Fjord overschrijven paspoort stamboom

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 00:33

Voor het eerst sinds jaren heb ik weer een paard. Mijn laatste paardjes zijn meer dan 10 jaar geleden overleden en toen had je net de chipplicht. Ik betaalde toen al jaren geen lidmaatschap meer aan het stamboek, en vanwege de leeftijden van mijn paarden (geen fjorden) zag ik daar ook het nut niet van in.
Ik kreeg toen gewoon paspoorten voor rasloze paarden en betaalde daar slechts een paar tientjes voor.
Nu heb ik een fjord gekocht met weliswaar een leuke afstamming, maar eerlijk gezegd maakt mij dit niet zoveel uit, omdat ik het gewoon een leuk paard vind. Kortweg, ik heb eigenlijk geen zin om bijna 120 te betalen om deze op mijn naam te zetten. Het gaat om 75 lidmaatschap, 12,50 inschrijfkosten en iets van 31 overschrijfkosten. En dan moet ik het paspoort ook nog aangetekend opsturen. Wat mij ook tegenhoudt is dat het nogal rommelig schijnt te gaan bij het fjordenstamboek en dat je heel lang moet wachten voor je het paspoort terug hebt.
Dus mijn vraag is, is het nodig? Of kan ik haar ook op een andere manier op mijn naam zetten? Dus alleen het paspoort?
Laatst bijgewerkt door stippel op 07-02-22 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 00:42

Je hoeft toch geen lid te worden? Of herinner ik me dat verkeerd? Ik ben wel lid en hoop dat er snel weer activiteiten komen, want dat is altijd hartstikke gezellig! Maar volgens mij kun je ook overschrijven zonder lidmaatschap?
Het stamboek loopt weer beter, ben de laatste tijd snel geholpen en te woord gestaan door vrijwilligers! Dus zou gewoon even mailen, ik heb binnen een uur tot 2 dagen reactie gehad.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 01:50

Het lijkt erop dat ze zichzelf nogal wat toegeëigend hebben. Als je geen lid wilt worden, maar wel je paard op naam wilt laten zetten, dan rekenen ze daar 120 euro voor. Met verzendkosten erbij ben je dus ruim 135 kwijt. Ik vind dit niet normaal.
Na wat speurwerk vond ik dit topic:
[VN] Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op
In dit topic hebben mensen het ook over waar ik nu mee zit.
Ik herinner mij nu ook dat van mij toen ook gewoon bij het nrps werden ingeschreven.
Ik heb gewoon geen zin hoge kosten voor iets waar ik verder niets mee doe en wat nu alleen voor de overheid van belang is.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 02:06

Een paard hoeft niet op je naam te staan, ook wettelijk niet.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 02:26

Brainless schreef:
Een paard hoeft niet op je naam te staan, ook wettelijk niet.


Is dat niet gewijzigd na het ingaan van de I&R wetgeving?

--
Edit: door de problemen binnen het stamboek heb ik als lid een gratis lidmaatschap gekregen voor 2022. Ik weet niet hoe dat nu zit voor de nieuwe leden , maar je zou altijd eens een mail kunnen sturen naar het stamboek hoe het nu zit met de kosten.


De problemen bij het Fjordenstamboek zijn inmiddels verholpen en alles begint weer te verlopen. Er is nu een bestuur die het met elkaar eens is en samen wil werken. Ik had vrij snel nadat het nieuwe bestuur er was mijn certificaat voor het DNA onderzoek ontvangen. Er worden nu goed en serieuze stappen ondernomen.

Je kan er ook voor kiezen om lid te worden dan betaal je 75 euro voor een lidmaatschap van een jaar , 32,50 voor het overschrijven van het paard en 8,80 voor het retour zenden waar je in totaal 119,30 voor betaald. Zonder lidmaatschap betaal je dan 128,80 voor het op naam zetten.

Als je een Fjord hebt met een leuke afstamming , en je graag ook eens mee wilt doen aan een keuring , wedstrijden binnen het stamboek of een verrichtingsproef wil rijden is het zeker ook leuk om lid te worden. Uiteraard ook als je nog wat fokambities hebt en het veulen wil inschrijven. Daarnaast krijg je 4x per jaar een blad opgestuurd.

Je kan het niet eens zijn voor de overheid maar zeker wel de paarden registeren. Er gaat nog wel controle komen en ik denk dat een boete voor niet registeren nog altijd groter is dan het paard op naam laten zetten.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 02:40

Nee hoor, je kan een paard gewoon op je UBN nummer zetten.
Als je paard bij een ander staat (bv op pension) komt hij op de UBN nummer van de pensionhouder te staan.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 02:46

Ik vind het prima om haar op naam te zetten als dit een verplichting is. Maar de kosten hiervoor zijn absurd. Bij honden en katten betaal je hiervoor 10 euro ofzo. Meer moet ook niet nodig zijn, ook niet bij een paard. Het wordt nu uitgemolken omdat het een ras is en het stamboek wil hier een graantje van mee blijven pikken, ook als je er verder niets mee doet.
Ik heb geen behoefte aan wedstrijden, keuringen of fokken.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 02:59

Het op eigen naam zetten is niet wettelijk verplicht.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 03:07

stippel schreef:
Ik vind het prima om haar op naam te zetten als dit een verplichting is. Maar de kosten hiervoor zijn absurd. Bij honden en katten betaal je hiervoor 10 euro ofzo. Meer moet ook niet nodig zijn, ook niet bij een paard. Het wordt nu uitgemolken omdat het een ras is en het stamboek wil hier een graantje van mee blijven pikken, ook als je er verder niets mee doet.
Ik heb geen behoefte aan wedstrijden, keuringen of fokken.



