Verdiepen in ras arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:13

Mijne is bijna helemaal Egyptisch maar da's een braverd hoor, mijn vorige Pools/Spaans en dat was een drama queen. :=
Ik denk dat je dat gewoon per paard moet bekijken.

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:07

Het niet waterdichte is inderdaad wel een ding, ik ken echt veel arabieren die dat hebben. Dus als je erg anti-deken bent is het wel wat om op te letten.

Die van mij was ook niet waterdicht, kreeg het dan echt koud. Is zelfs een keer in de zomer gevaarlijk onderkoeld geraakt (zo koud dat hij omviel) omdat ik het onzin vond om hem hartje zomer een deken op te gooien omdat het regende en er een windje stond. Maar bij sommigen is het dus echt wel nodig om dat goed in de smiezen te houden.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:17

Mijn Shetlander heeft dat wel dat hij het koud krijgt met regen, mijn Arabier kan wel goed tegen kou maar niet zo goed tegen hitte. _O-
Ik heb hele rare paarden. :+

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 11:26

Thnx voor de tip voor het waterdicht die hou ik in gedachten. Hoe kom je er achter of ze waterdicht zijn zonder er een emmer overheen te kiepen? Ik ben niet perse tegen dekens maar als ik met een jong dier dat uit kan stellen en niet bij iedere bui naar stal moet is dat wel fijn.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:07

Hij kwam gewoon de schuilstal niet meer uit en na een heel weekend heb ik toch maar een deken gekocht :+

Maar je ziet het ook wel aan de vacht. Zeker in de winter. Mijn andere paarden hadden altijd mooie streepjes door de vacht lopen die het water afvoeren, hij was gewoon altijd egaal nat.

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:02

Kijken hoe het paard het doet in de regen (vaak in conbinatie kou of harde wind) en als ze gaan rillen een deken op en niet wachten tot ze hard worden, want dat worden ze dus niet :+

Of inderdaad hopen dat je er eentje hebt die zelf gaat schuilen.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 15:26

Ja maar hoe weet je dit bij aankoop van een paard. Of is dat gewoon blind vertrouwen op een fokker bij wie je koopt?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:47

Ik merk dat die van mij niet per se last heeft van warmte, kou en schommelingen maar wel van nattigheid en met name in het voorjaar en de zomer. Hij heeft een korte zomervacht net als vele Arabieren waardoor de huid denk ik sneller nat wordt.
Zijn wintervacht is niet mega lang maar wel heel dicht, in de winter is er ook niks aan de hand, ook niet met regen, ook al is het niet z'n favoriete ding. Maar met gure dagen in het voorjaar en zomer merk ik dat hij wat moeite heeft.
Daar van te voren achter komen is denk ik lastig, maar ik denk dat als je gewoon beschikt over voldoende beschutting en niet 'bang' bent om af en toe een dekentje op te leggen als het nodig blijkt dat er weinig aan de hand is.

Heel veel sterkte met het verlies van je fjordenmaatje.
Zo te lezen heb je weinig overtuiging nog nodig voor een Arabier :) het zijn fantastische paarden als je het mij vraagt.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 16:02

Ik merk hoe meer ik over de arabier hoor hoe meer ik er van mijn fjord in terug herken :') dus ja ik denk dat ik idd wel overtuigd ben dat als de rijd rijp is voor een nieuw maatje ik eens fokkers af ga.

En met buien snel een deken op doen is gelukkig wel in m'n systeem ( hoe onhandig ook) wand mijn fjord haatte nat worden. Als het dan zo is is het maar zo, dekens liggen er hier genoeg inmiddels.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:10

Arabieren never nooit niet.
De 2 Arabieren die ik heb gereden zagen in elke grasspriet een potentiëel gevaar.
Bij mij moet het vertrouwen van 2 kanten komen. Bij de Arabieren had ik dat gevoel totaal niet. Ik vond ze veel te schrikkerig. En kon hierdoor niet voldoende ontspannen tijdens het rijden.

Hou hier wel rekening mee. Dat ook dat mogelijk is.
Ik vond het echte drama queens.

Mijn liefde voor de connemara daarentegen.❤

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:00

kitobeer, misschien juist omdat jij zo denkt gaan ze zo doen.... geloof me ze spiegelen enorm!
Vertrouwen moet groeien bij ze , dat duurt even, en als je meteen negatief over ze denkt krijg je dat echgt retour
Hier op stal werkt een meisje, wqanneer ze haar dag niet heeft hoeft ze écht de arabieren niet te gaan pakken....die werken niet mee dan, zacht uitgedrukt...

Ik merk dat arabieren veel gevoeliger daarin zijn dan andere paarden.
( hier staan 70 pension, waarvan 20 arabier)

Celebi
Berichten: 3635
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:39

Ik had vroeger ook altijd het idee dat ik nooit op een Arabier zou stappen, al kreeg ik geld toe. :+ Toch jarenlang een onwijs leuk beestje gereden waar zeker 25% arabier in zit en ook 25% welsh pony, wat dus ook nog wat bloed heeft. Ik denk dat juist dat tikkeltje Arabier hem zo betrouwbaar maakt eerlijk gezegd. Ja, hij kan ook flink heet zijn en als hij echt een winterse gekke bui heeft gaat hij inderdaad zijn staart dragen en mooi lopen, maar voor de rest is het ook echt een koele kikker. Wellicht kun kijken of je uit kunt komen in een mix om zo het beste van beide werelden mee te pakken?

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 11:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral veel rare verhalen heb gehoord over mix arabier. Daarom zal mijn voorkeur naar een volle of anders compleet ander ras gaan. Ik heb 2 fjorden gehad, beide pracht paarden maar de diepste band had ik met degene die juist niet haar stamboek had gelezen. Super gevoelig complete spiegel en ik durf bijna te zeggen dat ze nog meer naar mensen trok dan naar paarden. Die kon ook echt behoorlijk staan showen als je haar beetje opjutten. Ze was geen neurotische geval of niet te houden paard ofzo, in tegendeel je kon haar op een pink houden en een kind er mee weg sturen. Ze reageerde gewoon heel erg op de persoon. De ander was echt typisch onverstoorbare fjord met een zacht en vergevingsgezind karakter. Altijd in voor eten en een lekker eigenwijze kop als ze besloot een andere mening te hebben, oh en de liever lui dan moe mentaliteit mag niet ontbreken natuurlijk. Maar als ik opnieuw voor een paard zal gaan dan hoop ik toch op een karakter wat lijkt op die van mijn laatste fjord.

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:12

Ik denk dat je vooral op zoek moet naar ervaringen met het ras aalstreep. De meeste ervaringen hier zijn in de context van mensen die arabieren gewend zijn.
Ik denk dat het op papier leuk overeen komt, maar dat het in het echt wel echt anders is dan jouw sensibele, showerige Fjord.

Natuurlijk kan je net een individue treffen dat erop lijkt qua karakter. Maar ik denk dat je jezelf sluit voor mogelijkheden als je zo vast houdt aan de herinnering van de Fjord.
Ga eens voelen en kijken bij het ras met een open mind, en kijk of het wat voor je is of dat een sensibele koudbloed of warmbloed toch meer is wat je zoekt.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 11:20

Dat is idd wel wat in m'n planning staat. Ik herken er veel in op punten die mij eeder aanspraken maar ik zoek ook geen kopie. Dat zal oneerlijk zijn naar beide. Wanneer het tijd is voor een nieuw paard mag dat dier anders zijn. Alleen weet ik dat het type me aanspreekt. Geen paard is hetzelfde ik denk dat op papier de punten die ik zoek er in lijken te zitten. De ervaring zal moeten leren of dat idd is wat ik zoek.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:29

Ik heb met veel rassen ervaring maar de Arabier vind ik wel het leukste! :))

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Verdiepen in ras arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:05

arabieren mixjes zijn vaak naar mijn idee een stuk gestoorder dan de zuivere, de ponys die ik vroeger reed waren vaak mixjes en daar was het dagelijks mijn handen vol aan...soms tot gevaarlijk toe...

Een eigen arabier vindt ik ook weer anders dan er eentje bijrijden denk ik, want mijn arabier liet zich niet door anderen rijden of poetsen, als het dan wel gebeurde liep hij met zijn oren in zijn nek naar diegene en de volgende dag kreeg ik een kont naar de deur als ik naar zijn stal liep. Toen ik zwanger was en hij ouder was, hoopte ik dat iemand hem een beetje bij kon rijden, die heeft hij er zo belachelijk afgewerkt, dat we daarna maar besloten dat er niemand anders meer op reed. Gelukkig is hij erg gek op mijn dochter van tien, die mag nu hij 29 jaar is, wel af en toe nog een rondje buiten stappen op hem. Hij staat al een tijdje op pensioen maar hier geniet hij nog erg van....

Grappig feitje trouwens dat vroeger mijn zus een keertje met mij mee naar buiten ging op mijn ruin, ik reed mijn hengst. Beiden zijn volbloed arabisch. De ruin wat echt mijn allessie is, liep voor geen meter, hoofd laag, heel sloom en bijna dat je dacht dat hij niet goed was geworden. Na terugkomst getemperatuurd enz, maar niets, hij at ook gewoon en trok weer bij....bleek dus paar weken later dat mijn zusje zwanger was maar ze kon me niets zeggen. Dus toen wij zelf stopten met de pil, mijn paard als graatmeter gebruikt, nou hij had het goed! Aan de hand van zijn gedrag op een gegeven moment test gedaan en zwanger...Beiden paarden waren super super voorzichtig met me als ik ging rijden...dat is voor mij echt iets van een arabier...heerlijke dieren....

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:07

Ik heb momenteel een 50% AV onder het zadel, hiervoor hadden we een volle. Ik vind het echt geweldige dieren, gaan 100% voor de baas. Net als met een fjord heb je wel de nodige duidelijke afspraken nodig, maar staan die vast kun je ze blind vertrouwen. Dit tweetal is/was ook net zo nuchter als de gemiddelde fjord, onverstoorbaar in hun werk.

Wel even een omschakeling doorgaan met dekentjes, meestal sta ik al rond de 18 graden klaar met het jasje. Ik moest daar even aan wennen (heb ook een fries en kwpn'er), maar het dankbare hoofd zegt mij alles. Ze staat wel 24/7 buiten met schuilstal.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:26

ElCamino schreef:
kitobeer, misschien juist omdat jij zo denkt gaan ze zo doen.... geloof me ze spiegelen enorm!
Vertrouwen moet groeien bij ze , dat duurt even, en als je meteen negatief over ze denkt krijg je dat echgt retour
Hier op stal werkt een meisje, wqanneer ze haar dag niet heeft hoeft ze écht de arabieren niet te gaan pakken....die werken niet mee dan, zacht uitgedrukt...

Ik merk dat arabieren veel gevoeliger daarin zijn dan andere paarden.
( hier staan 70 pension, waarvan 20 arabier)


Dat geloof ik meteen.
En ik denk ook zeer dat ik toen erg gespiegeld werd.

Echter ik ben zeker in de begin periode altijd ontspannen opgestapt omdat ik er toen nog geen erg in had. Ik zei toen steevast mijn eerste paard word een arabier. Tot ik er 2 ging bijrijder zo een 5x per week. Toen ging ik beseffen dat het ras mij totaal niet ligt. Te nerveus wat mij betreft.

Daarna wist ik 200% zeker ik wil een pony die een volwassene kan dragen. En zo kwam de connemara op mijn pad. Zo mooi als een arabier. Niet te groot. En super Karakter bomproef en geen saaie sullen. Inmiddels aan mijn 3 de deze keer wel een kruising met ish. Misschien ooit nog een uitstap naar een ijslander maar anders blijf ik bij de connemara.