[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7800
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:32

Persoonlijk zou ik gaan voor de goedkoopste, kruisingen tussen verschillende secties zijn volgens mij niet zo gewenst bij het stamboek. Dus voor de keuringen/shows hoef je het niet te doen denk ik.

Ik vind het zelf vaak leuke gebruikspony's hoor, maar in de fokkerij zijn ze er minder van gecharmeerd vaak.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 04:57

Ja leuk cp112 dat je je meldt!
Oh Bren <3 eind volgende maand worden de eerste twee verwacht en ben zo nieuwsgierig naar alle veulens.

Valt wel mee hoor mooney, het nwpcs gaat sectiekruisingen steeds meer waarderen. Maar van oorsprong waren ze geen fan van secties kruisen inderdaad.
Het wpcv kijkt meer naar de pony zelf dan naar afstamming en je kan sowieso meedoen aan de shows.

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:05

Keuringen zullen we waarschijnlijk niet gaan doen maar ik vind het wel belangrijk dat alles netjes geregistreerd staat in het paspoort enzo. Volgens mij staat de merrie bij het nwpcs dacht ik.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:25

Beide ouders zijn dan nwpcs geregistreerd maar je kan het veulen zo aanmelden bij het wpcv hoor.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:58

Als je niet naar de keuring gaat zou ik Wpcv doen. Scheelt best wat geld en ook qua lidmaatschap. Ik heb m’n afgelopen veulen ook bij Wpcv gedaan. Zegt verder weinig over netjes registreren want dat is het bij beide wel :D

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:46

StalMelyn schreef:
Beide ouders zijn dan nwpcs geregistreerd maar je kan het veulen zo aanmelden bij het wpcv hoor.


Als beide ouders bekend zijn bij het WPCV wel anders komt er wel iets meer bij kijken.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:31

Brenin heeft ook een deklicentie bij het wpcv dus is daar ook bekend. Hij is wel nwpcs geregistreerd en heeft ook een nwpcs deklicentie.
Volgens mij moet je het veulen zo kunnen opgeven, papier van de merrie is ook bekend dus volgens mij geen probleem?

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:29

StalMelyn schreef:
Brenin heeft ook een deklicentie bij het wpcv dus is daar ook bekend. Hij is wel nwpcs geregistreerd en heeft ook een nwpcs deklicentie.
Volgens mij moet je het veulen zo kunnen opgeven, papier van de merrie is ook bekend dus volgens mij geen probleem?


Zolang ze beide bekend is er niks aan de hand. Ik ga b.v. omdat ik het NWPCS heb opgezegd de veulens aanmelden bij het WPCV, maar mijn merries zijn kwa fok niet bekend dus moet DNA alles laten controleren. Haren en formulieren etc opsturen.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:13

Wat raar, bij Brenin werd het zo overgenomen. Ik heb niets hoeven doen. Ook niet die VC2 verklaring want als hij een deklicentie bij nwpcs had was alles al gecontroleerd en was het goed.
Met merries dus anders, ik ging er vanuit dat die dan ook wel zo zouden worden overgenomen als ze nwpcs zijn. Verkeerde aanname dus.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:21

StalMelyn schreef:
Wat raar, bij Brenin werd het zo overgenomen. Ik heb niets hoeven doen. Ook niet die VC2 verklaring want als hij een deklicentie bij nwpcs had was alles al gecontroleerd en was het goed.
Met merries dus anders, ik ging er vanuit dat die dan ook wel zo zouden worden overgenomen als ze nwpcs zijn. Verkeerde aanname dus.


Jouw hengst had waarschijnlijk al dna bij het nwpcs? Dan kunnen ze dat inderdaad overnemen.
Hier paar jaar geleden ook alles over laten gaan naar Wpcv. Dna was al bekend dus alleen laten overschrijven en het was geregeld.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:36

StalMelyn schreef:
Wat raar, bij Brenin werd het zo overgenomen. Ik heb niets hoeven doen. Ook niet die VC2 verklaring want als hij een deklicentie bij nwpcs had was alles al gecontroleerd en was het goed.
Met merries dus anders, ik ging er vanuit dat die dan ook wel zo zouden worden overgenomen als ze nwpcs zijn. Verkeerde aanname dus.



Afbeelding

Dit is de mail die ik terug kreeg. Zowel Schimp als Aiyana worden als Maiden Mares neergezet. Terwijl Schimp al aan veulen 10 bezig is zeg maar.
En de haarmonsters zijn zowel van de merries als van de veulens.

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:05

Wpcv registreert nu dna van alle merries, op zich wel goed. Dit jaar bij nwpcs paspoort aangevraagd omdat dat al half ingevuld was, maar eigenlijk normaal bij wpcv. Fijn stamboek

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:22

Kimm4, dan zal dat het zijn geweest. Het was in ieder geval echt zo gepiept.

