Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 476 van de 492 [ 12285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479 ... 492  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

 
Profiel   

EllyC schreef
goedgekeurd of niet geeft geen garantie dat eea overeenkomt met dat wij verwachten van een hengst.
De aantallen bij sommige ponies zijn ook zo laag dat het eigenlijk niet loont om hem als hengst te houden. Aan de andere kant betaal ik liever wat meer aan dekgeld, dat tegenwoordig met de verkoopprijzen ook best wel uitkan, als je dan ook daadwerkelijk wat meer info krijgt over bv gezondheid en/of karakter.


Heh maar hoezo zou je die informatie niet kunnen krijgen bij een hengst met deklicentie? :') Iedere eigenaar hoort je te kunnen vertellen hoe en wat. En een goedgekeurde hengst is niet persee beter voor het geval dat je dat dacht. Zijn zat hengsten die gewoon niet naar de hengstenkeuring gaan maar wel heel goed fokken. Dekgeld hoeft trouwens niet te verschillen, is allemaal redelijk gelijk. En zoals StalMelyn al aangeeft wilt goedgekeurd niet altijd zeggen dat je het druk krijgt met dekken. Kwaliteit zegt zoveel meer en daar gaan de meeste fokkers ook voor.

Bovendien moet een hengst met alleen een deklicentie gewoon veterinair gekeurd worden en daar zijn ook voorbeelden van te vinden op de site. Als het geen correcte pony is word die dus ook niet toegelaten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 16:17 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook een basis boek licentie hengst die overigens ook ster werd op de hengstenkeuring.
Maar ik wil toch even inhalen op de licentie!
Daar zijn ze echt veel minder streng :)
Als je pony ongelijke voeten heeft of een slechte rug en dat soort afwijkingen krijgen ze alsnog een licentie :)

Of je een licentie hengst of een goedgekeurde gebruikt moet je altijd zelf weten maar om nou te zeggen dat licentie hengsten ook altijd correct moeten zijn is niet helemaal waar :)

Mijn wel goedgekeurde hengst dekt ook menig goedgekeurde hengst eruit maar dat ligt niet aan goedkeuring maar aan het podium wat hij op de hengstenkeuring heeft gekregen :)
Zodra ze daar gelopen hebben en een 2de bezichtiging hebben gehaald kennen veel meer mensen dat soort hengsten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 16:34 



 
Profiel   

Ik heb me het afgelopen jaar alleen geconcentreerd op connemara's.
De meesteen staan op ruim 1 uur, vaker 2 uur rijden dus even langs gaan om te kijken is wat lastig.
Dan zoek je bv meer foto's of nog liever bewegend materiaal, is het diepvries of vers etc.
Als je voor elke hengst dat moet gaan navragen dan heb je er bijna een dagtaak aan.
Hoe moeilijk is het om even bv een fb site te maken en daar wat promotie materiaal te zetten.

Ik vind dat als je dekkingen wilt verkopen je ook best wel wat aan goede makkelijk bereikbare informatie kunt doen. Maar dat zie ik blijkbaar verkeerd want er zijn er heel veel die de meest vreselijk foto's publiceren.
Dan moet je het dus hebben van de hengst van de buurman, of bij keuringen/shows. Maar dat laatste was de afgelopen 2/3 jaar natuurlijk best wel lastig.

Fotografie91, Ik had een leuke vos op het oog, totdat ik hem live tegen kwam op een wedstrijd. Mooi type, heerlijk lopen, braaf karakter maar een afwijkend voorvoetje qua stand. Ik snap niet waarom dat goedgekeurd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 16:46 



 
Profiel   

Je zou denken dat een pony die niet correct is een negatief advies krijgt van de dierenarts :+

Ik vind het sowieso altijd erg lastig met hengsten kiezen.. Keuzes voor volgend jaar staan wel vast (denk ik _O- ). Alleen voor mn schimmel blijf ik twijfelen tussen 2 hengsten haha

Jaimy is natuurlijk ook wel heeel gaaf Dieke! <3 Hoop ooit nog een mooie nakomeling van m in mn wei te hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 17:04 



 
Profiel   

Ik weet dat er een dit jaar niet doorkwam omdat die ongelijke voeten zou hebben (veterinair zei van niet maar de hoefsmid zei van wel?) De hengst werd glansrijk in Duitsland goedgekeurd.

Als ik heel eerlijk ben zegt goedkeuring/deklicentie bij het welsh niet heel veel. Ik zou graag zien dat ze dan getest worden op wat ziektes en misschien zelfs röntgenlogisch keuren. Wel een ander kostenplaatje natuurlijk. Maar basisboek hengst of goedgekeurd is mij nu om het even.

Mijn hengst zijn vader is goedgekeurd bij het nwpcs maar voor de deklicentie moest ik zelf nog dna papieren uit Duitsland regelen want ze hadden deze bij het nwpcs niet en konden mijn hengst zijn dna niet checken, ik heb het niet zo hoog van het nwpcs :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:43 



 
Profiel   

Welke hengst was dat van die ongelijke voeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 21:01 



 
Profiel   

Dat was een nwr, dus de rijpony sectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 21:02 



 
Profiel   

Aah dan maakt t voor mij niet zoveel uit :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 21:03 



 
Profiel   

StalMelyn; er is al een simpele oplossing (toegevoegde waarde) door een genetisch profiel op exterieur op te gaan stellen voor stamboekhengsten. Dat een fokker over een tijdje kan zien waar de betreffende hengst in uitschiet (bijv. boven gemiddelde verbetering van croupe). Maar ook dáár zit je met verwachtingen. Het is nu eenmaal een feit dat hengsten hier relatief kort ter dekking staan en dan voor de sport verkocht worden. Dus je kunt het zelden op de langere termijn of over een grotere populatie meten.

Als je kijkt naar de fokkerij van koeien; daar is zelfs met een paar dagen oud (haarmonster) al een vergelijk te maken van de verwachting van een kalf binnen je eigen bedrijf en vs het landelijk gemiddelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 11:55 



 
Profiel   

Dat is het verschil met de gemiddelde sporthengst denk ik, daar gaat veel meer geld in om. Naast fokkerij worden hengsten uitgebracht in de sport en als ze verhandeld worden gaat het om heel andere bedragen. Bij de welsh is het simpel, het grootste deel moet kinderpony kunnen worden en een fractie kan nog de mensport in. Daarbij hebben veel fokkers lang met eigen hengstje gefokt een seizoen. Aanbod was groter, deden er verder niks mee. Dan krijg je weer hetzelfde. Ik vind het ook allemaal maar gokken met die hengsten, moeilijk aan goede info te komen,... eigenlijk weinig plezier meer in de welsh fokkerij en het showgebeuren. Nu 1 veulentje gehad dit jaar, maar puur voor de sport gefokt. Ik ben jaren gemotiveerd geweest maar je komt er gewoon moeilijk echt tussen ofzo. Fokkerijzaken slecht transparant (en dan doel ik op stamboek).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:10 



 
Profiel   

ik moet daar als ponyfokker in spe toch wel aan wennen hoor.
Dat je gewoon zo weinig info kan vinden.
Mijn merrie laat ik nu op kleur testen, gewoon omdat ik dat leuk vind. Voor die 25 euro hoef je dat niet tet laten. Maar dat kun je als hengstenhouder toch ook doen?
HWSD, PSSM etc, dat is toch wel handig als je weet dat een hengst dat niet heeft. En een paar honderd euro voor een set rontgenfoto's moet toch ook niet het verschil zijn.
Ik zou het bv geen probleem vinden om wat meer dekgeld te betalen als dit allemaal bekend zou zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:16 



 
Profiel   

Röntgenlogisch keuren voor hengsten die natuurlijk dekken zegt niets. Een klap en die foto's zijn niets meer waard. Dan zou je dat moeten doen voor ze gaan dekken denk ik?

