Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Prijsvermindering hoefbevangenheid.

 
Profiel   

(Ik hoop dat dit goed staat, wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen)


Hier de volgende kwestie.

Stel, je hebt een leuke B pony op het oog.

- Welsh partbred (WPBR)
- 9 jaar
- 1.22
- Goed gezond
- Bereden (B niveau en kent stukje wijken)
- Braaf bij hoefsmid en dierenarts
- Trailermak
- Wedstrijdervaring zowel binnen als buiten.
- Lief met kids
- Geschikt om te rijden door kids met wat ervaring, pony is wel lekker eigenwijs
- Schriktraining gehad, kent zeil, bal, slingers, paraplu e.d.
- Sociaal tegenover mens en dier
- Geen stamboom, wel paspoort (Vader wel bekend, staat met stamboom in paspoort, moeder niet)

Algehele conditie:

Wegens haar maat wordt ze niet bereden, wel gelongeerd, ze zit momenteel in een stralende zomervacht en is goed op gewicht.


MAAR;

De pony is 2 jaar geleden hoefbevangen geweest. (Volgens hoefsmid en dierenarts niet ernstig, aan de hoeven is het niet te zien)

Pony laat ik niet meer op gras (Uit voorzorg), en heeft in de lente en zomermaanden extra supplementen nodig.
Zonder gras en met deze supplementen, NIKS aan de hand, loopt goed, geen pijn.


Laten we als voorbeeld stellen dat zonder de hoefbevangenheid, de pony 1500/1600 op moet leveren.
Hoeveel zou de prijs omlaag gaan door deze hoefbevangenheid?

Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb geschetst!


Laatst bijgewerkt door SweetVanille op 22-06-18 13:56, in het totaal 4 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 13:42 



 
Profiel   

Wat is de leeftijd en stokmaat? En hoe ernstig was de bevangenheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 13:43 



 
Profiel   

ik persoonlijk zou daar eigenlijk maar de slachtprijs voor over hebben. Eenmaal ze HB geweest zijn is er heel veel kans dat ze het vroeg of laat opnieuw hebben, zeker als het zo kort geleden is..
Maar, persoonlijk zou ik er dus niet voor kiezen om een dergelijke pony te kopen als er geen emotionele band is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 13:44 



 
Profiel   

Hangt een beetje van het ras, de maat en de conditie en afstamming van het paard af.

Ik zou dan iets tussen de €1000,- en €1500,- zeggen. Want nooit meer op ‘t gras kan wel een gedoe zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 13:44 



 
Profiel   

upendo schreef
Wat is de leeftijd en stokmaat? En hoe ernstig was de bevangenheid?



Leeftijd stond er al bij, stokmaat heb ik er even bijgezet.

Prijs van 1500/1600 is afgekeken van andere advertenties op Marktplaats, heb zelf niet zoveel ervaring met pony's verkopen en prijzen.

Duhelo schreef
ik persoonlijk zou daar eigenlijk maar de slachtprijs voor over hebben. Eenmaal ze HB geweest zijn is er heel veel kans dat ze het vroeg of laat opnieuw hebben, zeker als het zo kort geleden is..
Maar, persoonlijk zou ik er dus niet voor kiezen om een dergelijke pony te kopen als er geen emotionele band is.



Zie even het lijstje van de pony wat verder WEL goed is. Dus alleen door een gebrek zou je alleen de slachtprijs bieden? Dat is wel heel cru.

Heb het even nagekeken, het is 2 jaar geleden. Vorig jaar stond ze met graasmasker op de wei en had ik de supplementen nog niet. Toen werd ze wel stijf.

upendo schreef
Wat is de leeftijd en stokmaat? En hoe ernstig was de bevangenheid?



Volgens hoefsmid en dierenarts niet ernstig, aan de hoeven is het niet te zien. Uit voorzorg ben ik toch erg voorzichtig met haar op gras te laten e.d

xApple schreef
Hangt een beetje van het ras, de maat en de conditie en afstamming van het paard af.

Ik zou dan iets tussen de €1000,- en €1500,- zeggen. Want nooit meer op ‘t gras kan wel een gedoe zijn.


Welsh partbred, 1.22, vader bekend met stamboom, staat in paspoort. moeder niet bekend.
Conditie, wegens haar maat wordt ze niet bereden, wel gelongeerd, ze zit momenteel in een stralende zomervacht en is goed op gewicht.

Alle info even in de startpost gezet. Hoop dat het zo duidelijk is!



Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-06-18 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 13:45 



 
Profiel   

Ligt eraan, naar mijn mening hoeft de prijs niet op gek veel naar beneden. Wel heb je waarschijnlijk gewoon echt minder animo, want persoonlijk zou ik alleen een pony kopen met een verleden van bevangenheid als ik aan huis een goede stalling daarvoor heb. Bij pensionstallen is het toch wel vaak echt een issue om een pony met bevangenheid goed te houden. Hoewel het echt mogelijk is, gelukkig. Maar dan moet je net mazzel hebben.

Concreet zou ik zo'n 250 lager dan de andere pony's gaan zitten, maar zeker niet te laag omdat je geen koopjesjagers wil, maar iemand die weet hoe om te gaan met hoefbevangenheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 13:57 



 
Profiel   

SweetVanille schreef
Duhelo schreef
ik persoonlijk zou daar eigenlijk maar de slachtprijs voor over hebben. Eenmaal ze HB geweest zijn is er heel veel kans dat ze het vroeg of laat opnieuw hebben, zeker als het zo kort geleden is..
Maar, persoonlijk zou ik er dus niet voor kiezen om een dergelijke pony te kopen als er geen emotionele band is.



Zie even het lijstje van de pony wat verder WEL goed is. Dus alleen door een gebrek zou je alleen de slachtprijs bieden? Dat is wel heel cru.

ja, want ongeacht hoe lang dat lijstje is dat verder goed is, als ze volgende maand opnieuw HB is heb je helemaal niks aan dat lijstje, en is het ganse bedrag wat je ervoor betaald hebt voor de vuilbak.
Als je dan toch geld uitgeeft om een paard te kopen, waarom eentje kopen waarvan je al op voorhand weet dat die kapot is?

Het scheelt misschien als er een emotionele band is (moest mijn merrie dat ik 5 jaar geleden gekocht heb toendertijd HB of anders geblesseerd zijn, had ik ze wss ook gekocht, ik verzorgde ze toen al 8 jaar en had ze liever bij mij gezien dan in de handel.), maar als er geen band bestaande is zou ik lekker doorkijken.
voor dat geld tig andere paarden met dezelfde eigenschappen.

Edit: je kan natuurlijk opteren om foto's te nemen en te zien of er een hoefkanteling aanwezig is, en van daaruit verder te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 13:59 



 
Profiel   

Duhelo schreef
ja, want ongeacht hoe lang dat lijstje is dat verder goed is, als ze volgende maand opnieuw HB is heb je helemaal niks aan dat lijstje, en is het ganse bedrag wat je ervoor betaald hebt voor de vuilbak.
Als je dan toch geld uitgeeft om een paard te kopen, waarom eentje kopen waarvan je al op voorhand weet dat die kapot is?

Het scheelt misschien als er een emotionele band is (moest mijn merrie dat ik 5 jaar geleden gekocht heb toendertijd HB of anders geblesseerd zijn, had ik ze wss ook gekocht, ik verzorgde ze toen al 8 jaar en had ze liever bij mij gezien dan in de handel.), maar als er geen band bestaande is zou ik lekker doorkijken.
voor dat geld tig andere paarden met dezelfde eigenschappen.

Edit: je kan natuurlijk opteren om foto's te nemen en te zien of er een hoefkanteling aanwezig is, en van daaruit verder te kijken.



Hoe zou zij weer hoefbevangen gaan zijn als zij niet op gras staat en supplementen heeft die goed werken? Leg mij dat eens uit, zijn krijgt geen fructaan, suikers en andere rommel binnen.

Dit zou alleen voor kunnen komen als de verkoper de koper niet goed heeft uitgelegd hoe het beste te handelen valt met de hoefbevangenheid, of dat de koper dit aan zijn laars lapt en haar toch op gras zet.
Dan werk je de hoefbevangenheid zelf weer in de hand.

Hoefkanteling is er niet, ze is gechecked door zowel dierenarts als hoefsmid.


En voor dat geld tig andere paarden met dezelfde eigenschappen..... Waar dan? Vind er bar weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:05 



 
Profiel   

Omdat een paard, zeker wat gevoelig ervoor is, al weer terug bij af kan raken als ze kreupel is. Hierdoor ontstaat overbelasting bij de andere voeten waardoor, ondanks het beperkte voedselrantsoen, ze alsnog HB kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:09 



 
Profiel   

Celiien schreef
Omdat een paard, zeker wat gevoelig ervoor is, al weer terug bij af kan raken als ze kreupel is. Hierdoor ontstaat overbelasting bij de andere voeten waardoor, ondanks het beperkte voedselrantsoen, ze alsnog HB kan worden.



Dit wist ik niet, weer wat geleerd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:10 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk niet snel een pony met hoefbevangenheid verleden kopen. Ik heb het bij die van mij meegemaakt en je kunt nooit meer onbevangen van ze genieten. Ze blijven er gevoelig voor. Dus ik ga mee met de opmerking van de slachtprijs.

Bevangenheid is niet enkel voer gerelateerd. Mijn shet was 8 jaar in vrij. Ik ben heel strikt in mijn voerbeleid. Toch staat ze nu weer bevangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:16 



 
Profiel   

Ik zou dit bespreken met dierenartsen of andere deskundigen. En bedenken hoeveel de pony je waard is. Als het onder controle is en je hebt het ervoor over, waarom niet? Stom gezegd, er zijn zoveel paarden die in het verleden wat hebben gehad waarvan je er misschien als koper nooit achterkomt. Want er wordt een hoop verzwegen in de handel... Vele mensen genieten er niet minder om van hun paard aangezien ze zich er ook niet mee bezig houden. En soms heeft het paard er ook nooit meer last van omdat het management toevallig gewoon beter is.

