[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:01

Ik heb online NWR en partbred gekeken, maar vond kwaliteit van partbred wel stuk beter dan NWR. Partbred zie je veel invloed van Duitse hengsten terug.

NWR is vooral veel in de benen en weinig in het lichaam, ook karakter is wel een dingetje. Bloedmooie pony's zijn het wel, met prachtige hoofden er op. <3

En gaat je hengstje naar de HK volgend jaar, LDRD?
Heb zelf 2 hengstjes uit 2021, een NWR en een partbred, waarmee ik volgend jaar naar de HK wil. De NWR gaat wel passen daar (en op papier ook intressant genoeg met 2 goedgekeurde broers). De partbred twijfel ik of hij bij welsh goed past, is veel meer Duitser (zijn vader is Duits en zijn moeder is de zus van Nilay). Ook is hij super braaf en nuchter (zelfs een doetje), dus denk dat hij zich ook aan de hand niet goed gaat laten zien... Wel een betere pony en heel compleet, maar wellicht past hij beter bij het NRPS en in Duitsland. En allebei gaan ze hier in Zweden ook als ze in nl goedgekeurd worden, maar dat is meer gemak voor gebruik in Zweden. Sta namelijk verder niet achter het stamboek. :=

Afbeelding
Suuuuper lelijke fase nu. _O-
Vraag me af of hij genoeg Welsh opdruk heeft.

Maar goed, eerst van de zomer op de foto, als ze niet goed zijn gaan ze sowieso niet (ook al vereist welsh dat verder niet).

Ik vond Nacho trouwens ook heel fijn, 1 van de betere van de dag, maar ook meer Duitser.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:28

Quir schreef:
En gaat je hengstje naar de HK volgend jaar, LDRD?


Welshopdruk is bij die van jouw nog lastig beoordelen zo Quir :D .

Dat zit bij die van mij wel goed, daar twijfel ik niet aan. Ik heb alleen het probleem dat ik mijn hengstje nooit zie en verder dus ook niet zo goed weet hoe die zich tot nu toe ontwikkeld heeft :o . Ik wil in april, voordat hij de wei weer op gaat, nog weer eens gaan kijken, maar of ik er dan al iets zinnigs van durf te zeggen weet ik niet. De ervaring leert dat ze toch in het laatste zomerseizoen in de opfok toch nog vaak veel veranderen doordat dat slungelige eraf gaat.
Maar ik laat de roze bril wel thuis als ik hem ga bekijken, want ik wil wel een gerede kans maken, anders begin ik er niet aan.

Eerst zijn grote zus dit jaar maar naar de keuring, dan zien we wel weer verder :D .

Dit is hem als veulen.
Afbeelding

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:57

Wat is zijn afstamming? Hij was knap als veulen. <3

Jammer dat je m nu niet zoveel kan zien, aan de andere kant zie je vaak wel meer als je ze dan ziet haha.

Ja deze zomer gaan ze enorm veranderen en ik kijk er ook wel echt naar uit. _O-
Ze zijn nu niet bepaald knap haha. Zeker niet nu ze beginnen te ruien.

Vind sowieso wel lastig in te schatten wat voldoende "welsh opdruk" is. Nu is de andere echt welsh en dan lijkt de palomino er naast helemaal Duits. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Maar goed, hebben nog even om te beslissen. :D

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:24

Teddyberen in de sneeuw! :D

Inderdaad ook wel weer goed soms om ze niet te vaak te zien, dan zie je de veranderingen goed. Heel fraai zijn ze vaak ook niet in de leeftijd tussen een jaar en 2 jaar.
Hoewel zijn zus altijd knap gebleven is, die staat wel hier thuis. Goddank is hij wel een stuk rustiger dan zijn zus, want waar die de energie vandaan haalt? Die staat altijd 'aan', gelukkig niet op een vervelende manier, maar ze is soms wel vermoeiend :x .

Die van mij is een Cassanova du Bois uit Orchard Orange Pippin (volle zus van Orchard Red Prince en moeder van o.a. Pippins Pride).

Altijd lastig om dat in woorden te vatten wat die welsh opdruk dan is, maar chique hoofdje, goede gesloten bovenlijn en adel als belangrijkste items?

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:52

Jaydee_WP schreef:
miisshOrse schreef:
Ik heb vrijdag irl gekeken en zaterdag op livestream.
Ik snap de keuze van de A’tjes soms niet hoor. Riant Resa had van mij echt goedgekeurd mogen worden.

Maargoed. Dat blijft vast een eeuwige discussie.


Eens! Wij kwamen ook voor de A'tjes en Resa was bij ons ook favoriet. Heel jammer dat hij niet goed gekeurd werd... :( We waren zo in shock dat we allemaal de motivatie niet goed onthouden hebben.
Daar ben ik nog wel benieuwd naar dus wil het eigenlijk even terug kijken.


Beweging was goed. Maar volgensmij vonden ze hem de hengsten opdruk missen.

Vond ik totaal niet. Maar goed. Hopelijk laten ze ‘m hengst. Zou er in de toekomst wel een veulentje van willen :-)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:59

Resa staat voor zover ik gelezen heb iniedergeval dit jaar ter dekking

salatiga1995

Berichten: 1946
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:36

Het commentaar bij Resa was volgens mij te weinig Welsh opdruk en niet genoeg in de bovenlijn

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:12

Ik ben nog eens aan het terugkijken en kom tot de conclusie dat ik bijna alle goedgekeurde NWR en partbred hengsten knap vind :D de een beter dan de ander maar eigenlijk geen enkele slecht. Dus dat wordt streng selecteren op alles wat ik zoek in een hengst…afstamming, model, beweging, hoofd, kleur :+

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:51

Hoihoi.

Weet iemand hier nog toevallig een hele brave A welsh pony? Die onder het zadel kan echt braaf is voor jonge ruitertjes ?

Het liefst een merrie, niet te oud. Denk aan vanaf 6 tm 10 jaar. Leuk papier verder. Kleur maakt niet uit :)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:30

Probeer het is bij Sarah van Elsaponies. Die heeft wel de juiste connecties daarvoor :)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:34

meganvr schreef:
Probeer het is bij Sarah van Elsaponies. Die heeft wel de juiste connecties daarvoor :)



Had haar van laatst gevraagd maar kan nog eens een berichtje doen!

Bedankt voor je reactie :)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:35


cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:47


Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:52

Leuk! Gefeliciteerd

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:34

Langevennen Rosies-First. Al heeft ze hier de naam Elsa gekregen want we hebben al een Roosje.
2 hele verraste meiden vanavond want die wisten van niks.
Misschien laten we haar komend seizoen nog dekken, daar ben ik nog niet over uit.
Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:08

Wat leuk, beide nu een pony. Lekker samen hobbelen.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:55

Gefeliciteerd, mooie merrie met een hele mooie moeder! Zit een mooi lijntje achter.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:05

Ik lees al een tijdje mee, maar zou me toch graag melden.

Wij hebben een Welsh a merrie van 2 jaar v. Gadlys Lord Stanley. Ze is door haar fokker ingeschreven in het WPCV. We zouden eventueel in de toekomst wel een veulentje met haar willen fokken.

Ik ben helemaal niet thuis in het Welsh wereldje. Is het voor een fokmerrie van toegevoegde waarde dat zij naar de keuring gaat? Doe je dit op 3 jarige leeftijd? Ze komt zelf uit de merrie Shamrocklake Hightime Little Girl v. Springbourne Charmer.

Als jaarling:

Afbeelding

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:10

Als je echt naar de keuring wil voor sterpredicaat kan dat vanaf 3 jaar. Daarvoor moet je je pony nog wel overschrijven naar het nwpcs.

Er zijn bij het nwpcs meerdere buddy's die je kunnen helpen met al je vragen. Maar wellicht wil de fokker je daar ook wel bij begeleiden?

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:30

Caesar schreef:
Als je echt naar de keuring wil voor sterpredicaat kan dat vanaf 3 jaar. Daarvoor moet je je pony nog wel overschrijven naar het nwpcs.

Er zijn bij het nwpcs meerdere buddy's die je kunnen helpen met al je vragen. Maar wellicht wil de fokker je daar ook wel bij begeleiden?


Aah dankjewel! Ik kon bij het huidige stamboek al niets vinden over keuringen. Goed idee om een buddy aan te schrijven :).

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:40

Wil je het doen om waarde toe te voegen of wil je zelf graag naar de keuring met haar?

Voor de waarde zou ik niet overschrijven en speciaal naar de keuring, het NWPCS hecht waarde aan keuringen en resultaten daarvan omdat zij via dat systeem werken.
Het WPCV werkt op de Engelse manier en doet dus en shows en laat de keuze van waardebepaling wat meer aan de fokkers/gebruikers.

Het is dus maar net wat je zelf wilt en leuk/belangrijk vindt.

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:10

Happyjoy
Je kan ook de fokker
van shamrocklake high time little girl vragen die is buddy voor nwpcs

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:27

Van laatst berichtje gedaan over merrie en onder het zadel. Nu lijkt het bijna onmogelijk mijn zoektocht momenteel.

Heb zelf een fokmerrie die ook echt heel braaf al is met rijden..

Maar dan moet ze leeg blijven straks. Zou kunnen maar dan zoek ik er toch nog graag een fokmerrie bij.

Dus weet iemand hier een mooie merrie en die toevallig nog drachtig is ook? :) sectie A

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:39

Janinevv schreef:
Van laatst berichtje gedaan over merrie en onder het zadel. Nu lijkt het bijna onmogelijk mijn zoektocht momenteel.

Heb zelf een fokmerrie die ook echt heel braaf al is met rijden..

Maar dan moet ze leeg blijven straks. Zou kunnen maar dan zoek ik er toch nog graag een fokmerrie bij.

Dus weet iemand hier een mooie merrie en die toevallig nog drachtig is ook? :) sectie A


Komen in t voorjaar weer genoeg te koop. In de winter verkopen pony’s slechter :') Sarah van Elsaponies heeft ook nog een bruine drachtige merrie staan. Vp is geloof ik 1950. Prima pony maar geen bijzondere.

Hebben jullie de hengstenkeuze(s) al gemaakt voor dit jaar? Ik blijf het maar lastig vinden :D Tot nu toe blijf ik bij Twrog Brenin Aur hangen maar wie weet verandert het nog.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:42

Ik heb er 3 op het oog binnen het Welsh partbred maar als het even kan wil ik dit jaar proberen met mijn eigen stamboek te dekken. Mijn hoop is op de hengstenkeuring eind van de maand. Zit daar niets bij dan ga ik verder op onderzoek.