arabieren niet springen???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:59

owwwwwwwwwww, ik ben echt kwaad op een vriend, hij zegt dat arabieren totaal niet kunne springen.
maar ik denk toch van wel. wat vinden jullie ervan? en om het duidelijk te maken kan je misschien wat foto's erbij zetten.

xx elisedcl

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:02

Zuivere arabieren zijn niet de beste springers onder de paarden. Dat heeft te maken met de bouw en vooral de hoofd en halshouding.
Ik begrijp niet helemaal waarom je je zo kwaad maakt. Er zit wel een kern van waarheid in, wat die vriend zegt.
Arabieren zijn er niet op gefokt om te springen.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:03

Amika is een Arabier? :+
Sorry, ik kan hier niet veel over zinnigs zeggen, maar waarom niet?
Heb hem wel vaker gehoord.. Maar volgens mij kunnen ze net zo goed springen als andere niet-springgefokte dieren?

Floepie86
Berichten: 1910
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:05

arabieren zijn inderdaad niet gefokt om te springen
wij hebben er 2 en eentje springt de sterren van de hemel, en de ander durft en kan niet eens een kruisje springen.
het zal ook aan het paard zelf liggen.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:05

Arabieren hebben gemiddeld meer moeite de rug op te bollen en neigen er naar om te springen met het hoofd teveel omhoog en een weggedrukte rug. Dit komt puur door de bouw.

_Pleasure_

Berichten: 722
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Lommel - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:09

Sasje_ schreef:
Amika is een Arabier? :+
Sorry, ik kan hier niet veel over zinnigs zeggen, maar waarom niet?
Heb hem wel vaker gehoord.. Maar volgens mij kunnen ze net zo goed springen als andere niet-springgefokte dieren?



Amika gaat ook maar over 60 cm!! Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je met 'n arabier ver (lees: hoog) komt in de springsport, een uitzondering daargelaten!!

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:50

uiteraard kunnen arabieren springen, waarom niet. ze zullen echter niet meedoen aan de top zoals de KWPN-ers en een parcours met hindernissen van 1.60 springen op dat niveau.

er zijn genoeg arabieren die op hoog niveau springen, denk aan Krimh ox hij was Z dressuur / Z springen en Z SGW tussen de paarden.

ik zou zeggen tegen je vriend: defineer springen. als het om hindernissen met normale hoogte gaat kunnen ze dat uiteraard super, maar op wereld topniveau niet.

tip aan jou: boos maken heeft nooit nut, dat soort mensen zijn het niet waard. schouders ophalen en denken: ach hij weet niet beter :+

mijn arabisch volbloed Adami heeft in 2007 zilver gewonnen in het springen op het EK voor Arabische Sportpaarden en waren hiermee de eerste Nederlandse combinatie die een medaille wonnen in het springen, maar dat stond maar op 1.10 - 1.20

foto is gemaakt tijdens de barage
http://www.freewebs.com/stalnorwind/ada ... e%20gw.jpg

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:11

Ik ken wel een arabier die Z springt..

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:12

Uitzonderingen hou je toch altijd. Maar Z is geen topsport :o

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:14

bijdehandje1 schreef:
Uitzonderingen hou je toch altijd. Maar Z is geen topsport :o


Moest dat dan?

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:44

ingedebruijn schreef:
bijdehandje1 schreef:
Uitzonderingen hou je toch altijd. Maar Z is geen topsport :o


Moest dat dan?


niet mee eens, er zijn weinig mensen die dat (be)halen en waarom is Z een topsport? defineer topsport.......

en inderdaad, moest dat dan? er stond: arabieren kunnen niet springen....

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:04

Denk dat je van een arabier ook niet mag verwachten dat ze dezelfde hoogte halen als een kwpn-er van 1.80.. gaat in mijn ogen om de verhouding tussen de hoogte van het paard en de hindernis.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:07

Nou, een paard van 1.80 is ook niet echt geschikt om te springen, te groot, komt niet uit met de galopsprongen tussen de hindernissen.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:10

ingedebruijn schreef:
Denk dat je van een arabier ook niet mag verwachten dat ze dezelfde hoogte halen als een kwpn-er van 1.80.. gaat in mijn ogen om de verhouding tussen de hoogte van het paard en de hindernis.



Wat een onzin.. Itot Du Chateau is 1.57m.. dus die vergelijking gaat niet op helaas ;) en die springt 1.60m

Er zullen vast wel arabieren zijn die tot het Z mee kunnen lopen en vast ook een hele hoop niet.
Ik vind ze qua bouw niet echt geschikt voor het hogere werk en qua galop ook vaak niet.

Overigens hoop ik nog steeds dat de mijne wel het 1.40m gaat halen *D


edit: stukje toegevoegd

gwn_deashley

Berichten: 88
Geregistreerd: 13-08-08
Woonplaats: middelburg(zeeland)

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:17

ik heb een volle arabier en kan goed springen en hij is renpaard gefokt. dit is op een springwedstrijd en was ik 3 of 4 de geworden.
Afbeelding
Afbeelding

mijn hoogste met me arabier is 1.05 ongeveer hoger durfde ik niet:O

mariposa

Berichten: 565
Geregistreerd: 03-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:21

ach de mijne breekt al zijn nek als die er naar kijkt haha.
kan dus ook totaal niet springen :D

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:10

Om in de topsport te komen is het toch moeilijk,naast talent van zowel ruiter als paard is een sponser en een stapel geld ook nodig.
Er zijn maar weinig combinaties die er zullen komen om dat het een en ander ontbreekt.

Ik heb ook springgefokte paarden gezien die met heel veel moeite over de balk kwamen.

Over het algemeen doen de Arabische volbloeden zo slecht nog niet.
Er zijn er een aantal die in het Z springen en hoger mee dingen.

Dit is ook touwens idem voor de dressuur sport.

Je moet ook niet gaan vergelijken met kwpners want daar lopen de vele malen meer van rond.
Wij zijn niet een super groot stamboek,en toch zijn er genoeg combinaties die al aardig op weg zijn naar de hogere klassen.

Er zijn ook heel veel kwpners die ook niet verder komen dan de l/m/z

jasminex

Berichten: 980
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:46

Als je denkt dat alle arabieren niet kunnen springen heb je mijn Barney nog niet gezien :+
Heb jammer genoeg geen fotos maar hij is al 23 en nog spring ik af en toe wat met hem en heeft hij vroeger ook in de springsport gelopen!

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:04

Ligt ook niet alleen aan de arabier denk ik hoor :') Zet mij op een Z-springen arabier, en t paard bakt er nog niks van omdat ik niet goed kan springen :P

CZpaint_av

Berichten: 334
Geregistreerd: 02-11-07
Woonplaats: ergens tussen Vianen-Utrecht-Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:44

Onderstaande Arabische Volbloeden hebben minimaal Z springen met minimnaal 1 winstpunt behaald en voor deze paarden is een prestatiepredikaat afgegeven. Er zijn nog veel meer paarden die op dit nivo gelopen hebben (o.a. de hengsten Krimh en Alexander als ik het goed heb) waar nooit een predikaat voor aangevraagd is.
AZMIRAFF Hengst Springen
LOBEKE (*Ster) Hengst Samengesteld
LOBEKE (*Ster) Hengst Springen
OHMAR Hengst Samengesteld
GIPSY H Merrie Springen
CORAL Ruin Springen
ORPHEUS Ruin Springen
STARWIN Ruin Springen

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:50

volgens mij hebben arabieren hun lichaam niet helemaal mee, meestal. maar ik denk dat ze een hoop goed kunnen maken door pure willpower :D
en dat vind ik juist het gave aan arabieren, alles waar ze lichamelijk een beetje minder zijn, maken ze vaak ruimschoots goed door gewoon te willen en enorme inzet te geven, waardoor ze toch goed meekomen.

en nee, ik zie nog geen volle arabier olympisch goud behalen :D maar ik vind Z-springen al heel knap, M ook.
ik vind dat mensen tegenwoordig soms wat neerbuigend doen over alles tot de Z. want dat is nog "basissport" :roll: . mee eens, maar het is wel knap. of je het het nou op een fjord, KWPNer of arabier doet :D

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:25

Gaat het over springen in het algemeen, of onder de man springen? Vrij springt mijn paard met gemak over 1m40 (dat was eens over de omheining, niet de bedoeling, maar hij deed het wel :+ ) . Verder spring ik zelf in de les met hem, maar dat komt niet boven 60cm uit, maar dat komt omdat ik niet goed durf, niet omdat hij het niet zou kunnen.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:42

Wie nog uberhaubt twijfelt over het feit dat AV's niet kunnen springen moet je deze foto maar laten zien! Volgens de kenners en pro's springt hij geheel mooi rond en nog netter als menig warmbloed paard. Hij springt ruim en na 1 fout riskeert ie het niet nog eens.

O ja het is een sprong van 1.40m en nog ruim genomen normaal springt ie los tot 1.60m. Onder het zadel kan hij 1.40m thuis op concours tja daar springt ie geen cm :+ met warmspringen wel maar in de ring zegt ie simpel barst, beetje eigenwijs zeg maar :7 Daardoor eigenlijk geen nivo verder gekomen al had ie al makkelijk in het L kunnen zitten, ach ja volgend jaar nieuwe kansen ;)
Afbeelding

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:48

dit blijft toch wel een mooie foto van een springende Plakat <3

Afbeelding

_Pleasure_

Berichten: 722
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Lommel - België

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:04

Hahaha lijkt wel vader en zoon die twee foto's!!