Ik had meer problemen met het nwpcs. Zij hadden van Waxwing Perrin geen DNA terwijl hij nwpcs is goedgekeurd. Ze konden dus niet nagaan of Brenin daadwerkelijk een nakomeling van Perrin was, ik heb zelf bij de eigenaresse in Duitsland DNA profiel opgevraagd. Ik wilde graag die deklicentie maar ben eigenlijk van mening dat stamboek zelf de zaakjes op orde moet hebben en er zelf even achteraan had moeten gaan.

Andere vraag: hoe zet je een geïmporteerde welsh op je naam? Ik hoop toch niet dat ik daarvoor dat paspoort terug naar Wales moet sturen.

Ik heb nu een nwpcs geregistreerd, een wpcv en een uit Wales waarvan ik dus niets kan lezen haha. En een part bred die nrps is geregistreerd. Overal wat dus.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:41

Staat ze niet al op je naam bij WPCS? Kun je zien of er een stempel/ handtekening bij je naam staat?
Als ze met transport is gekomen, kan de transporteur dat al geregeld hebben. Bij de wpcv op naam is paspoort opsturen naar wpcv, zij regelen het dan meestal verder.


Chantal, zo hadden wij er ook 1. Veel veulens gehad, maar nooit dna afgenomen omdat dat niet hoefde van wpcs aangezien ze geen maiden meer was. Wpcv vroeg hier wel om omdat er nooit een veulen van haar bij de wpcv was geregistreerd (dus noemden ze haar bij dat stamboek wel maiden).

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:52

Kimm4 schreef:
Staat ze niet al op je naam bij WPCS? Kun je zien of er een stempel/ handtekening bij je naam staat?
Als ze met transport is gekomen, kan de transporteur dat al geregeld hebben. Bij de wpcv op naam is paspoort opsturen naar wpcv, zij regelen het dan meestal verder.


Chantal, zo hadden wij er ook 1. Veel veulens gehad, maar nooit dna afgenomen omdat dat niet hoefde van wpcs aangezien ze geen maiden meer was. Wpcv vroeg hier wel om omdat er nooit een veulen van haar bij de wpcv was geregistreerd (dus noemden ze haar bij dat stamboek wel maiden).


Ja idd, daarom willen ze nu ook de haren van mijn merries hebben. Dus ja .. nou ja ben het NWPCS eerst goed zat dus heb dit er wel voor over ... Ff werk en het hoeft maar 1x gelukkig

Caesar
Berichten: 9318
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:28

Volgens mij bij meerdere oudere merries geen DNA ondanks al jaren nwpcs veulens. Ik heb het zelf vast laten leggen voor de zekerheid.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:29

Bij ieder veulen dat je registreert nemen ze haren af maar daar gebeurt dus niks mee?

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:55

Dus alleen even een dna profiel voor de merrie bij overschrijven? Dat ben ik wel gewend is bij ons bij het ICS (cobs/tinkers) ook zo. Verllicht dna anders wordt er qua afstamming ook niks overgenomen.


Wat is het grote verschil tussen de 2 stamboeken dan?

link2thepast
Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:10

cp112 schreef:
Dus alleen even een dna profiel voor de merrie bij overschrijven? Dat ben ik wel gewend is bij ons bij het ICS (cobs/tinkers) ook zo. Verllicht dna anders wordt er qua afstamming ook niks overgenomen.


Wat is het grote verschil tussen de 2 stamboeken dan?

In een ander topic heb ik juist op de hoofdlijnen geprobeert een uitleg te geven: Linkje

Praktisch voor het DNA : Beide stamboeken werken met het principe dat het vastleggen van het DNA alleen bij het eerste veulen geld dat bij het betreffende stamboek wordt geregistreerd. Indien je dus een oudere merrie hebt die al het eerste veulen had VOOR deze regels er waren en je registreert voor het eerst een veulen bij het andere stamboek dan is dat dus een "eerste veulen" en hoort daar een vastlegging van het DNA bij.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:04

Cp112, het wpcv is geen stamboek maar een vereniging. Ze geven shows op de Engelse stijl. Het nwpcs is echt een stamboek en werkt dus met regionale keuringen waar je premies kan behalen en eventueel door kan stromen naar de nationale keuring.

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:43

Grote welsh hengstenshow in noord!

Komen jullie ook?

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2210
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:12

Als er ook voldoende nwr/partbred hengsten komen, dan overweeg ik te komen; het is wel een eindje rijden namelijk.

KittyDylan

Berichten: 8911
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:28

Limburg naar Friesland is net wat te ver helaas O:)

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:44

LaDonna75 schreef:
Als er ook voldoende nwr/partbred hengsten komen, dan overweeg ik te komen; het is wel een eindje rijden namelijk.


Waar woon je? Wie weet kan ik je oppikken en kunnen we samen?
Ik kom uit de buurt van Arnhem. Tussen Arnhem en Wageningen in. Ik heb het in de agenda gezet en is nog niet 100% zeker maar lijkt me wel heel leuk.

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:50

LaDonna75 schreef:
Als er ook voldoende nwr/partbred hengsten komen, dan overweeg ik te komen; het is wel een eindje rijden namelijk.


Volg vooral de Facebook pagina!
Na de hengstenkeuring maken we bekend welke hengsten er allemaal komen!