Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kruising Welsh B x Welsh A

 
Profiel   

Is het gebruikelijk om een welsh A merrietje te kruisen met een welsh B? Ik kreeg een pony aangeboden met als afstamming Stougjeshoeve De Niro x Friars Divine Spirit.
Iemand die me iets kan vertellen over deze bloedlijn?

Ik ben helemaal niet thuis in de Welsh-fokkerij dus ik wil me graag laten helpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:59 



 
Profiel   

Het gebeurd wel, maar niet vaak. Voor mijn gevoel ook wel omdat de consensus zou moeten zijn dat je binnen je sectie blijft. Terwijl in de basis de sectie B een grote A is met extra kwaliteit voor gebruik onder het zadel. Omdat je wel van A>B kan kun je juist vers bloed of bevestigde eigenschappen halen uit de sectie A. Nadeel is weer dat de kleinere B's weinig waardering krijgen in onze regio.

De combinatie die jij noemt zou best wat moois op kunnen leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 11:32 



 
Profiel   

link2thepast schreef
Het gebeurd wel, maar niet vaak. Voor mijn gevoel ook wel omdat de consensus zou moeten zijn dat je binnen je sectie blijft. Terwijl in de basis de sectie B een grote A is met extra kwaliteit voor gebruik onder het zadel. Omdat je wel van A>B kan kun je juist vers bloed of bevestigde eigenschappen halen uit de sectie A. Nadeel is weer dat de kleinere B's weinig waardering krijgen in onze regio.

De combinatie die jij noemt zou best wat moois op kunnen leveren.





In welke zin zou deze combi iets moois kunne opleveren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 18:04 



 
Profiel   

van bloedlijnen heb ik geen verstand, maar ik heb ook een B hengst op mijn welsh a merrie gebruikt. En ik vind zelf dat dit een heel geslaagde combinatie is. Een heel chique merrietje, van nu rond de 1.25 schat ik (inmiddels verkocht). Moeders is 1.18, vader ongeveer 1.35.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 18:16 



 
Profiel   

Is inderdaad een mooi merrietje. Voor mij is het gebruiksdoel sport, dus ik hoef geen pony met typische raskenmerken die je op de shows kan zien. Ik vind dat zeker mooie pony's maar ze zijn voor mij niet interessant. Ik ben liefhebber van gebruiks/sportpony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 11:58 



 
Profiel   

youngbreeder schreef
In welke zin zou deze combi iets moois kunne opleveren?


De Friars lijnen zijn mooie rasponies met bevestigde kwaliteiten. Bijvoorbeeld hun beweging. Toch iets dat in de B wat achter kan blijven. De Niro is nog steeds een hele goede pony met een echte welsh uitstraling.

youngbreeder schreef
dus ik hoef geen pony met typische raskenmerken die je op de shows kan zien. Ik vind dat zeker mooie pony's maar ze zijn voor mij niet interessant. Ik ben liefhebber van gebruiks/sportpony's.


Ik begrijp niet zo goed wat je met deze zin bedoelt. De welsh pony is met name altijd een gebruikspony geweest met een bijzonder mooi voorkomen. Bij de meeste soorten van gebruik is het voorkomen nog steeds een belangrijk deel van het totaalplaatje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 07:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen