Hengsten en keuringen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaydee_WP

Berichten: 199
Geregistreerd: 17-02-18

Hengsten en keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 10:23

Na jarenlang kwpn'ers gehad te hebben, ben ik sinds vorig jaar een nieuwe weg ingeslagen en heb ik een drachtige welsh A merrie gekocht. Inmiddels heeft ze een mooi veulen aan de voet lopen!
Ik zou de merrie volgend jaar graag nog een keer willen laten dekken en misschien ook een merrie keuring willen laten lopen om te kijken of en hoe ze gewaardeerd wordt door een jury.
Merrie en veulen staan beiden ingeschreven bij de NWPCS.

Nu ben ik nog niet zo thuis in de fokkerij, maar druk bezig met inlezen en alvast voorzichtig enthousiast een beetje aan het kijken welke knappe hengst misschien wel bij mijn merrie zal passen.
Inmiddels heb ik er al een aantal op mijn lijstje.

Nu loop ik tegen een aantal dingen aan;
- Wat is het verschil tussen een basisboek en stamboek hengst?
- Zijn er verschillen tussen nwpcs hengsten en wpcv hengsten?
- Sommige hengsten zijn knap op een plaatje, maar ik ben ook erg benieuwd hoe ze bewegen. Daar is niet altijd iets van te vinden. Is het gebruikelijk om een filmpje te vragen bij een hengstenhouder, mocht er niets te vinden zijn op het internet?
- Niet van iedere hengst is een juryrapport te vinden. Is dat normaal? Is dat ergens op te vragen?
- Over de (merrie) keuringen; Welke sterren/predikaten enz zijn er te verdienen en wat zegt het precies over de merrie? En wat betekent 1ste/2de premie?
- Is het gebruikelijk om je merrie voor een keuring weg te brengen naar een stal die haar voorbereid? Kan de merrie dan ook door deze stal uitgebracht worden op de keuring?
- Mocht je als eigenaar zelf de voorbereiding doen; zorg je dan zelf voor lopers? Of staan deze klaar voor iedereen die wilt bij iedere keuring?

Helaas was ik verhinderd op de afgelopen keuringen, anders was ik natuurlijk gaan kijken om alvast sfeer op te snuiven. :)
De keuringen die nog komen staan in de agenda en daar probeer ik heen te gaan.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:14

- Wat is het verschil tussen een basisboek en stamboek hengst?

Als een Hengst een deklicentie heeft via nwpcs komt hij in het basisboek. Hiervoor hoeft alleen de dierenarts te komen voor de check of het dier geschikt is. Een stamboek hengst is op de hengsten keuring geweest.



- Zijn er verschillen tussen nwpcs hengsten en wpcv hengsten?

Denk vooral in aanbod en type. Op enkele uitzonderingen na zijn bij nwpcs andere type hengsten in mijn mening. Het moet allemaal beetje in hun straatje passen en dat zijn voornamelijk ook schimmels. Voor registratie van veulen maakt het niet uit. Naast dat je extra dek afdracht betaald als je wpcv hengst gebruikt en veulen inschrijft bij nwpcs (kan ook bij wpcv) is er niet zoveel verschil.



- Sommige hengsten zijn knap op een plaatje, maar ik ben ook erg benieuwd hoe ze bewegen. Daar is niet altijd iets van te vinden. Is het gebruikelijk om een filmpje te vragen bij een hengstenhouder, mocht er niets te vinden zijn op het internet?

Zou zeker vragen, vaak zijn er wel filmpjes en anders wel mogelijkheid om langs te komen.

- Niet van iedere hengst is een juryrapport te vinden. Is dat normaal? Is dat ergens op te vragen?

Bij goedgekeurde hengsten staat het commentaar op de welsh hengsten website, maar als ze niet GGK zijn is er idd geen jury rapport, zou je naar kunnen vragen bij eigenaar wat de pony als commentaar kreeg maar is geloof ik niet voor “anderen dan de eigenaar” aan te vragen.



- Over de (merrie) keuringen; Welke sterren/predikaten enz zijn er te verdienen en wat zegt het precies over de merrie? En wat betekent 1ste/2de premie?

Je hebt ster & keur predikaat welke je op de keuring kan halen. Dan kunnen voor de pony bepaalde sport prestaties ohz/voor de kar of een ibop zorgen dat merrie kroon wordt. De andere predikaten zijn op basis van nakomelingen hun resultaten (preferent, elite etc)
Bij een eerste keer keuring wordt de merrie opgenomen in stamboek. Dan wordt de Pony gemeten en draven op harde. Als dat allemaal oké is kun je daarna in de ring in de groep waar jouw pony tussen hoort het rondje doen. Tot 3 jaar kan pony niet meer dan premies krijgen. Maar mijn ervaring is toch dat meeste pony’s wel eerste premie krijgen als er niet teveel mankeert en conditie goed is.



- Is het gebruikelijk om je merrie voor een keuring weg te brengen naar een stal die haar voorbereid? Kan de merrie dan ook door deze stal uitgebracht worden op de keuring?

Zijn wel mensen die dat doen. Maar is voor een hengsten keuring meer gebruikelijk dan merries, voor m’n gevoel wordt er niet veel en zwaar getraind omdat ze vooral beetje Fatsig moeten zijn ook. Maar het zou eventueel wel kunnen



- Mocht je als eigenaar zelf de voorbereiding doen; zorg je dan zelf voor lopers? Of staan deze klaar voor iedereen die wilt bij iedere keuring?

Je kan tegenwoordig bij nwpcs gebruik maken van voorbreng service. Dan betaal je op de dag zelf de mensen die jouw pony voor brengen. En anders mensen vragen die jouw pony eventueel voor willen brengen. Zijn zat personen die dat doen. Beetje afhankelijk van welke keuring je gaat ook.


Heb even een poging voor je gedaan. Mocht je vragen hebben kun je ook even PB doen :D

Jaydee_WP

Berichten: 199
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 12:32

Dat is al heel duidelijk Nynkster! Bedankt voor je uitgebreide antwoord! _/-\o_
Mocht ik nog meer vragen hebben (tezijnertijd) weet ik je te vinden... :D

Jaydee_WP

Berichten: 199
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 12:42

Ik zie trouwens dat je ook al zo'n knappe nakomeling van Rhydaman hebt... <3 Die staat ook op mijn lijstje... :j

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:22

Polo97 schreef:
Ik zie trouwens dat je ook al zo'n knappe nakomeling van Rhydaman hebt... <3 Die staat ook op mijn lijstje... :j


Klopt! Liv is wel verkocht afgelopen jaar. Ik moest minderen door beëindigen relatie. Maar heeft echt een geweldig huis en is zo’n mooie, lieve en vooral bijzondere pony <3
Maakt nu een lief meisje heel blij! Daar geniet ik ook van

Stuk voor stuk ben ik gek van Rhydaman (Giel) z’n nakomelingen. Giel zelf ook super pony met geweldig karakter!

Jaydee_WP

Berichten: 199
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 12:09

Nynkster schreef:
Polo97 schreef:
Ik zie trouwens dat je ook al zo'n knappe nakomeling van Rhydaman hebt... <3 Die staat ook op mijn lijstje... :j


Klopt! Liv is wel verkocht afgelopen jaar. Ik moest minderen door beëindigen relatie. Maar heeft echt een geweldig huis en is zo’n mooie, lieve en vooral bijzondere pony <3
Maakt nu een lief meisje heel blij! Daar geniet ik ook van

Stuk voor stuk ben ik gek van Rhydaman (Giel) z’n nakomelingen. Giel zelf ook super pony met geweldig karakter!


Ah wat jammer! Wel fijn dat ze een fijn huisje gevonden heeft!
Vreselijk he, dat verkopen. Mijn veulen van dit jaar blijft voorlopig ook... En mocht er over 2 jaar ook zo'n leukerd komen voel ik de bui al hangen... Haha!
Kan Rhydaman een beetje bewegen? Er is verder weinig over hem te vinden. Terwijl hij zo knap is... <3

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hengsten en keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:42

Blijft lastig maar als ze het goed hebben is er wel snel vrede mee!
Zeker kan rhydaman wel bewegen! Anders moet je z’n eigenaar even berichtje sturen. Ik weet zeker dat hij filmpjes heeft ;)