En laten we eerlijk zijn... een hengst helemaal goed hebben en vrij hebben getest van allerlei ziekten, als de merriehouder niets test heb je er ook niets aan... het komt van beide kanten. Ik zou liever zien dat bepaalde testen bij veulenregistratie worden meegenomen door het stamboek, dna wordt toch al afgenomen.

Als ik een ruitertje had gevonden was brenin zeker de sport in gegaan. Ik heb nu 2 merrieveulens aangekocht en verwacht dat het stukken makkelijker zal zijn om een ruitertje te vinden, alleen al vanwege de leeftijdsregel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:25 



 
Profiel   

Cemlys schreef
Dat is het verschil met de gemiddelde sporthengst denk ik, daar gaat veel meer geld in om. Naast fokkerij worden hengsten uitgebracht in de sport en als ze verhandeld worden gaat het om heel andere bedragen. Bij de welsh is het simpel, het grootste deel moet kinderpony kunnen worden en een fractie kan nog de mensport in. Daarbij hebben veel fokkers lang met eigen hengstje gefokt een seizoen. Aanbod was groter, deden er verder niks mee. Dan krijg je weer hetzelfde. Ik vind het ook allemaal maar gokken met die hengsten, moeilijk aan goede info te komen,... eigenlijk weinig plezier meer in de welsh fokkerij en het showgebeuren. Nu 1 veulentje gehad dit jaar, maar puur voor de sport gefokt. Ik ben jaren gemotiveerd geweest maar je komt er gewoon moeilijk echt tussen ofzo. Fokkerijzaken slecht transparant (en dan doel ik op stamboek).


Eigenlijk kun je als leek al niet eens vinden welke hengsten er ter dekking staan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:25 



 
Profiel   

rontgologische doe je alleen maar om erfelijke zaken zoals hoefkatrol, spat eruit te halen. Al zou de hengst bij wijze van spreken op 3 benen lopen dan kan ie nog goede kinderen geven.

Die merrie krijgt maar 1 veulen per jaar en laat het er totaal 15 zijn.
Die hengst drukt toch een veel grotere stempel doordat hij meer veulens voorziet van zijn dna?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:28 



 
Profiel   

Een mooi overzicht per sectie van wie er nu ter dekking staat mis ik ook wel. Nu is er een Facebook pagina waar je zelf je hengst moet aanmelden die het meest recent is.

EllyC, er zijn hengsten die maar 1 a 2 jaar dekken en zo'n 5 merries per jaar hebben. Dus over mega aantallen heb je het dan niet. Zelfs bij de rijponys hoor ik dat ze soms maar 7 stuks dekken op een jaar. Snap dan wel dat een hengst dan geruind wordt. Vaak zijn er een paar populaire die veel dekken en de rest maar een 'paar'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:01 



 
Profiel   

EllyC schreef
ik moet daar als ponyfokker in spe toch wel aan wennen hoor.
Dat je gewoon zo weinig info kan vinden.
Mijn merrie laat ik nu op kleur testen, gewoon omdat ik dat leuk vind. Voor die 25 euro hoef je dat niet tet laten. Maar dat kun je als hengstenhouder toch ook doen?
HWSD, PSSM etc, dat is toch wel handig als je weet dat een hengst dat niet heeft. En een paar honderd euro voor een set rontgenfoto's moet toch ook niet het verschil zijn.
Ik zou het bv geen probleem vinden om wat meer dekgeld te betalen als dit allemaal bekend zou zijn


Ik denk niet dat dat echt uit kan voor de welshjes. Op dit moment zijn de prijzen wel redelijk maar een paar jaar terug leverde ze niks op. Als je dan meer dekgeld moet betalen is het fokken niet meer interessant voor de meeste mensen.

Edit: dan heb ik t wel over de sectie A. Andere secties heb ik geen verstand van qua prijzen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:38 



 
Profiel   

Ik ben het wel eens met EllyC, gebruik zelf ook geen hengsten die niet getest en röntgen gekeurd zijn (en mijn keuze is al zo beperkt vanwege EU haha). Ook alleen volledig goedgekeurde hengsten, soms wel een jonge hengst die het VO nog moet lopen. Echter heb ik mijn eigen merries ook volledig getest, enz.

Mijn eigen Welsh hengsten (NWR en Partbred) gaan volgend najaar dan ook eerst door de hele molen (DNA tests (zijn al gedaan), röntgen incl rug en hals en gewoon klinisch), voordat ik ze überhaupt klaar ga maken voor de hengstenkeuring. Als ze niet goed zijn, ga ik die tijd (en het geld) er niet eens in steken om ze klaar te maken voor de HK.

Ik zal zelf dan ook nooit een hengst ter dekking zetten waarvan ik niet alles weet... Ook hengsten die niet van mijzelf zijn.

Dat veel hengsten weinig dekken is ook wel echt door gebrekkige "reclame/marketing", heel vaak is het super lastig te achterhalen welke hengsten überhaupt dekken. Moeilijk om aan info te komen en eigenaren die niet of nauwelijks reageren. Zelfs met sperma bestellen vaak heel lastig contact te krijgen of ze sturen het simpelweg gewoon niet eens op. Dat gaat bij de rij/sportpaarden toch echt wel veel beter.

De pony hengsten die wel veel dekken, zijn ook simpelweg veel in beeld. Goede marketing, enz. Waarin Social media ook belangrijk is tegenwoordig. Maak 1 spektakel filmpje en je hebt al 20 extra dekkingen. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 15:47 



 
Profiel   

EllyC schreef
rontgologische doe je alleen maar om erfelijke zaken zoals hoefkatrol, spat eruit te halen. Al zou de hengst bij wijze van spreken op 3 benen lopen dan kan ie nog goede kinderen geven.

Die merrie krijgt maar 1 veulen per jaar en laat het er totaal 15 zijn.
Die hengst drukt toch een veel grotere stempel doordat hij meer veulens voorziet van zijn dna?

Veel nwr/wpbr hengsten dekken 15 merries per jaar, 20 is al een heel goed jaar. En dan een paar jaar, tja dan snap ik ergens wel dat er niet veel extra geïnvesteerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 16:38 



 
Profiel   

Röntgenlogisch keuren zegt natuurlijk ook niet veel. Soms wordt een paard afgekeurd op een verhoogd risico wat misschien nooit gaat voordoen. Er wordt soms te snel negatief advies gegeven wat mij betreft. Als we alle menselijke topsporters eens röntgenlogisch keuren komen er ook niet veel ongeschonden door.

Daarnaast hebben veel pony's populariteit ook te danken aan kleur tegenwoordig. (Is mijn mening hé, hoef je niet mee eens te zijn.)

En ja, binnen het welsh dekken hengsten over het algemeen niet mega veel op enkele uitzonderingen na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 16:53 



 
Profiel   

Röntgen keuren voor de fokkerij heeft helemaal niets te maken met de sport of dat ze ergens ooit last van krijgen of niet, gaat om het zoveel mogelijk uitsluiten van erfelijke aandoeningen. 2 totaal verschillende dingen. :)

Een Kats kreupele kan voor de fokkerij op de foto nog meer dan prima zijn bijvoorbeeld, andersom kan één voor de fokkerij niet geschikt zijn maar kan wel jarenlang op het hoogste niveau mee lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 16:59 



 
Profiel   

StalMelyn schreef
Röntgenlogisch keuren zegt natuurlijk ook niet veel. Soms wordt een paard afgekeurd op een verhoogd risico wat misschien nooit gaat voordoen. Er wordt soms te snel negatief advies gegeven wat mij betreft. Als we alle menselijke topsporters eens röntgenlogisch keuren komen er ook niet veel ongeschonden door.

Daarnaast hebben veel pony's populariteit ook te danken aan kleur tegenwoordig. (Is mijn mening hé, hoef je niet mee eens te zijn.)

En ja, binnen het welsh dekken hengsten over het algemeen niet mega veel op enkele uitzonderingen na.

Nu heb je het over sporttechnisch. Prok keuren en keuren voor gebruik is wat anders wat mij betreft. Evenals je opmerking wat betreft natuurlijk dekken en eventuele beschadegingen.

Het gaat er bij een dekhengst niet om dat hij 100% goed is en nooit schade heeft opgelopen, het gaat erom dat hij niet een aangeboren gebrek meedraagt. En daarvoor rontgen je in deze context, niet als aankoopkeuring. Dat is weer een compleet andere discussie.
In een ideale wereld doe je uiteraard hetzelfde bij de merries.

Dat het bij de kleintjes financieel niet uitkomt snap ik helemaal, maar voor de D sportponys vind ik eigenlijk dat er wel meer met fokwaarden en onderzoek gedaan zou moeten worden.

Maarja, mijn eerste pony had aangeboren verrotte straalbenen. 12 jaar ellende gehad en op 16 jarige leeftijd kunnen laten inslapen. Dus ik ben iemand die wel zwaar trekt aan een keuring, hoe vervelend dat ook kan zijn voor de verkopende partij.

Wat betreft de vindbaarheid is ook wel een ding inderdaad, ik heb destijds ruim een jaar uitgetrokken om naar hengsten te zoeken maar sommigen zijn bijna niet te traceren, terwijl het best leuke opties kunnen zijn.

Ik denk dat het elkaar in stand houdt, doordat veel hengsten weinig dekken wordt er weinig geïnvesteerd in professionalisering, doordat er weinig professionalisering is dekken de hengsten ook weer minder.
Ik denk ook dat beiden kanten van het ponyfokken een hobby moeten zijn, zowel als merrie als hengstenhouder. Als solo bussiness is er te weinig in te verdienen, al is dat bij de paarden ook al. Daar zijn een enkele hele grote maar de rest is ook hobby.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:16 



 
Profiel   

mooney schreef
Dat het bij de kleintjes financieel niet uitkomt snap ik helemaal, maar voor de D sportponys vind ik eigenlijk dat er wel meer met fokwaarden en onderzoek gedaan zou moeten worden.


Helemaal mee eens hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:25 



 
Profiel   

mooney schreef
StalMelyn schreef
Röntgenlogisch keuren zegt natuurlijk ook niet veel. Soms wordt een paard afgekeurd op een verhoogd risico wat misschien nooit gaat voordoen. Er wordt soms te snel negatief advies gegeven wat mij betreft. Als we alle menselijke topsporters eens röntgenlogisch keuren komen er ook niet veel ongeschonden door.

Daarnaast hebben veel pony's populariteit ook te danken aan kleur tegenwoordig. (Is mijn mening hé, hoef je niet mee eens te zijn.)

En ja, binnen het welsh dekken hengsten over het algemeen niet mega veel op enkele uitzonderingen na.

Nu heb je het over sporttechnisch. Prok keuren en keuren voor gebruik is wat anders wat mij betreft. Evenals je opmerking wat betreft natuurlijk dekken en eventuele beschadegingen.

Het gaat er bij een dekhengst niet om dat hij 100% goed is en nooit schade heeft opgelopen, het gaat erom dat hij niet een aangeboren gebrek meedraagt. En daarvoor rontgen je in deze context, niet als aankoopkeuring. Dat is weer een compleet andere discussie.
In een ideale wereld doe je uiteraard hetzelfde bij de merries.

Dat het bij de kleintjes financieel niet uitkomt snap ik helemaal, maar voor de D sportponys vind ik eigenlijk dat er wel meer met fokwaarden en onderzoek gedaan zou moeten worden.

Maarja, mijn eerste pony had aangeboren verrotte straalbenen. 12 jaar ellende gehad en op 16 jarige leeftijd kunnen laten inslapen. Dus ik ben iemand die wel zwaar trekt aan een keuring, hoe vervelend dat ook kan zijn voor de verkopende partij.

Wat betreft de vindbaarheid is ook wel een ding inderdaad, ik heb destijds ruim een jaar uitgetrokken om naar hengsten te zoeken maar sommigen zijn bijna niet te traceren, terwijl het best leuke opties kunnen zijn.

Ik denk dat het elkaar in stand houdt, doordat veel hengsten weinig dekken wordt er weinig geïnvesteerd in professionalisering, doordat er weinig professionalisering is dekken de hengsten ook weer minder.
Ik denk ook dat beiden kanten van het ponyfokken een hobby moeten zijn, zowel als merrie als hengstenhouder. Als solo bussiness is er te weinig in te verdienen, al is dat bij de paarden ook al. Daar zijn een enkele hele grote maar de rest is ook hobby.


Dit inderdaad! :D
Iets beter uitgelegd haha.

En ik snap inderdaad ook dat het met een A of B pony niet altijd uit kan (en sowieso ook wel een ander gebruiksdoel heeft denk ik), maar ik zit inderdaad met name in de sportpony's (D maat). En verdien ook mijn geld met de fokkerij (zowel merrie als hengsten kant), dus het kan gelukkig prima. :j


Maar inderdaad professionalisering is wel een belangrijke stap om het ook toegankelijker te krijgen. Belangrijkste voor beide kanten is om de hengsten goed in beeld te krijgen, goed beeld materiaal (het is bijvoorbeeld vaak ook echt bizar lastig om een goede stand foto te krijgen van pony hengsten) en zorgen dat ze in beeld komen met oa social media. Hengsten die veel dekken, komen gewoon vaak ook veel in beeld. Goed beeld materiaal is niet eens zo'n grote investering en online delen ook niet.

En ja kleur is voor veel fokkers inderdaad een belangrijk criterium (helaas).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:37 



 
Profiel   

Er zijn ook bemerkingen waarvan ze niet weten of dit wel of niet erfelijk is, zo zijn er zat topics op bokt te vinden of je wel of niet met een merrie met botcystes kan fokken (hengst kan dit natuurlijk ook hebben). Zover ik weet is dit niet erfelijk maar zeker weten doen ze het ook niet. Of een paard er wel of geen last van gaat krijgen moet de tijd uitwijzen. Met zulke dingen, keuren we alles dan af?

Edit: uit 2 prok gekeurde ouders is dus een veulen gekomen dat later een botcyste had. Dit was kwpn, vandaar dit voorbeeld.

Maar goed, even mijn toekomst showen. Heb nieuwe foto's gekregen uit Wales
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:45 



 
Profiel   

Maar dat zeggen we helemaal niet. Op dat soort dingen als cystes gaan ze namelijk gewoon door, dat is bangmaken voor gedegen onderzoek doen voor niets.
Röntgenlogisch onderzoek voor de fok is het wegselecteren van bewezen erfelijke gebreken.

Ja, dan kan je nog pech hebben met iets anders wat ze toch kunnen krijgen. Dat is nog geen reden om andere gebreken die je wel kunt voorkomen dan maar niet in kaart te brengen.
Fokkerij zou moeten gaan om het verminderen van erfelijke gebreken (en natuurlijk nog veel meer maar even over gezondheid gesproken). Dat betekent niet dat je garantie hebt op een veulen dat 100% goed is. Heel veel dingen zijn namelijk ook niet erfelijk, maar zijn foutjes in de ontwikkelingsfase van het embryo of beschadigingen die tijdens het leven worden opgelopen. Maar dat is geen vrijbrief om dan je schouders op te halen en dan maar niet te letten op zaken die wel te voorkomen zijn met gedegen testen/onderzoek doen.

Mooi veulen trouwens!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 476 van de 492 [ 12285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479 ... 492  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen