Hoe te vinden: ouders van mijn fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Hoe te vinden: ouders van mijn fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:52

Ik heb tienjarig fjordje, die ik kocht toen hij 4 á 5 jaar was. Ik kocht hem van een handelaar, die hem ook weer van een handelaar heeft gekocht.
Maar nu komt het: Toen ik hem kocht zat er geen stamboom bij mijn paard, Hij was ook nog niet gechipt en had voor zover ik weet geen inentingenboekje. Ik weet dus helemaal niets van hem van voor dat de eerste handelaar hem kocht.
Hou zou ik er, na vijf jaar, nog achter kunnen komen wat zijn verleden is? (waar hij geboren is en wie zijn ouders en vroegere eigenaars zijn geweest? Kan dat überhoubt nog wel?
Groetjes Nienke

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:06

Heeft je fjordje toevallig wel een brandmerk?
Dat deden ze bij veulens die geregistreerd werden bij het stamboek. En Je zegt dat jij 10jaar is, dat is mijn merrie ook, en die is ook nog gebrandmerkt. Het jaar erna (of het was daarna) zijn ze gestopt met brandmerken en overgegaan op de Chip.
Als hij een brandmerk heeft, dan kan het stamboek zijn papier achterhalen!

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:12

Nee, hij heeft geen brandmerk, altans niet voor zover ik weet. Zal er wel eens goed naar speuren. Moet dat dan links of rechts zitten?Groetjes Nienke

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:15

Misschien door terug te gaan via de mensen die hem verkocht hebben? Als ze het paard nog kunnen herrineren, neem anders een foto mee ofzo. Of berichtje bij paarden gezocht/ marktplaats etc.
Maar het is wle lastig als ie verder niet geregisteerd staat ergens.
Links en rechts:
Rechts een omgekeerde driehoek met een letter. link strepen (soort kruis) met puntjes. Is niet te missen!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:15

Euh, links moet er een soort van # staan met een of meer stippen.

Riemke
Berichten: 475
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:17

en rechts een driehoek met de eerste letter van zijn naam erin, tenminste als die op 3 jarige leeftijd naar de keuring is geweest en dat toen nog gedaan werd. Ik dacht dat de N de laatste is geweest die nog gebrandmerkt is met dat driehoekje

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:19

o ja, en dat is ook nog belangrijk: Ik weet de echte naam van mijn paard niet. Hij had een moeilijke naam die de handelaar waar ik hem van kocht niet kon onthouden, dus heeft ie hem maar Spetter genoemd. De naam Moonlight heb ik verzonnen.
Nienke

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:19

Weetje wel of hij gechipt is? Anders kan je zijn chipnummer controleren en bij ,opvragen op chipnummer, op de stamboeksite kijken. Misschien dat je daar wat verder mee kunt komen en anders terug gaan naar de handelaar en de vorige handelaar.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:11

Jij was laatst toch op die wedstrijd bij Jelle??? Toen heb ik nog met jullie gesproken. Ik zou eens naar het stamboek van de Fjorden bellen (tel: 055-37 81 344) of mailen (post@fjordstudbook.com). Zij weten misschien nog wel iets voor je. Sowieso is het handig om te ontdekken hoe oud je fjord nu echt is. Dan weet je in welk jaar je zoeken moet. Volgens mij is dat zo ongeveer nog het enigste wat je kan doen. Ik had begrepen dat je fjord van jongs af aan nooit iets met het stamboek te maken heeft gehad. Dan zal het wel heel moeilijk worden om iets te achter halen, maar wie weet.

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:40

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn fjordje oxbow. Daar ontdekte ik vorig jaar in ene een brandmerk aan zijn linkerbil (boter-kaas-eieren-spel zeg maar, zo noem ik het altijd ) en toen heb ik contact opgenomen met het stamboek. Die zijn september 2005 komen kijken en zagen toen dat het de nummer 34 was. Later kreeg ik te horen dat er van de nummer 34 nog 7 anderen waren en heb ik dus een D.N.A onderzoek laten doen. En in decembeer 2005 kreeg ik daarvan de uitslag en bleek dat mijn pony Nando heet. En wisten ze dus ook wie de ouders waren en wie de fokker was

Het is dus eigenlijk wel te hopen dat je fjord een brandmerk of een chip heeft, want als ze deze niet heeft, wordt het heel erg moeilijk om te achterhalen hoe je fjord echt heet, wie de ouders zijn enz.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:54

Jessicachico: Hij is wel gechipt, maar dat heb ik zelf laten doen. Hij had geen chip toen ik hem kocht. Aan het contacten van de handelaar heb ik ook al zitten denken. De handelaar waarvan ik hem heb gekocht weet alleen niet meer dan ik (kent mij en moon go.ed, aangezien moon een tijd bij hem in pension stond) maar ik denk niet dat de handelaar waarvan hij hem weer heeft gekocht nog weet wie moon is, aangezien moon nu een andere naam heeft, lange manen en alle fjorden op elkaar lijken. Kan het misschien wel is proberen, maar ik weet bijna zeker dat ik daar weinig kans heb, aangezien een handelaar zoveel paarden per maand heeft dat ie waarschijnlijk niet een fjord weet van zes jaar geleden, maar kan het proberen.

Erica83: Nee, ik ben laatst niet op een wedstrijd geweest bij Jelle. Ik kan me er tenminmste niets van herinneren. Ik weet trouwens zeker dat hij nu tien is of dit jaar nog tien wordt. Dat is meteen ook het enige dat ik weet. Moon heeft voor zover ik weet geen brandmerk, maar zal nog qwel eens heel goed checken. Jij zei dat je had begrepen dat Moon nooit iets met het stamboek te maken heeft gehad, maar dat moet ik dan even anders uitleggen: Het kán best zijn dat hij vroeger (voor de twee handelaars waar ik van af weet) bij een stamboek stond, en misschien nog steeds staat, dat weet ik alleen niet en dat wil ik juist onderzoeken. en ik ga ook proberen contact op te nemen met het fjordenstamboek, bedankt voor het nummer + e-mail, en de rest ook bedankt voor jullie meedenken.
Groetjes Nienke

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:13

Van welke handelaar heb jij hem gekocht en van wie heeft deze handelaar m gekocht? (misschien zijn er mensen hier die ooit in de verkooptijd hem tegen zijn gekomen??)

Tien jaar nu betekend overigens dat hij Stamboektechnisch een naam beginnend met een R zou moeten hebben. (en heb je ook nog enig idee in welke graad: "moeilijke naam" valt...echt moeilijk of maar beetje aparter dan Henk, Klaas etc??)

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:21

De handelaar waarvan ik hem kocht noem ik liever niet bij naam, ik weet zijn naam wel. Hij weet alleen niet meer dan ik. Hij weet alleen dat hij Moon een andere handelaar heeft gekocht.
(De handelaar waar ik Moon van kocht noem ik voortaan C
De handelaar waar C hem van kocht noem ik voortaan H, dit om verwarring tegen te gaan)
Van de andere handelaar weet ik de naam niet (zou ik wel na kunnen vragen)
Wat Moons naam betreft weet ik echt niet in wat voor een graad deze zou moeten vallen. De handlaar had het over een lastige naam, maar meer kreeg ik er ook niet uit. Weet dus niet of de naam écht heel moeilijk was, aangezien C erg lastig is in namen onthouden.

Nienke

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 12:21

Ik heb nog een goed gekeken, en moon heeft geen brandmerk. Weet iemand hoe ik er dan nog achter kan komen?
Groetjes Nienke

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:25

Dan is het lastig, waarschijnlijk gefokt door iemand die niet de moeite heeft genomen hem te laten registeren bij het stamboek...vaak doordat er bijv. gefokt is met een niet geregisteerde hengst. Enige optie is foto's op internet plaatsen met de vraag wie hem misschien kent of toch bij de handelaar gaan navragen over hoe, wat en wie. Uit welke buurt komt de fjord/handelaar?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:38

Tja ik snap dat je ze opzich niet wil noemen, maar ze hebben niks verkeerd gedaan toch? Met alleen C'tjes en H'tjes kom je ook niks verder. Kijk als iemand zegt: Ik heb m bij Henken (ik noem maar wat) vandaan rond die en die periode, kan het zijn dat iemand hier daar destijds ook eens gekeken heeft en je fjord tegen kwam en misschien nog wel meer informatie weet te vertellen!!

Er zijn genoeg fjorden die verkocht worden zonder papier, terwijl ze dit in werkelijkheid wel hebben.

Zijn er verder overigens nog zeer typische dingen aan je fjord?? (iets wat bijvoorbeeld bijzonder is en beschreven wordt in een paspoort??)

Verder tja, zolang je geen aanknopingspunt kan vinden nav: Waar komt ie vandaan (denk dat dat enige punt is waar je nu nog beetje achteraan kan) dan wordt het lastig.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:12

De naam van de handelaar waar ik hem van kocht is Cor DeMeier, maar die weet echt niet meer dan ik.
De handelaar waar Cor hem van kocht, daar weet ik echt de naam niet van. Dat kan ik wel aan Cor navragen.
ik heb moon gekocht in Noordwijk van Cor, maar weet niet waar de handelaar zit waar Cor hem van heeft. Kan me iets herinneren van Amsterdam of Leiden, maar dat is niet zeker.
Nienke

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:14

nienmoon schreef:
Ik heb nog een goed gekeken, en moon heeft geen brandmerk. Weet iemand hoe ik er dan nog achter kan komen?
Groetjes Nienke

Je kunt eventueel op de plek waar het brandmerk hoort te zitten, de haren wegscheren. Bij Rian is hij ook erg onduidelijk. Misschien is hij te 'licht' om goed door de vacht te zien.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe te vinden: ouders van mijn fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:17

Er lopen genoeg papierloze fjorden rond hoor net als bij andere rassen, lijkt me heel moeilijk om daar nog achter te komen.

Mijn fjordenmerrie heeft ook geen papieren (voor zover ik weet ), gekocht bij een man die weilanden vol had met papierloze fjordenmerrie en veulens.

Ik heb wel een foto van die man met de hengst waardoor Dunya gedekt was en dus de vader van Django.

Wat ik trouwens wel leuk vind bij het fjordenstamboek is dat in Django's paspoort Dunya wel weer keurig genoemd wordt als zijn moeder.

Als je een manier vind hoor ik het graag

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:15

Je kan via het stamboek een DNA test laten doen, als hij dan dus van 2 geregistreerde ouders is, kunnen ze zijn stamboom herleiden.

Je moet ze even bellen in hoenderloo Ze kunnen het je allemaal uitleggen