Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:08

Wanneer jij kundig genoeg bent om haar een aantal keer te begeleiden zodat ze de pony in ieder geval op de juiste manier los gaat rijden dan kan ze wel eigenwijs zijn maar ja, ze is zeven dus vind ik dat je je ouderlijk overwicht best kunt laten gelden. Ik snap heel goed dat het verdomd lastig kan zijn maar toch maar eens duidelijk met je dochter praten. Een uur op de leeftijd is veel te lang, kwartier loswerken en kwartier les en dan poosje uitstappen/spelen is wel de Max. Zowel voor pony als voor ruiter. Vraag je dochter ook eens wat ze wil met de pony , gewoon rondhobbelen/crossen/spelen of echt de wedstrijden in . Wanneer ze ook wedstrijden wil rijden zal ze ook moeten beseffen dat er zo af en toe serieus gewerkt moet worden. Maar ik blijf erbij dat ik 7 echt jong vind. En spelen op plek 1 moet staan.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:22

bigone schreef:
Wanneer jij kundig genoeg bent om haar een aantal keer te begeleiden zodat ze de pony in ieder geval op de juiste manier los gaat rijden dan kan ze wel eigenwijs zijn maar ja, ze is zeven dus vind ik dat je je ouderlijk overwicht best kunt laten gelden. Ik snap heel goed dat het verdomd lastig kan zijn maar toch maar eens duidelijk met je dochter praten. Een uur op de leeftijd is veel te lang, kwartier loswerken en kwartier les en dan poosje uitstappen/spelen is wel de Max. Zowel voor pony als voor ruiter. Vraag je dochter ook eens wat ze wil met de pony , gewoon rondhobbelen/crossen/spelen of echt de wedstrijden in . Wanneer ze ook wedstrijden wil rijden zal ze ook moeten beseffen dat er zo af en toe serieus gewerkt moet worden. Maar ik blijf erbij dat ik 7 echt jong vind. En spelen op plek 1 moet staan.


Ze wilde graag bixie doen dus die loop ik mee.

Het is misschien gemakkelijk gedacht maar als moeder heb je geen zin om elke dag de strijd aan te moeten gaan dus als ze wel de dingen doet die de lesgever zegt zonder commentaar ga ik daar liever voor dan ik de rest van de dag shagerijnig en zij huppelt 2 min later weer vrolijk rond.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:32

Op die leeftijd moet je als moeder zeker wel begeleiden met een eigen pony. Dat doe ik zeker wel de rest van de week, maar dan ook nog 1 keer per week les er bij van iemand anders. Tja, dat botst zeker wel eens, haha, maar goed, dat moet dan maar. Wordt er echt niet geluisterd, weten ze hier ook dat ze af moeten stappen. Overigens hebben ze nu veel liever les van mij, ik begrijp zowel de kids als de pony's inmiddels aardig, en ook hier zijn het geen makkelijke dametjes hoor. Ik ga voor plezier, maar ook zeker voor een stukje goede basis en wanneer de pony even niet doet wat ze willen, weten we inmiddels aardig hoe we de meiden de pony er doorheen kunnen laten rijden en omdat ik veel grondwerk met de pony's doe, hoef ik vaak alleen maar wat dichterbij te gaan staan en het goede gedrag is weer terug. Goede instructie vinden is ook best lastig, hopelijk kun je iemand vinden waarmee het klikt. Komt naast jouw hulp toch vaak wat makkelijker aan voor de kids. We hebben eerder een pony willen verkopen, daar kwam een meisje kijken die al een paardje had waar ze niets meer mee kon, nu zochten ze dus een nieuwe brave pony. Ik heb niet aan deze mensen verkocht, omdat moeder geheel geen paardenkennis had. Het 10-jarige meisje moest alles zelf met de D-pony doen en die was ook maar een beginner. Dat hoeft voor mij niet, dat is geen combinatie, de meest brave pony's hebben wel goede begeleiding nodig.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:40

Het enige wat ik nog niet voorbij heb horen komen is of de rug en het zadel gecontroleerd zijn.
Het zal de eerste pony niet zijn die staakt vanwege pijn in de rug - pijn die soms pas opsteekt als de pony meer moet werken.
Er van uit gaan dat de pony "onder het werk probeert uit te komen omdat-ie 'geen zin heeft' " is vermenselijken. Zo denkt een pony niet. Hij heeft een reden, en dat kunnen er twee zijn: hij snapt het niet (kan, als-ie eigenlijk niet veel meer dan zadelmak is) of hij kan het niet (omdat-ie het nog niet geleerd heeft óf omdat het pijn doet óf omdat het lichamelijk niet kan omdat de spieren/conditie nog mist)

Maar sluit eerst pijn uit!

