Karakter van Arabische Volbloeden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 05:07

Hazzebaz schreef:
[
Een doorsnee KWPN-er bijvoorbeeld werkt doorgaans wel voor elke ruiter en is minder persoonsgericht. ( niet de bedoeling om een kwpner in kwaad daglicht te stellen)
[/quote]


Nou, dat geloof ik niet. Onder de KWPN'ers zijn er veel verschillende karakters te vinden hoor. Net als bij arabs overigens. Bepaalde zaken zijn rasbepaald, maar een hele hoop gedrag bij paarden heeft ook met de wisselwerking tussen paard en eigenaar te maken (= opvoeding/ conditionering).

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:45

Franca schreef:
Hazzebaz schreef:
[
Een doorsnee KWPN-er bijvoorbeeld werkt doorgaans wel voor elke ruiter en is minder persoonsgericht. ( niet de bedoeling om een kwpner in kwaad daglicht te stellen)
[/quote]


Nou, dat geloof ik niet. Onder de KWPN'ers zijn er veel verschillende karakters te vinden hoor. Net als bij arabs overigens. Bepaalde zaken zijn rasbepaald, maar een hele hoop gedrag bij paarden heeft ook met de wisselwerking tussen paard en eigenaar te maken (= opvoeding/ conditionering).


Klopt!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:27

Zucht.....
Krijgen we weer dat gezeik over Arabieren, het afzeik-ras nummer 1 hier op Bokt..
Is het echt zo dat ze zo schrikkerig zijn? (omdat er toevallig 1 was die mevrouw kende die steeds schrok..)
Je kunt pas op een eerlijke manier oordelen over een Arabier als je er zelf een in je bezit hebt!
En dan durf ik met zekerheid te zeggen dat een Arabieren-eigenaar geen ander ras meer wil!!

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:15

joepje schreef:
En dan durf ik met zekerheid te zeggen dat een Arabieren-eigenaar geen ander ras meer wil!!


Amen!

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:39

joepje schreef:
Zucht.....
Krijgen we weer dat gezeik over Arabieren, het afzeik-ras nummer 1 hier op Bokt..
Is het echt zo dat ze zo schrikkerig zijn? (omdat er toevallig 1 was die mevrouw kende die steeds schrok..)
Je kunt pas op een eerlijke manier oordelen over een Arabier als je er zelf een in je bezit hebt!
En dan durf ik met zekerheid te zeggen dat een Arabieren-eigenaar geen ander ras meer wil!!


Omdat ik er maar 1 kende vroeg ik het ook!
Ik zeg tognie dat ze het allemaal zijn?
Maar ik heb er geen ervaring mee, daarom vroeg ik het, niet om ze af te zeiken.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:16

Afzeikras nummer 1 zal wel wat mee vallen... open maar een topic over drsvers en bereid je maar voor (heb een draver)

Ik vind AVwel wat hebben... rijd een Arabje bij en die weet precies wie ze op haaar rug heeft zitten.... op moment is ze erg aan het uitprobere... bij de eigenaar steigert ze vreselijk... bij mij haalt ze het nog niet in haar hoofd!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 23:51

Joepje ik heb 2 maanden met arabieren gewerkt en langere tijd diverse gereden, er zitten ook tussen de arabieren hele rotte appels tussen die ik toch echt niet op stal zou willen hebben staan. Je houdt niet van generaliseren maar kwpn worden hier toch ook over een kam geschoren in dit topic en daar maakt men zich kennelijk niet druk over!

Ik vind de arabier werkelijk prachtig paard, maar je moet ermee om kunnen gaan, geldt ook voor de kwpner met een wat heter karakter en vise versa.

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:52

*zucht* hier gaan we weer...

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:19

Vraeghoeve schreef:
*zucht* hier gaan we weer...


*adem in adem uit adem in adem uit*
Zo, gaat alweer beter, niet?
Vooroordelen zullen er wel altijd blijven bestaan zeker? Ik ben iig nog altijd héél blij met mijn Arabje Haha!

Krab54

Berichten: 349
Geregistreerd: 11-02-01
Woonplaats: Bussum

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:34

Orchid schreef:
Ik vind ze eerlijk gezegt oerlelijk, maar volgens mij hebben ze wel super karakters...


Dromen Keeop on dreaming!!!!
Wat een opmerking zeg! Zet je bril even goed ok? Haha!

missgalop
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:03

Hallo

Natuurlijk hebben niet alle paarden binnen een ras net hetzelfde karakter, maar volgens mij kan je in de meesten binnen een ras toch wel de grote lijnen herkennen. Wel wou ik nog eventjes iets kwijt ivm schrikken. Volgens mij kan je niet echt zeggen dat arabieren sneller van iets schrikken dan anderen, wat ik wel ondervind is dat ze supersnel zijn in hun reacties, vandaar denk ik dat meestal gezegd wordt dat ze sneller schrikken, wat daarom niet zo hoeft te zijn. Wat ik ook vind is dat het meestal niet goed komt als een arbier verkeerd behandeld of onterecht gestraft wordt, maar dat eigenlijk elk paard zo zou moeten reageren. Vertrouwen en respect krijg je niet, dat verdien je! Behandel elk paard zoals je correct zou omgaan met een arabische volbloed en er zou veel minder paardenleed zijn. Je krijgt veel meer gedaan door te vragen dan door te dwingen.

Mijn arabier en ik: 1 team!

groetjes

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:16

AMEN _/-o_ Helemaal mee eens Missgalop!

Respect moet je verdienen en dat is wederzijds. Ik ben ook 1 team met mijn arab maar dat heb ik ook echt moeten verdienen hoor het wederzijds respect en vertrouwen.

Respect moet je bij Omar verdienen en als jij je normaal tegen hem opsteld dan zal hij dat ook bij jou doen maar met respect er inslaan en schoppen bereik je echt helemaal niets want dan ben je zijn respect voorgoed kwijt, en geef hem eens ongelijk. Ik laat Omar in zijn waarde en behandel hem met geduld en consequentie en nu kan ik lezen en schrijven met hem, we begrijpen elkaar Haha!

Over schrikkerig gedrag bij arabieren.. met Omar heb ik nergens last van... zijn schrikreactie is een sprongetje van 1 m opzij en dan kijkt hij waar hij van schrok.. ik stel hem dan gerust en dan gaan we weer gewoon verder. Omar kan wel een grote komediant zijn en is dan zogenaamd bang.. maar ik ken hem zo goed en weet dat dat komedie is en moet dan ook hard lachen waardoor hij dan weer beledigd is op mij... het zijn net mensen Haha! Heerlijke beesten vind ik het!! Super ras!

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:18

Citaat:
*adem in adem uit adem in adem uit*
Zo, gaat alweer beter, niet?

Nee }>

littleroosie

Berichten: 6075
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:06

Je maakt een beetje het krakter zelf van je arabier. Je moet zachtaardig zijn maar toch genoeg zelfvertrouwen ( niet bang zijn ) er in hebben want arabieren zijn donders slim en wanneer jij bang bent dan kan je denk ik beter niet aan een arabier beginnen.
Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, ik heb nu zelf een 4 jarige en daar stuur ik zo iedereen op weg. Maar mijn vorige 11 jarige arabier daar moest je mee oppassen wat je deed.
Ben jij een zeikerd, dan is je arabier dat waarschijnlijk binnen de kortste keren ook.
Kan je ermee omgaan dan heb je een paard voor het leven.

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:49

Amarillis (First du cruz) is geen gemakkelijk paard hé?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:08

Tja, mijn ervaring met arabieren is dat het heerlijk uitgebalanceerde paarden zijn (in karakter). Oplettend maar vol vertrouwen en werklustig (en bloedje mooi natuurlijk!). Wat mij wel opvalt is dat bij kruisingen met de arabier (zoals NRPS) de kruising wat heter en schrikachtiger zijn; iets wat je in eerste instantie weinig bij een 100% arabier ziet! Misschien ben ik gewoon tegen de hetere kruisingen aangelopen, dat kan best (al heb ik het niet over 3 á 4 paarden/ ponys bij wijze van spreken). Misschien is het handiger om je af te vragen (en natuurlijk hier op bokt rond te vragen Haha! ) wat de ervaringen zijn met draver/ Arabier kruisingen?

littleroosie

Berichten: 6075
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:50

Vraeghoeve schreef:
Amarillis (First du cruz) is geen gemakkelijk paard hé?


Vind ik juist van wel, ze heeft een heel cool karakter en ik kan alles met haar doen. Vanmiddag gaan we zelfs zwemmen Lachen

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:04

Rytir schreef:
Tja, mijn ervaring met arabieren is dat het heerlijk uitgebalanceerde paarden zijn (in karakter). Oplettend maar vol vertrouwen en werklustig (en bloedje mooi natuurlijk!). Wat mij wel opvalt is dat bij kruisingen met de arabier (zoals NRPS) de kruising wat heter en schrikachtiger zijn; iets wat je in eerste instantie weinig bij een 100% arabier ziet! Misschien ben ik gewoon tegen de hetere kruisingen aangelopen, dat kan best (al heb ik het niet over 3 á 4 paarden/ ponys bij wijze van spreken). Misschien is het handiger om je af te vragen (en natuurlijk hier op bokt rond te vragen Haha! ) wat de ervaringen zijn met draver/ Arabier kruisingen?



Dan bedoel je Clip niet toch?
Zhivago durf ik zelfs een kind van 3 nog op te zetten.
Groetjes Lis

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:57

Ik den het wel lis want der staat NRPS kruising nou dat over schrikachtig ben ik het niet mee eens en clip is een hengst daarom is hij hoe Rytir het zegt heter

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:16

Amarillis heeft in korte tijd aardig wat bij moeten leren, maar werd daardoor juist een makkelijke, nuchtere en aanhankelijke merrie, die soms nog wel ns wat lomp was. Je moet er alleen wél de juiste eigenaar voor hebben, that`s all. Knipoog

littleroosie

Berichten: 6075
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:18

Hazzebaz schreef:
Amarillis heeft in korte tijd aardig wat bij moeten leren, maar werd daardoor juist een makkelijke, nuchtere en aanhankelijke merrie, die soms nog wel ns wat lomp was. Je moet er alleen wél de juiste eigenaar voor hebben, that`s all. Knipoog


ik vind het de fijnste pony die ik ooit gereden heb.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:01

gabrycha schreef:
Joepje ik heb 2 maanden met arabieren gewerkt en langere tijd diverse gereden, er zitten ook tussen de arabieren hele rotte appels tussen die ik toch echt niet op stal zou willen hebben staan. Je houdt niet van generaliseren maar kwpn worden hier toch ook over een kam geschoren in dit topic en daar maakt men zich kennelijk niet druk over!

Ik vind de arabier werkelijk prachtig paard, maar je moet ermee om kunnen gaan, geldt ook voor de kwpner met een wat heter karakter en vise versa.

Uhm, Joepje heeft zelf op een prive-stoeterij gewerkt met Arabische Volbloeden, zou ze dan weten waar ze over praat Clown

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:03

Arabieren zijn super hoor. Ik rijd samen met mijn zoontje van 3 jaar die ik dan voor me in het zadel heb, geen probleem hoor.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:08

Haha, Clip is de een van de absolute uitzonderingen hoor! Haha! Ik heb het meer over de pony/ paarden waar ik vroeger op reed. En Vago is idd ongeveer het braafste paard ooit!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Re: Karakter van Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:29

spettic schreef:
gabrycha schreef:
Joepje ik heb 2 maanden met arabieren gewerkt en langere tijd diverse gereden, er zitten ook tussen de arabieren hele rotte appels tussen die ik toch echt niet op stal zou willen hebben staan. Je houdt niet van generaliseren maar kwpn worden hier toch ook over een kam geschoren in dit topic en daar maakt men zich kennelijk niet druk over!

Ik vind de arabier werkelijk prachtig paard, maar je moet ermee om kunnen gaan, geldt ook voor de kwpner met een wat heter karakter en vise versa.

Uhm, Joepje heeft zelf op een prive-stoeterij gewerkt met Arabische Volbloeden, zou ze dan weten waar ze over praat Clown


juist ja, en alle 12 even gehoorzaam en makkelijk! Pling