[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:45

meganvr schreef:
Dat bedoel ik maar, kwaliteit en kleur betalen de liefhebbers echt wel voor! :D


Dat heb ik door ;)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 06:52

Vind het soms qua kwaliteit meer om te huilen.
Denk je een mooi kleurtje te hebben en dan mankeert er vanalles aan. Als je dan eens iets aparts hebt wat ook nog correct is kun je je handjes wel dichtknijpen. Dat is niet vanzelfsprekend

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:31

Hoe komt het dat de kwaliteit van welshen zo bagger is eigenlijk?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:44

Ho ho ho :P
Nu doe je wel een belediging 8)7

Denk met goede fokkerij en nadenken over combinaties dat kwaliteit verre van bagger is. Maar misschien even uitleggen wat je onder bagger verstaat? Iedereen heeft ook een andere insteek. De een geeft meer om beweging en de ander om kleur of een ander persoonlijk iets.

Ene pony heeft een hele rechte croupe en de andere meer afhangend. Kan smaak zijn of bijvoorbeeld een beweegreden in combinatie met beweging. Zo heeft iedereen weer andere voorkeur. En daarom zijn er ook veel verschillende types

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:50

Kabayo, heb je het dan ook over een specifieke sectie? Of wat vind je bagger aan de welsh?

Welshen over het algemeen bagger noemen lijkt me niet op de plek met wat dit ras allemaal presteert in de (hoge)sport. Welke sectie ook.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:55

Kabayo schreef:
Hoe komt het dat de kwaliteit van welshen zo bagger is eigenlijk?


Jij durft wel in een Welsh topic :D

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:21

Oh oeps haha ik bedoel het niet zo. Ik vind ze helemaal niet bagger. Maar omdat jullie dat zo zeggen. Dat er eigenlijk weinig kwaliteit (met kleur) is te vinden. En als nynke zegt dat je in je handen moet knijpen als je een pony vind die niet van alles mankeert schrik ik eigelijk van. Dat wist ik helemaal niet

Ik vind het echt geweldig mooie pony's. Zelf 4 mogen hebben en geniet echt van jullie foto's! Wou ook niemand beledigen

Voor de duidelijkheid. Ik vind ze dus niet bagger

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:26

Als je de rest van het verhaal hierboven leest dan lees je dat het over erg aparte kleuren gaat zoals Dun en Zilver. Daar zijn er nog niet veel van dus daar fokken mensen heel veel op het kleurtje en niet op de kwaliteit. Nu zou ik zelf ook geen schimmel erop zetten, maar wel een (voor mij) kwaliteitsvolle kleur hengst.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:29

Ah oké duidelijk! Jammer dat dat gebeurd. Ik deel je mening. Weer iets geleerd

Dan heb ik uiteraard niks gezegd :D Nogmaals sorry :=

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:34

Kabayo schreef:
Oh oeps haha ik bedoel het niet zo. Ik vind ze helemaal niet bagger. Maar omdat jullie dat zo zeggen. Dat er eigenlijk weinig kwaliteit (met kleur) is te vinden. En als nynke zegt dat je in je handen moet knijpen als je een pony vind die niet van alles mankeert schrik ik eigelijk van. Dat wist ik helemaal niet


Tiss misschien wat overdreven hoe t hier gezegt word. Ik heb dit jaar een Singels pony gekocht (schimmel). Gerrit vertelde mij toen dat schimmels eigenlijk altijd het beste zijn qua kwaliteit. Ik wou helemaal geen schimmel maar een mooie schimmel zie ik toch wel graag en bovendien waren de meeste kleur pony’s die ik aangeboden kreeg niet mijn ding of was er geen goede prijs/kwaliteit verhouding.

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:49

Dat op kleur fokken zie je ook bij andere rassen. Mensen kiezen echt hengsten om kleur en kijken niet meer naar wat past.

In 2016 begonnen met fokken met mijn schimmel merrie en als ik een schimmelhengst eruit zou krijgen zou hij Gijs gaan heten. 3x raden, nog nooit een schimmel eruit gekregen -O- . 2x vos en 1x valk (helaas dood).

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:00

Jaa vind dat zo zonde..

Ik denk dat ik met Cat Wip alleen schimmels kan fokken als ik kijk naar der voorouders :D Moet haar nog testen natuurlijk. Maar dat maakt het voor mij alleen maar makkelijker om een hengst te zoeken.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:35

Ik ben zelf ook absoluut geen fan van schimmels maar we hebben er wel 3 staan. En die vind ik ook veel mooier dan mijn kleur merrie :o
Met een merrie kunnen we ook enkel schimmel fokken en de andere is heterozygoot, dus dat scheelt. Die heeft dit jaar een valk veulen gekregen.

Mijn idee is ook dat schimmels meestal de voorkeur hebben op shows :o

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:52

Ik vind schimmels nog steeds het mooiste en inderdaad kwaliteit van de rest valt vaak tegen. Zonde dat sommige fokkers puur voor de kleur gaan en daarop kwaliteit inleveren (niet bij iedereen zo). Hier wordt het komend jaar een schimmeltje, prima, kind wil toch niks anders, behalve cremello want dat is bijna als wit :')

Paar weken geleden Bixie gestart met ons schimmeltje

Afbeelding

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:57

Cemlys schreef:
Ik vind schimmels nog steeds het mooiste en inderdaad kwaliteit van de rest valt vaak tegen. Zonde dat sommige fokkers puur voor de kleur gaan en daarop kwaliteit inleveren (niet bij iedereen zo). Hier wordt het komend jaar een schimmeltje, prima, kind wil toch niks anders, behalve cremello want dat is bijna als wit :')

Paar weken geleden Bixie gestart met ons schimmeltje

[ [url=m/vPwQih.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke combinatie! <3 Ik twijfel nog of ik Cat Wip volgend jaar wil laten beleren voor de kar of onder t zadel voor mijn nichtjes. Ze heeft wel echt een goed karakter voor kinderen dus daar ben ik heel blij mee. Mijn heethoofd perlino merrie is alles behalve een kinderpony :=

Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:04

Zo een had ik ook waar van ik dat dacht, blijkt uiteindelijk een super kinderpony :D , dus wie weet.

Blijft leuk als ze beleerd zijn

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:04

Kom ik ook nog even knuppel in het hoenderhok gooien. Ik vind dat kleur niet voor kwaliteit en zeker niet voor gezondheid moet gaan, echter zou ik persoonlijk liever geen (homozygote) schimmel fokken juist in verband met gezondheid.
En dan bedoel ik met kleur niet perse speciale kleur, maar ook vos/bruin etc. Ik ben natuurlijk geen Welsh fokker, ben wel een liefhebber van het ras (daarom lees ik wel graag mee hier). In de zoektocht naar een hengst streep ik alle schimmels weg, mits ze iets dusdanig unieks kunnen toevoegen dat het het overwegen waard wordt. Het schimmelgen hangt onlosmakend samen met meer kans op (huid)kanker, dat is voor mij een reden om ertegen te selecteren als ik een veulentje fok.

Ik vind het heel terecht om wat te zeggen over het fokken met dieren in een hip kleurtje die verder eigenlijk ongeschikt zijn, maar ook een beetje hypocriet om dan lyrisch te praten over fokken met schimmels. Verschillende problemen, maar aan beiden zit een kanttekening.
Schimmel hoeft er echt niet uit, zou wel graag zien dat het ooit bijvoorbeeld aangemoedigd wordt om homozygoten wellicht te voorkomen. Maar voor mij persoonlijk geen schimmels meer, ondanks dat ik het wel mooi vind (ik hield alleen niet van al het poets en waswerk :') ).

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:08

Cemlys schreef:
Zo een had ik ook waar van ik dat dacht, blijkt uiteindelijk een super kinderpony :D , dus wie weet.

Blijft leuk als ze beleerd zijn


Haha nou geloof mij maar. Madam heeft me 2 weken terug flink getrapt. Hele heup en bil bont en blauw :+

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:12

Als ik alleen schimmels fokte zou ik ook zeggen dat die meeste kwaliteit hebben :P zo zou een fokker met bruine zeggen dat er veel bruine met kwaliteit zijn. Laten we niet vergeten dat er ontzettend veel schimmels zijn. Dat je makkelijker een goede schimmel gaat vinden dan een goede zwarte. Ik ben het ook met Mooney eens en dat is iets wat mij ook tegen staat. Homozygoot schimmels zijn er zo ontzettend veel. Je ziet ook veel met pigment verlies wat ik ook zonde vindt. Hoeveel pony’s op latere leeftijd thuis blijven ivm pigment verlies. Wat voor mij ook uitgesloten mag worden in de fok. Zo heb ik ook problemen met dubbel crème X dubbel crème. Je kan niet verder dan ver gaan wat mij betreft. En zo zijn er genoeg kwaliteit hengsten en merries met kleur. Dus is dat ver gaan niet echt nodig lijkt mij.

Edit: Ik bedoelde in je handen knijpen met een correcte pony met bijzondere kleur. En dan is palomino en valk etc niet bijzonder in mijn ogen. Die zijn gewoon schaars. Wat mij betreft niet overdreven :)

RanjaRietje

Berichten: 546
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:25

Leuk om dit allemaal te lezen, ben zelf wel dol op schimmels en ik was als mijn eerste Welsh opzoek naar een schimmel maar zag een Roan staan, helemaal gek met haar. Jaar daarop een bruine met mooie grijze manen en vorig jaar een schimmel gekocht. Het lijkt er bij mij meer op dat ik kleurtjes verzamel. :') :')

Hebben jullie ook specifieke dat je zecht dit wil ik fokken qua kleur of maakt het niet echt uit. Wat hier gezecht word kwaliteit is wel belangrijk vooral het typische Welsh, grote ogen, mooi stevig lichaam met mooie beweging dat is voor mij haast belangrijker dan de kleur

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:32

Ik heb het zelf ook geprobeerd om een schimmel te houden, maar ik hou gewoon een kleurtje en heb best wel wat leuks staan vind ik zelf.
Ik ben echt gigantisch weg van zwart, maar er wordt zo weinig in gefokt dat er inderdaad maar weinig echt goede zwarte te vinden zijn en dat wat er wordt gefokt proberen ze alleen maar met zwart te doen.
Om in het zwart te blijven. Ik wilde ook graag een zwarte hengst, kon hem niet vinden en uiteindelijk een valk gekocht welke nog homozygoot is voor bruin. Nouja dat is dan zo want die is beter dan de zwarte die ik kon vinden.

Er wordt inderdaad veel met schimmel gefokt en er zijn er een paar die ik zo zou willen hebben, maar de meeste niet hoor. Mooi om naar te kijken wel, maar dat zullen mensen met schimmels ook hebben bij onze kleur pony's misschien

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:00

Jij hebt wel wat leuks staan ja haha.

Zelf vind ik kwaliteit ook veel belangrijker dan kleur maar ik hoop zelf toch wel dat ik in de toekomst goede pony’s kan fokken met een apart kleurtje. Dat is wel mijn “doel”. Maar voordat je daar bent ben je al heel wat jaren verder. En daar zijn ook gewoon de “standaard” pony’s voor nodig.

Fokken is en blijft altijd gokken.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:19

Het toeval hier is eigenlijk dat ik 1 kleur hengst heb gehad/gebruikt. Ben begonnen met een roan-, toen bruin- en daarna schimmelmerrie. Heb nu alleen nog bruin en schimmel staan. Ik sta niet negatief tegen kleur of schimmel, ik kan net zo makkelijk een goede kleur hengst gebruiken als dat me zou passen. Zou wel beter zijn voor mijn portemonnee :D

Mooney jouw verhaal vind ik wel interessant om te lezen. Nu heb ik er zelf geen bekendheid mee in het ras tot nu toe. Ja, ik weet van de hogere kans erop bij schimmels maar ik hoor/zie het in de praktijk eigenlijk niet. Wil niet zeggen dat het er dan niet is natuurlijk.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:32

Intressant om deze discussie te lezen (lees meestal stil mee :+ ), maar mijn eerste gedachten was ook even zoals die van Kabayo haha.

Schimmel zou ik zelf ook laten staan en alle dekhengsten die schimmel zijn, schrap ik ook van mijn lijstje. Meer dan 80% van de schimmels krijgt een of meerdere melanomen, die aan de buitenkant zijn meestal niet zo erg, maar aan de binnen kant en niet zichtbaar soms wel. Voor mij dus een reden om niet met schimmels te fokken, kwaliteit komt absoluut boven kleur, maar gezondheid staat voor mij op 1.

Maar bij de grotere pony's zijn er ook niet zo heel veel schimmels, dat maakt het wel makkelijker. :))

Woensdag is mijn tweede Welshje thuis gekomen. <3
Een NWR hengstje, bruin met 4x wit, grote witte bles en een witte vlek onder zijn buik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:56

Tja en soms het je het maar gewoon te doen met de kleur die je krijgt. Ik heb 3 schimmels momenteel en ik hou ervan! Mijn eerst pony was destijds een schimmel, daar zal de liefde vandaan komen. En mijn eerste welshA heb ik geërfd en is schimmel, homozygoot denk ik. Inmiddels 15 jaar en prima gezond. Tuurlijk zijn er die melanomen krijgen maar ik meen me te herinneren dat die bij schimmels veel minder vaak kwaadaardig zijn dan bij gekleurde paarden (waar het zeldzamer bij is). Hoe dan ook, ik kijk eerst naar kwaliteit en goed bewegen en dan naar kleur. Maar mijn donkerbruine partbred mag er ook zijn.