[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8410
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:21

miisshOrse schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met het mennen van cremello’s? Ik merk aan mijn pony’s dat ze prima functioneren, maar wel gewoon last hebben van de zon. Ze staan vaak met geknepen ogen.

Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen. Ben ze zelf nog niet tegen gekomen op wedstrijd maar dat kan ook komen omdat er niet zoveel van zijn.

Niet zo zeer in het mennen, maar heb aan mijn oude perlino nooit wat gemerkt als ik met haar bezig was.
Die liep even fijn mee aan de fiets dan mijn andere.

Nynkster <3 , blijf een zwak houden voor die bleekscheten.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:10

Fijn om te horen. Krijg ik er toch wat meer vertrouwen in. Lijkt me echt waanzinnig voor de wagen

LaDonna75

Berichten: 2210
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:21

Hoewel ikzelf dit jaar geen merries drachtig had, heb ik toch weer een Welsh met veulentje op stal :) sinds afgelopen weekend heb ik een nieuwe pensionklant, een Welsh B stermerrie met een partbred veulen, van een New Forest hengst…wel een leuk en aanhankelijk dametje.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:27

Is het niet gelukt? Wat ontzettend jammer. Volgend jaar weer proberen?

LaDonna75

Berichten: 2210
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:55

Nee we gaan voor nog een ronde, gisteren is Sanaa geïnsemineerd.

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:23

op zoek naar info kwam ik dit topic tegen.
Weten jullie waar ik percentage welsh bloed kan vinden bij een goedgekeurde pard bred die nog niet op de site van welsh stamboek staat (is maar bijgewerkt tot 2020)

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:37

EllyC schreef:
op zoek naar info kwam ik dit topic tegen.
Weten jullie waar ik percentage welsh bloed kan vinden bij een goedgekeurde pard bred die nog niet op de site van welsh stamboek staat (is maar bijgewerkt tot 2020)


Dat is in mijn welsh wel te vinden als je niet in kan loggen mag je mij de naam sturen dan wil ik het voor je opzoeken :)

Caesar
Berichten: 9318
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:01

Fotografie91 schreef:
EllyC schreef:
op zoek naar info kwam ik dit topic tegen.
Weten jullie waar ik percentage welsh bloed kan vinden bij een goedgekeurde pard bred die nog niet op de site van welsh stamboek staat (is maar bijgewerkt tot 2020)


Dat is in mijn welsh wel te vinden als je niet in kan loggen mag je mij de naam sturen dan wil ik het voor je opzoeken :)


Wie werkt die site eigenlijk bij? NWPCS of iemand anders? Want het is wel een veel gebruikte site en anders zonde als dat niet meer bijgewerkt wordt.

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:17

Via Fotografie91 heb ik nu de gegevens maar de hengst die ik zocht (bon coeur b) staat niet bij de goedgekeurde hengsten.
Het lijkt wel dat als je lid bent je meer kan zien.

mooney

Berichten: 7800
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:23

Wat betreft de site, ik denk echt dat het nieuwe leden afweert. Hetzelfde als de communicatie, ik heb weleens gemaild met vragen en gewoon nooit antwoord gekregen.
Ik heb dit jaar een veulen dat qua type en bloed het mooiste bij het welsh stamboek onder partbred ingeschreven kon worden. Maar door de onduidelijkheid van de site van beiden stamboeken en slechte communicatie heb ik ingeschreven bij het nrps. Daar was alles met een paar klikken geregeld en alles duidelijk inzichtelijk.

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:28

Mijn veulen to be moet nog geboren worden, maar dacht laat ik eens kijken wat de inschrijfmogelijkheden zijn.
Welsh partbred is 1 optie.
Nrps ook maar dan geloof ik onder NSP (nederlandse sportpony) maar ook daar is het vreselijk zoeken op de de site wat er nu precies mogelijk is.
Connemara kent helaas geen partbred registratie dus die valt hoe dan ook af. Maar ook daar is het lastig om als nieuweling informatie te vinden hoe eea werkt.

Blijkbaar zitten de makers van de site al zo diep in de materie dat uitleggen voor startende fokkers erg lastig is. Bij het connemara stamboek heb ik uiteindelijk een HBO afstudeerscriptie gevonden waar ik erg veel van geleerd heb.

In de toekomst wil ik er nog een 2e fokmerrie bij en dan zorg ik wel dat ik heeeeel goed geinformeerd ben of dit een duitse, NF of welsh wordt.

mooney

Berichten: 7800
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:31

Die van mij is ook nsp geregistreerd. Ik denk ook dat je moet nagaan of keuringen belangrijk voor je zijn. Ik heb de keuring nu laten schieten omdat ik denk dat ze bij het nrps niet scoort vanwege haar type, bij het welsh zou ik wel zijn gegaan.

Denk dat jouw combinatie bij beiden stamboeken tot zn recht komt.

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:36

Dat denk ik ook, Mooney, al weet je nooit wat er uiteindelijk uitkomt.
Keuringen vind ik leuk om te doen, maar niet het belangrijkst. Karakter is 1 (vandaar ook connemara bloed), gezond 2 en dan de rest.

Uiteindelijk zal er ook verkocht moeten worden en dan denk ik dat NSP mensen minder zegt.

rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:37

Je hebt ook nog wpcv ipv nwpcs. Daar kan je als t goed is ook partbreds inschrijven. Wpcv is goedkoper als het nwpcs en staat ook dichterbij het moederstamboek qua regelementen las ik laatst.

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:45

dat ga ik eens opzoeken, eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

MDWStables

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:20

De hengst staat onder Reitland's Bon Coeur B in de hengstenlijst en voert 52,41 welsh bloed :)

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:35


Caesar
Berichten: 9318
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:22

meganvr schreef:
Je hebt ook nog wpcv ipv nwpcs. Daar kan je als t goed is ook partbreds inschrijven. Wpcv is goedkoper als het nwpcs en staat ook dichterbij het moederstamboek qua regelementen las ik laatst.


Ligt er echt aan wat je wilt gaan doen. Want als je naar keuringen wilt en je moet vervolgens nog 40 euro overschrijfkosten betalen naar het NWPCS valt dat wel mee onderaan de streep :D Plus 2 lidmaatschappen etc. Ik vind het WPCV een geweldige service bieden en voor registratie zeker prima. Maar ik vind zelf de digitalisering van het NWPCS met dekkingen invoeren, keuringen, database etc een grotere plus. Dus het zal per persoon verschillen wat bij je past. Maar het is zeker een fijne mogelijkheid om te registreren en altijd behulpzaam.

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:32

Is het WPCV dan een soort afsplitsing van NWPCS dan?

mooney

Berichten: 7800
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:42

WPCV is de Nederlandse variant van het stamboek onder het Engelse systeem. NWPCS is ook een zusterstamboek van het origineel maar werkt via het Nederlandse systeem.
Voor mij als leek zijn de grote verschillen dat NWPCS keurt met premies en WPCV doet aan shows. En bij het NWPCS heb je een centrale hengstenkeuring en bij WPCV kies je als fokker zelf of je hengst dekhengst is en heb je dus alleen veterinaire keuring + deklicentie nodig.

Leg ik het dan goed uit?

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:17

Ja, je legt het goed uit, ik begrijp het. Of het goed is dat weet ik natuurlijk niet :D

Dan ga ik hoe dan ook voor NWPCS, dat vrijblijvende van dekdienst, daar ben ik geen voorstander van. Laat er maar een goede selectie plaatsvinden.

Bij de connemara's wordt elke hengst die te beoordelen is (dus rad loopt met 4 benen) opgenomen. En dan mag ie dekken. Geen test, geen medische keuring verder, helemaal niets.

rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:39

Tja ik zie soms wel is hengsten voorbij komen op de hengstenkeuring waarvan ik niet snap dat ze goedgekeurd worden. En zo zijn er vaak zat hengsten die niet eens naar de tweede bezichtiging mogen terwijl ze dat wel waard zijn in mijn ogen. Het is een kwestie van smaak denk ik :D

Maar dat een niet goedgekeurde hengst niet geschikt is voor de fokkerij is echt onzin. Bovendien is een pony meenemen naar de hengstenkeuring gewoon een heel duur grapje. Ik snap wel dat sommige mensen dat niet willen doen. Ook is er een fokplan dus als je een hengst hebt staan die daar aan voldoet en kan helpen verbeteren waarom zou je die dan niet met deklicentie laten dekken?

Volgens mij kan je bij het nwpcs ook gewoon een deklicentie krijgen zonder dat je pony goedgekeurd is toch?

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:22

Mijn welsh B hengst ging er in de 3e ronde met ster uit vorig jaar en dus niet goedgekeurd maar heeft gewoon een deklicentie bij nwpcs en wpcv en dekte menig goedgekeurde hengst eruit dit jaar met zijn aantal. Veulens worden ook volledig opgenomen in stamboek dus daar doet wel of geen goedkeuring niets aan af. Fokkers weten de hengsten, wel of niet goedgekeurd, wel te vinden :j

EllyC

Berichten: 8161
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:27

goedgekeurd of niet geeft geen garantie dat eea overeenkomt met dat wij verwachten van een hengst.
De aantallen bij sommige ponies zijn ook zo laag dat het eigenlijk niet loont om hem als hengst te houden. Aan de andere kant betaal ik liever wat meer aan dekgeld, dat tegenwoordig met de verkoopprijzen ook best wel uitkan, als je dan ook daadwerkelijk wat meer info krijgt over bv gezondheid en/of karakter.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:45

Als die bij mij niet meer was gaan dekken had ik hem inderdaad geen hengst gehouden. Dat is alleen maar sneu.

Bij mij liep hij onder het zadel, ook tussen de kinderen met merries. Mee naar buiten en een springles gepakt. Nu verkocht aan de stal die hem huurde en heeft inmiddels al een keer voor de wagen gelopen. Die goedzak doet echt alles. Ze zijn even gestopt want hij moest nog dekken dus nu wordt hij pas echt beleerd voor de wagen na het dekseizoen. Persoonlijk vind ik het heel veel waard als er wat mee wordt gedaan ipv alleen dekken. Ikzelf vind karakter namelijk heel belangrijk.