Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Blue list?

 
Profiel   

Hoi allemaal!
Kan iemand mij uitleggen wat het inhoud?
Ik heb zelf een Arabische hengst, Egyptische en zie dit wel eens voorbij komen, blue list. Wat houd het in?
Alvast bedankt!
Groetjes Marieke
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 17:51 



 
Profiel   

Ik citeer even een stukje wat ik vond door middel van Engelse zoektermen via Google van de Arabian Horse Association in Amerika.

""In 1952, Miss Jane Ott began a list of the horses proven in every line to trace directly to the Desert. This is the "Blue Catalog." She continued this catalog until the early 70's, when she closed her research. The organization known as Al Khamsa has continued her work. There are variations as Al Khamsa accepts some horses not listed in the Blue Catalog. All these horses trace directly, in every line, to horses from Bedouin Tribes, or to exceptional individuals, such as Abbas Pasha and Lady Ann Blunt, who only purchased horses from these sources. The terms "Blue List" and "Al Khamsa" indicate that this horse is believed pure by these meticulous organizations. The term, Asil, meaning purebred, is a German based organization with the same goals. The term, Egyptian Related, is a term for a purebred Arabian horse whose sire, or both grandsires, are Straight Egyptian Arabians.""

Het betekend dus eigenlijk gewoon een Arabisch paard met een Bedoeïnen-bloedlijn. Ik ben absoluut niet thuis in de Arabische paarden, dus de mensen met meer ervaring hierin: corrigeer en vul aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 19:15 



 
Profiel   

Dat klopt wel hoor Minimus :j

Er zijn een aantal termen en organisaties die over bloedzuiverheid gaan.
Als je zoekt op Asil Club vind je daar informatie, in a nutshell is Asil dus 'puur'; in iédere lijn terug te traceren naar de bedoeïenenstammen. Slechts 2% van alle geregistreerde Arabs wereldwijd is Asil. Iedere SE is Asil, maar zeker niet iedere Asil is SE, je hebt bijvoorbeeld ook de Bahraini Arabians (vaak ook weer Blue Star zo uit mn hoofd, maar ben daar minder in thuis).
De Pyramid Society (Europa) en Al Khamsa (VS) doen soort van hetzelfde maar dan op verschillende continenten. Komt ook terug op Asil. Ze promoten deze lijnen bijv ook en organiseren shows/evenementen.
Blue List is eigenlijk maar heel ordinair een lijstje van paarden die toen zuiver waren (omdat er dus stiekem ook best wat vreemd bloed in geslopen is...). In feite wijkt het niet heul veul af van Asil, behalve dan het commercieel slim uitgemolken foutje mbt Nasralla (verwisseld met een niet-arab met dezelfde naam) waardoor oa Thee Desperado niet geldt als Blue List. Overigens inmiddels dus bewezen dat hij beslist wel bloedzuiver is, maar wat ik zeg... commercieel slim gedaan door de concurrent destijds dus nog steeds zijn er geregeld mensen die zoeken naar een 'clean pedigree', waarmee ze dus Blue List cq Desperado-vrij bedoelen :+

Het zijn allemaal eigenlijk stickertjes. Persoonlijk ben ik als een blok gevallen voor SE, en vind ik het best heel cool dat mijn paard(en) bij die beperkte 2% horen 8-) Het maakt niet uit, en toch maakt het wel uit ofzo :')

Als je me de pedigree van je paard stuurt kan ik wel even met je meekijken of ie Blue List is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 20:51 



 
Profiel   

Heel interessant, zo leer ik ook weer bij! Dank voor de aanvulling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 07:33 



 
Profiel   

Dankje allebei, interessant!!
Pedigree van m'n hengst:
https://www.allbreedpedigree.com/naseem+al+sham

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:54 



 
Profiel   

Nu ben ik helemaal niet thuis in de fokkerij, maar mij valt op dat er een halfbroer en een halfzus een veulen hebben gekregen. Lijkt me toch behoorlijk risicovol, of gebeurt dit vaker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:57 



 
Profiel   

ista schreef
Nu ben ik helemaal niet thuis in de fokkerij, maar mij valt op dat er een halfbroer en een halfzus een veulen hebben gekregen. Lijkt me toch behoorlijk risicovol, of gebeurt dit vaker?


Nah, gebeurt veel met Arabs en zeker binnen SE is het niks geks. Het ras staat er juist om bekend zo 'inteeltresistent' te zijn. Maar goed, het is een kunst natuurlijk: je verankert de goede eigenschappen, maar ook de slechte. Idealiter dus iets wat met verstand dient te gebeuren (en dan oprecht geen issue is en prachtige, steady fokkende dieren heeft voortgebracht), in de praktijk zie je helaas ook wel veel lijnteelt op 'wereldkampioen' of 'mooi hoofd' zeg maar 8)7

Maar lijnteelt an sich vinden de meeste arab-mensen echt laaaaang zo spannend niet als bij andere rassen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 00:24 



 
Profiel   

marieke1994 schreef
Dankje allebei, interessant!!
Pedigree van m'n hengst:
https://www.allbreedpedigree.com/naseem+al+sham


Oh joh, uit die stal zijn ze vrij zuiver meestal wel ja :D :+ mooi paard. Ik ben niet 100% thuis in Blue List (ik ben Desperado fan namelijk _O- ), maar zo op eerste oog (en wetende wie de fokker is) lijkt ie me Blue List hoor. Asil, Al Khamsa, etc is ie zeker, maar dat was natuurlijk al duidelijk :D

Wat misschien ook leuk om te weten is, is dat hij van strain Abbeyan is via de gewaardeerde Maysa lijn. De strain geeft veel eigenschappen mee, en met name SE fokkers letten er ook op in hun fokplannen. T is een beetje veel om hier te typen :') In het onderste linkje in mn onderschrift hebben we een strain-thema gedaan, wel al tijdje terug dus je moet misschien even scrollen := Als het je interesseert kan ik je ook het artikel dat ik er over gedaan heb mailen, moet je maar effe pb-en!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 00:36 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie info! Die link ga ik zeker bekijken.

Ik werk op die fokkerij, werk er met heel veel plezier, maar verder zelf nog erg groen wat betreft Arabieren em hun bloedlijnen. Ik hen wel recent ook een merrie aangekocht, via hun dus volgend jaar hopelijk drachtig van m'n eigen hengst
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 18:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen