Wat bedoelen ze met getoilletteerd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Wat bedoelen ze met getoilletteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:50

Hoi,
ik ga 17 augustus naar de keuring in Wijk bij Duurstede. Hier doe ik mee aan de verzorgingswedstrijd. Nu vraag ik me af wat willen ze graag zien? Geknipte kroonrand of juist niet? Dat soort dingen.

Zelf wilde ik alleen de baard, de manen en de staart knippen.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:54

Ikzelf zou doen: Voetjes/beentjes opscheren, oortjes uitscheren, staart opscheren, neusharen grootste deel weg, onder t hoofd beetje haren bijtrimmen, oogharen beetje bijtrimmen , stukje achter de oren weghalen en een laag olie op het hoofd En natuurlijk erg goed poetsen en lekker laten ''blind-bling-en''
*maar ik weet niet wat voor ras je hebt, dit is bij een kwpn-er, bij een fjord of haf of arabier werkt dit natuurlijk weer anders*
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 17-06-06 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:57

tip:gebruik schapenwol gaan ze echt kei mooi van glanzen (niet zo'n want van schapenwol die je in de winkel kunt kopen maar die vers van het schaap komt)

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:00

missmiekie schreef:
Ikzelf zou doen: Voetjes/beentjes opscheren, oortjes uitscheren, staart opscheren, neusharen grootste deel weg, onder t hoofd, oogharen beetje bijtrimmen stukje achter de oren weghalen en een laag olie op het hoofd En natuurlijk erg goed poetsen en lekker laten ''blind-bling-en''


Nee absoluut niet doen !!!!!

Ala je naar een fjordenkeuring gaat moeten de manen geknipt zijn met eventueel 1cm zwarte rand erboven uit. Sokken mogen geknipt worden maar hoeft niet. Ligt er ook aan of jou fjord veel sokken heeft. Staart mag onderaan rechtgeknipt worden maar absoluut niet opgeschoren worden. Verder gewoon netjes gewassen en gepoetst.

Veel succes ermee !!!!!

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:11

larixfire schreef:
missmiekie schreef:
Ikzelf zou doen: Voetjes/beentjes opscheren, oortjes uitscheren, staart opscheren, neusharen grootste deel weg, onder t hoofd, oogharen beetje bijtrimmen stukje achter de oren weghalen en een laag olie op het hoofd En natuurlijk erg goed poetsen en lekker laten ''blind-bling-en''


Nee absoluut niet doen !!!!!

Ala je naar een fjordenkeuring gaat moeten de manen geknipt zijn met eventueel 1cm zwarte rand erboven uit. Sokken mogen geknipt worden maar hoeft niet. Ligt er ook aan of jou fjord veel sokken heeft. Staart mag onderaan rechtgeknipt worden maar absoluut niet opgeschoren worden. Verder gewoon netjes gewassen en gepoetst.

Veel succes ermee !!!!!


Moeilijk he? Lezen! Ik zag namelijk een paar minuten nadat ik mijn post geplaatst had dat het bij fjorden stond
Ik heb er ook bijgezet dat ik dit zou doen bij een kwpn-er en dat het bij een fjord, haf, arabier anders werkt, maar dat ik daar niet van weet wat er precies moet gebeuren, ja dat je geen sokjes moet weghalen etc dat snap ik ook wel Maar verder weet ik het ook niet precies!

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:48

Manen knippen, evt. baard eraf, staart netjes rechtgeknipt en hoeven netjes bekapt/beslagen en evt. een lakje (olie dus) erop
En natuurlijk schoon Meer niet.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:45

Ik zou de manen en staart wat knippen en de baard. Voor de rest gewoon lekker poetsen wassen !

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 12:58

Ik ga haar denk ik wassen, manen netjes knippen, staart zo lang mogelijk, recht knippen en helemaal uitpluizen, baard eraf.
En uiteraard olie op dr hoeven.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Re: Wat bedoelen ze met getoilletteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:05

Wassen is wel verstandig, je haalt de paarden er zo uit die niet gewassen zijn (zeker als het gaat regenen )

Ze krijgen namelijk een mooie gloed over hun vacht heen als al het zand eruit is gewassen.
We hebben het de laatste 3 jaar met een hogedruksspuit gedaan (natuurlijk niet te hard), maar na 2x wassen was de zandberg eruit gewassen!

Met schapenwol eroverheen helpt heel goed tegen de glans ja!
De sokjes zou ik niet knippen, soms krijg je er commentaar op.
En de rest de voorpluk en staart uitpluizen niet vergeten, zeker voor het toilletteren

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:47

Alles moet zo origineel mogelijk zijn dus inderdaad de manen netjes knippen staartje netjes recht knippen (indien nodig) bij
Vinga brand ik altijd haar baard weg zodat haar kaaklijn goed zichtbaar is.
Sokken mag je niks aan doen, dus ook niet aan knippen of scheren

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:23

Is ook zo lelijk bij een Fjord vind ik zelf. Ben het eens met Dree, zo orgineel mogelijk houden.

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Wat bedoelen ze met getoilletteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:12

Wij knippen alleen de manen en wassen ze.
Voor de rest is het enkel bij Cilda dat de baard eraf gaat, bij de rest is die niet storend. Voorpluk of staart mogen wij niet aan knippen en dat ben ik bij Hayco ook niet van plan zolang die niet tot op de grond hangt (is trouwens bij geen enkel paard het geval bij ons) dan vind ik natuurlijk eigenlijk mooier dan recht afgeknipt

Marly

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat bedoelen ze met getoilletteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:53

Ik zou denk ik:
- helemaal wassen
- staart uitpluizen + netjes recht afknippen (wel lang laten)
- voorpluk uitpluizen
- manenkam zo netjes mogelijk knippen
- niks aan de sokjes doen
- en als laatste natuurlijk noch eens goed poetsen en lekker laten glimmen (evt. schapenwol)

Succes ermee

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:55

Veel suc6 ermee!

Riemke
Berichten: 475
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:01

voor de keuringen bij ons kregen ze ook altijd een flinke wasbeurt en uitpluisbeurt. De manen netjes knippen (plukje laten staan bij met mannelijke geslacht) en ik had altijd ruzie met de andere verzorgsters over de baard. Ik zei dat tie eraf moest en zij zeiden laten staan. Nou bij de keuring kreeg ik te horen (ik moest baardmans voorbrengen..) dat die baard er toch de volgende keer af moet voor het mooie! Dus eraf met die baard haha. Verder staart uitpluizen en hoefjes laten glimmen en laten stralen die vacht! Sokken en kroonrand iid niets aan doen, dat hoort nou eenmaal bij een fjordje!
Succes met het poetskarwei!!

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Wat bedoelen ze met getoilletteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:30

haha nou baarden vind ik altijd zo lelijk dus die gaat er sowieso af Tong uitsteken

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Wat bedoelen ze met getoilletteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:45

Er staat overigens ook in het zomernummer en uitgebreid stuk over toiletteren.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:43

missmiekie schreef:
Ikzelf zou doen: Voetjes/beentjes opscheren, oortjes uitscheren, staart opscheren, neusharen grootste deel weg, onder t hoofd beetje haren bijtrimmen, oogharen beetje bijtrimmen Tong uitsteken, stukje achter de oren weghalen en een laag olie op het hoofd Haha!
Het is dus geen Arabier (of ander warmbloed ras), als je 90% van de bovenstaande dingen toepast, zal ze niet boven aan komen

Met een goede poetsbeurt (en wassen) kom je al heel ver.

Gewoon je paard netjes de manen knippen, tenzij de Fjord lange manen hebt, dan kun je ze eventueel vlechten, maar dat hoeft niet.

Staart hoor je officieel niet te knippen, maar mag wel recht afgeknipt worden, mits niet a la springpaard Knipoog En de staart uitpluizen is netter als een verfrommelde staart.
Kuif/voorpluk wat uitpluizen.

Baard trimmen met een tondeuze (of knippen/ branden) is wel algemeen gedaan iets, brengt het hoofd mooi uit.

Bij de oren kun je de uitstekende pluk haar weg knippen/ trimmen. Oren horen niet uitgeschoren te worden, dit is een bescherming tegen vliegen en regen!!!

Tastharen van mond en ogen horen intact te blijven.

Sokken horen ook te blijven zitten (al zijn er wel mensen die dit voor de sport eraf halen), dat is een raseigenschap.

Daarnaast een net hoofdstel of halster, een goede nette lijn en je zelf netjes in het wit Knipoog en dan komt het helemaal goed!