[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:09

Bewust fokken met bewezen erfelijke aandoeningen heb ik wel moeite mee cq prefereer ik niet te doen. Ik zou het liefst een verplichte test voor de hengsten en merries zien, maar ja.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:09

Wanneer beginnen jullie trouwens met voeren en trainen voor een keuring? En wat voeren jullie? :o

Mijn vosje moet volgens anderen wel nog aankomen om in een goede showconditie te zijn. Nou vind ik dat zelf echt meevallen maar er zit wel nog wat werk in alleen denk ik persoonlijk niet dat ze nog vetter moet.. Maar kan t fout hebben natuurlijk

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:45

Ik voer niks extra, en train al fanatiek dressuurmatig, zowel ohz als aan de longe. Vetter is in mijn ogen nooit beter, maar er zijn veel mensen die daar helaas anders over denken.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:31

Ik mis ook een lijst met welshdekhengsten en bij wie en waar ze ter dekking staan.
Ook dat gedoe met nwpcs merrie en hengst wpcv dekbon,om veulen bij nwpcs te melden extra kosten per veulen!

StalMelyn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:42

LaDonna75 schreef:
Bewust fokken met bewezen erfelijke aandoeningen heb ik wel moeite mee cq prefereer ik niet te doen. Ik zou het liefst een verplichte test voor de hengsten en merries zien, maar ja.


Ik zou dus graag zien dat wanneer bij veulens dna wordt afgenomen er op het een en ander al wordt getest zoals wffs bijvoorbeeld. Inschrijven wordt dan wat duurder maar is het allemaal geregeld en bekend.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:51

StalMelyn, wat denk je dat de uitkomsten zijn? Of wat denk je te kunnen vinden binnen de Welsh?

Je kunt wel testen om het testen, maar dan moeten er wel ergens symptomen van zijn. Ik vind het meer een hype worden anders...

En DNA bij veulens? Weet je wat er dan gebeurd? Gaat er overal een papierloze chip in en worden alleen de beste aangehouden.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:01

Ik heb binnen het welsh nog niet echt afwijkingen gezien waarop je DNA kan testen moet ik eerlijk bekennen. Dus waarop wil je testen en net wat hierboven gezegd word dan hup rvo chip erin en je ziet er nooit meer iets van terug.

Megan ligt er aan wat voor keuring en hoe de pony in kwestie er al uit ziet natuurlijk. Ik had er eentje die stond altijd in show conditie, maar voor een CHK begin ik al best vroeg.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:47

DNA is bij die van mij afgenomen en getest op ouders bij inschrijven, zou mooi zijn inderdaad ook op ziektes (maar in ieder geval bij gekeurde hengsten, zoals bijna elk ander stamboek doet). Die van mij heb ik zelf getest en zijn gelukkig overal vrij van. 1 is een kleinzoon van Mr. Right, dus kans op FFS, maar hij is ook vrij.

Waterhoofd komt regelmatig voor bij welsh. Een bekende hengst die heel erg veel gebruikt is en ook zijn zonen weer, is ook drager. Dat is gewoon bekend, maar wordt nooit vermeld...

CA, LFS en SCID komt veel voor bij ox bloed (waar NWR grotendeels uit bestaat samen met xx bloed)... Net zoals FFS. PSSM (1 en 2) komt ook gewoon bij Welsh pony's voor, bij alle secties.
Reden genoeg dus om te testen.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:52

Quir de zonen ook ja? Dat is mij namelijk niet bekend. Weet je welke? En zijn deze dan wel getest? Ben nu wel nieuwsgierig.
Daarnaast moet er nog een andere lijn zijn waar waterhoofd in zit, aangezien er op bokt een was geboren toendertijd en de moederlijn dan natuurlijk net zo goed meespeelt.
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 12-08-22 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

StalMelyn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:53

Zover ik weet komt onder andere het Waterhoofdgen voor binnen het welsh, hier zou je op kunnen testen.

Edit: (Quir is me voor)

En ik zeg niet dat ik het niet eens ben met hoe het nu gaat. Ik heb mijn sterhengst ook gewoon aangeboden en daar sta ik volledig achter.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:59

Ik denk dat je als eigenaar dan ook een beetje zelf verantwoording hebt. Ik heb zelf geen verstand van NWR/Partbred en hou mij alleen bezig met de sectie A. Als iets een veel voorkomend probleem zou zijn dan zou ik zeggen de hengsten laten testen, maar PSSM heb ik persoonlijk nog niet bij de Atjes gezien of gehoord en dan zou het zo'n klein percentage misschien nog zijn dat je denk ik over heel veel dingen die soms een keer opduiken kan gaan "mierenneuken".

Word het probleem groter dan eens. Ik zit zelf ook bij het mini paarden stamboek en daar nemen veel mensen die serieus in het stamboek zitten zelf hun maatregelen wat betreft het dwerg gen. Nu na veel jaren gaat het stamboek voor de hengsten het verplichten om te testen omdat het dus te veel voor komt. Komt zo'n pssm nu geregeld voor dan zou ik zeggen ja, maar anders nee want dan heb je zo ontzettend veel om te gaan testen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:12

Juist als het weinig voorkomt wil je gaan testen, dan kan je alle dieren die het hebben namelijk uitsluiten van de fok en dan ben je in 1 generatie gebrekvrij binnen het ras.
Als het veel voorkomt dan moet je uitfaseren omdat je anders een te kleine genenpoel krijgt, dus zit je veel langer vast aan de afwijking binnen je populatie.

