Welsh cobs en hoefbevangenheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Welsh cobs en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 22:36

Helaas heb ik mijn lieve Welsh Cob Ivy gisteren in moeten laten slapen wegens zware hoefbevangenheid. Ze was niet echt te dik en in goede conditie, maar blijkbaar erfelijk belast met insulineresistentie.

Nou vraag ik me af hoe vaak zoiets voorkomt bij de Welsh Cob. Ik weet dat ze er gevoelig voor zijn, en ik hield Ivy ook altijd strak in de gaten. Ze kreeg al jaren geen gras meer en nauwelijks krachtvoer. Ondanks alles was het blijkbaar niet te voorkomen. Ik vind het een prachtig ras, en als ik in de toekomst weer op zoek ga naar een pony zal ik misschien wel weer bij een Welsh Cob uitkomen. Maar zo'n drama met die bevangenheid wil ik nooit meer meemaken. Wat zijn jullie ervaringen met bevangenheid bij Welsh Cobs?

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Welsh cobs en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:48

Ik heb zelf al jaren een Welsh cob en ken er via de fokker best een aantal, maar zo ver ik weer zijn geen van allen ooit hoefbevangen geweest.
Wel hebben ze wat aanleg voor snel te dik worden is mijn ervaring.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:52

Ik heb jaren een welsh cob gehad en ze was niet bepaald... sportief. Nooit bevangen geweest. Maar ik kan me voorstellen dat het type wel aanleg zou kunnen hebben.

Edit: sterkte :knuffel:

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Welsh cobs en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:47

Ai Ivy... sterkte!

Ik ken er wel die bevangen zijn geweest, maar die waren dan ook wel echt vet. Heb wel idee dat het in bepaalde lijnen meer voorkomt.
Goed gevuld zijn ze vaak wel snel. Maar op onbeperkt voordroog en beperkt gras heb ik ze niet hoefbevangen gehad.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Welsh cobs en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 17:00

Dat is wel fijn om te lezen, dat het niet bij alle Welsh Cobs een probleem is! Ivy was helemaal niet dik en in prima conditie, maar we kregen het toch niet onder controle helaas.

Ik ga over een paar maandjes rustig op zoek naar een nieuwe jonge merrie, en misschien wordt dan wel weer een Welsh Cob.