Het is maar net hoe je ermee omgaat, en je weet het nu dus je kan erop inspelen. Voor het medische gedeelte kan je waarschijnlijk het best je dierenarts raadplegen...

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:21 



 
Profiel   

Fijn dat jullie reageren, al vraag ik er niet om OF je de pony zou willen kopen, maar WAT je er minder zou voor willen geven ALS je oprechte interesse in deze pony hebt. Het vergt wat inzicht en verplaatsing in een ander, maar dat is waar ik om vraag :D

Slachtprijs als je de pony echt ziet zitten en wilt hebben, vind ik niet echt reeel.

Toch bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:21 



 
Profiel   

Pistasche schreef
Ik zou dit bespreken met dierenartsen of andere deskundigen. En bedenken hoeveel de pony je waard is. Als het onder controle is en je hebt het ervoor over, waarom niet? Stom gezegd, er zijn zoveel paarden die in het verleden wat hebben gehad waarvan je er misschien als koper nooit achterkomt. Want er wordt een hoop verzwegen in de handel... Vele mensen genieten er niet minder om van hun paard aangezien ze zich er ook niet mee bezig houden. En soms heeft het paard er ook nooit meer last van omdat het management toevallig gewoon beter is.

Het is maar net hoe je ermee omgaat, en je weet het nu dus je kan erop inspelen. Voor het medische gedeelte kan je waarschijnlijk het best je dierenarts raadplegen...

Succes!


Dankjewel, en voor je reactie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:21 



 
Profiel   

Ik kende ook een paard dat bevangen is geraakt, terwijl ze niet op het gras stond. Na heel veel pijn en moeite is dier ingeslapen. Ik zou max 500€/750€ zeggen, maar heel eerlijk gezegd zou ik het niet aandurven om zo'n pony te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:23 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar WPC.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:25 



 
Profiel   

Wil je de pony verkopen? Ik zou dezelfde prijs aanhouden als de overige aangeboden ponies, eerlijk erbij vermelden en als men dan over de prijs wilt praten ivm hb de prijs pas omlaag brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:26 



 
Profiel   

DatBenIkNou schreef
Ik kende ook een paard dat bevangen is geraakt, terwijl ze niet op het gras stond. Na heel veel pijn en moeite is dier ingeslapen. Ik zou max 500€/750€ zeggen, maar heel eerlijk gezegd zou ik het niet aandurven om zo'n pony te kopen.



Niet aandurven..? Er is een goede oplossing gevonden waardoor de pony al een jaar nergens meer last van heeft. Niks pijn en moeite, ze draaft en galoppeert vrolijk rond... Niet iedere HB pony is hetzelfde..
Klinkt alsof bovenstaande pony ook ergens anders last van had, en deze pony is kerngezond verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:28 



 
Profiel   

Als ze echt super braaf is met kinderen... lijkt me die €1500 prima vraagprijs.
Gewoon leuke foto’s maken en eerlijk verhaal erbij. Die kleine pony’s hebben al redelijk snel problemen als ze in het volle gras staan... dus zoveel verschilt het niet met andere pony’s waarvan niet bekend is dat ze HB hebben gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:29 



 
Profiel   

€1200,- zou ik max uitgeven maar dan moet de pony wel heel erg lief zijn.
Kan de pony voor de wagen of is die lange lijnen gewend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:33 



 
Profiel   

Gillbo schreef
€1200,- zou ik max uitgeven maar dan moet de pony wel heel erg lief zijn.
Kan de pony voor de wagen of is die lange lijnen gewend?



Pony is inderdaad erg lief. Lange lijnen wel, voor de kar niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:36 



 
Profiel   

Voor reeds 2 jaar geleden + toen niet ernstig zou ik weinig prijsverschil aanhouden met andere soortgelijke pony’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 14:37 



 
Profiel   

Om te antwoorden op je vraag : de slachtprijs. Misschien een beetje bot gesteld misschien :+
Een pony die ooit HB geweest is, is niet gezond. Daar is metabolisch het één en ander scheef. Anders worden ze niet hoefbevangen.

En geloof mij, het leven wordt nooit meer onbezorgd met een ex-hb'er. Zelfs van teveel hooi / te rijk hooi / teveel zetmeel in het voer kan die bevangenheid zo weer de kop opsteken.

Dus als deze pony echt is wat je wil, dan dus de slachtprijs bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 15:01 



 
Profiel   

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 15:08 



 
Profiel   

Ik ga ook mee in het bedrag van slachtprijs. Al zou ik persoonlijk nooit zo'n pony willen kopen. Niet eens willen krijgen om eerlijk te zijn..
Maar gelukkig is ieder mens anders en is er wel iemand die er vast heil in ziet. Ik zou het eerlijke verhaal er bij zetten en de prijs op nader overeen te komen zetten.
Dan kom je vast met iemand er wel over uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-18 15:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen