Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 10:26

Goede dag allemaal!

Ik ben eens benieuwd of iemand de gouden tip heeft of dit herkend.

Wij hebben juni 2019 een welsh/apaloosa van 10 jaar gekocht voor mijn toen 6 jarige dochter (inmiddels is ze 7)

Heel lang verhaal kort het zou een top brave kinder pony zijn nooit gebokt of gesteigerd.
Werd een 17.5 inch zadel opgegooid en een full Hoofdstel.

Ik weet het toen hadden er alarmbellen af moeten gaan.
Maar mijn staleigenaresse mee en hij liep super leuk en braaf.
Kon alleen niet gelongeert worden aangezien hij dit niet kende.

Top braaf bleek heel onwetend hij snapte er niets van maar was super blij met "zijn" eigen kind.

Het bijten bokken en steigeren hebben we allemaal mee gemaakt soms met 4 benen in de lucht maar dochterlief zit alles uit. Pas in al die maanden 3x de grond gevoeld.

Toen we hem hebben meegenomen laten wennen, zadel besteld, Hoofdstel gekocht, zijn we rustig aan gaan opbouwen aan de hand mijn dochter erop na 2 weken instructrice laten komen.

Die riep meteen verkopen hij heeft een rare blik in zijn ogen.
Nou ja op naar de volgende de klik tussen mijn dochter en instructeur is super leuk. 20 min intensief werken en 10 minuten leuke spelletjes op de pony tot aan met de handjes los.

Soms heeft de pony de kolder in zijn kop en moet hij gewoon doen waar hij zelf zin in heeft.
Als ze dan toch door dramt dat hij moet werken gaat hij bokken of steigeren, hoofd tussen zijn benen en zelf de richting bepalen.

Hij loopt mee in de ponyclub lessen waar iedereen roept wat een knapperd het is en wat een leuke combinatie.
Maar ook daar kan hij niet 3 kwartier "braaf" volmaken.
Hij moet gewoon iets doen zodat hij niet het idee heeft in het gareel te lopen. Gewoon stilstaan van de hoefslag af gaan en zelf de richting bepalen en daar zit het probleem.

Ik snap niet maar dan ook echt niet waarom hij dit doet hij wordt erna aangepakt maar dan wordt het staken erger ook als ze niets doet blijft hij vervelen.

Hij probeerd ze er soms af te gooien dit lukt vaak niet maar soms per ongeluk bv als er een balkje ligt 10 cm hoog doet hij of hij 1.10m moet springen en ja als kind kun je niet inschatten welke hoogte de pony denkt te gaan springen.
Maar als ze er dan "per ongeluk" afvalt dan lijkt hij spijt te hebben draait zich om en troost haar direct.

Als hij mijn dochter er af krijgt door te bokken of steigeren dan wordt hij vervelend begint te rennen en wordt hij echt een draak.

Ik heb inmiddels al 3 maanden een masseur om hem lekker los te maken en te houden.
Tandarts is geweest, de dierenarts ook.

Hij loopt met een elastiek omdat hij soms met zijn hoofd tussen zijn benen blijft draaien en keren, met elastiek wordt dit toch lastiger vol te houden en heeft mijn dochter net dat beetje meer overwicht.

De instructeur zegt wacht gewoon een half jaar en dan is ze al weer wat groter sterker en kent ze al zijn streken en voordat hij iets doet heeft ze hem door.

Alleen is het soms zo sneu dat ze zo hard haar best doet en hij ook maar dan om niet te doen wat zij wil.

Ik heb een hele tijd een bijrijder gehad. Dit was ook geen succes hij lijkt alleen mijn dochter een klik te hebben. Kleine kinderen van mijn dochter haar leeftijd vind hij prima want die is hij de baas.

Nu lijkt het net alsof we geen plezier hebben met hem maar dat is het niet hij is heel grappig, geeft alleen mij een kusje als mijn dochter er niet is, als mijn dochter er wel is besta ik niet meer.

Longeren doe ik 3x in de week is topbraaf ik laat hem veel overgangen maken.
Geniet van het poetsen,loopt los met mijn dochter mee.
De galop is bevestigd.

Dat zijn ook echt de dingen waar we zo trots op zijn dat we dit bereikt hebben.

Maar het staken is echt iets vanaf dag 1 en wordt niet minder maar steeds een nieuw trucje om maar niet te hoeven.

BigOne
Berichten: 38217
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:33

Heel eerlijk? Wanneer jij praat over hij is zo grappig, lief, geeft kusjes dan heb je er de ballen verstand van. Je zocht een rijpony toch? Daar ben je met deze voor het niveau van je dochter niet in geslaagd. Het advies van de eerste instructeur was hard maar wel to the point. Ga voor jezelf eens na of je een knuffel of een leuke rijpony wil en maak dan een keuze. Je kunt heel lang pappen en nathouden maar het enigste wat je dochter hier van leert is proberen het uit te zitten.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:38

Paard rijden moet leuk zijn, vooral als ze zo jong zijn. Ik zou zo'n pony dus weg doen en een lieve, ervaren kinderpony terug kopen.
Dat is even lastig want ze is nu gehecht aan deze pony, maar als je een echt lieve, leuke pony terug koopt is ze daar ook zo overheen.
Laatst bijgewerkt door loulou op 01-02-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:38

Andere instructeur zoeken en heel rap! Eentje die je dochter kan leren hoe je zo'n malloot aanpakt. De crux zit 'm in de juiste balans tussen doorpakken en "er omheen werken" en met name dat laatste vergt soms te veel "denkkracht" van jonge kinderen.

Je schrijft over "hij" maar is het ook een kereltje? Ik vind dit veel meer "merrie" klinken, al had ik ook een ruin met dit soort maffe streken. Het is wel een Welsh, als dat verhaal tenminste klopt. Dus eigenwijs is standaard meegeleverd.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:46

Eruit ermee voordat ze bang wordt. Ze zijn met 7 jaar gewoon nog niet mans zat om dat echt aan te pakken zodat een pony het uit zijn hoofd laat. Koop een leuke brave pony terug. Let niet op het uiterlijk en durf eens gerust een 20 jarige te kopen. Gewoon een leuke brave diender waar ze achterste voren op kan zitten mee naar buiten kan, een sprongetje kan maken en lekker rond kan tuffen zonder zadel zonder dat er ongelukken gebeuren. Daarmee geef je ze een fijne ponytijd.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:48

Bigone heeft wel een punt, maar ik vind het wel een tikkie negatief.

Het is een heel lastig probleem. Het hoeft voor mij niet allemaal van een leien dakje te gaan. Van een beetje tegenslag leren kinderen meer dan van die superautomaten. Maar het moet WEL te handelen zijn.

In mijn ogen is het grote gevaar dat je dochter bang gaat worden en dan ben je verder van huis. Als dat niet aan de orde is, is het wel een uitdaging en er is wel een kans dat ze toch een leuke combi kunnen worden en dat ze heel veel leert waar ze in de toekomst (bij alle andere pony's/paarden) heel veel profijt van heeft.
Of het op dit moment tegen het randje aan of over het randje is kunnen jullie met de instructie alleen zelf bepalen.

Ik (nu 54) ben zelf begonnen op een draak van een B-pony waar ik iedere dag af lag. Als je hem aan kon was je er te groot voor. Maar ik heb er ongelooflijk veel van geleerd.

Nog een tip om geklier te voorkomen: biedt hem veel afwisseling zodat hij het rijden echt leuk gaat vinden. Gaat hij na 45 min. Dressuur klieren waarom zou je dan een uur rijden?

Ik neem ook aan dat jullie al kritisch naar het krachtvoer hebben gekeken.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:50

Ik zou toch zorgen voor een bijrijder die hem 2 a 3x per week rijdt, iemand die iets handiger is dan je dochter en hem echt bezig houdt en aan het werk zet. Klinkt als een pony die zich snel verveelt.

BigOne
Berichten: 38217
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:54

Het is niet negatief maar realistisch , na 45 jaar omringt door die viervoeters en rijdende kinderen gehad weet je gewoon dat een zevenjarig kind hier op den duur niet blij van word. Hoe lief dat dier ook in verdere omgang is. Ts geeft zelf aan dat haar alarmbellen weigerden dus kun je beter nu alsnog een harde keuze maken. Een kind van zeven moet zonder zadel kunnen rondhobbelen, er achterstevoren op zitten en de pony als glijbaan kunnen gebruiken . Zowel op als er naast een maatje zijn. Lessen is op die leeftijd niet belangrijk , spelen wel.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:57

Keshia en Bigone geven voor mij het enige juiste advies. Verkopen die draak. Je vergeeft het je nooit als er straks een ernstig ongeluk gebeurt met je dochter. En dan ook niet verkopen aan een ander klein kind. deze pony is alleen geschikt voor een volwassene die er bv. mee wil gaan mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:58

bigone schreef:
Het is niet negatief maar realistisch , na 45 jaar omringt door die viervoeters en rijdende kinderen gehad weet je gewoon dat een zevenjarig kind hier op den duur niet blij van word. Hoe lief dat dier ook in verdere omgang is. Ts geeft zelf aan dat haar alarmbellen weigerden dus kun je beter nu alsnog een harde keuze maken. Een kind van zeven moet zonder zadel kunnen rondhobbelen, er achterstevoren op zitten en de pony als glijbaan kunnen gebruiken . Zowel op als er naast een maatje zijn. Lessen is op die leeftijd niet belangrijk , spelen wel.


Hier ga ik in mee. Een klein kind moet rustig een uur kunnen hobbelen zonder dat de pony "geen zin" meer heeft en gaat klieren. Dat eist veel op van een kind. Dat zie ik wel bij de dochter van m'n instructrice die heeft een c pony die echt gaat klieren als het niet lekker gaat. Gevolg, huilend kind. Gelukkig is dat meisje echt een doorzetter en stapt er gwn weer op en rijd door maar zij is dan ook al 11, en heeft wel meer klierende pony's gereden, vanaf kleins af aan.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:22

Ik vermoed dat je te maken hebt met een slimme pony (tis een welsh, dus niets bijzonders) die succes had en heeft met zijn gedrag en ook precies weet bij wie hij dat kan toepassen. Dit wordt waarschijnlijk nooit een super betrouwbare kinderpony.
Ik zou ook zeggen, doe jezelf en je kind een plezier, zoek voor deze een passend huisje en koop een oud, geroutineerd, misschien niet moeders mooiste en nog net geen kadaver... dat zijn meestal de kinderponies die goud waard zijn en je kind voor t leven verpesten ehhh besmetten met het paardenvirus ;)

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:40

Ik vind het nogal heftig voor een meisje van 7. Ik zou persoonlijk zelf voor verkopen hebben gekozen, je kunt niet verwachten van je dochter op deze leeftijd dat zij de pony iets kan leren, dat zou andersom moeten zijn. De grapjes die hij uithaalt vind ik dan ook niet grappig. Pony's zijn niet altijd braaf, maar tussen soms een beetje niet braaf of echt niet braaf zit nog een heel groot verschil. Klinkt alsof je een dapper dochtertje hebt, hier ook een minder brave pony gehad, die zou ook super braaf zijn, maar onze meiden hadden direct veel angst na wat lelijke grapjes en dit heeft heel veel tijd gekost op hun nu zeker super brave pony om dit weer te overwinnen. De niet brave pony hebben we dan ook terug gedaan naar waar hij vandaan kwam. Dat is zeker niet leuk om te doen, maar zou zo jammer zijn als ze angst krijgt voor rijden door een niet geschikte pony of er toch een keer heel lelijk af vallen met alle gevolgen van dien.
Lees hierboven nog iemand zeggen het is een Welsh, dus niets bijzonders, wij hebben nu twee doodbrave welshjes staan en eentje gehad waar de oudste uit is gegroeid, de A zelfs een automaatje, zo braaf, nog nooit een stap verkeerd gezet, onze ervaring eigenlijk dus drie keer heel anders!
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 01-02-20 11:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:41

Rochiril schreef:
Ik vermoed dat je te maken hebt met een slimme pony (tis een welsh, dus niets bijzonders) die succes had en heeft met zijn gedrag en ook precies weet bij wie hij dat kan toepassen. Dit wordt waarschijnlijk nooit een super betrouwbare kinderpony.
Ik zou ook zeggen, doe jezelf en je kind een plezier, zoek voor deze een passend huisje en koop een oud, geroutineerd, misschien niet moeders mooiste en nog net geen kadaver... dat zijn meestal de kinderponies die goud waard zijn en je kind voor t leven verpesten ehhh besmetten met het paardenvirus ;)


Helemaal mee eens. Dit zijn geen pony’s waar je je dochter op wilt hebben en dat karakter ga je ook niet zomaar veranderen. Ga naar een manege oid en vraag of ze daar een leuke pony hebben die “klaar” is met lessen. Kijk maar naar Murosch, haar dochter heeft een manege pensionado en heeft er een wereldpony aan, dat is wat je wilt voor je dochter! Niet elke keer toekijken en afvragen wat er nu weer gaat gebeuren. Straks gebeurt er wat ergs en is je dochter voor haar leven getekend.. Naar mijn idee vragen om problemen als je met de pony doorgaat

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:47

Je vermenselijkt de pony te veel. Lees de blog "pest mijn paard mij?" hier op bokt maar eens.

kinderpony zijn is een zware baan. Ruitertjes zijn soms onzeker, vaak wat onhandig met de hulpen. Een pony zou voor minder onzeker worden en checken wie er nu de leiding heeft.

Ik zou ook zeggen, hou het bij 20 min rijden en 10 min grondwerk. Stop voordat het te veel concentratie heeft gevraagd, 3 kwartier zou wel eens te lang kunnen zijn.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:24

MightyMike schreef:
Lees hierboven nog iemand zeggen het is een Welsh, dus niets bijzonders, wij hebben nu twee doodbrave welshjes staan en eentje gehad waar de oudste uit is gegroeid, de A zelfs een automaatje, zo braaf, nog nooit een stap verkeerd gezet, onze ervaring eigenlijk dus drie keer heel anders!


Ik ben zelf een grote fan van welsh ponies, ik heb de allerbeste kinderpony op stal :j een volle welsh merrie van 32 jaar oud. Voor mijn zoontje van 3 meer als haar gewicht in goud waard. Haar moeder was ook zo. Maar beiden slim en met een tempramentje, voor een niet te bang ruitertje super betrouwbaar, nooit bokken of rare dingen, maar wel fel.
2 jaar geleden heb ik een welsh verkocht die alsnbovenstaande klinkt. Super slim en helaas ooit geleerd welk gedrag bij wie succes oplevert. Voor een meisje van 7 heel moeilijk te corrigeren.
Het kunnen echt hele leuke kinderponies zijn, maar zeker niet allemaal en ze zijn vaak slim en tempramentvol, dat levert met kinderen soms problemen op.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:44

Ik begrijp de reacties van de anderen hier, en wellicht is dit ook de slimste oplossing. Het moet niet onveilig worden voor je dochter. Als dit zo door gaat, vliegt ze er nog eens echt hard af, met blessures tot gevolg. Of ze wordt bang van de pony, en misschien zelfs van rijden in het algemeen. Dus ik denk dat je wel echt actie moet ondernemen nu.

Wat ik me nog wel af vraag, en waar je misschien nog wat mee kunt proberen: hoe wordt de pony gehouden, kan hij zijn energie goed kwijt? Helpt het als je hem voor het rijden flink losgooit of longeert? Dan kan hij zijn ei even kwijt, en lukt het hem misschien wel om zichzelf in de hand te houden tijdens de les.

En ze bestaan wel hoor, super brave Welsh ponies voor kinderen. Wij hebben een gouden exemplaar gekocht, is manege pony geweest, maar zeker geen dooie. Hij houdt niet van uren knuffelen, maar is onder het zadel echt oer-betrouwbaar. Zowel mijn 7 jarige, als mijn 5 jarige dochter rijdt er zelfstandig op, hij bokt nooit. Hij wil wel eens een klein beetje ondeugend zijn (links ipv rechts), maar dat is van een dusdanig niveau dat de meiden dat zelf kunnen oplossen met wat tips van mij/instructeur.

Ik vind dat je, zeker een eerste pony voor jonge kinderen, niet voor een compromis moet gaan. Het belangrijkste is dat de pony betrouwbaar is, zodat ze vanuit vertrouwen kunnen leren, in plaats van dat ze er onzekerder van worden.

Dus ik zou het een kans geven om te kijken of het helpt als hij zijn energie voor het rijden beter kwijt kan. Blijft hij dan nog steeds klieren, dan zou ik afscheid nemen, en op zoek gaan naar een super betrouwbaar vriendje voor je dochter.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:04

Toch is het wel erg gemakkelijk gezegd om die pony maar weg te doen.

Ik lees niet echt wat je dochter van de pony vindt. Iedereen kan wel roepen dat het niks is en dat kinderen er onzeker en bang van worden, maar kennen jullie de dochter van TS??

Op de manege hadden we indertijd een gezin, drie kinders, en een Welsh. Dat was ook een pittig ding en zeker geen mak schaap om mee te rijden. Ouders stonden ook met enige regelmaat doodsangsten uit.
Maar die kinders zaten nergens mee; hadden de grootste lol met dat beest. Ja, ze donderden er heus weleens vanaf en soms ook wat onhandig, maar ze zijn nooit bang geworden en met dat de motoriek beter ging, ging het rijden met sprongen vooruit en kregen ze er zelfs een heel verdienstelijk dressuurproefje uit gereden!

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:11

Van een kind van 7 kan je niet verwachten dat het de pony manieren leert en vind ik dat wanneer het gevaarlijk wordt door streken van de pony, wel voor de veiligheid van het kind gekozen mag worden, wanneer het kind nog maar zo klein is. Ts vraagt wat te doen, ik zou de pony persoonlijk in dit geval dan wel weg doen. Het klinkt niet alsof het nu erg leuk is voor haar dochter, er zijn zeker ruitertje met lef, maar ook die kunnen lelijk vallen indien de pony zo ondeugend is. Wanneer kinderen ouder zijn, hebben ze meer overwicht en is een ondeugende pony makkelijker wat bij te leren, dan is het iets anders. Net 7 is nog maar erg klein, tuurlijk zijn pony's niet altijd automaatjes, hoort er ook bij soms, maar dit klinkt wel erg stout, of gewoon onervaren voor een 7-jarige. Zolang de pony zijn zin krijgt omdat het ruitertje te onervaren is, lijkt mij dat het eerder erger gaat worden, dan beter.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:23

Mits gezond, zijn er heel simpel 2 mogelijke antwoorden : Pony verveelt zich en verzint zelf wat om bezig te blijven, pony is onzeker, raakt overprikkeld en moet die spanning kwijt.
Grondwerk is voor beide opties handig, rest is deels ruiter die op deze leeftijd niet genoeg overwicht heeft om voor pony als "wat moet ik nu doen/hoe los ik dit op vraagbaak te dienen". Goede instructrice kan dat deels opvangen, maar dan moet pony wel gewend zijn om bv hulp te zoeken bij iemand op de grond bv als ruiter niet genoeg is. Geen grondwerk gedaan en niet kunnen longeren doet vermoeden dat hier een opleidingsgat zit wat gerepareerd moet worden.
Braaf staan suffen bij poetsen en netjes meelopen zijn dingen die heel simpel en voorspelbaar zijn en waar braaf zijn de minste inspanning kost. Braaf dat stukje routine uitvoeren is dus niet zo raar, maar wat gebeurt er als je dat bekende anders doet?

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:39

Ik vermoed maar zo dat de pony qua opleiding veel minder ver was dan de verkoper jullie heeft verteld. Voeg daarbij niet goed passend harnachement en een kruising met appaloosa erin, en je hebt een paar ingrediënten waardoor de pony het predikaat "kinderpony" nog niet verdiend heeft. Dat hoeft geen probleem te zijn als je daar maar rekening mee kan houden. Voeg daarbij wellicht een zekere ongetraindheid en dan kan het langer dan 45 minuten werken voor zo'n pony resulteren in verzuurde spieren en tekort aan concentratie. Tja, dan gaat zo'n pony "klieren": manieren zoeken om van het ongemak af te komen.

Kijk goed naar de pony, neem goede instructie in de hand die echt goed naar de pony kijkt en niet van het soort "sla 'm er maar doorheen" en biedt voldoende afwisseling in het werk zodat pony en dochter de "lol met de knol" blijven vinden.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 15:41

Ik merk dat ik erg veel nadruk heb gelegd op de ponyclub en het lessen.

Mijn dochter rijdt uiteraard ook gewoon zonder instructeur of ponyclub. Verbazingwekkend gaat het dan prima, niet bokken of steigeren naast een 80 km weg loopt hij waar de trekkers en vrachtwagens voorbij komen zonder op of om te kijken.

Waarom ik er verplicht een instructeur naast moet zetten is omdat ik met mijn dochter bots.

Oh de pony is een ruin 1.27 groot.

Zij vind het allemaal niet zo'n groot probleem ze heeft hier erg veel zelfvertrouwen door gekregen.

Dus het komt neer de dingen die ik wil het lessen vind zij niet zoveel aan en hij ook niet maar is verplicht vanuit mij omdat ik haar geen les kan geven.
Niet omdat ik niet wil maar omdat het gewoon een diva wordt en ze uiteindelijk doet waar ze zelf zin in heeft.

Eigenlijk komt het erop neer dat wat erop zit er ook onder zit.

Zolang zij plezier heeft heeft de pony het ook. Het verplicht lessen zie je ze alle 2 zuchten.

Ik was gestopt voor de lessen te longeren misschien moeten we dat weer oppakken.

Als voer krijgt hij 2x daags hooi een handje brok meer omdat hij dan zijn magnesium krijgt.

Als beloning krijgt hij vaak een snoepje als hij zijn best heeft gedaan, lees: het goed heeft afgesloten.

Hij staat in een open stal heeft gewoon contact met andere paarden daarnaast zetten we hem dagelijks met zijn buurman buiten is verder heel sociaal naar andere paarden en pony's.

In de zomer krijgen ze weidegang in de winter de paddock.

Mijn dochter ziet dus weinig beren op de weg dus mijn vraag is niet verkopen of houden dit stadium ben ik voorbij.
Mijn vraag is meer waar heb ik nog niet aan gedacht?

Zij wil naar de ponyclub, Hier is ze nu 4x geweest en gaat steeds beter.

Het is ook niet dat ik geen vooruitgang ziet want als je naar alle problemen kijkt die er waren is alles opgelost op het staken na.

Ik had hiervoor zelf een pony waar zij ook op reed.
Omdat ze meer ambities kreeg hebben wij voor een iets kleinere gekozen.

De pony zijn buurman is ook een welsh heeft ze ook opgereden toen ze deze pony nog niet had en was een graadje erger het zal dus wel wat karakter zijn met het ras.

Nu rijd ze tussen door op alle paarden en pony's op stal.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:53

Ik heb een beetje het gevoel dat de pony nog maar net beleerd was toen je hem kreeg. Wellicht is dit zo en dan is een uur ook flink veel voor een pony. Wanneer je dochter er nog steeds plezier in heeft, zou ik misschien eens kijken naar andere instructie. Hier gingen de meiden ook 1 keer in de week naar les, puur omdat het van een vreemd iemand altijd makkelijk is dingen aan te nemen dan van je eigen moeder, herken ik helemaal. Bij ons gingen ze naar een prive les, soms reden er wat meer meisjes mee, maar een les waar ruimte is om naar de pony en het kind te kijken, niet alleen maar mee doen met wat de rest doet. Hier waren de meiden na 2 keer vallen met een gebroken arm van de oudste best even wat angstiger en wilden bijv niet meer springen, een les waarbij ze achter de anderen mee moesten in alles was voor hun niets geweest. Misschien is 45 min. te veel. Zou het eerst op een half uur per keer houden en het dan hopelijk wel fijn af kunnen sluiten. Als hij het alleen met les doet, is het wellicht toch spanning, van ruiter of pony. Misschien dan eerst even aan instructie aan huis denken? Zoek iemand die wellicht de nadruk niet zo op het rijden legt, maar op het plezier in het rijden.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:56

Even kijken of ik je laatste post goed snap: met verplicht lessen bedoel je dat je dochter privéles krijgt van een instructeur? Op de ponyclub krijgt ze ook les?

Het klinkt trouwens alsof de twee eigenwijzen elkaar gevonden hebben. Dat is een mooi uitgangspunt om samen een team te worden maar dat betekent ook dat jij jouw rol als moeder misschien een beetje moet herzien qua inbreng die jij in dat proces moet en kunt hebben. (Ook al hou je je hart vast bij alle capriolen die ze samen uithalen.)

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 15:58

MightyMike schreef:
Ik heb een beetje het gevoel dat de pony nog maar net beleerd was toen je hem kreeg. Wellicht is dit zo en dan is een uur ook flink veel voor een pony. Wanneer je dochter er nog steeds plezier in heeft, zou ik misschien eens kijken naar andere instructie. Hier gingen de meiden ook 1 keer in de week naar les, puur omdat het van een vreemd iemand altijd makkelijk is dingen aan te nemen dan van je eigen moeder, herken ik helemaal. Bij ons gingen ze naar een prive les, soms reden er wat meer meisjes mee, maar een les waar ruimte is om naar de pony en het kind te kijken, niet alleen maar mee doen met wat de rest doet. Hier waren de meiden na 2 keer vallen met een gebroken arm van de oudste best even wat angstiger en wilden bijv niet meer springen, een les waarbij ze achter de anderen mee moesten in alles was voor hun niets geweest. Misschien is 45 min. te veel. Zou het eerst op een half uur per keer houden en het dan hopelijk wel fijn af kunnen sluiten. Als hij het alleen met les doet, is het wellicht toch spanning, van ruiter of pony. Misschien dan eerst even aan instructie aan huis denken? Zoek iemand die wellicht de nadruk niet zo op het rijden legt, maar op het plezier in het rijden.


Wat jij zegt is precies wat er aan de hand is!

De instructeur komt aan huis.
Nu wordt er onregelmatig gereden dus ook niet erg fijn. Maar het is zo lastig een goede instructeur te vinden die, voor een half uur want dat is lang genoeg voor beide, aan huis komt.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:01

Maflinger_S schreef:
Even kijken of ik je laatste post goed snap: met verplicht lessen bedoel je dat je dochter privéles krijgt van een instructeur? Op de ponyclub krijgt ze ook les?

Het klinkt trouwens alsof de twee eigenwijzen elkaar gevonden hebben. Dat is een mooi uitgangspunt om samen een team te worden maar dat betekent ook dat jij jouw rol als moeder misschien een beetje moet herzien qua inbreng die jij in dat proces moet en kunt hebben. (Ook al hou je je hart vast bij alle capriolen die ze samen uithalen.)


Ja ze kreeg 1x in de week een half uur les. Nu is het heel onregelmatig geworden ivm meerdere ruiters die les krijgen en op hoger niveau rijden.

Op de ponyclub krijgt ze 3 kwartier les samen met andere ruiters van haar leeftijd.
Maar ik moet erbij vermelden dit is lang niet zo intensief als een half uur op stal lessen.

En je hebt gelijk ze hebben elkaar gevonden, eigenwijs en eigenwijzer.
Voor mij niet echt super inderdaad.