Dan zou ik het niet doen... je hebt de keuze dan al gemaakt toch?

Ik ben lid omdat ik zelf 1 fjord gefokt heb en het voor mij dus interessant is om mee te doen aan keuringen en ik nog fok ambities heb. En omdat mijn andere merrie nog elite kan worden maar dan moet ik wel lid zijn.

Ik ben toen eerst lid geworden en daarna heb ik mijn naam overgezet. Maar dan praten we echt al over 2016 dus de prijzen zijn gok ik al wat veranderd.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 08:02

Zebrastreep schreef:
Dan zou ik het niet doen... je hebt de keuze dan al gemaakt toch?

Nou nee, want ik wil het paspoort best wel op mijn naam hebben. Ook omdat de vorige eigenaar anders wanneer zij haar lidmaatschap bij het stamboek opzegt het verzoek krijgt het paspoort en stamboekkaart terug te sturen. Dit is te lezen op de site.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 08:16

stippel schreef:
Zebrastreep schreef:
Dan zou ik het niet doen... je hebt de keuze dan al gemaakt toch?

Nou nee, want ik wil het paspoort best wel op mijn naam hebben. Ook omdat de vorige eigenaar anders wanneer zij haar lidmaatschap bij het stamboek opzegt het verzoek krijgt het paspoort en stamboekkaart terug te sturen. Dit is te lezen op de site.

Dat kunnen ze verzoeken maar dat mag helemaal niet. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
Het paspoort moet pas terug gestuurd worden als het dier is overleden

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 08:19

Je kan het gewoon toesturen, ik had mijn paspoort binnen 14 dagen retour.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 09:12

mvdbijl schreef:
Je kan het gewoon toesturen, ik had mijn paspoort binnen 14 dagen retour.

Maar ik heb geen zin in die belachelijk hoge kosten.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:58

Het is duur, ik heb het wel gedaan omdat ik mijn paard moest importeren en hem anders niet op de UBN geregistreerd kreeg. Omdat ik toch in de buurt was van het kantoor, ben ik erlangs gegaan en heeft die meneer het ter plekke heel netjes voor mij geregeld. Er zit een nieuw bestuur en het gerommel is volgens mij gewoon voorbij nu. Ze zijn alleen nog bezig met het inlopen van de achterstand die ontstaan is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:00

Gewoon de oude eigenaar op laten zeggen en verder niks doen. Ik heb jaren geleden ook opgezegd en moest toen ook paspoort op sturen. Dat heb ik dus niet gedaan. Ik ben dus ook geen lid meer.

Het is idd absurd dat een krabbel in het paspoort 135 euro moet kosten 8)7

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:05

Een stamboek kan je nooit vragen het paspoort of stamboom op te sturen als je je lidmaatschap opzegt. Dat mogen ze alleen vragen bij overlijden van het paard. Het paspoort hoort nl bij het paard, niet bij de eigenaar.

Er is (helaas) een soort gentlemen's agreement dat een andere paspoort uitgevende instantie geen wijzigingen aanbrengt in een paspoort dat origineel niet door hun werd uitgegeven, maar in principe moet íedere PUI jouw fjordenpaspoort op naam kunnen zetten. Je zal alleen misschien een beetje moeten aandringen bij bv het Shetland stamboek (dat is één van de goedkopere)

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:24

De verkoper had het gele papier al naar het stamboek terug moeten sturen ipv het aan jouw mee te geven.

Het is voor jouw kiezen of delen. Je zet hem op ie naam en je betaald 120euro of je zet hem niet op je naam en je betaald niks. Zit helaas geen middenweg in aangezien je volgens mij alleen kan overschrijven bij de paspoort uitgevende instantie. Maar ik ben het met je eens dat deze prijzen erg hoog liggen bij het fjordenstamboek.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 10:39

Ibbel schreef:
Een stamboek kan je nooit vragen het paspoort of stamboom op te sturen als je je lidmaatschap opzegt. Dat mogen ze alleen vragen bij overlijden van het paard. Het paspoort hoort nl bij het paard, niet bij de eigenaar.