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:41

Mijn dochter moet wel zelf zadelen en hem poetsen etc.
Als je iets wil hebben moet je er ook goed voor zorgen.
Maar dit doet de pony dan ook prima, dus in principe kan ze dit alleen.

Als hij mij aan ziet komen weet hij hoelaat het is en loopt braaf zijn rondjes.
Ik denk toch dat het een combinatie is van de lesgever en mijn dochter die totaal geen zin heeft in lessen.

Overigens ga ik meestal de stal mesten als mijn dochter les krijgt anders staan de pony en zijzelf bij mij.

Dus als zij klaar is en tussen door steek ik even mijn hoofd om t hoekje om te zien of alles goed gaat.

Je hebt gelijk hoor ze heeft weinig te willen maar om nu hele dagen ruzie te maken heb ik ook weinig zin in het is makkelijk van mezelf dat weet ik

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:45

Ibbel schreef:
Het enige wat ik nog niet voorbij heb horen komen is of de rug en het zadel gecontroleerd zijn.
Het zal de eerste pony niet zijn die staakt vanwege pijn in de rug - pijn die soms pas opsteekt als de pony meer moet werken.
Er van uit gaan dat de pony "onder het werk probeert uit te komen omdat-ie 'geen zin heeft' " is vermenselijken. Zo denkt een pony niet. Hij heeft een reden, en dat kunnen er twee zijn: hij snapt het niet (kan, als-ie eigenlijk niet veel meer dan zadelmak is) of hij kan het niet (omdat-ie het nog niet geleerd heeft óf omdat het pijn doet óf omdat het lichamelijk niet kan omdat de spieren/conditie nog mist)

Maar sluit eerst pijn uit!


Hij was nogal rond toen hij kwam dus hij we hebben eerst wat spieren gekweekt.

Nu sinds een paar maanden laat ik hem masseren.
Zijn billen zitten iets vast omdat hij zich niet goed kan ontspannen.
Dus we zijn nu heel erg bezig om hem laag te laten lopen, niet vastzetten maar gewoon lekker laag rijden.
We hebben nu elke 6 weken de masseuse over de vloer.

Zijn zadel heb ik laten controleren en ligt prima op zijn rug.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:13

Waar of door wie heb je het zadel laten controleren? En in plaats van masseur zou ik eerst een osteopaat laten komen.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 17:21

Ik heb hem laten nakijken door de zadelmaker die komt. Zij heeft geen zadels voor de verkoop maar adviseerde welk merk er op de pony past.
Zij kan wel zadels aanpassen maar aangezien wij liever een nieuw zadel wilde hebben we direct een nieuw zadel gekocht en nog eens na laten kijken maar deze was prima.

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:27

Ik heb wel een beetje het gevoel dat dochters wil wet is , hele dag ruzie? Natuurlijk kunnen ze je het bloed onder de nagels uit halen maar jij bent in deze de volwassene. En het gaat vooral om het welzijn van de pony dus wanneer je dochter zo eigenwijs is en jij je eigen aandeel daarin onderzocht hebt dan zou het toch moeten lukken om haar gewoon soms les te geven ?

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:37

Klinkt opvoedkundig niet helemaal correct, maar ik zou het hier toch anders aanpakken: als ze de pony op een gezonde manier kan rijden zonder instructie, zou ik toch die instructie laten vallen, of op zijn minst een instructeur/instructrice zoeken waar ze zich goed bij voelt. Kind is 7 jaar, kan je niet verwachten dat die zich een uur lang kan focussen op allerlei adviezen. Toen ik op mijn 35ste opnieuw begon te rijden na 15 jaar niet rijden, kon ik zelfs geen vol uur les aan, en ben altijd een aandachtige leerlinge geweest.

Zeker aangezien je aangeeft dat het prima gaat als ze gewoon samen aan het werk zijn zonder instructie, zou ik daar al heel blij mee worden (beter zo dan eentje die het alleen maar doet als er les is): hou een oogje in het zeil, laat de kleine zelf haar rondjes rijden, en op het moment dat dit haar verveelt, zal ze misschien zelf wel aangeven dat ze advies van jou of een instructeur wil.

Als de tegenzin van vooral jouw dochter uitgaat, is de kans heel groot dat ze die negatieve energie ook weer op een nieuwe pony overzet. Lol met je knol, dat is het voornaamste, zeker op die leeftijd.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 17:56

Ze lest een half uur waarvan 20 min "werken" en het laatste 10 minuutjes is het spelen.

De ponyclub is 45 min maar is nu niet echt intensief, het voornaamste daarvan is dat ze binnen no time vriendinnen maakte en dat echt enorm leuk vind daar.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:59

Ik lees van een masseuse maar ik zou er toch eerst een osteopaat of dergelijke naar kijken, masseren is leuk als afwisseling maar persoonlijk vind ik dat niet diepgaand genoeg. Tanden zijn ook bekeken neem ik aan? Zou dat zeker uitsluiten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:08

Daantjuh1987 schreef:
Mijn dochter rijdt uiteraard ook gewoon zonder instructeur of ponyclub. Verbazingwekkend gaat het dan prima, niet bokken of steigeren naast een 80 km weg loopt hij waar de trekkers en vrachtwagens voorbij komen zonder op of om te kijken.



Citaat:
Zij vind het allemaal niet zo'n groot probleem ze heeft hier erg veel zelfvertrouwen door gekregen.



Citaat:
Eigenlijk komt het erop neer dat wat erop zit er ook onder zit.

Zolang zij plezier heeft heeft de pony het ook. Het verplicht lessen zie je ze alle 2 zuchten.


Citaat:
Mijn dochter ziet dus weinig beren op de weg dus mijn vraag is niet verkopen of houden dit stadium ben ik voorbij.
Mijn vraag is meer waar heb ik nog niet aan gedacht?



Ik denk dat je hier het antwoord geeft, in deze zinnen. Pony en kind zijn perfect op elkaar afgestemd. Zij hebben geen probleem. Jij hebt een probleem. Kind is 7. Laat haar lekker een paar jaar fun hebben met die pony. Op een gegeven moment gaat ze vanzelf meer willen. Probeer dan het lessen nog eens. Je maakt het veel gecompliceerder dan nodig is. Ik ben pas echt gaan lessen toen ik een jaar of 15 was. Tot die tijd had ik een welsh pony van 1.16m en wij pastten perfect in jouw omschrijving: "Wat er op zit, zit er ook onder."
God wat heb ik veel van die pony gehouden, hij is helaas overleden inmiddels. Maar mijn mooiste herinneringen heb ik nog steeds aan hem. En met mij is het, denk ik, ook best goed gekomen kwa rijden. :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-02-20 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:09

Lori schreef:
Ik lees van een masseuse maar ik zou er toch eerst een osteopaat of dergelijke naar kijken, masseren is leuk als afwisseling maar persoonlijk vind ik dat niet diepgaand genoeg. Tanden zijn ook bekeken neem ik aan? Zou dat zeker uitsluiten.

bigone schreef:
Ik heb wel een beetje het gevoel dat dochters wil wet is , hele dag ruzie? Natuurlijk kunnen ze je het bloed onder de nagels uit halen maar jij bent in deze de volwassene. En het gaat vooral om het welzijn van de pony dus wanneer je dochter zo eigenwijs is en jij je eigen aandeel daarin onderzocht hebt dan zou het toch moeten lukken om haar gewoon soms les te geven ?


Ik doe nog gewoon mee met het lol met je knol hebben.
Gewoon lekker zonder verplichting rijden, hindernisjes nemen, slalommen. Heerlijk lekker met mijn dochter en haar pony ontspannen bezig zijn dan oefent ze tussen door wat ze bij haar instructeur heeft geleerd, prima oplossing.

Dus het is niet zo dat ik denk je hebt een instructeur, doei!!

Ik geef haar wel lesjes in grond werken is voor beide goed het respect en begrip voor elkaar leren ze zo beter te begrijpen.

Het draait niet alleen om op te stappen en te rijden.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:17

Tanden heb ik laten behandelen moesten wat kiezen gevijld worden. Maar dat heb ik in september al laten behandelen.

Ik dacht dat een ostheopaat en masseur hetzelfde waren.

Zij is echt masseur misschien dan toch een ostheopaat ga ik me daar eens in verdiepen.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:23

Ayasha schreef:
Daantjuh1987 schreef:
Mijn dochter rijdt uiteraard ook gewoon zonder instructeur of ponyclub. Verbazingwekkend gaat het dan prima, niet bokken of steigeren naast een 80 km weg loopt hij waar de trekkers en vrachtwagens voorbij komen zonder op of om te kijken.



Citaat:
Zij vind het allemaal niet zo'n groot probleem ze heeft hier erg veel zelfvertrouwen door gekregen.



Citaat:
Eigenlijk komt het erop neer dat wat erop zit er ook onder zit.

Zolang zij plezier heeft heeft de pony het ook. Het verplicht lessen zie je ze alle 2 zuchten.


Citaat:
Mijn dochter ziet dus weinig beren op de weg dus mijn vraag is niet verkopen of houden dit stadium ben ik voorbij.
Mijn vraag is meer waar heb ik nog niet aan gedacht?



Ik denk dat je hier het antwoord geeft, in deze zinnen. Pony en kind zijn perfect op elkaar afgestemd. Zij hebben geen probleem. Jij hebt een probleem. Kind is 7. Laat haar lekker een paar jaar fun hebben met die pony. Op een gegeven moment gaat ze vanzelf meer willen. Probeer dan het lessen nog eens. Je maakt het veel gecompliceerder dan nodig is. Ik ben pas echt gaan lessen toen ik een jaar of 15 was. Tot die tijd had ik een welsh pony van 1.16m en wij pastten perfect in jouw omschrijving: "Wat er op zit, zit er ook onder."
God wat heb ik veel van die pony gehouden, hij is helaas overleden inmiddels. Maar mijn mooiste herinneringen heb ik nog steeds aan hem. En met mij is het, denk ik, ook best goed gekomen kwa rijden. :j


Klopt ik heb er een probleem mee.

Zij niet zozeer, ze vind het heerlijk om zoals mijn man het noemt een mannelijke prinses van te maken. Roze strikjes in, roze roosjes in zijn manen, roze peesjes, roze springschoenen, roze dekje en vooral veel diamanten. Als hij dan bokt of steigert vind ze het machtig dat hij dat doet. Kijk mam zag je dat hij is zo hoog gekomen en ik zit!

Dan denk ik nondetju moest dat nu.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:26

IMO moet je dat jouw probleem laten zijn en niet het hare van maken. :) Hier gaat ze een wereld van ervaring door op doen waar ze veel meer aan gaat hebben dan eender welke les van eender welke instructrice haar ooit kan bieden. Naast het feit dat ze er prachtige herinneringen aan over gaat houden... :+:
Ze heeft nog een heel leven om serieus te zijn. Laat haar nu maar gewoon lekker kind zijn. Het ziet er niet altijd zo uit maar dit type pony's dragen écht zorg voor hun mensen. Ze weten veelal precies hoe ver ze kunnen gaan. Ik gok dat ze zich ook nog nooit echt bezeerd heeft als ze viel?

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:36

Ayasha schreef:
IMO moet je dat jouw probleem laten zijn en niet het hare van maken. :) Hier gaat ze een wereld van ervaring door op doen waar ze veel meer aan gaat hebben dan eender welke les van eender welke instructrice haar ooit kan bieden. Naast het feit dat ze er prachtige herinneringen aan over gaat houden... :+:
Ze heeft nog een heel leven om serieus te zijn. Laat haar nu maar gewoon lekker kind zijn. Het ziet er niet altijd zo uit maar dit type pony's dragen écht zorg voor hun mensen. Ze weten veelal precies hoe ver ze kunnen gaan. Ik gok dat ze zich ook nog nooit echt bezeerd heeft als ze viel?


Altijd de perfecte val...

Hij is heel goed voor haar hoor eigenlijk hebben ze dezelfde interesses.
Als ze wil springen en ik zet een hindernisjes dan rent hij daar zelf op af doet soms alsof hij 2 meter moet springen en het volgende rondje stapt hij erover heen.
Door het bos wandelen doe je ze beide een plezier mee.

Het enige probleem is ik heb nooit wedstrijd ambities gehad en zij wil heel graag wel zelfstandig wedstrijd doen. Op dit moment lopen we bixie wel begeleid uiteraard.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:44

Ayasha heeft helemaal gelijk. Als ze een goede combinatie zijn of worden, en dat zijn of worden ze zo te lezen, zorgen ze voor elkaar.

Als je dochter wedstrijden wil rijden is dat prima. Lekker laten doen. Dan merkt ze vanzelf wat er voor nodig is om daaraan mee te doen en wat er voor nodig is om daaraan succesvol (als ze die ambitie ook heeft) mee te doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:18

Daantjuh1987 schreef:
Altijd de perfecte val...

Hij is heel goed voor haar hoor eigenlijk hebben ze dezelfde interesses.
Als ze wil springen en ik zet een hindernisjes dan rent hij daar zelf op af doet soms alsof hij 2 meter moet springen en het volgende rondje stapt hij erover heen.
Door het bos wandelen doe je ze beide een plezier mee.

Het enige probleem is ik heb nooit wedstrijd ambities gehad en zij wil heel graag wel zelfstandig wedstrijd doen. Op dit moment lopen we bixie wel begeleid uiteraard.

Neem het aan van iemand die heel wat bodemonderzoeken achter de rug heeft; Als het paard je er af werpt omdat ie je beu is mag je nog zo ervaren zijn. Dan maak je geen perfecte val. Je komt er dan hoogstens een paar keer met veel geluk redelijk goed van af. :) Nee, die twee kunnen gewoon lezen en schrijven met mekaar en daar moet je even niet tussen proberen te zitten. Als zij bixie wil gaan rijden dan gaat ze misschien een keer op haar bek en dan is het aan haar om te beslissen of ze het wat serieuzer aan gaat pakken of dat ze toch liever speelt. :) Zodra zíj serieus wil doen, gaat die pony heus wel volgen. :j Die zorgt gewoon voor je kind. Zulke pony's zijn hun gewicht in goud waard.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:19

Ik zou dan echt stoppen met de instructeur. Blijkbaar heeft je dochter gewoon meer zin in lol met de knol en daar is helemaal niets mis mee. En wil ze bixie rijden, dan doe je dat toch? Maar als ze dan onderaan eindigt, kun je ook uitleggen dat als ze hoger wil eindigen echt serieus moet trainen.
En misschien vindt ze het wel helemaal niet erg om onderaan te eindigen.
En als ze de ponyclub wel leuk vindt, dan zou ik haar daar op doen.
Plezier is toch veel belangrijker dan een lintje?

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:19

Ik weet niet hoe serieus de lessen zijn die je dochter krijgt. Maar misschien is het leuker als ze soort van 'spelletjes' in de les krijgt.
Dus tussen balken door sturen, slalomen om pionnetjes dat soort dingen. Een beetje bixie achtig en niet al te serieus.
Misschien kun je eens overleggen met jullie instructriese over andere mogelijk heden.
En als ze allebei echt geen zin hebben in lessen, ze gewoon hun gang laten gaan. Ze is waarschijnlijk nog te jong om echt serieus te lessen, dat kan over 2 jaar ook nog wel.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:56

Ik ga mee met Ayasha, dat was ook precies het gevoel wat ik bij je posts kreeg: laat dat meisje lekker lol hebben. Ze is zeven! Ze is al een team met haar pony en ze leren steeds meer samen te werken, gewoon zelf. Laat haar plezier hebben op de ponyclub en laat het serieuze gedoe alsjeblieft voorlopig gaan. Die lessen staan zo te lezen hun band alleen maar in de weg, ontzettend zonde.

Daantjuh1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-01-20

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 12:52

Het is me duidelijk, moeder moet zich er gewoon niet mee bemoeien.

Aan die optie heb ik niet gedacht haha. Ik ga me dus wat meer op de achtergrond zetten, eventueel later opzoek naar een instructeur die de lessen leuker maken als ze eraan toe is.

Thanks voor jullie reacties

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik zoek DE gouden tip voor mijn b pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:27

Fantastische post TS!

Veel plezier en succes met dochterlief en het ponybeest.