[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:24

Haha, zo herkenbaar. Zelfs ik heb nog ieder jaar zenuwen :evaw: Gelukkig zijn die wel direct weg als ik op vrijdag begin met fotograferen :o

Ik heb inmiddels ook al 4 keer gecontroleerd of de bestelling van rozetten compleet is :=

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:26

Heel veel succes Dieke en Anouk!!

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:29

Ohh dat kan ik me goed voorstellen Viv! Wij zitten hier al te stressen of we niks vergeten (slapen donderdag bij de hengst). Worden voor jou weer lange dagen zeg! Ik ben heel benieuwd naar je rozetten.

Dankje Lisan! Je komt ons experiment wel aanmoedigen online hè?

crazy_funky

Berichten: 6184
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:42

Succes alvast voor diegene die met hun hengst naar de keuring gaan!

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:49

Succes Anouk en Dieke en ook veel plezier, en Vivian ook natuurlijk! Ik volg waar ik kan.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:54

absque_dubio schreef:
Ohh die zenuwen zijn hier net zo aanwezig. Voor ons de eerste keer. Vraag me echt af waar ik aan begonnen ben. :')


Haha heel herkenbaar!!
Waar zijn we aan begonnen, thuis zijn de pony’s net zo leuk :+

Haha vivian dat snap ik hoor!
Ik ben nu al benieuwd naar de foto’s en dan moeten de pony’s nog gewassen worden :') :')
Oh en je rozetten ben ik ook mega benieuwd naar!!
Maak je alle rozetten of alleen de nieuw te keuren?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:22

Precies wat jullie zeggen! Mijn avontuur begon 1 jaar geleden om hem klaar te krijgen voor deze keuring, maar nu denk ik soms ik durf niet :P
Gelukkig loop ik niet zelf in de ring want ik ging never nooit langs die man met de bolhoed.
Succes dieke en anouk!! En vivian ook met het fotograferen. Hoop op een paar mooie plaatjes :D

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:58

Fotografie91 schreef:
Haha vivian dat snap ik hoor!
Ik ben nu al benieuwd naar de foto’s en dan moeten de pony’s nog gewassen worden :') :')
Oh en je rozetten ben ik ook mega benieuwd naar!!
Maak je alle rozetten of alleen de nieuw te keuren?


Ik heb de bestelling van het welsh stamboek gedaan, maar ze hebben nog voorraad van eerdere jaren. Ik heb iig een deel van de 1e premies, sterpredicaten en goedkeuringslinten gemaakt. Daarnaast komen de kampioenslinten en sjerpen sowieso van mij af :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:17

Oh jouw linten vind ik zo gaaf! <3

Ik hoop dat die van mij goed genoeg zijn over 2 jaar, want wil stiekem wel zo'n lint. _O-

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:46

Alle deelnemers heel veel succes tijdens de hengstenkeuring!

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:58

Succes iedereen.

Zelf heel blij dat ik niet meedoe, al die stress is het niet waard haha

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:38

Veel succes iedereen op de hengsten keuring!
Ik heb afgelopen winter een leuk ruintje gekocht om mee te mennen van Roetsenest Bugatti. Iemand enig idee waar deze hengst staat? Kan hem wel vinden op internet, maar het is me niet helemaal duidelijk bij wie hij op stal staat.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:02

Dustinlover schreef:
Precies wat jullie zeggen! Mijn avontuur begon 1 jaar geleden om hem klaar te krijgen voor deze keuring, maar nu denk ik soms ik durf niet :P
Gelukkig loop ik niet zelf in de ring want ik ging never nooit langs die man met de bolhoed.
Succes dieke en anouk!! En vivian ook met het fotograferen. Hoop op een paar mooie plaatjes :D

Hahahaha hier ook al nachtmerries van de man met de bolhoed. _O- Ik denk dat ik dat moment écht niet durf te kijken. :=

Viv ik ga duimen dat wij met een mooie rozet van jou thuis komen. <3

Alvast allemaal succes met de laatste slapeloze nachten. :')

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:07

Waarom is die van jou trouwens Partbred Absque_dubio?

Dacht dat NWR x B ook NWR ingeschreven kon worden (minimaal 25% Welsh bloed met alleen xx/ox bloed), maar blijkbaar niet?

Nog nieuw met de Welshjes, maar vroeg het me af. :D

Succes iedereen! Ik ga online kijken!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:09

Succes vrijdag voor wie gaat!
Helaas kan ik niet kijken.. beide dagen werken.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:12

Quir schreef:
Waarom is die van jou trouwens Partbred Absque_dubio?

Dacht dat NWR x B ook NWR ingeschreven kon worden (minimaal 25% Welsh bloed met alleen xx/ox bloed), maar blijkbaar niet?

Nog nieuw met de Welshjes, maar vroeg het me af. :D

Succes iedereen! Ik ga online kijken!

De vader heeft in Duitsland een VO gelopen, want bij het Nwpcs mogen Welsh B hengsten niet meedoen aan het VO. Echter heeft het Nwpcs besloten dat het VO wat de vader heeft gelopen niet vergelijkbaar is met het VO in Nederland. Dan zou de vader nog een VO van 30 dagen in Duitsland moeten lopen a 1100,-.
Het is wel mogelijk om Perry, mits hij wordt goedgekeurd, het VO als Wpbr in Nederland te laten lopen. Dan kunnen zijn nakomelingen NWR geregistreerd worden. Want aan de bloedeisen voldoet hij ja. Maar het Nwpcs houdt vast aan dat de vader een vergelijkend VO gelopen moet hebben..

Edit; hij is en blijft op deze manier enorm interessant als toevoeging voor het NWR. Maar laat hem maar lekker even bij de Wpbr meedoen hoor. :D
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 09-02-22 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:15

absque_dubio schreef:
Quir schreef:
Waarom is die van jou trouwens Partbred Absque_dubio?

Dacht dat NWR x B ook NWR ingeschreven kon worden (minimaal 25% Welsh bloed met alleen xx/ox bloed), maar blijkbaar niet?

Nog nieuw met de Welshjes, maar vroeg het me af. :D

Succes iedereen! Ik ga online kijken!

De vader heeft in Duitsland een VO gelopen, want bij het Nwpcs mogen Welsh B hengsten niet meedoen aan het VO. Echter heeft het Nwpcs besloten dat het VO wat de vader heeft gelopen niet vergelijkbaar is met het VO in Nederland. Dan zou de vader nog een VO van 30 dagen in Duitsland moeten lopen a 1100,-.
Het is wel mogelijk om Perry, mits hij wordt goedgekeurd, het VO als Wpbr in Nederland te laten lopen. Dan kunnen zijn nakomelingen NWR geregistreerd worden. Want aan de bloedeisen voldoet hij ja. Maar het Nwpcs houdt vast aan dat de vader een vergelijkend VO gelopen moet hebben..


Oh op die manier, dankjewel voor je heldere uitleg!

Uiteindelijk maakt het denk ik ook niet zoveel uit toch? Wel jammer dat ze zo strak vast houden daaraan.

Succes in ieder geval! :D
Ben benieuwd naar hem.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:18

Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant maakt het straks voor eventuele nakomelingen totaal niet uit of hij zelf NWR of Wpbr geregistreerd staat. Dus ja, wat is dan nu eigenlijk op dit moment de meerwaarde om hem NWR te willen noemen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:23

Dat is ook zeker zo. :j

Gaat toch om hemzelf en niet het kaartje dat eraan hangt.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:48

Volgens mij is het in het nieuwe fokplan wel mogelijk gemaakt om zo een kruising meteen NWR in te schrijven als de moeder en welsh B is en de vader een NWR die is geslaagd voor de verrichtingen.

Een van de eisen voor NWR registratie is dat de gebruikte dekhengst het VO doorlopen moet hebben en met een kruising andersom kan dat dus niet. Je hengst vrijblijvend opgeven voor het VO geldt ook alleen voor WPBR hengsten, andere secties worden niet toegelaten.....
Het was namelijk mijn plan om mijn welsh B hengst dan na goedkeuring voor het VO op te geven om zo aan alle regels te voldoen maar ik bleek niet de enige die dat had geprobeerd. Doen ze niet aan.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:49

Volgens mij is het in het nieuwe fokplan wel mogelijk gemaakt om zo een kruising meteen NWR in te schrijven als de moeder en welsh B is en de vader een NWR die is geslaagd voor de verrichtingen.

Een van de eisen voor NWR registratie is dat de gebruikte dekhengst het VO doorlopen moet hebben en met een kruising andersom kan dat dus niet. Je hengst vrijblijvend opgeven voor het VO geldt ook alleen voor WPBR hengsten, andere secties worden niet toegelaten.....
Het was namelijk mijn plan om mijn welsh B hengst dan na goedkeuring voor het VO op te geven om zo aan alle regels te voldoen maar ik bleek niet de enige die dat had geprobeerd. Doen ze niet aan.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:38

En toch he, ik vind het jammer. Wat is nou het probleem van een andere sectie het VO door te laten lopen? Mijns inziens fokken we in principe gebruikspony's, geen pony's om enkel aan een touwtje te laten lopen en als een eigenaar dan vrijwillig de hengst mee wil laten doen, prima toch?!

Overigens bedenk ik me nu dat ik míjn partbred dan waarschijnlijk wel NWR kan laten inschrijven op zijn 3e, want hij heeft wel een NWR als vader.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:57

Ja daar ben ik inderdaad wel mee eens, als een eigenaar dat wil, waarom niet? Op zich vind ik de kleinere pony's wel goed om het niet te verplichten.

Ken hier in Zweden mensen die hun Welsh hengsten (sectie A en B in ieder geval) in NL laten keuren, omdat ze in NL alleen maar aan een touwtje hoeven te lopen. En als ze in NL ggk worden, mogen ze in Zweden ook dekken en veulens registreren.

Heb zelf een Partbred hengst en een NWR hengst met allebei even veel % Welsh. Heeft ook even geduurd voor ik een begreep wat het verschil dan was. :=


Zou ze ook graag mee naar de keuring willen nemen als ze goed genoeg zijn, maar weet nog niet waar... De NWR wil ik denk ik wel in NL laten zien, maar hij heeft al 2 broers goedgekeurd in NL. Maar goed, ze moeten nog 1 jaar worden. _O-

Ik hoop dat het volgend jaar weer mogelijk is om live te gaan kijken.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:19

LaDonna75 schreef:
En toch he, ik vind het jammer. Wat is nou het probleem van een andere sectie het VO door te laten lopen? Mijns inziens fokken we in principe gebruikspony's, geen pony's om enkel aan een touwtje te laten lopen en als een eigenaar dan vrijwillig de hengst mee wil laten doen, prima toch?!

Overigens bedenk ik me nu dat ik míjn partbred dan waarschijnlijk wel NWR kan laten inschrijven op zijn 3e, want hij heeft wel een NWR als vader.

Het is erg jammer dat op deze manier vers bloed toevoegen bij de NWR erg moeilijk is, want er waren echt wel leuke mogelijkheden zoals stal melyn aangaf.

LaDonna, uit een Welsh A merrie kan dit niet. Daarnaast is de minimale stokmaat 1.38.
Even gekopieerd;

Het NWR is gesloten voor dieren, die afstammen van een A, B, C, D of WPBR -ouder tenzij hengsten uit deze secties bij bestuursbesluit tot de dekdienst in het NWR zijn toegelaten. (Afstammelingen uit een B- moeder die voor het overige voldoen aan de inschrijvingscriteria van het NWR, kunnen op een leeftijd van 3 jaar in het NWR, na inspectie, worden ingeschreven.)
Vanuit het WPBR kunnen driejarigen in het NWR worden geregistreerd mits:
- Zij qua bloed voldoen aan de eisen, gesteld door de registratie in het NWR
- De vader met postief gevolg een verrichtingsonderzoek heeft afgelegd.
- Zij op de keuring minimaal een 2e premie hebben gehaald.

Overschrijving van een dier van de ene sectie naar de andere sectie is als regel niet toegestaan.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:25

Ah enkel uit een B moeder. Maar waarom dan?! . Nou ja het maakt eigenlijk ook geen donder uit natuurlijk, hij is toch niet voor de fok :+ . En 1.38m gaat hij ook niet halen.