Manen Knippen,,

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Manen Knippen,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 23:56

Een Vriendin van mij heeft een verzorg fjord,, Nou vroeg ze mij om de manen te knippen (de eigenaar doet er niets aan word gebruikt als grasmaaier )
Maar hoe moet ze dat precies aan pakken
ze wil ze zeg maar recht op maar ze hangen nu zeg maar

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 00:11

IK weet niet hoe erg ze hangen maar tis misschien het beste om ze helemaal af te scheren en dan er een nette boog van te maken als ze zijn aangegroed.

Wel eerst even vragen of het mag

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:37

Dat zou ik ook inderdaad doen. worden ze eerst mooi stevig van en om nu een boog proberen te knippen lukt niet echt.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:15

Ik zou ze of afscheren of heel kort knippen dat het ik met wups ook gedaan en toen bleef het wel overeind staan

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:02

Inderdaad, de enige manier om lange manen weer mooi rechtop te krijgen, is ze eerst heel kort te knippen (bijna helemaal eraf). Als het dan weer gaat groeien, kun je er langzamerhand weer een boog in gaan knippen.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:01

Heel kort lijkt mij ook de enige manier als je ze weer mooi recht wil krijgen. Maar idd wel eerst even vragen of het mag!

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:28

Ik denk dat het verstandig is om ze als ze al heel erg hangen gewoon af te scheren.
Als het dan weer gaat groeien gewoon recht op te poetsen en als het een beetje staat netjes in een mooie boog te knippen.
Dan laten groeien en elke maand een keer knippen

Succes! De eerste is is het trouwens wel heel moeilijk om een mooie boog te krijgen.
Maar ik zou zeggen lekker proberen als het mag

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:13

Tja afhankelijk van de stevigheid van de manen, wat ik er mee zou doen. Maar kortste weg is gewoon: Alles eraf....

Het staat ongeveer even een maand wat kaal, maar daarna heb je wel een mooie vers te knippen bos manen terug.

Verder begin ik altijd met knippen in het midden. Bepaal het midden en dus het hoogste punt. Hier knip ik een stuk weg en zo knip ik richting de oren en richting de schoft in een boog naar beneden...Vind ik de fijnste manier van knippen (en ga ik minst snel de mist in)

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Manen Knippen,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:23

Bij ons staan ze vaak in de zomer op verdere weien, worden de manen niet gedaan en gaan ze dus hangen. Dan scheren we ze gewoon helemaal af en groeien ze weer netjes omhoog

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Manen Knippen,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:30

Jillyken schreef:
Bij ons staan ze vaak in de zomer op verdere weien, worden de manen niet gedaan en gaan ze dus hangen. Dan scheren we ze gewoon helemaal af en groeien ze weer netjes omhoog
Alleen daar kunnen ze soms een hele brede, lastig te knippen manenkam van krijgen.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:12

sommige hebben al van zichzelf een brede manenkam

maar scheer het eerst maar kort en als het gaat groeien steeds netjes bijhouden dan komt het wel goed!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:48

Licht eraan hoever ze nu hangen. Hangen ze echt te hangen, dan kort afknippen en dan weer laten groeien en dan bij gaan houden.

Hangen ze een beetje, dan kun je soms ook gelijk een boogje knippen. (als het er niet uitziet of raar valt kan altijd alles er nog af om van begin af aan te starten )