6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 22:20

Hoi bokkers,
Ik heb de mogelijkheid om een paard over te nemen. Ik verzorg dit paard al een tijd. Het is een super lieve fjord van 6 jaar oud. Hij is dressuurmatig niet echt getrained. Er zit een gas, rem, en liks en rechts op. Hij is echter wel vaker naar buiten gegaan. Hij is heel braaf, maar hij kan erg sterk zijn (beetje typisch fjord natuurlijk), maar hij is ook heel fris. Hij zou er vandoor kunnens schieten. Persoonlijk heb ik hem dit nog nooit zien doen, maar ik heb ook nog nooit zelf een buitenrit op hem gemaakt. Ik heb wel andere mensen buiten op hem zien rijden.

Mijn vraag is dus; denken jullie dat het mogelijk gaat zijn om hem 'bomproof' te maken op buitenrit, en om hem nog goed te trainen (dressuurmatig, en wbt buitenritten?)
Tips of methodes voor het trainen zelf zijn ook zeker welkom!


Alvast bedankt :D

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:41

Ja tuurlijk, beestje is pas 6.
Met een goede instructrice kan je nog alle kanten op. En hoe vaker je dingen doet, hoe normaler dingen worden.
Voordeel is dat je het dier al kent dus je weet wat je kan verwachten.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:51

Zeker weten! 6 is echt nog jong en niet gek dat hij nog niet helemaal bomproof zou zijn. Ik kreeg de mijne toen ze 8 was en zij ging er toen ook af en toe pijlsnel vandoor op buitenrit en ik ben er in het begin met spannende voertuigen bijvoorbeeld waar ruimte was ver in de berm gaan staan of er soms ook afgestapt om bij iemand op het pad te staan. Ik ben in het begin geloof ik ook nooit alleen gegaan.

Daarnaast ben ik haar pas op latere leeftijd dressuur serieuzer gaan trainen, ik denk dat ze toen een jaar of 14/15 was en we zijn tot haar 22e doorgereden en hebben de M1 nog gehaald. Als ik handiger was geweest had ze daar vast sneller geweest, maar dat hebben we gaandeweg samen geleerd dmv veel lessen en oefenen. Zo zie je maar dat ze daar echt geen 3 voor moeten zijn.

Ik zou lekker gaan lessen en kijken wie en welke methode het beste bij jullie past. Voor buitenritten zul je vertrouwen moeten krijgen en idd hoe vaker je dingen doet hoe normaler het voor het dier zal worden. :)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:04

Tuurlijk valt ie nog te trainen, mijn 6jarige heb ik al bijna 3 jaar en gaat nu pas écht wat doen. De jouwe kent al meer dan mijn 6jarige onder het zadel, ;)
Lekker met 'm aan het werk, kilometers maken. Qua trainingsmethode ligt het echt aan het paard, de een moet je zekerheid geven en bij je houden terwijl je de ander juist meer ruimte moet geven anders voelt 't alsof ie nergens heen kan. Verschilt dus en is geen touw aan vast te knopen achter een scherm. Lekker gaan wandelen, snoepjes mee, grondwerken(schriktraining?), les nemen en elkaar leren kennen. :j

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:23

Tuurlijk. Er is een enorm verschil tussen mijn fjord met 6 en nu met 11. Ik kocht hem met 5 en toen was hij groener dan wat jij nu beschrijft. Nu kijkt hij nog niet op van een chinookhelikopter die vlakbij hem landt. Hartstikke bomproof. 6 is echt nog een puppie.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:52

Mijn ervaring is in ieder geval dat ze nooit te oud zijn om te leren.
Maar of hij heel bomproof wordt hangt meer af van zijn karakter dan zijn leeftijd.
En nog het allermeest van je eigen skills.
Ik zou je ook als tip willen geven grondwerkles te nemen, leren kijken naar je paard en hoe je hem kan begeleiden.
Op facebook volg ik dressuurnatuurlijk en die hebben veel gratis online cursussen, dat is voor jou denk ik wel leuk om eens te bekijken.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 19:15

Aah super, bedankt voor jullie reacties en tips!

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:41

Zowel paard als ruiter kunnen hun hele leven lang nog trainen en bijleren.Vaak is het verstandig om ,zeker in het begin,les te nemen van een instructeur (m\v) waar jullie allebei een klik mee hebben.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:18

ik heb de mijne gehaald 1 week voor hij 3 werd en hij was zo groen als gras en alles zelf opgebouwd en zelf onder het zadel ingereden maar heb alles op een rustig pitje gezet zodat we eerst elkaar goed konden leren kennen en deed heel veel buiten wandelen en belonen als het goed ging (had hem zelfs getraind dat als er iets "engs" was dat we samen gingen kijken en dan was het goed en beloonde hem voor zijn goed gedrag) en idd gewoon heel veel oefenen met les en kijk hoe zijn karakter is en jullie band en vanuit daar verder alles opbouwen. Grondwerk heeft ook heel veel goeds gedaan voor ons beiden. En als je graag wilt buiten rijden kijk dan eerst of je met iemand samen een buitenrit kunt maken voor dat je alleen gaat zodat je een beetje hem leert kennen in die situatie en als je alleen gaat blijf een beetje in de buurt waar je zit en maak een klein rondje en probeer hem uit zou ik zeggen en kijk hoe dat gaat.. (alleen als je er zelf vertrouwen in hebt en in je fjord natuurlijk)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:25

Ze zijn nooit te oud om te leren, maar het is en blijft natuurlijk wel een Fjord... die typische Fjord-dingen zijn wel lastiger af te leren is mijn ervaring.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:40

ElSea schreef:
Ze zijn nooit te oud om te leren, maar het is en blijft natuurlijk wel een Fjord... die typische Fjord-dingen zijn wel lastiger af te leren is mijn ervaring.

Het echte karakter zul je er moeilijk uitkrijgen en het is de vraag of je dat zou willen. Ik heb ook een (type) Fjord en het voordeel van dit ras is (in het algemeen dan) dat ze niet schichtig zijn. Maar wel eigenwijs. In hun oorsprongland Noorwegen werden ze gebruikt voor vervoer tussen de steile diepe fjorden en als een paard daar snel schrikt en opzij zou springen dan valt hij zo in de afgrond.Ze denken ook zelf om veilgheid te behouden. Niet zoals bijv. een Arabier die oorspronkelijk erop gefokt is om meteen zijn meester te gehoorzamen.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:44

Zoals hierboven al door meerdere mensen al is aangegeven, kan hij nog heel veel leren op deze leeftijd, dat lijkt ook mij echt geen probleem. Misschien wel goed om je af te vragen of je dat zelf ook leuk vindt om te doen en je er prettig bij voelt. Ik merk bijv. bij mezelf dat ik liever een paard heb die al behoorlijk wat kent (niet alleen rijtechnisch, maar bijv. ook als het gaat om verkeer en obstakels). Ik vind het zelf al snel spannend, heb er daardoor geen lol in en nog lastiger, ik breng de spanning ook over op het paard. Terwijl mijn beste vriendin het geweldig vindt om een paard nieuwe dingen te leren en ook absoluut niet bang is in de meeste situaties. Dus als ik jou was zou ik ook even nadenken over of je het leuk vindt om hem verder op te leiden, of je wel/geen last hebt van angst, of je al ervaring hebt en/of bijv. hulp van anderen op lastige momenten. Bij die vriendin heb ik bijv. op meerdere jonge Fjorden gereden. Dat ging vaak prima, maar als ik het spannend vond wist ik dat ze het altijd over kon nemen of me even kon helpen. Ook heeft ze iemand begeleidt bij het verder opleiden van een eigen jonge fjord, die persoon was nog jong en had nog geen ervaring daarmee maar dat ging prima omdat mijn vriendin haar begeleidde.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:50

Ik ken een Fjord die al ouder was als 7 en toen pas werd ingereden. Is heel braaf geworden , maar wel voorwaarts maar niet gemeen.

Ik heb met mijn jonge paard toen ze de leeftijd 1 tot en met 3 had ook niet veel mee gedaan. Ze kende het halster , verplaatst worden en naar de hoefsmid gaan al is dat laatste toen ze net 3 was ook nog wel een probleem geweest. Ze werd eigenlijk vanzelf verkeersmak omdat ze in een stuk liep waar veel wandelaars en fietsers kwamen. Ze was totaal niet bang.

Ze had wel verlatingsangst van de kudde. Dit heeft echt wel even geduurd. Inmiddels loopt ze heerlijk rustig met haar hoofd wat omlaag ontspannen naast mij ondanks dat we altijd langs de weg moeten maakt het geen indruk.


Je moet wel kunnen doorzetten ik loop ook regelmatig even vast. Ze zijn loeisterk en ook best wel slim. Ze verzinnen elke keer weer iets nieuws en als ze eenmaal dit in hun hoofd hebben. Verder zijn het heerlijk betrouwbare dieren met een nuchter karakter. Echt schrikken doet die van mij zelden heeft ze ook toen ik met haar begon weinig gedaan. Maar dat zal ook wel deels karakter zijn.

Ze kunnen ook wel erg moeilijk aan te sporen zijn om aan het werk te gaan ze zijn echt liever lui dan moe als het niet hoeft doen ze het niet :')


In de omgang zijn het hele fijne paarden ze leren echt snel in mijn beleving en vinden het werk zolang het uitdagend is ook leuk! Alleen ze zijn gewoon heel sterk dat is soms een flink nadeel.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:25

Haha ik heb een arabier en die gehoorzaamd niet automatisch zijn 'meester', die heeft een sterke eigen mening.
Het is juist een paard waar je echt mee moet samenwerken zonder hem te beledigen en zijn eigen mening proberen te overheersen. :D
Dat geldt overigens voor elk paard wil je een goede relatie opbouwen.

Maar ik denk sowieso dat niet alle paarden van hetzelfde ras hetzelfde zijn, elk paard is een individu.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:45

Natuurlijk maar, je zal er tijd in moeten investeren.
Probeer het paard eens en heb je er een klik mee het avontuur gewoon aan gaan.

Een fjord is sterk, ik heb mijn derde fjord staan en ze zijn alle 3 totaal anders, gemeen hebben ze dat het soms tankies kunnen zijn. Ze zijn lekker eigenwijs maar met uitdaging zijn ze goed te trainen, ook dressuurmatig, al hebben niet alle fjorden daar hun bouw voor mee. Ook iets om naar te kijken, wat wil jij er mee en is dat haalbaar.

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:06

Zeker wel. 6 jaar is ook helemaal nog niet oud, dus die kun je nog genoeg bij brengen. Wel jezelf afvragen of je daar echt zin en tijd voor hebt want hij is niet super mak gemaakt in 1 maand tijd natuurlijk.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:09

anjali schreef:
ElSea schreef:
Ze zijn nooit te oud om te leren, maar het is en blijft natuurlijk wel een Fjord... die typische Fjord-dingen zijn wel lastiger af te leren is mijn ervaring.

. Niet zoals bijv. een Arabier die oorspronkelijk erop gefokt is om meteen zijn meester te gehoorzamen.


Beetje jammer dat mijn 60% arabier die memo gemist heeft. :')

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: 6 jarige fjord, nog goed te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:38

Mijn tinker heb ik op haar 17de voor het eerst voor een kar gezet.
Een paard is naar mijn mening nooit te oud om wat te leren.