkelijker paard gekend. Mijn Gio zoon is net zo en dan hebben we nog 5 Gio's hier 1 3 jarige, 1 2 jarige een jaarling en 2 veulens. Allemaal fijn karakter, zijn niet snel onder de indruk.

Verder is onze hengst een zoon van Rudsmo Rune en die heeft ondanks dat ie hengst is en dekt een super karakter, staat ook gewoon in de kudde met mijn Gio ruin en alle merries/veulens.

Qua karakter zou ik dus kijken naar de zoon van Gio, Neral. De vader van Gio, Hermansen. Rudsmo Rune geeft fijne karakters, iig onze hengst heeft een super karakter. Jelte heeft naar ik weet ook een makkelijk karakter. Kamilas Tord ook naar mijn weten. Als je oud type zoekt zou je ook nog naar Havik kunnen kijken, maar ik heb geen idee verder van zijn karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 18:39 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik ben ook benieuwd. Het schijnt dat het de laatste tijd een zootje was bij het Fjordenstambooek waardoor sommigen zelfs hun plezier eraan verloren,een Bokker heeft om die reden zelfs haar geweldig goede hengst naar Amerika verkocht .Een met een zeldzame roodachtige kleur,de naam weet ik zo niet meteen meer ,Gio meen ik? .Misschien staat daar nog wel een zoon van in Nederland?


Inmiddels zijn als goed is de problemen voor zo ver mogelijk opgelost en staat er nu weer een bestuur op die met elkaar wil samen werken. Er is de laatste tijd veel aan gedaan. Ik heb er geen spijt van dat ik nog lid ben in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 18:42 



 
Profiel   

Kalea schreef
Ben bij het rondkijken trouwens ook naar een jonge Gio gaan kijken. Correct en sportief gebouwd maar fel/pittig. (Geen opvoeding gehad dus dat had er zeker ook mee te maken.)


Grappig hoe verschillend dat is. Wij hebben nu ook een Gio nakomeling lopen en hiervoor hadden we er ook 1 van Gio. Beide echte knuffelkonten en alles behalve fel/pittig. De dame die wij nu hebben is voor mij zelfs iets te knuffelig en te lief _O-

Ik heb voor Rivvy een gull hengst op het oog maar het is even afwachten of hij goedgekeurd word. Als dat wel zo is zal ze in 2023 gedekt worden door hem. Het allermooiste zou zijn om nog rietjes van Gio te kunnen bemachtigen vanuit Amerika maar of dat mogelijk is weet ik niet :D Zou wel mooi zijn voor toekomstige merries!

Persoonlijk zou ik het toekomstige veulen inschrijven bij het belgische stamboek omdat het in Nederland 10 keer niks is op dit moment.

Maar goed om terug te komen op de vraag: Ik zou even contact opnemen met Stal Haas of inderdaad van den Berg. Je hebt in België ook wel een aantal fokkers. Ik raad je aan om lid te worden van de fjordengroepen op Facebook (mocht je dat hebben).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 18:50 



 
Profiel   

[ img ]

Hier mijn niet gepoetste, niet geschoren, zo uit de klei getrokken Fjord :') .

Neral had ik eigenlijk afgeschreven door dit filmpje: Fijn om te horen dat hij zo braaf is. Dat filmpje is niet iets wat ik schokkend vind, maar ik vind het ook niet uitstralen dat hij super fijn is in de hand :o dus ik dacht eigenlijk dat hij mogelijk niet zo braaf was :o

Topas heb ik ook al goede verhalen over gehoord, goed om te horen dat dat nogmaals bevestigd word.

Manus twijfel ik over omdat hij 1.52 is. Dat zou ik misschien wel als 2e veulen willen maar denk ik niet als eerste( beetje aan de merrie denken haha )

Nakomelingen van Alm worden hier dus 2 keer genoemd dus Solar gaat ook op de lijst om eens te onderzoeken.

Drafur hoorde ik van dat ze pittiger waren, ben benieuwd of er nog meer mensen ervaringen hebben met nakomelingen hiervan?

Timor sla ik dus over, om dezelfde reden :)

Rudsmo Rune ziet er inderdaad wat rijtypischer uit dan ik zou zoeken, wel een heel mooi dier :D

@Anjali, dat soort type wil ik inderdaad fokken, dat echt ouderwetse bomproof type. Vroeger heb ik als 12 jarige alles gedaan wat maar kon op een Fjord, was echt het ideale puber-paard :D . Kon je alles mee :)

Wat betreft het stamboek in NL: dat weet ik, voor mij is een hengst uit het buitenland ook prima, ik hoef niet perse een NL stamboek erbij ook om die reden.

