Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 19:40

Ik was eens benieuwd wat voor soort karakter door welke hengst wordt door gegeven aan zijn nakomelingen?

Jessica1984

Berichten: 415
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:07

Jars staat bekend om zijn fijne karakter, dit geeft hij vaak ook door aan zijn nakomelingen! Ja

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 06:19

Jessica1984 schreef:
Jars staat bekend om zijn fijne karakter, dit geeft hij vaak ook door aan zijn nakomelingen! Ja


Klopt. Ik ken verschillende Jars-nakomelingen en ze lijken allemaal op hem Lachen Allemaal hardleers Knipoog

Nordal geeft vooral wat groter/breder door, verder ook veel manen/staart.

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:59

Hardleers is niet zo'n positieve eigenschap...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:02

Iemand enig idee wat Halldor doet qua nakomelingen?

De een zegt ze zijn ontzettend braaf, de ander zegt ze zijn helemaal niet gemakkelijk.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:10

Bjorkmann - geweldig brave fjorden, gouden karakter, op z'n tijd pittig maar nooit gemeen, en hebben allemaal gevoel voor humor Lovers

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:24

Maar vind 'stressig in onbekende (en niet vertrouwde) situaties' ook bij Bjorkmanns passen...Schijnheilig

Reinars - Werkers, willen erg graag het goed doen, iets onzeker vanwege dit. Niet echt drammerig.
Antons - Iets drukker met werken, gemiddeld cool met verkeer, eigenwijs op zn tijd.
Timors - Eigenwijsjes waar je doorheen moet prikken (met name hengstveulens zijn baasjes). Verder qua werken weet ik nog niet.

"correct me if i'm wrong"

Heleen2211
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:35

Van een hengstenhouder en fokker heb ik eens gehoord dat nakomelingen van Myrstein en Brusvein moeilijkere karakters met meer temperament hebben, maar juist daardoor ook goed voor de sport zijn. Volgens hem waren ze in ieder geval niet geschikt voor bijvoorbeeld het werken met gehandicapten.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:01

Heleen2211 schreef:
Van een hengstenhouder en fokker heb ik eens gehoord dat nakomelingen van Myrstein en Brusvein moeilijkere karakters met meer temperament hebben, maar juist daardoor ook goed voor de sport zijn. Volgens hem waren ze in ieder geval niet geschikt voor bijvoorbeeld het werken met gehandicapten.


Dit klopt wel, over het algemeen. Myrsteins en Brusveins zijn echt paarden met gebruiksaanwijzig en veel temperament. Ze gaan maar door en hard....

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:04

IwanLuver schreef:
Heleen2211 schreef:
Van een hengstenhouder en fokker heb ik eens gehoord dat nakomelingen van Myrstein en Brusvein moeilijkere karakters met meer temperament hebben, maar juist daardoor ook goed voor de sport zijn. Volgens hem waren ze in ieder geval niet geschikt voor bijvoorbeeld het werken met gehandicapten.


Dit klopt wel, over het algemeen. Myrsteins en Brusveins zijn echt paarden met gebruiksaanwijzig en veel temperament. Ze gaan maar door en hard....


Mijn merrie is een OrstaxBrusvein, deze beschrijving past goed bij haar. Verder ook erg nuchter en lief. Lachen

Jessica1984

Berichten: 415
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:55

rooslovertje schreef:
Jessica1984 schreef:
Jars staat bekend om zijn fijne karakter, dit geeft hij vaak ook door aan zijn nakomelingen! Ja

Klopt. Ik ken verschillende Jars-nakomelingen en ze lijken allemaal op hem Lachen Allemaal hardleers Knipoog

izabella schreef:
Hardleers is niet zo'n positieve eigenschap...

Nee, inderdaad!Nou, ik heb ook vele meegemaakt (heb er zelf ook een) en je kunt daar veel van zeggen maar er zit er niet een bij die hardleers is!

Anoniem

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:08

Ik had een Orsta x Myrstein
Hij was koppig, eigenwijs, hardleers, volhouder, doordrammer en verschrikkelijk hyperactief ..
Maar hij was ook erg lief, leergierig en super slim..

kortom een verschrikkelijk paard met toch een klein gouden hartje.... Knipoog Tong uitsteken

(info over hem www.spaansepas.nl )

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:20

IwanLuver schreef:
Heleen2211 schreef:
Van een hengstenhouder en fokker heb ik eens gehoord dat nakomelingen van Myrstein en Brusvein moeilijkere karakters met meer temperament hebben, maar juist daardoor ook goed voor de sport zijn. Volgens hem waren ze in ieder geval niet geschikt voor bijvoorbeeld het werken met gehandicapten.


Dit klopt wel, over het algemeen. Myrsteins en Brusveins zijn echt paarden met gebruiksaanwijzig en veel temperament. Ze gaan maar door en hard....


Kan ik alleen maar beamen, wat ik over Fidonja al heb gehoord (is een myrstein), nu met ouder worden is ze veel rustiger geworden, maar ze heeft wel een gebruiksaanwijziging nodig en is vaak nog drammerig, maar ook erg sociaal en aandachtsbehoevend naar mensen toe. (dat drammerige en gebruiksaanwijziging heeft ze ook wel aan al haar nakomelingen doorgegeven)

Volgens mij geeft Kventin over het algemeen wel een zacht karakter door?

Rianne87
Berichten: 484
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: vaassen

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:46

vind dat nakomelingen van tunar over het algemeen ook goed doen in de sport.. ze willen graag werken voor je

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:03

bedankt voor de reacties. Zelf heb ik een anton en is erg braaf alleen pittig voor de kar wel braaf maar lekker voorwaarts. Ze kan wel erg eigenwijs zijn, maar niet gemeen en erg knuffelig is ze

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:04

Debo schreef:
Ik had een Orsta x Myrstein
Hij was koppig, eigenwijs, hardleers, volhouder, doordrammer en verschrikkelijk hyperactief ..
Maar hij was ook erg lief, leergierig en super slim..

kortom een verschrikkelijk paard met toch een klein gouden hartje.... Knipoog Tong uitsteken

(info over hem www.spaansepas.nl )


Volgens mij geeft Orsta ook wel een pittig karater bij bij zijn nakomelingen, of niet?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:35

Klopt, de Orsta die ik heb verzorgd was ook erg pittig. In de omgang lief maar lomp, en onder het zadel en in vreemde omgeving heel erg druk.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:03

Ik hoor het inderdaad wel meer van Orsta, toch heb ik een bewijs van het tegendeel. Wel een volhouder, op zijn tijd ook eigenwijs, maar ook erg rustig en alleen in enge situaties kan ze weleens op tilt slaan, dan is ze inderdaad druk. Verder een gouden knol.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:23

Ik heb een Brusvein x Myrstein, maar hij is heel rustig. Kan wel ineens helemaal omslaan. Meestal is hij lui met rijden, behalve in een drukke bak.
Hij heeft wel een gebruiksaanwijzing maar dat komt omdat hij heel slim is en als hij iets wil (bv gras) dan verzint hij ook wel iets om het te krijgen. Zoals naast je gaan lopen en dan ineens in draf jouw afsnijden zodat hij naar het gras kan en als jij dan trekt je hem dan alleen naar het gras toe trekt.
Ook als je met rijden een oefening een paar keer gedaan hebt op een bepaald tijdtip of plek dat hij het dan zelf ook gaat doen.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:15

Yoline schreef:
Bjorkmann - geweldig brave fjorden, gouden karakter, op z'n tijd pittig maar nooit gemeen, en hebben allemaal gevoel voor humor Lovers

Bella schreef:
Maar vind 'stressig in onbekende (en niet vertrouwde) situaties' ook bij Bjorkmanns passen...Schijnheilig


Wat Yoline zegt klopt helemaal bij Vjesta (ook een Bjorkmann dus). Braaf maar wel met n tikke eigenwijs, gouden karakter absoluut, ze zal nooit gemeen doen of je expres pijn doen. Pitte op z'n tijd vooral in de gekke buien of met de hengstigheid, en soms wat druk op t erf als er dingen om d'r heen gebeuren. En humor zeker, ze doet de raarste dingen...

Stressig in t ombekende, soms... Op de keuring heeft ze aan de trailer staan slapen, maar als ik met haar naar de bak van de buren ga dan is ze wel heel druk en schrikkerig...

Goed aan het werk houden is bij haar de oplossing...

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:40

Yoline schreef:
Bjorkmann - geweldig brave fjorden, gouden karakter, op z'n tijd pittig maar nooit gemeen, en hebben allemaal gevoel voor humor Lovers


Maar wel erg last van wedstrijdstress Ja
Ken er meerdere en ze hebben het allemaal.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:48

Rianne87 schreef:
vind dat nakomelingen van tunar over het algemeen ook goed doen in de sport.. ze willen graag werken voor je

Ja, dat vind ik ook! Ja

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:09

Ik heb een HalstorxBrusvein. Mijn paardje is ereen waar ik niet echt goed hoogte van krijg. Aan de ene kant is het een hele koele kikker, maar hij kan van het ene op het andere moment omslaan en dan enorm druk en sterk worden. Echt nooit maar dan ook NOOIT op wedstrijden, keuringen of whatever. Dan is alles de normaalste zaak van de wereld en daar heeft hij me dan ook nog nooit in de steek gelaten.

syles
Berichten: 26
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:30

Weten jullie het karakter van Havstad. Ik heb namelijk een nakomeling van hem.

Mijn vriendin heeft een nakoming van brusvein. Haar paard heeft een heel lief karakter maar in de winter is er nix met hem te beginnen. Dan is hij gewoon gevaarlijk om op te rijden. Ook als je hem van te voren longeert.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:36

Taaclover schreef:
Yoline schreef:
Bjorkmann - geweldig brave fjorden, gouden karakter, op z'n tijd pittig maar nooit gemeen, en hebben allemaal gevoel voor humor Lovers


Maar wel erg last van wedstrijdstress Ja
Ken er meerdere en ze hebben het allemaal.



Heb 2 keer een wedstrijd met Vjesta (Bjorkmann) (nu van Vjestagirl) gehad, viel me heel erg mee qua stress. Net of ze door had van nu even niet klieren, dit is serieus. Wel een beetje gespannen maar dat zal ik ook zeker op haar overgebracht hebben (ben niet zo'n wedstrijdmens). Verschil zal er blijven Haha!