arabieren niet springen???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:36

Lobeke ox heeft wel iets meer gepresteerd dan 'slechts' Z springenm, namelijk:

Citaat:
Schimmelhengst
Geboren: 1992 - Spanje
Fiolek x Eleskirt ( v:Testigo)

Deze door de Spaanse Marquesa de la Laula gefokte Arabische hengst behoeft bijna geen uitleg.

Lobeke is denk ik één van de bekendste Arabisch volbloed hengsten van Nederland. (en misschien zelfs wel wereldwijd!)

De prestaties die deze dappere 1.53m hoge krachtpatser geleverd heeft zal niet veel paardenmensen zijn ontgaan!
In de sport is Lobeke nog steeds legendarisch om zijn fantastische prestaties in de samengestelde wedstrijdsport! Onder Chantal Megchelenbrink won Lobeke ongeveer alles wat er te winnen viel!
Z dressuur, Z springen en ZZ! Samengesteld bij de paarden! Is een uitzonderlijke prestatie voor een Arabier van 1.53 m!

Hij is als Arabier dan ook nog steeds ongeslagen met deze prestaties!

In 1998 werd hij met Chantal zelfs Nederlands kampioen in het Z! Hiermee heel veel grote namen en grote paarden achter zich latend!

Lobeke en zijn eigenaar Jan Calis maar ook amazone Chantal Megchelenbrink hebben onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar! Deze hengst gaat echt voor zijn maatjes door het vuur!



Ook in de showring Nationaal en internationaal op het hoogste niveau behoort deze hengst tot de top! Met als hoogtepunt de top 10 op het wereldkampioenschap in Parijs!

In de belangstelling voelt deze hengst zich op zijn best! Hoe harder het publiek de tent afbreekt hoe meer plezier Lobeke heeft!

Lobeke heeft een definitieve eerste premie, elite verklaring en prestatiepredikaten op 3! Sportonderdelen bij het AVS!
Ook bij het NRPS is Lobeke als dekhengst erkend en heeft door zijn prestaties inmiddels de 1ste fokklasse behaald!



Met zijn sprekende hoofd, grote vriendelijke oog, showy bewegingen en goede conformatie is Lobeke uitermate geschikt om goede gebruikspaarden mee te fokken zonder de kenmerken van de Arabier te verwaarlozen.

Is uw doel een goed paard (of pony) te fokken dat goed in elkaar zit, een gouden karakter bezit en eindeloze sportmogelijkheden heeft dan is Lobeke de aangewezen hengst!


Ik zie hem jaarlijks nog steeds in real life (is van een kennis van ons) naar man, man, wat een bok! Nog steeds ziet hij er waanzinnig uit en dat met zo'n sportcarriere achter de rug!

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 20:40

Wow, ik denk dus dat hij het levende bewijs is dat je met een arabier alles kan doen :D

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:13

Bij elke rassen lopen er uitzonderingen rond.. daar ook bij de arabieren maar de meeste hebben gewoon geen goede springtechniek.
Maar om te zeggen wil je hoog in de springsport, koop een arabier zou ik NEE zeggen.

Wij hebben ook een zeer fanatieke arabier die erg graag en hoog kan springen (niet uitgebracht) springt gemak 1.10/1.20 rond. Terwijl haar nakomeling is echt totaal geen springer.
Maar wil je echt de sport in kan je beter voor een spring gefokte paard of pony gaan..

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 19:02

Elmars_Floor schreef:
Bij elke rassen lopen er uitzonderingen rond.. daar ook bij de arabieren maar de meeste hebben gewoon geen goede springtechniek.
Maar om te zeggen wil je hoog in de springsport, koop een arabier zou ik NEE zeggen.

Wij hebben ook een zeer fanatieke arabier die erg graag en hoog kan springen (niet uitgebracht) springt gemak 1.10/1.20 rond. Terwijl haar nakomeling is echt totaal geen springer.
Maar wil je echt de sport in kan je beter voor een spring gefokte paard of pony gaan..


Ok

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:06

ik heb met mijn egyptische gister voor de 2x "echt" gesprongen,

1e keer alleen wat lage kruisjes, nou gister een oxer van 50 cm, ook een in-uitje van 2x steil 50cm..
alles geen probleem :D ze vond het onwijs leuk en natuurlijk werd ze dan ook lekker jolig en heet
maar altijd oortjes naar voren en 0x geweigerd :) ga sowieso vaker met haar springen en hopelijk ook in de zomer met haar starten in het springen :)

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:11

Nou, die veronderstelling slaat 10 keer nergens op. Ik heb een verzorgpony die een arabiertje is en spring met gemak bij vrijspringen 1.10 en onder het zadel 90.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:03

ah super :D

Chanellhoii
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:35

iedereen heeft het wel over uitzonderingen, maar er zijn ook zat springgefokte paarden die het ook voor een meter kunnen/niet leuk vinden. mijn paardje is 75% Arabier en kan het ook aardig goed :D

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:30

Ja precies het aantal kwpn of andere paarden rassen tot zelfs springgefokte paarden die niet of slechte spring techniek hebben zijn in percentages vele malen groter.
Maar om te zeggen dat de arabier een goed springpaard is nee. (en dan kan je maar over een handje vol wel goede springarabieren praten) Elk paard kan B/L springen (pony niveau 80-100m afhankelijk van schofthoogte) maar daarmee maakt het nog geen goed springpaard ;) Hoe graag ik dit ras ook heb we moeten wel realistisch blijven praten we blinken in veel sporten wel uit (voornamelijk western en endurance en x aantal Z+ dress ruiters) maar niet in de springsport die is gewoon schaars :P

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:12

Mijn AV heeft techniek en vermogen genoeg om op zich wel wat mee te kunnen in de springsport. Helaas is zijn karakter (erg heet en nerveus) daar hinderend in, zeker voor een ruiter als ik. Afgelopen woensdag heeft hij technisch met gemak een lijn gesprongen waarvan de laatste hindernis een triple bar was, waarvan de eerste balk op minstens 1m lag. Wel onder een andere ruiter met veel lef. Ze is daarvoor wel van hem gevallen omdat hij erg laat weigerde op de eerste hindernis, omdat het andere staanders waren... Ze heeft het zwaar te verduren gehad, dat meisje. Maar hij was er uiteindelijk dus wel goed over, maar vandaag was hij er nog van opgefokt...

ponypret123

Berichten: 1163
Geregistreerd: 24-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:41

Wij hebben op de manege een pony met Arabisch bloed dus niet helemaal maar, hij kan als beste pony van de manege springen echt geweldig.
We gingen laatst balkjes draven en huplakee een enorme sprong haha
Hij heet casanova, helaas is hij vroeger mishandeld echt heel zielig daarom is hij heel erg vervelend in stal
Afbeelding

fayaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:45

Mijn lieve lieve pony is ook gek op springen ik ga haar van de zomer starten met springen ze is
erg goed en lief ze is net 2 maanden onder het zadel en is een beetje ondeugend maar dat mag
wel ik hou van haar omdat ze lief mooi en heeel veel energie en pit heeft.

-bonte pony
-4 jaar
-goed springen
-Heeel lief
-naam faya
/3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

fayaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-11-14

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:46

Hoe zit ik er foto's bij??

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:31

Neh, hekel aan... :D


Afbeelding

sunnyblue
Berichten: 1844
Geregistreerd: 14-06-05

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:39

Het ligt er net aan per paard per ras volgens mij. Het ligt eraan of ze het leuk vinden en ook wel of ze er de aanleg voor hebben ben ik van mening. ik heb 2 arabieren ( moeder en dochter). Bij moeders weet ik niet of ze springen juist te leuk vind of juist niet maar als ze een hindernis ziet dan komt de adrenaline naar boven en een paar meters voor de sprong heb ik geen controle meer over de snelheid dus dan is het op hoop van zege dat ze op het laatst niet denkt; he , ik ga toch niet eroverheen. Zelfs bij de extreem hoge snelheid ( ik overdrijf niet, mensen op mijn stal kennen mij en mijn paard met springen) is ze nog in staat net voor de hindernis te stoppen. Gelukkig is ze wel altijd bestuurbaar alleen de snelheidsbegrenzer kan ik net voor de hindernis niet meer vinden.
Dochter is juist een paard wat haar benen niet optilt bij een hindernis en die je bijna vooruit moet duwen om de hindernis over te komen zonder er doorheen te stappen/langzame draf. Echt zulke verschillen. Dus ik denk dat het echt per paard verschillend is, ongeacht het ras.

Rachel28061

Berichten: 42
Geregistreerd: 20-07-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:41

Met een beetje oefening zit er nog veel meer in!

Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:44

Woogy schreef:
mijn meisje springt als een vlo..
[ Afbeelding ]

Ik zit al heel lang naar je foto te kijken, maar waar springt je paard nou overheen?
:')

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:49

Kaus schreef:
Woogy schreef:
mijn meisje springt als een vlo..
[ Afbeelding ]

Ik zit al heel lang naar je foto te kijken, maar waar springt je paard nou overheen?
:')


Moest ook even kijken, maar ik zie een schuine tak :j


Ik heb zelf 4 jaar lang een (4/5) arabier d pony uitgebracht in springwedstrijden. Ze was absoluut niet spring gefokt maar hield gewoon van explosief zijn en had een hekel aan balken aanraken, dan rij je toch wel een fijn 1.10/1.20 parcourtje rond. Hoewel je waarschijnlijk geen arabier in de 1.60 zult zien, kunnen sommige toch wel een leuk parcourtje lopen :)

Afbeelding

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:10

Die van mij springt elk seizoen beter :Y)

outdoor 2014
Afbeelding

Afbeelding

indoor 2014-2015 (geen wedstrijd maar trainingsfoto)
Afbeelding

Chariklia

Berichten: 317
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Winterswijk - Woold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:39

Afbeelding

Deze jongen springt 1.30m en zijn zusje ook! Op zijn kinderen moet ik nog even wachten :)

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:39

Nou ik denk dat dat wel goed zit... :P
Kan je vertellen dat zijn dochter van 1 jaar oud vanuit stilstand óver de laadklep ín een hoge trailer springt! _O- :')

Aliesdijkema
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:18

Mijne springt met mij erop makkelijk 70 cm ☺️
Hoger hebben we nog niet geprobeerd /3

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 17:25

Ik heb een arabiertje op het oog.

Het is een 2 jarige hengst, maar al redelijk breed van bouw en lekker stevig.
Ik denk dat, omdat hij een breder bouw heeft, hij ook wel iets sportiever is.
Wat denken jullie?
Ik heb geen duidelijker foto, zal even rondhoren

Afbeelding

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:22

Als hij 2 jaar is zal het wel nog even duren voor je echt kunt springen, maar het zou me niet verbazen als deze pony iets sportiefs in zich heeft :)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 20:25

JudArthos schreef:
Als hij 2 jaar is zal het wel nog even duren voor je echt kunt springen, maar het zou me niet verbazen als deze pony iets sportiefs in zich heeft :)


Bedankt, en ja dat besef ik best hoor :)