Er is (helaas) een soort gentlemen's agreement dat een andere paspoort uitgevende instantie geen wijzigingen aanbrengt in een paspoort dat origineel niet door hun werd uitgegeven, maar in principe moet íedere PUI jouw fjordenpaspoort op naam kunnen zetten. Je zal alleen misschien een beetje moeten aandringen bij bv het Shetland stamboek (dat is één van de goedkopere)

Dit ga ik gewoon proberen. Ik heb een uit de krachten gegroeide shetlander :D


XxDiandraxX schreef:
De verkoper had het gele papier al naar het stamboek terug moeten sturen ipv het aan jouw mee te geven.

Het is voor jouw kiezen of delen. Je zet hem op ie naam en je betaald 120euro of je zet hem niet op je naam en je betaald niks. Zit helaas geen middenweg in aangezien je volgens mij alleen kan overschrijven bij de paspoort uitgevende instantie. Maar ik ben het met je eens dat deze prijzen erg hoog liggen bij het fjordenstamboek.

Volgens de site kan ik zelf alles opsturen en dan over laten schrijven en lid worden. Hiervoor heb ik een formulier gedownload.

Cowgirl schreef:
Gewoon de oude eigenaar op laten zeggen en verder niks doen. Ik heb jaren geleden ook opgezegd en moest toen ook paspoort op sturen. Dat heb ik dus niet gedaan. Ik ben dus ook geen lid meer.

Het is idd absurd dat een krabbel in het paspoort 135 euro moet kosten 8)7

Die optie is er natuurlijk ook nog.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:39

stippel schreef:
mvdbijl schreef:
Je kan het gewoon toesturen, ik had mijn paspoort binnen 14 dagen retour.

Maar ik heb geen zin in die belachelijk hoge kosten.


Dan schijf je bij een ander open stamboek in en komt het paard zo op naam.
Een paspoort of afstammingskaart mag het stamboek nooit innemen zolang het paard in leven is om de reden dat jij het niet op naam hebt staan.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:53

mvdbijl schreef:
stippel schreef:


Dan schijf je bij een ander open stamboek in en komt het paard zo op naam.
Een paspoort of afstammingskaart mag het stamboek nooit innemen zolang het paard in leven is om de reden dat jij het niet op naam hebt staan.


Ze nemen het paspoort niet zomaar in hoor! Je stuurt het op en je naam wordt ingezet en je krijgt het weer terug. Gebeurd al jaren bij het stamboek ik kreeg mijn paspoorten altijd netjes vrijwel direct weer terug.

Tja ik vindt het ook een beetje horen bij de kosten van de aanschaf van een paard als ik eerlijk ben.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:57

Ja maar toch geen 135 euro.
Die centen zet ik liever op de spaarbank voor het paard.


Ik heb mijn paard ook wel op naam laten zetten maar geen idee wat het toen kostte in 1998. Ook fjord trouwens.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Fjord overschrijven paspoort stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:38

Ik heb alleen mijn eerste fjord overgeschreven op mijn naam (20 jaar geleden, waar blijft de tijd). Ik heb nu 3 verschillende rassen op het erf en met geen een de naam aangepast.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:49

Cowgirl schreef:
Ja maar toch geen 135 euro.
Die centen zet ik liever op de spaarbank voor het paard.


Ik heb mijn paard ook wel op naam laten zetten maar geen idee wat het toen kostte in 1998. Ook fjord trouwens.



Ik zou ook echt niet meer weten wat ik er 6 jaar geleden voor betaald heb. Volgens mij wel minder als nu.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:13

Ik heb mijn huidige fjord nu al 8 jaar, na hoop gedoe bij het stamboek toen ik nog keuringen liep en meedeed met fjordensport met een oude fjord heb ik de zooi opgezegd en mezelf beloofd niets meer te maken willen hebben met firma Hoenderoo en Co

Bjor staat dus officieel volgens paspoort niet op mijn naam, maar heb er altijd alles mee kunnen doen. Het is namelijk niet verplicht gelukkig.

Ondertussen is de betreffende familie weg die toen het stamboek runde en zit ik te denken weer lid te worden.

Ook bij opzeggen of verkoop van paard ben je niet verplicht om paard op een andere naam te stellen, wat de site ook vermeld (dat ze het graag willen is een 2e, zijn gewoon inkomsten namelijk)

Ik zou het in jou geval lekker het laten, naam in paspoort geeft geen eigendom aan, dus heel feitelijk voegt het geen klap toe ;) (mits je niet aan de fjordenstamboek activiteiten wilt deelnemen)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:46

Citaat:
Ze nemen het paspoort niet zomaar in hoor! Je stuurt het op en je naam wordt ingezet en je krijgt het weer terug. Gebeurd al jaren bij het stamboek ik kreeg mijn paspoorten altijd netjes vrijwel direct weer terug.

Tja ik vindt het ook een beetje horen bij de kosten van de aanschaf van een paard als ik eerlijk ben.


Ik schrijf toch ook dat ze dat niet in mogen nemen? Hoort bij de kosten van een paard? Het is helemaal niet verplicht het paard op je naam te zetten, het paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs, dit doe je enkel als je wilt fokken of mee wilt doen aan activiteiten van een stamboek.