Dus ja, ik zou in het geval van welsh zeggen hele boel testen op pssm1 en waterhoofd, in kaart krijgen welk gedeelte is aangetast en bij <5% drager lekker alles uitsluiten wat het heeft en dan hoef je als het eruit is alleen het nieuw binnenkomende bloed te testen.

Pssm2 testen ben ik echt fel op tegen, vind dat geldklopperij aangezien het wetenschappelijke verhaal achter die test niet deugd en hij wel 4x duurder is dan alle testen die wel netjes het proces door zijn gelopen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:22

absque_dubio schreef:
Quir de zonen ook ja? Dat is mij namelijk niet bekend. Weet je welke? En zijn deze dan wel getest? Ben nu wel nieuwsgierig.
Daarnaast moet er nog een andere lijn zijn waar waterhoofd in zit, aangezien er op bokt een was geboren toendertijd en de moederlijn dan natuurlijk net zo goed meespeelt.


Er zijn er sowieso 3, maar eigenaren hebben hun verantwoording genomen (omdat fokkers niet (willen) testen) en ze uit de dekdienst gehaald en in ieder geval 2, maar dacht alle 3 zijn nu gecastreerd. In principe is 50% van zijn nakomelingen drager. In Zweden staat ook een zoon waar een groot vermoeden is dat hij ook drager is, maar eigenaar zegt alleen maar "hij is niet getest".

En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen het verder fokken met een drager waarbij een drager nooit ziek is, zoals met waterhoofd of FFS (alleen wel tegen het fokken met enkele erfelijke aandoeningen, waarbij 1 gen al een zieke pony kan geven, zoals CA en PSSM). Mits dat met verstand gebeurd natuurlijk, nooit 2 dragers kruisen. Test je eigen merrie(s) en als je weet dat ze drager is, gebruik dan in ieder geval hengsten die vrij zijn en je zal nooit een veulen krijgen met waterhoofd of FFS. En als je keuze heb, kies dan gewoon een vrije hengst natuurlijk.

Er moeten inderdaad meer lijnen zijn dan Marvin, vorig jaar hadden we een NWR hengstje die ook drager is van waterhoofd gen, maar hij heeft geen Marvin in de afstamming heeft. Weten echter niet waar het wel vandaan komt.

Helaas ken ik 2 welsh A pony's en 1 Welsh B pony (alle 3 geïmporteerd) met PSSM 1 en doe verder niet eens veel met Welsh A/B.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:30

Welke hengsten gaat het om? Heitraks Marvin weet ik, mijn merrie heb ik mede om doe reden laten testen (ook op andere aandoeningen als wffs en ca) en gelukkig negatief.

StalMelyn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:31

Mijn nwr fokmerrie heb ik toentertijd op 12 of 15 erfelijke ziektes laten testen en overal vrij van. Een zoon van marvin gebruikt en veulen dat eruit kwam is nu ruin, is voor de sport gefokt. Was dat voor de fok dan had ik ook zeker laten checken.

Of ik mijn welsh B merries straks op zoveel laat testen denk ik niet, vermoed de paar belangrijke. Ben wel van mening dat het niet alleen bij de hengsten ligt.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:58

Momenteel richt het NWPCS zich veel meer op de sportrichting kwa exterieur en beweging wat betreft de Raspony's niet ten goede komt. In Engeland vragen ze zich ook af waar het kwa RASSecties heen gaat (en dit is vriendelijk gezegd)
WPCV staat kwa keuren het dichtst bij hoe het moederstamboek (WPCS) keurt.
Kwa hengsten heb ik dit jaar een niet goedgekeurde en een goedgekeurde gebruikt met volgens het NWPCS dikke bemerkingen terwijl de hengst in Engeland alles gewonnen heeft wat er te winnen valt. Tis maar net wat je wilt zien. Ik volg mijn eigen kop en fokrichting en die ligt momenteel zeer ver bij het nwpcs vandaan.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:42


StalMelyn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:49

Weet iemand nog opfok voor 2 welsh B merrieveulens? Stiekem hoop ik ze in de buurt te houden zodat ik ze mee op show kan nemen, heb ook al plek op stal gereserveerd maar daar betaal je volle pond en voor 2 welsh B veulens toch wel aan de prijs.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:07

Je zou is bij Ria Kuiper kunnen informeren. Die had volgens mij nog plek.

StalMelyn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:47

Nee niet meer. Heb al een aantal welsh mensen gehad maar al vol, ivm veel hengsten geen merrieopfok of deden geen opfok meer.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:49

Altijd lastig om een opfok te vinden… Misschien is het een idee om een bericht te plaatsen in de fb groep “Welsh B Club Nederland”? Ik weet zo 123 niemand die merrie opfok doet…

StalMelyn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:58

Gelukkig kunnen ze sowieso bij mij op stal komen. Maar een opfok voor alleen kleine pony's zou misschien beter passen.
Mijn welsh B hengst ook in opfok met paarden gehad en dat ging goed tot hij ziek werd. En dan zijn die grote paardveulens wel veel voor zo een kleintje.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:30

Misschien bij Dirk de Zwaan. Ik dacht alleen dat hij met merries al vol zat..

StalMelyn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:00

Die naam ken ik wel maar heb ik zelf mindere ervaring mee qua afspraken maken.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:42

Ik hoop dat er in die toekomst wat meer opfok plekken komen voor de kleinere pony’s. Merk dat zulke plekken helaas erg schaars zijn…