[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaydee_WP

Berichten: 204
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:01

Is het al bekend wanneer de hengstenkeuring volgend jaar is? Ik had al even gezocht maar kon het nog nergens vinden. Ivm vrij houden op het werk.. :D

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:27

Hier qua fokken weinig te melden. Beide dames zijn 1 jaar. Enige waar ik bang voor ben is dat eentje toch wel flink uit de maat gaat groeien, laat dat nu net de geïmporteerde zijn. Maar goed, als ze op stal komen even meten.

RanjaRietje

Berichten: 550
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:47

Jaydee_WP schreef:
Is het al bekend wanneer de hengstenkeuring volgend jaar is? Ik had al even gezocht maar kon het nog nergens vinden. Ivm vrij houden op het werk.. :D


Ja die is op 9 en 10 februari

Jaydee_WP

Berichten: 204
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:55

RanjaRietje schreef:
Jaydee_WP schreef:
Is het al bekend wanneer de hengstenkeuring volgend jaar is? Ik had al even gezocht maar kon het nog nergens vinden. Ivm vrij houden op het werk.. :D


Ja die is op 9 en 10 februari


Dank! +:)+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:04

RanjaRietje schreef:
Jaydee_WP schreef:
Is het al bekend wanneer de hengstenkeuring volgend jaar is? Ik had al even gezocht maar kon het nog nergens vinden. Ivm vrij houden op het werk.. :D


Ja die is op 9 en 10 februari


Weet je dit zeker? Ik kan het nergens terug vinden namelijk.

Heb twee hengsten voor de HK, een NWR en een partbred. Ze gaan sowieso naar NRPS, maar als er 2 weken tussen zit in plaats van 1 misschien toch ook naar Welsh.


Afbeelding

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:10

Dat zijn ook de data die in het magazine staan dus dat zal wel kloppen

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:13

Thanks! :):)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:44

Ik fok (voorlopig nog) niet, maar vind het wel interessant en lees graag zo nu en dan eens mee.
Ga met mijn merrie af en toe naar shows en houd mijn oren en ogen open voor een interessante cob hengst. Maar geen eigen plek dus afhankelijk van pension of fokken mogelijk is.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:37

Lees hier nog steeds mee, maar zelf eigenlijk een beetje "gestopt" met de welsh fokkerij qua stamboek. Moet eerlijk bekennen dat ik het stamboek zelf minder leuk vind dan bij de mini's bijvoorbeeld waar bijna iedereen voor elkaar klaar staat, maar ook als ik naar de afgelopen chk kijk heb ik mij vaak niet kunnen vinden in plaatsingen of welke door gingen. Dus heb zelf besloten lekker te fokken wat ik leuk/mooi vind.

Waarschijnlijk word mijn oudere fokmerrie vrijdag ingeslapen en dan blijven er 2 dochters van haar over van 0 en 1 jaar dus dat duurt nog even voor ik daar mee verder kan :)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:31

Helemaal mee eens en ik fok nog geen eens zo lang, maar was ook dit jaar eerste keer op CK en was beetje verbaasd van hoe ze geplaatst werden…

Fok je nu wel nog welsh ?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:41

Nee gelukkig was Special niet dragend en zal ze vrijdag hoogswaarschijnlijk worden ingeslapen gezien het niet meer gaat. Koppie wil wel, maar lichaam helaas niet. Dus dan heb ik alleen nog maar 2 jonkies. Dus voorlopig even geen welsh veulentjes meer hier.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:14

Ik doe al jaren niks meer met het stamboek (en keuringen), wat ik mooi vindt de rest niet mooi en degene die het mooi vinden zijn allang afgehaakt waardoor er ook nooit gekeurd wordt naar dat type. Ahja bestaan ergere dingen.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:43

Ik fok ook niet de doorsnee a-welsh, en show ook niet vaak, omdat mijn type hun voorkeur niet heeft. Dus dat motiveert niet altijd.
Maar zoals laatst iemand bij het stalbezoek tegen mij zei: dit soort ponies moeten juist naar de keuring. Om te laten zien dat er ook een ander type A is dan wat nu vooraan staat op de keuring. En dat heeft mij ook wel aan het denken gezet, want hoe houden we anders uiteindelijk verschillende modellen?

Ben dit jaar alleen in tolbert en op de ck geweest te kijken, maar schrok wel van de rechte grote hoofden en het fijne beenwerk, met name in tolbert. Mag best een punt van aandacht worden wat mij betreft.

Sterkte Rowan :knuffel:

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:03

Ja dat klopt wel ergens, jarenlang gedaan maar als er alleen maar jury s komen die hun eigen type waarderen dan vind ik het op den duur zonde van mijn tijd. Ik kon bij wijze van spreken al gelijk achteraan gaan lopen :'). Desondanks ben ik blij met mn pony's en trots. Ze hebben een topkarakter en vallen van km's ver op. En zo moet het. Wat tegenwoordig vooraan loopt is gewoon 'saai', teveel van hetzelfde.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:15

En ik ben eigenwijs haha en blijf ook gewoon volhouden!

Wij zijn altijd binnen het kwpn ook van mening geweest dat we voor de predicaten naar de keuring gaan en niet voor de plaatsing!
De plaatsing is altijd bonus maar ik ben wel van mening dat als een pony correct is en er netjes op staat een 1ste premie vanzelf sprekend moet zijn! En een ster predicaat moet dan toch ook haalbaar kunnen zijn! :D

Ik ga komend jaar ook met 2 totaal verschillende hengsten naar de hengstenkeuring! De ene is echt heel rassig in het hoofd en echt een kopie van zijn vader vind ik!
De andere is een kopie van zijn moeder met gelukkig het bot van papa.
Maar helaas een hoofd van een kant ergens in de familie van mama denk ik… haha!

Ach ik ben altijd van mening dat we moeten doen wat we zelf leuk vinden en gewoon genieten van de pony’s!
Want ook al worden we er misschien bij de 1ste bezichtiging uitgegooid mijn doel is nog altijd dat ze de sport in kunnen en dat zie ik bij deze beide heren absoluut goed komen :D

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:36

Dat is zeker zo hoor, maar ik heb het oa ook over de Engelse shows. Nwpcs kun je helemaal niks van maken wat ze nu eigenlijk willen. Ah ik mis weinig denk ik en de sport is gewoon ook leuk. We focussen voorlopig daar even op.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:22

Dustinlover schreef:
Lees hier nog steeds mee, maar zelf eigenlijk een beetje "gestopt" met de welsh fokkerij qua stamboek. Moet eerlijk bekennen dat ik het stamboek zelf minder leuk vind dan bij de mini's bijvoorbeeld waar bijna iedereen voor elkaar klaar staat, maar ook als ik naar de afgelopen chk kijk heb ik mij vaak niet kunnen vinden in plaatsingen of welke door gingen. Dus heb zelf besloten lekker te fokken wat ik leuk/mooi vind.

Waarschijnlijk word mijn oudere fokmerrie vrijdag ingeslapen en dan blijven er 2 dochters van haar over van 0 en 1 jaar dus dat duurt nog even voor ik daar mee verder kan :)

:(:) Ach sterkte rowan , geen fijne keuzes.
Wat heeft ze ?


Ach het belangrijkste is dat je van je dieren geniet.
Jill hoort ook niet thuis bij het stamboek, maar heeft toch leuke kinders gegeven ( al zeg ik het zelf :o ) waar ik blij van word als ik ze in de wei zie.
Persoonlijk merk ik toch dat ik liever een fijne gebruikerspony fok dan een showpony.

Volgend jaar hier ook geen welsh veulentje ,enkel een nmprs met ergens een beetje welsh bloed :')

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:14

Ik vind de discussie op type altijd een beetje een dooddoener. Ik denk dat de fokkers die in het ene type (Type A) zitten, heel goed weten dat ze in de ring moeten toegeven op het andere type (Type B). En dat ligt niet zozeer aan het type, maar wel aan de correctheid van bouw (bovenlijn/croupe) en de presentatie (beweging).
Feit is ook dat het andere type (B) voornamelijk gepresenteerd wordt door ervaren en doorgewinterde fokkers. Die pony's staan er de meeste gevallen buitengewoon op. Vaak zijn dat ook nog eens fokkers die pony's klaar maken voor andere eigenaren en die hun pony's ook echt trainen in het voorbrengen.

Het gaat erom, en Fotografie91 geeft dat al een beetje aan, is of je mee kunt komen qua predicaten. En mijn inziens is daar zeker ruimte voor het type A. Type A kan ook gewoon een rubriek winnen, een keurpredicaat krijgen of een kampioenschap halen.

Truselientje heeft ook een punt waar ik me in kan vinden; aandacht voor bot (wat een luciferhoutjes onder de jaargang veulens), rasbehoud en in mijn ogen mag stokmaat daar ook bij. Want wat een kastelen lopen er tegenwoordig rond! Maar goed, daar komen ze vanzelf op terug hoor :D Nog even geduld. Want zoveel hengsten met écht bot zijn er in Type B ook niet meer.

@Fotografie; succes met al je voorbereidingen! Alleen dat is al een feestje!
@Rowan; sterkte! Zulke dingen zijn nooit leuk en zeker niet op haar leeftijd. Gelukkig heb je nog 2 dametjes voor de toekomst.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:17

Mel Special had toen ik haar kocht al spat in beide achterbenen. Vorig jaar liep ze einde van de dracht al wat kreupel maar na de bevalling redelijk(wat stijfjes). Nu is ze al sinds voor de bevalling kreupel en ook flink dat gewoon als weide pony het ook niet meer te doen is. Ze is pas 14 en dat is gewoon dood zonde.

Hier heb ik de 2 jonkies ook gewoon voor mijzelf en misschien straks als 3 jarige dat ik ze nog wel eens ga showen, maar hoop vooral dat ze in de toekomst leuke kinder pony's worden voor mijn kleine als die zou willen paardrijden. :)

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:30

Dustinlover spat is erfelijk toch?
Heel veel sterkte

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:46

Rivendell schreef:
Dustinlover spat is erfelijk toch?
Heel veel sterkte

Kan erfelijk zijn, maar de (oudere) veulens die ze tot nu toe heeft gekregen is er niets van te zien gelukkig.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:50

Caesar schreef:
Ik vind de discussie op type altijd een beetje een dooddoener. Ik denk dat de fokkers die in het ene type (Type A) zitten, heel goed weten dat ze in de ring moeten toegeven op het andere type (Type B). En dat ligt niet zozeer aan het type, maar wel aan de correctheid van bouw (bovenlijn/croupe) en de presentatie (beweging).
Feit is ook dat het andere type (B) voornamelijk gepresenteerd wordt door ervaren en doorgewinterde fokkers. Die pony's staan er de meeste gevallen buitengewoon op. Vaak zijn dat ook nog eens fokkers die pony's klaar maken voor andere eigenaren en die hun pony's ook echt trainen in het voorbrengen.

Het gaat erom, en Fotografie91 geeft dat al een beetje aan, is of je mee kunt komen qua predicaten. En mijn inziens is daar zeker ruimte voor het type A. Type A kan ook gewoon een rubriek winnen, een keurpredicaat krijgen of een kampioenschap halen.

Truselientje heeft ook een punt waar ik me in kan vinden; aandacht voor bot (wat een luciferhoutjes onder de jaargang veulens), rasbehoud en in mijn ogen mag stokmaat daar ook bij. Want wat een kastelen lopen er tegenwoordig rond! Maar goed, daar komen ze vanzelf op terug hoor :D Nog even geduld. Want zoveel hengsten met écht bot zijn er in Type B ook niet meer.

@Fotografie; succes met al je voorbereidingen! Alleen dat is al een feestje!
@Rowan; sterkte! Zulke dingen zijn nooit leuk en zeker niet op haar leeftijd. Gelukkig heb je nog 2 dametjes voor de toekomst.

Caesar nogmaals het gaat met niet om predicaten, die kreeg ik ook wel op de stamboekkeuringen, alleen vind ik de stamboekkeuringen niet zo leuk als de engelse keuringen en juist die engelse keuringen komen juryleden waarbij het dus wel echt om type gaat (ik heb vaak genoeg gehad dat er amper naar werd gekeken), en dat is niet erg, snap ook dat je daarmee meer aanmeldingen krijgt, maar ik ga geen andere pony's kopen om naar een keuring te kunnen gaan :o daar heb ik ze in eerste instantie niet voor en ook niet alleen maar voor de fok, feit blijft dat ik gewoon een fijne kinderpony/gebruikspony wil, keuringen waren een leuke bijkomstigheid, maar ik heb er momenteel geen tijd voor en behoefte aan. Ik hou nog steeds van een rassige pony met genoeg bot. overigens waren mijn pony's altijd prima getraind hoor voor een keuringen, maanden aan voorbereiding gingen eraan vooraf. Qua ervaring tja, mijn eerste 2 pony's op de keuring heb ik zelf klaargemaakt en voorbereid, beiden kregen gelijk sterpredicaat en waren vooraan geplaatst, dus ervaring zegt niet alles.
Maar goed maakt ook niet uit, ik kruip weer onder mijn steen ;)

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:35

Cemlys; Allereerst: mijn verhaal was meer algemeen. Niet specifiek op jou, voel je dus niet aangesproken (mocht dat het geval zijn).

Ik vind het alleen te makkelijk om te zeggen dat je bijv. niet meer gaat naar een keuring (in algemene zin, want volgens mij ging het daarover) omdat Type A niet gewaardeerd wordt. Daar was mijn reactie op gericht ;). Terwijl je dus prima resultaat kunt hebben als kleinere fokker of gebruiker, alleen dat het totaal van Type B overheersender is.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:21

Ik snap jou ook hoor Lisan. Bij mij persoonlijk is het met Nugget een kleine teleurstelling geweest. Hoop tijd, moeite en geld ingestoken. Ik wist dat die goedkeuring niet zou halen waarschijnlijk, maar toen er een pony doorging die echt niet rad was en hij eruit vloog dan sla je de plank mis voor mij. Later ging hij er alsnog uit met die bemerking magoed ik ga voorlopig lekker genieten van die 2 en over paar jaar zien we wel weer :D

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:56

Ik wist dat niet van special , maar wel sneu.
Ach en kwa keuringen .... je kan altijd zien wat er weer op je pad komt toch.
Soms is een laag pitje ook wel even fijn om te zien welke kant je precies op wil.