Oude en moderne fjorden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:55

Ik denk dat het nog wel iets minder is dan bij de Haflingers. Maar ook bij de Fjord komt het voor

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:32

Taco was vroeger altijd heel smalletjes en stond hoog op zijn benen.
Sinds een jaar of 2 is hij heel erg uitgezwaard en is het toch een behoorlijk bul geworden.
Vaak ligt het dus ook aan de bespiering

Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:43

ik ben het met kelly eens.
ik heb ook oude foto's van sun, toen ze 4 was. Hoge lange benen, dun ielig llijfje, hele apparte nek...


maar nu...
spieren all over the place

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:33

Rutger is typje tank haha! Ik vind de oude leuker omdat ik dat de echte fjord vind!

showteam
Berichten: 3637
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:43

Winston is het slankere type..
Ouderwetse type vind ik echt super gaaf, dat had ik dan ook liever gewilt. Maar aan het moderne type zitten ook veel voordelen en uiteindelijk gaat het om karakter!

Afbeelding
Winston

Hij begint trouwens wel steeds meer uit te dijen naar een gespierde hunk hoor

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:14

ik ben niet echt een voorstander van het moderne type fjord, ik vind dat er vaak teveel raskenmerken verloren gaan met het door fokken van een bepaald ras .

de haflinger van nu vind ik dus echt niet mooi, het zijn wel leuke pony`s maar alleen de kleur is nog gelijk aan de haf van 25jr geleden.

ik hoop dat het met de fjorden niet de zelfde kant uit gaat want dan zou er teveel gesleuteld moeten worden aan dat wat een fjord nou juist leuk maakt.

zelf heb ik niet echt het oude type hij is wel breed en grof gebouwd maar iets te groot uitgevallen(1.53mtr) maar ja ik heb hem al vanaf veulen dus dat kon ik ook niet weten

boefloverJarig

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:14

ik geloof niet dat het stamboek er echt richtingen van maakt, maar je ziet wel duidelijk verschil tussen fjorden.

rydar is een enorm iel pony'tje, er ligt bv een zadel op wat van een kwpn ranke E-pony af komt(en die ik nu weg wil doen omdat hij te BREED is) hij is gewoon heel slank gebouwd. heb pas mn oude zadel ook nog uitgeleend om jonge fjorden mee in te rijden, aangezien al hun zadels te breed waren voor die jonge dingen en die van ry wel aardig paste...

maar goed, pas mocht ik dus op een ouderwets type rijden, echt zo'n fjord die ik voor me haal als ik aan 'fjord' denk, dikke speknek(was vroeger een goedgekeurde hengst als ik het zo begreep, turtle heet ie), netjes geknipt boogje, maaiend voorbeen en een zadel waarop je in de split zat, kortom een levende tank. en ik heb werkelijk nog nooit zo lekker gereden

maar ben er ook zeker voor om beide types te bewaren, de oude houden toch meer het fjord er in, terwijl de luxe fjorden in de spotlight brengen door ze in de sport uit te brengen..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:21

@Showteam, vind Winston niet echt rankslank ogen op die foto. Gewoon standaard fjord qua breedte (mooi is ie zeker).

@Boeflover: Turtle (Anton x Ingeborg) is inderdaad een tijdje als dekhengst door het leven gegaan (maar kwam geloof ik niet door zn afstammelingenkeuring heen). Maar wel maf opzich, want ook Anton geeft zowel luxere types als tank-types...(maar had niet meteen gedacht dat Turtle zo'n 'ouderwets' type was)

Maar op die manier stond ik ook te kijken van de twee fjorden op 'visite' hier: Odin en Vickey (van Eef). Beide uit Gerda, Odin uit Tunar, Vickey uit Oifor, maar een wereld van verschil qua bouw...
Zie je maar weer dat het brede en smallere type lang zover niet uit elkaar liggen.

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:47

Ik denk dat het ook voor een groot gedeelte ligt aan de hoogte. Wanneer jij een fjord hebtvan 1.50 of hoger ziet deze er al ''moderner'' uit als een van 143. En al helemaal die van 143 weinig wordt bereden en te dik is en die van 150 super gespierd en geen grammetje vet teveel.
Ik heb Jordy en dat is een kleintje 143. wanneer ik heb actief rij en hij een goede conditie heeft is het een prima fjordje met een moderne bouw. Nu heb ik een tijdje niet (nauwelijk) kunnen rijden en heeft jordy in de lessen meegelopen, is op een nieuwe wei gezet. Nou ik kan je vertellen dat ik nu een tank heb. Spieren niet of nauwelijks en veels te dik (heel wat werk te verrichten dus)
Ik ben wel eens benieuwd naar het verschil tussen modern en oud als je foto's zou plaatsen waar ze allebei gespierd en in goede conditie zijn?
Ik heb zelf nog nooi echt een hele grove fjord gezien namelijk. Mischien zie je ze ook niet meer vaak omdat er nu veel moderne fjorden voor de sport gebruikt worden. Tegenwoordig heb je een aantal fjorden wat echt dressuur paarden zijn ook in karakter. Ik vind dat zelf niet zo mooi. Ik vind dat fjord af. Jammer, maar zo gaat het nou eenmaal met alle rassen!!
Gr heidie

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:26

nou, een ouderwetse fjord heeft echt zo'n brede borst toch, en het kan toch niet dat dat minder breed wordt zogauw ze getraind worden en afvallen?
ik noem maar iets hoor!

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:39

dat zal best niet, maar ik heb nog nooit het verschil goed gezien. Bij jordy zeggen ze het vaak. Wat een tank he!! en een paar maanden later zeggen mensen dat het een modern type is???/
Ik ben erg benieuwd of iemand foto's heeft.
Gr heidie

Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:06


HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:33


Yinka

Berichten: 2981
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:21

Ik kan nooit echt zeggen waneer een fjord een oud type is of een moderntype

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:55

Ik vind mijn Bo redelijk oude type , Ik kan wel een goed verschil laten zien !

Bo in August/September 2005
Afbeelding

Bo April / Mei 2006, Flinke Nek gekregen
Afbeelding

Afbeelding


Ze wordt/ is gedekt door Kalyspo, Dus als daar geen Tank uit komt

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:17

Ze heeft nu echt een kont gekregen

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:19

ik heb ook een vraag heb ik nou een oude fjord of tussen in fjord haha zal het niet weten eigenlijk ( zie profiel )
Maar er is inderdaad wel een verschil tussen een oude fjord en nieuwe fjord

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:45

Yoline schreef:
Ze heeft nu echt een kont gekregen


Haha jaa, A Big Butt !!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:50

HenJ schreef:
Ik denk dat het ook voor een groot gedeelte ligt aan de hoogte. Wanneer jij een fjord hebtvan 1.50 of hoger ziet deze er al ''moderner'' uit als een van 143.


Dit is niet altijd zo hoor!
Wij hebben een Fjord op stal Pjotr, en die is 1.52m.
Maar die is ook niet smal gebouwd

Zal ook mede komen door zijn bespiering...

ikar_

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:32

Ikar is modern gebouwd

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:36

Wodan is 1.50 en nog best smal. Omdat hij zo groot is zal de breedte pas echt komen als hij 8 is en helemaal volgroeit denk ik.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:25

Jazeker zwaargebouwd en meer een sportfjord ik denk dat de mijne er wat tussenin zit iig is ze niet heel erg zwaargebouwd

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:23

Murell is niet echt grof gebouwd maar wel klein(1.37)
Ze oogt ook wel chique maar dat komt grotendeels door haar hoofdje.

Afbeelding

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:54

Trix is nog echt een voorbeeld van een tank. Maar met haar 25 jaren kun je dan ook niet veel anders verwachten . Doe mij het grovere type maar, ik vind het heerlijk, een beetje paard onder me!

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Oude en moderne fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:07

Vera is een slanke fjord, ze is nog maar 6 jaar, dus het kan nog veranderen natuurlijk. Ze is al wat breder geworden door het rijden, maar haar borstkas vind ik nog wat ielAfbeelding, zeker als ik haar naast de haflinger van mijn vriendin zie wat type supertank is