@Ragdolcat, ja die zitten er echt tussen he, van die draken :o

Ik ben ook erg benieuwd naar het karakter van Tempo, mensen met ervaringen?

Alvast onwijs bedankt voor alle reacties! Super blij mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 18:54 



 
Profiel   

Ik had een vergelijkbaar fokdoel en heb voor Galant gekozen. Mijn veulen heeft echt een top karakter en ik verwacht dat het een erg fijn gebruikspaard gaat worden. Het is dat ik niet meer ga fokken maar anders had ik weer dezelfde keuze gemaakt. Galant staat bij Piet Kamp in Strijen.

[ img ]

Mijn veulen komt trouwens uit een Timor moeder met een vrij pittige merrielijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 19:01 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk niet zo snel een sportief gebouwde hengst erop zetten want je merrie is verder ook niet extreem zwaar gebouwd. Of je moet t natuurlijk niet zo erg vinden maar omdat je aangeeft dat je het ouderwetse type wilt fokken is dat wel iets om rekening mee te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 19:12 



 
Profiel   

@Ts,jouw merrie ziet er erg lief uit.Daar zou je zo een kind mee om laten gaan denk ik. Wat dat filmpje van Neral betreft,wat is die voor de kar raar opgetuigd qua hoofdstel. Die ziet zo toch niks.Verder inderdaad een sporttype.Die mannen jutten hem wel nogal op lijkt me.Sommige mensen menen dat ze een paard een beetje "wild"moeten presenteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 19:15 



 
Profiel   

Ik heb op de hengstenshow Hizkia gezien, geen idee of je het wat vindt maar die vond ik echt heel leuk. Anders inderdaad Hermansenbloed, daar heb je meerdere van (Gio heeft meerdere goedgekeurde zonen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 19:59 



 
Profiel   

Mijn oudste merrie een een Manus


Al zeg ik het zelf , Udith is wel echt het braafste paard van de wereld. Heel kalm , totaal niet snel onder de indruk en maakt zich ook niet sterk. Over het algemeen is ze ook niet koppig. Ze heeft natuurlijk wel om de zoveel tijd haar momenten dat ze wat drukker is , maar niet vervelend druk het is dan goed onder controle. Nu speelt opvoeding ook zeker wel mee. Maar over het algemeen is Udith een makkelijk paard. Ik heb een verzorgster voor haar van 12 , en die kan zelfstandig alles met haar doen. Udith is nu 22 jaar oud.

[ img ]


Ik heb ook nog een 3 jarige Fjord die uit Udith komt en dus manus als opa heeft. Haar vader is Lyckangs Tempo. Wel wat pittiger als Udith , ze zal sneller wat bokken of omhoog komen en heeft ook wat meer energie. De Tempo's nakomelingen zijn in de omgang wel heel braaf en leren snel. Ofira is wel nuchter in haar koppie en schrikt ook zeker niet zo snel. Ze is erg mensgericht en nieuwsgierig. Ze gaat in ieder geval graag met mij op pad en komt er elke keer aandraven en hinniken , ze is in ieder geval erg op mij gericht ( en ook wel op andere paarden als ze alleen is). Maar over het algemeen ook zeer braaf , ook alleen met momenten. Nu blijken meer Udith nakomelingen dat te hebben dat ze wel eens pittig kunnen reageren dus dat kan ook wel uit de Udith lijn meer komen. Ik vindt Tempo erg gaaf om zijn behang en zijn karakter. Was voor een hengst ook een brave en rustige hengst. Ofira is eigenlijk precies het paard wat ik voor mij zag dus ik ben heel erg blij dat ik Tempo heb gekozen.


[ img ]


[ img ]



Verder vindt ik de hengsten van stal Haas wel erg gaaf! Maar zeker niet allemaal passend bij Ofira in ieder geval. Ik denk als ik bijvoorbeeld met een Olaf fok , ik een Fjord krijg met hele dunne pony beentjes ik vindt het wel belangrijk dat het Fjord typische erin blijft zitten. Ik kwam laatste een hele gave Noorse hengst tegen met een prachtige hals en nek en een hele mooie uitstraling

De hengst heet op Instagram @severin2010 , vindt deze echt prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 20:20 



 
Profiel   

Ik heb een zortin gehad, erg braaf

Nu een Jelte en dat karakter vind ik verbazingwekkend braaf

Timor vind ik pittig

Galant in het echt ontmoet en in training gezien, supermakkelijk en braaf

Drafur heb ik ook wel pittige van gezien
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 20:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen