Van niet stamboek naar stamboek??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 16:01

Hallo allemaal,

Dagmar heeft geen papieren, maar haar vader was wel een officiele dekhengst is mij verteld. Ik zou het leuk vinden om eens met Dagmar naar de keuring te gaan. Maar weet iemand ook wat daar allemaal bij komt kijken?

1. DNA onderzoek om er achter te komen welke vader ze heeft -> Hoe gebeurt dit precies, hoe duur is dit en moet ik dan ook al een idee hebben van wie de vader is?

2. Dan komt ze in het hulpstamboek of komt ze dan in het echte stamboek?

Bedankt alvast.

maccie
Berichten: 1420
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:19

je kan geen dna test laten doen zover ik weet om achter haar vader te komen...

je kan haar wel voor het hulp stamboek in laten schrijven, dan kan je ook met haar naar de keuring toe..

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:52

Je kunt het beste even met het stamboek bellen, weet je precies hoe & wat.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:26

Ik zou idd ook f met het stamboek bellen. Dan weet je het iig zeker. Daar kunnen ze misschien ook nog ontdekken wie de vader is. (tel 055-378 13 44 = stamboek)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:49

1) DNA test is pakweg 45 euro (incl. btw), hierbij wordt ze getest op een ouderDNA. Dus een vader en een moeder. Voor zover bekend kun je zelf aangeven welke vader je denkt dat ze heeft en daar testen ze haar dan op, dus ja je moet wel een idee hebben, welke hengst het kan zijn! Is het deze niet, ben je wel je geld kwijt.

2) Bij beide bekende en DNA geteste ouders die overeen komen kun je haar in het hoofdstamboek laten opnemen. Is alleen de vader óf alleen de moeder óf geen van beide bekend wordt het volgens mij een HB-er (hulpboeker).

Naar de keuring gaan, moet ze DNA getest zijn OF als een HB-er ingeschreven staan...

Exact antwoord is zoals de rest al zegt: Te verkrijgen via het stamboek!

Aide
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:35

Bij onze fjordenmerrie zat een hulppapier. Omdat we haar dit jaar hebben laten dekken vonden we het wel belangrijk om haar stamboom na te gaan. Helaas, helaas niets gevonden. Wel op 16 hengsten getest (weet wel dat dit een uitzondering was en niet de regel! Want het zijn er normaal maar een stuk of 4). Uiteindelijk hebben we voor een hengst gekozen waarop ze negatief getest is, om een beetje zekerheid te krijgen van wat voor veulen we nu fokken.
Wel weet ikv an veel mensen dat bij hun wel een vader uit de DNA test is gekomen. Oudere merrie's kunnen lastiger zijn, omdat die niet altijd getest zijn.
Succes ermee, en het is zeker de moeite waard als je een veulen wilt fokken!

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:02

Bedankt voor de reacties allemaal. De moeder is volgens mij geen stamboek merrie dus die hoef ik niet te laten testen. Ik zou het sowieso leuk vinden om te weten welke vader ze heeft Ja
En als ze in het hulpboek komt? Dan kan ze wel gewoon naar keuringen? Of is dat niet gebruikelijk? Heb nog nooit een kampioen hulpboek gezien of wel Tong uitsteken

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:15

Een hulpboeker kan alles wat een fjord met vol papier kan! Er zijn al eens hulpboekmerries elite geworden, en ook genoeg hulpboekers zijn kampioen geweest. Alleen bij een ggk hengst moet de afstamming van de eerste 3 generaties bekend zijn.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:12

Ja heel stom Reinou Bloos Ik zette dit op bokt neer en even later zag ik in het fjordenboekje een kampioen staan waarvan beide ouders onbekend waren Bloos

Het is nu definitief, ik probeer Dagmar op te laten nemen! Zou ik mij nog in kunnen schrijven voor Roden, of ben ik daar al te laat mee?

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:10

Het moet geloof ik voor 15 juli maar je kunt zelfs op de dag zelf nog wel heen gaan en haar dan laten bijschrijven. Maar aangezien je nog moet worden opgenomen zou ik het wat eerder doen. Maar je bent dus nog zat op tijd, ik moet de mijne ook nog opgeven.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Van niet stamboek naar stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:41

Danc is ook een hulpboeker, kost 46 euro(opname)