Verdiepen in ras arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 17:33

Afgelopen week is mijn fjord heel accuut overleden aan een gesprongen aorta. Het is natuurlijk nog veel te vroeg om daadwerkelijk aan een nieuw paard te beginnen, maar toch speelt het idee in m'n hoofd dat er over een aantal jaar misschien wel weer 1 zal komen. Ik merk dat ik het mis een eigen paard te hebben.

Ik heb voorheen altijd fjorden gehad en een Shetlander ( koudbloeden dus). Wat ik erg belangrijk vind in de omgang met paarden is de band tussen mens en paard. Ik wil werken vanuit wederzijds vertrouwen en respect en een maatje aan m'n paard hebben. Nou is het ding waar ik bij de fjorden tegenaan ben gelopen eigenlijk vooral de continue strijd tegen overgewicht. Gemiddeld 4x per week lopen, voordroog en een vitamine brokje zonder wei is eigenlijk al te veel. Toch ben ik veel meer van het oude kleine type paard, Gespierd lichaam, sterk gestel en intelligent karakter. Helaas voor mij vallen hier toch wel heel wat sobere rassen in.

Nu mijn arabier gerelateerde stuk. Zover ik kennis heb over de Arabische paarden zijn het dieren waar je een geweldige band en team spirit mee kan opbouwen. Niet te groot zijn maar wel mooi gevormd.
Ik vraag mij af wat jullie mij meer kunnen vertellen over dit mooie ras.

Hoe sober moeten ze gehouden worden?

Hoe gevoelig zijn ze over het algemeen, ik zal mijn paarden altijd met respect behandelen maar kan tegelijk wel eens een beetje lomp zijn ( lees schiet met poetsen met een elleboog uit of ben lomp genoeg dat ik niet uitkijk waar ik loop. ) vergeeft een arabier mij dat of heb ik dan 3 dagen een beledigde diva? :o

Hoeveel dagen per week trainen jullie met je paarden?

Hoe is de algemene gezondheid van de arabier. Zijn er dingen die bij het ras veel voorkomen?

Ik begrijp natuurlijk dat geen enkel dier hetzelfde is. En dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn maar het gaat me over een algeme indruk van het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:49

Ik kan je niet helpen met je vragen helaas maar ik heb zelf 5 jaar een arabier gehad, mijn eerste eigen paard (en daarna is er ook geen ander gekomen). Zij was lang niet bereden dus ik heb alles super rustig opgepakt met grondwerk, vertrouwen krijgen en een band opbouwen.
Nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal omdat ik alleen haar heb gehad en daarnaast wel eens een verzorgpaard maar dat is toch anders. Maar in mijn geval heb ik echt een fantastische band met haar op kunnen bouwen, we vertrouwden elkaar blind, ze kon erg lomp zijn en diva gedrag vertonen maar zeker op de grond konden we alles samen. Ze was wel gevoelig maar niet snel beledigd zoals je omschrijft met diva gedrag, dat viel bij die van mij heel erg mee. Ik had het zwaarder te verduren met haar soms dan andersom, gezien hoe lomp ze kon zijn beukte ze me nog wel eens aan de kant of kreeg ik een kopstoot omdat ze erg alert was op alles.
Dat is eigenlijk alles wat ik je kan vertellen! :)

En nog sterkte met het verlies van je Fjord zo plotseling.. Y;(

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:54

Vriendin van mij heeft 2 arabieren en het zijn geweldige dieren, gaan echt voor hun baas. Beide heel anders maar wel zo hun eigen trekjes en ik vind ze erg gevoelig.

Ondanks ik zelf het eerste jaar gezworen heb dat hier never nooit meer een Spanjaard komt :') Ben ik er nu van terug gekomen en zou er zo weer voor kiezen. Mijn Spanjaard is heel gevoelig maar wel heel correct en heeft een mega karakter. Geweldig lief en zit geen kwaad in hem. Ik kan hem ondanks dat hij heel gevoelig is zo een paar maanden laten staan, opstappen en wegrijden alsof het gisteren was. Zelf vind ik de Spanjaarden mooier (breder/barokker) dan de arabieren, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Voorheen heb ik een haflinger mix gehad die alles prima vond, dus ik heb wel heel erg aan het gevoelige moeten wennen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:58

Grappig, ik ben begonnen met een Fjord en kocht er later een Arabier bij. Nou was die Fjord - vond ze - eigenlijk een Arabier in wildkleur-verpakking, en die Arabier een Fjord qua karakter, dus ze waren niet zo héél verschillend uiteindelijk.

Arabieren moet je wel echt voor je winnen is mijn ervaring, en die betreffende eerste Arabier die ik had was bijzonder kwalijknemend. Als je daar iets deed wat onterecht was, kon je het verder wel schudden.

Latere exemplaren waren zo mogelijk nóg arroganter :D Die moest je vriendelijk vragen, maar als je ze ervan kon overtuigen dat iets hún idee was, dan werd dat uitgevoerd met 200% toewijding.

Maar goed, Arabieren zijn leuk. Het zijn wel ook easy keepers, maar niet zo extreem als Fjorden. Makkelijker op gewicht te houden, minder gevoelig voor IR, HB en aanverwante ellende.

Er zijn bij mijn weten niet echt typische Arabieren-aandoeningen. SCID komt voor, maar wordt op gescreend en is alleen voor de fok een probleem, want homozygoot SCID is niet levensvatbaar.
ECVM (C6-C7 malformatie) schijnt ook wat vaker voor te komen bij Arabieren.

Als je een wat steviger exemplaar zou willen, kijk dan naar Engelse en Russische bloedlijnen. Spaanse bloedlijnen (sowieso zeldzaam in NL) hebben imo de neiging snel echt vet te worden, en Egyptische bloedlijnen zitten imo meer in de showhoek en hebben tegenwoordig vaak een extreme dish wat de ademhaling niet te goede komt. Pools is tegenwoordig ook meer show dan prestatie, heb ik het gevoel, maar oud Pools bloed is ook echt prestatiebloed (en zit ook veel in de Russische Arabieren, de Russen hebben complete stoeterijen gestolen inWO-2)

Alternatief voor een echt alround sportpaard is de (Hongaarse) Shagya arabier. Maar dan zal je in Duitsland moeten gaan kijken.

Of, als je een sportieve Fjord zoekt: een Cheval de Henson. Kruising Fjord / Selle Francais of Franse Anglo Normand. En dan moet je in Frankrijk gaan zoeken, zie je ook niet hier in NL.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 18:06

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Fijn ook te lezen dat ze toch wel minder sober zijn dan de hoek van de fjorden over het algemeen.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:36

Arabieren zijn inderdaad wel paarden die je voor je moet winnen, maar daarna gaan ze voor je door het vuur. Al vind ik daar ook wel een heel groot verschil tussen zitten tussen de merries en hengsten (ruinen heb ik zelf niet). Waar de hengsten eigenlijk stuk voor stuk allemansvrienden zijn (maar nét dat extra stapje zetten als je hun vertrouwen hebt), heb je bij de merries over het algemeen wat meer overtuigingskracht nodig.

Qua lompheid, ik ben bewust lomp in de omgang. Niet dat ik zomaar mijn paard sla uiteraard, maar ik gooi de borstels wel gewoon op de grond en ga niet overdreven voorzichtig doen. In de omgang heb ik ze liever niet al te schrikkerig :+

Verder hebben ze qua voer meestal geen hele speciale eisen, zeker niet als je ze gewoon op het gras hebt. Hier is dat helaas niet mogelijk en staan ze op zandpaddocks met onbeperkt hooi, daarnaast krijgen ze krachtvoer bij. De ene is iets makkelijker daarin als de ander, maar dat komt ook omdat ze hier met veulens aan de voet staan.

Let er bij een Arabier op dat ze fatsoenlijk beenwerk en een goede bovenlijn hebben, daar zie ik toch vaak wel wat fouten. Overigens is het fout gedacht dat een dish problemen geeft bij de ademhaling, een Arabier heeft grote neusgaten en grotere longinhoud dan de meeste paarden en kan dus eigenlijk makkelijker ademhalen. Een dish geeft daar geen problemen op. Het kan echter wél problemen geven bij het gebit, dus dat zou ik wel laten checken bij een keuring. En heel eerlijk, de paarden met echt extreme hoofden zijn niet te betalen (dan hebben we het over bedragen van meer dan een ton), dus ik zou er niet heel bang voor zijn.

Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar als je een keer kennis wil maken met het ras ben je van harte welkom om eens langs te komen, mijn vriend en ik hebben een beetje een uit de hand gelopen hobby fokkerij aan huis :+

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:28

Ik wilde ook zeggen; ga eens wat stallen bezoeken. Ik zie dat je redelijk in de buurt woont. 20 augustus is er clinic Trail en In Hand Trail (Western) en scheren van het hoofd bij Forelock's Arabians. Niet dat daar nu persé je interesse hoeft te liggen maar het is misschien wel leuk om te komen kijken, dan zie je ook een stukje samenwerking met het ras :)

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 00:08

Ik vind Arabieren qua mensgerichtheid echt geweldig. Met geen enkel ander paard zo'n diepe band gehad als met mijn Arabiertje. Ik had wel echt de stereotype neuroot, maar met een hartje van goud.

Maar och wat een zorgenkindje was het ook. Ik geloof wel dat ik met mijn exemplaar extra pech heb gehad, maar vooral ook de beenproblemen hoor ik toch ook wel vaker. Dus als je ervoor gaat, zou ik wel gaan voor een uitgebreide (röntgen) keuring.

Voor buitenrijden en endurance en western zou ik ze mits gezond kunnen aanraden. Mijn ervaring is dat ze voor dressuur en springen (echt het serieuzere werk) minder geschikt zijn, dat doen ze echt op karakter ondanks de bouw die niet optimaal is voor die takken van de sport.

Ik begin er zelf nooit meer aan, maar als ik de 'ziel' van een arabier in het lichaam van een iets robuuster/praktischer ponyras zou kunnen stoppen dan zou ik het zo doen.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:34

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Klinkt idd wel als een paard waar je echt een band mee opbouwd ( wat ik het belangrijkste vind bij ieder paard). Ik stond met mijn fjord op een western manege en de bedoeling was ook haar daar naar om te scholen. Ik wil daar zelf nu voorlopig ook gewoon lessen blijven volgen tot het weer goed genoeg voelt om het avontuur weer aan te gaan met een nieuw maatje. Wat ruinen/merries betreft, ik ben echt een merrie mens :'). Moet ook wel zeggen wat betreft type paard dat mijn vorige fjord nooit haar eigen rasbeschrijving heeft gelezen en misschien dat ik zo ook wel op de arab uit kwam. Het kon een drama queen zijn maar dan gewoon echt op manier van waar komt dit vandaan en ook direct weer over. ( lees schrikken van eigen ruft en dan net doen of dat nooit gebeurd is. Of in de miezer bij de draad staan met je hoofd horizontaal wand ik word nat.) Super allert op werkelijk alles. Maar ook echt een enorme knuffelkont die het liefst in je broekzak zit. En boven alles een enorme spiegel! Ik gestresst zij druk ik rustig, zij rustig.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:36

IlonavL schreef:
Ik wilde ook zeggen; ga eens wat stallen bezoeken. Ik zie dat je redelijk in de buurt woont. 20 augustus is er clinic Trail en In Hand Trail (Western) en scheren van het hoofd bij Forelock's Arabians. Niet dat daar nu persé je interesse hoeft te liggen maar het is misschien wel leuk om te komen kijken, dan zie je ook een stukje samenwerking met het ras :)


Moet ik me daar ergens voor opgeven om te kijken of is het gewoon vrij open?

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 13:11

Nog een vraagje voor de mensen die tijden met western zadel, hoe lastig was de zoektocht gezien de korte ruggen die je meestal wel ziet?

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:44

Je kunt gewoon komen kijken hoor bij de trail en in hand trail, scheren weet ik niet :)

Tja, ik zou zelf gewoon altijd een zadel laten passen, niet op de gok er iets op gooien. Met verschillende arabieren zat er altijd wel iets tussen dat paste en kort genoeg was. Dus mijn antwoord is: niet lastig, maar je moet ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten :)

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 17:58

Bedankt voor je reactie. Ik hoef zeker niet voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten en er zomaar iets opgooien gaat ook niet gebeuren. Mijn fjord had super brede schouders dat was een enorme zoektocht en uiteindelijk nooit iets gevonden. Passend zadel is altijd het belangrijkste maar het zal fijn zijn als het niet zoizo al een soort onbegonnen zoektocht gaat zijn in lengte of direct maatwerk moet worden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:03

Als jij qua bilmaat in een 15 inch Westernzadel past (en dat is dus 17 inch 'klassiek Engels') zou dat op zich bij de meeste Arabieren geen probleem qua lengte moeten zijn.
Singelplek kan nog een probleem zijn, soms heb je eigenlijk een meer dan full rigging nodig (dus verder naar voren) en dan komt je seat dus verder naar achteren.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 18:06

Ik heb heb broekmaat 42 op het moment. Peervorm helaas :') dus smalle taile maar wel zitmaat oppervlak zeg maar. Wat lengte betreft heb ik dan weer geen lange benen probleem met m'n 1.65.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:43

Ik heb twee arabische mannen op stal. Ik blijf het toch het meest geweldige ras vinden wat er is. Soms wordt ik wel eens wat moe van het gemeut als er tijdens een buitenrit een nieuwe brievenbus hangt ofzo maar ze zijn altijd goed te rijden en te overtuigen. Dat is wel anders dan mijn welsh cob die denkt dat hij opgegeten wordt door een sabeltandtijger en niet meer voor rede vatbaar is daarna...Verder zijn ze makkelijk te houden mits veel bewegingsvrijheid. Teveel op stal worden ze niet blijer van omdat ze naar mijn mening gewoon te weinig beleven daar en er vervelend van worden. Als je in de buurt bent, kan je altijd berichtje doen om eens te komen kijken...

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:04

Ik heb altijd geroepen dat ik geen Arabier wilde maar ja kwam toch thuis met een Arabische dame.
Zeker niet de makkelijkste in het begin maar uiteindelijk snapte we elkaar maar helaas wel veel gezondheidsproblemen gehad door PPID op jonge leeftijd en op haar 16e laten inslapen vanwege de PPID.
Haar zoon die ik zelf heb gefokt is een schatje met een kop erop, bloedlijnen Russich/Engels en cool in zijn hoofd en tuurlijk is iets wel eens spannend maar hij blijft er niet in hangen. Als hengst was hij ook super makkelijk en geruind als 5 jarige maar was vanwege zijn karakter en gedrag niet echt nodig.
Ik ben ervan overtuigd dat hoe je er mee omgaat dat je dat terug krijgt.
Helaas is mijn ruin ook niet altijd even gezond.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:16

OEJ Mona Mira.
Zuiver Egyptische merrie, écht een Diva.... te harde borstel is boos, te snel zadelen is boos, heel gevoelig ook met rijden etc maar wanneer je eenmaal een band hebt en vertrouwen is ze superlief voor je.
Afbeelding

Asfurat Al Sultaana
Ook zuiver Egyptisch, heeeeeel lief, geen stap verkeerd, gaat 200% voor je, is nooit boos, kijkt nooit boos.... liefste dier ooit.
Afbeelding

Dus 2 heel verschillende meiden maar ieder een gouden karakter verder.
Denk dat je echt beetje moet zoeken naar wat je wilt voor karakter, en praat daarover met een verkoper of stal. De eigenaren kennen hun dieren goed en wetewn dan vast of ze een mogelijke match hebben.


En ja, 2 verschillende witte merries met hetzelfde harnachement :D
Ik ben 30 jaar uit de arabieren geweest en sinds er een stel met een arabieren fokkerij bij ons op stal is gekomen ben ik er weer voor gevallen !

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:29

Ik ben 10 jaar geleden in aanraking gekomen met de Arabier. Daarvoor nooit enige aspiraties gehad richting dit ras, maar nu ik er een paar heb gereden en leren kennen, en sinds ik nu al bijna 10 jaar mijn eigen Arab heb, wil ik nooit meer wat anders! <3

Hier vind je ook al heel veel verhalen: [VN] Ras van de maand: de Arabische Volbloed

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:02

Wat verdrietig dat je paardje is overleden. Heel veel sterkte daarmee…
Begrijp heel goed dat je het hebben en houden van een paard erg mist. Het zijn meer dan “gebruiks”dieren, het zijn je equine partners en in mijn geval zie ik ze echt als onderdeel van onze familie.

Ik ben enorm bevooroordeeld, dat geef ik direct toe, maar met meer dan 35 jaar ervaring met Arabieren kan ik niet anders dan dit ras volmondig te promoten. Met geen ander ras heb ik ooit zo een diepe band gehad als met een Arabier.
Ja ze zijn gevoelig maar ik zie dat juist als een voordeel: licht op de hulpen en hun grote intelligentie die meteen doorhebben wat je intentie is. En is jouw intentie goed dan zal ook “lompheid” (en ja hier spreekt een mega klungel met twee linkerhanden) je snel vergeven worden. Zo lang je hen maar ziet voor wat ze zijn en respecteert.
Elk paard, en zo ook een Arabier, is anders. Karakters verschillen en door de verschillende types Arabieren zien ze er ook nog es allemaal totaal verschillend uit.
Voor mij als fokker moet een Arabier een goede (duurzame) beweging hebben, correct gebouwd zijn met goed beenwerk en voeten, een echte allrounder en er nog steeds als een Arabier uit zien. Het allerbelangrijkste vind ik een betrouwbaar mensgericht karakter.
Dat hoort echt bij de Arabier: ze leefden vroeger samen met de nomadische volkeren en de meest kostbare merries woonden met deze mensen samen in hun tenten. Het zou dan ook verankerd moeten zijn in hun DNA.

Ik rij met mijn Arabieren (zie mijn profiel) oa Western bij DAWRA en wat betreft zadel ben ik erg tevreden over Bob Marshall (boomloos en op veel arabjes passend) of Billy Cook met Arabian tree.

Heel veel succes met je zoektocht, altijd welkom langs te komen!

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:07

Mijn haf staat tussen de arabieren. Ik ken het ras niet goed, maar al de paarden waar hij mee staat zijn heel lief, aanhankelijk en mensgericht. Ook de hengsten die er staan. En de veulentjes zijn te schattig. <3

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 14:53

Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg steeds meer het idee dat een arabier idd goed zal passen in wat ik zoek in een paard. Namelijk een maatje om met respect en team spirit mee samen te werken. Ik denk dat als ik weer een paard zal nemen ook graag voor een jonge merrie of veulen zal gaan zodat die band echt vanaf het begin opgebouwd kan worden. Ik vind het dan ook erg leuk om zoveel reacties van fokkers te lezen hier :D

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:29

Ik vind eigenlijk alle rassen wel leuk al hou ik toch er wel van als ze niet al te lomp zijn, maar ik denk dat dat ook prima trainbaar is.
Nu heb ik een arab die best lomp is af en toe. :D
Maar ik ben er mega gek op, zo'n leuk paard, echt mijn vriend! <3
Hij is slim en heeft overal zin in, hij maakt me altijd blij.
Arabieren zijn erg veelzijdig m.i. het is toch vooral de mens die het beestje opleid, ik denk dat ze alles kunnen en willen is daar een belangrijk onderdeel van.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:06

Mijn eerste paard was een fjord en daarna heb ik een arabier overgenomen met een vrij zwaar verleden. Ik heb er hard voor moeten werken (en hij ook) maar ik heb nog nooit zo'n fantastisch paard gehad als Joep. Zo lief, grappig, slim en humoristisch heb ik er nooit meer 1 gezien. Hij kon ontzettend panikeren om kleine dingen maar aan de andere kant was hij ook heel erg cool. Zo kon ik hem bijvoorbeeld zonder probleem meenemen naar een soort wedstrijd op Equiday. Voor publiek. Met harde muziek. Dat was prachtig. Maar een straal water? Crisis. :+

Voor mij ging hij door het vuur, ik hoefde het maar te vragen en het gebeurde. Maar bijvoorbeeld meelopen met een ander als ik ook op stal was? Echt niet. Werken met een vreemde (zelf verzorgsters) was ook een no go :+ Maar hij kon dan wel weer alles van kleine kinderen hebben. Onduidelijke communicatie, prima hij bedacht wel een leuke oefening. Een lompe actie waar ik een boos paard van zou krijgen. Prima uiteraard.

Fantastisch paard. Ook het expressieve vind ik heel fijn. Echt arabieren zijn goud waard.

edit: hij was trouwens niet waterdicht en haatte regen. Ik was dus wel al-tijd bezig met dekens, maar dat lag misschien meer aan die van mij.
Afbeelding


Afbeelding

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:15

Ik heb een russische arabier gehad. Geweldig dier. Nuchtere harde werker. Top karakter. Deed voor mij alles .. kreeg er dus echt een top band mee.. hij vertrouwde op mij en dus top.. bij anderen was ie zelf de baas.. deed hij zijn ding...

De russen zijn wel de harde nuchtere werkers en hebben meer bot.. dan de egyptische arabieren mijn inziens.