Fokkerij en afstamming

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 16:11

Voor de hobby fokkers, doorgewinterde fokkers en geïnteresseerden kan hier gediscussieerd worden mits we het vriendelijk houden, uiteraard.

Voor vragen over afstamming en fokrichtingen.

Brand los :)

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:24

Jeeej een fokkerij-HK-achtig iets :D

Ik vond de discussie over op basis waarvan je een hengst selecteert een hele interessante... Want inderdaad; wat is zo'n premie nou eigenlijk waard? En is dat meer waard dan showresultaten? Of juist minder?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:48

ik vind beide bonus. Zonder prestaties of premie heb je immers maar een paard. Zodra er prestaties op welk gebied dan ook weet je niet waar een paard geschikt voor is. Met een premie weet je wel de correctheid voor het ras.
Naar mijn idee zijn beide essentieel voor een hengst die commercieel wordt aangeboden. Eigen fok is iets anders

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:06

Leuk ik lees mee en zal vast af en toe wat zeggen of vragen :D

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:08

Ik lees ook mee :-)

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:26

Maar in hoeverre kun je stellen dat een premie inherent is aan correctheid voor het ras? En daarbij vormt het in mijn ogen een enorme valkuil, er zijn 1e premiehengsten waar ik nog niet mee zou dekken als ik geld toe kreeg.. Als je puur af gaat op dat cijfertje weet je eigenlijk nog niets. Heeft ie een premie vanwege het goede smoelwerk? Of is ie zo correct? Daar heb je dan eigenlijk weer het scoreformulier bij nodig maar die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden...
Daarbij is een premie ook weer subjectief... Ik ken paarden met een keurige premie die bij herkeuring blij mochten zijn dat naar beneden schroeven niet meer wordt gedaan. Wie heeft er dan gelijk? De eerste jury of de tweede?
Shows zijn, uiteraard, ook heel subjectief maar ergens wel weer rechtlijniger omdat een paard vaker op show komt dan op een premiekeuring. Echter zit je daar weer met het punt dat die punten bar weinig zeggen over de eigenlijke kwaliteit van een paard.

En al met al kom je dan uit op jouw laatste zin; het is inderdaad interessant voor het commerciële aspect. Idealiter heb je een dekhengst die een 1e premie heeft en dik scoort op internationale shows. Maar zelfs als je zo'n paard zou hebben (wat in de praktijk zelden of nooit voorkomt omdat er maar enkele landen zijn die premiekeuringen hebben), heb je dan ook automatisch een góed paard? Ik denk dus van niet....

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:08

Leuk zo'n topic!

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:14

Interessant! Ik volg mee.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:18

amyz schreef:
Maar in hoeverre kun je stellen dat een premie inherent is aan correctheid voor het ras? En daarbij vormt het in mijn ogen een enorme valkuil, er zijn 1e premiehengsten waar ik nog niet mee zou dekken als ik geld toe kreeg.. Als je puur af gaat op dat cijfertje weet je eigenlijk nog niets. Heeft ie een premie vanwege het goede smoelwerk? Of is ie zo correct? Daar heb je dan eigenlijk weer het scoreformulier bij nodig maar die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden...
Daarbij is een premie ook weer subjectief... Ik ken paarden met een keurige premie die bij herkeuring blij mochten zijn dat naar beneden schroeven niet meer wordt gedaan. Wie heeft er dan gelijk? De eerste jury of de tweede?
Shows zijn, uiteraard, ook heel subjectief maar ergens wel weer rechtlijniger omdat een paard vaker op show komt dan op een premiekeuring. Echter zit je daar weer met het punt dat die punten bar weinig zeggen over de eigenlijke kwaliteit van een paard.

En al met al kom je dan uit op jouw laatste zin; het is inderdaad interessant voor het commerciële aspect. Idealiter heb je een dekhengst die een 1e premie heeft en dik scoort op internationale shows. Maar zelfs als je zo'n paard zou hebben (wat in de praktijk zelden of nooit voorkomt omdat er maar enkele landen zijn die premiekeuringen hebben), heb je dan ook automatisch een góed paard? Ik denk dus van niet....


Hier kan ik goed in mee gaan.

Ook is de hengst niet de enigste vererver....
Vaak hoor je "hengst moet dit, hengst moet dat" veel eisen.
En de merrie? Komt van een handelaar, afstamming onbekend. ..

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:23

Neee maar hengsten hebben magisch zaad toch? :D

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:25

Leuk topic, interessant onderwerp.
Ik volg graag :D

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:27

Interessant maar jammer dat het alleen voor AV 's is.
Of mag een niet AV hobby fokker ook mee praten?

Bij hengsten heb je natuurlijk wel te maken met veel meer nakomelingen.
Overigens vindt ik de merrie niet onbelangrijk hoor

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:42

ponyparadijs schreef:
Interessant maar jammer dat het alleen voor AV 's is.
Of mag een niet AV hobby fokker ook mee praten?

Het staat ook onder het subforum van de Arabische Volbloeden :=
Maar wat mij betreft zijn ook visies van niet AV-fokkers welkom, toch?



Ik lees ook mee, te weinig verstand er van om nuttige dingen te zeggen, maar zal misschien nog wel eens vragen hebben :7

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:49

Functionaliteit en gezondheid vind ik trouwens veel belangrijker dan schoonheid.
Een arabier moet wel een arabier blijven, en geen overdreven gefokt "barbie" paardje.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:52

Vind t n lastige hoor!
Premie staat voor een exterieurbeoordeling gebaseerd op de rasstandaard. Ik hecht veel waarde aan de rasstandaard an sich omdat die een redelijk meetbaar beeld schetst van het ras.
Tweede is dat dit "ideaal" beeld bepaald en beoordeeld wordt door keurmeesters. En die zijn menselijk en dus subjectief. :P
Daarbij, er vanuit gaande dat keurmeesters objectief keuren, heb je dus te maken met een (moment)opname van het exterieur. Dit zegt verder niets over de mate en wijze waarop het betreffende dier vererft! Een paard kan nog zo top qua exterieur zijn, het kan een prachtig eindproduct zijn maar geen vaderdier.

Tada, m'n antwoord Lisa! :P

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:56

Ik vind het allemaal zo moeilijk., die keuzes binnen het fokken :D ben nu echt heel intensief bezig te kijken om te fokken binnen het ras en merk dat ik het heel lastig vind. Ik heb de tijd, de ruimte, en het geld om het paard goed te verzorgen en een fijne plek om op te groeien te bieden. Maar +1500 dekgeld gaat echt boven mijn grenzen uit en eigenlijk vind ik 1000 euro al heel veel. Alhoewel ik die prijzen heus wel snap natuurlijk.
Maar zoals ik al eerder aankaartte ergens, als ik kan kiezen tussen een plaatje van een droomhengst van 1500 euro die alles heeft en een hengst die net wat minder kost maar ook een goed correct veulen zou fokken met Set zou ik ook net zo goed voor de 2e optie kiezen. Ik heb nu al meerdere opties 'voor mijn kiezen' gekregen als in, goedkopere opties die ik ook best zou overwegen. Tussen mijn opties staan nu erg uiteenlopende mogelijkheden en die maken het juist moeilijk. Ik weet zelf wel wat ik wil, maar heb het gevoel dat ik dat op meerdere manieren kan waarmaken.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:58

Prijzen zijn idd bizar. Ik ben blij als ik een goede hengst kan vinden voor 1500€
Had t er vandaag over met een KWPN fokker. Voor die prijs heb je daar echt een bewezen top hengst.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:02

Een paard wat goed heeft gepresteerd op show zegt voor mij niet zoveel. Bij veel 'bekende' (dek)hengsten doet een goede promotie ook ontzettend veel, waardoor het heel wat kan lijken. Er staan genoeg 'verborgen' pareltjes bij mensen die hun paarden niet tot in den treure promoten en aanbieden. Dergelijke paarden kunnen juist een hele mooi combi zijn met jou merrie. En tja...fokken blijft gokken. Uit twee mooie paarden kun je een heel krom veulen fokken, het is maar net wat de natuur er van knutselt!

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:02

Ja ik vind het ook veel geld, ik ben nog maar een student met weinig inkomen. Dan kan je zeggen, dan moet je maar niet fokken :P Maar ik heb verder wel alles te bieden, de prijzen zijn soms gewoon zo bizar. Ik heb zelf de keuze tussen fokken met een ggk hengst voor dat geld. en dus de keuze maken veel opzij te zetten
of dekken met een niet ggk hengst (heb 2 opties, allebei goede opties in mijn ogen) wat mij geld scheelt in de dekkosten.
of dekken buiten het stamboek (heel ander verhaal)

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:03

Waar zijn die prijzen eigenlijk op gebaseerd? Wat de gek er voor geeft? Of toch nog een beetje van het oude "elite"... Bedoel een tig jaar geleden kon echt niet iedereen een AV betalen, toch? Tegenwoordig hoef je voor een AV niet altijd de hoofdprijs te betalen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:04

voor het dekgeld kan je soms al een mooie complete AV kopen idd :+ geen idee waar het op gebaseerd is, ik zou 750 voor een goede hengst een stuk acceptabeler vinden.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:04

Sieltjuh schreef:
ponyparadijs schreef:
Interessant maar jammer dat het alleen voor AV 's is.
Of mag een niet AV hobby fokker ook mee praten?

Het staat ook onder het subforum van de Arabische Volbloeden :=
Maar wat mij betreft zijn ook visies van niet AV-fokkers welkom, toch?

Vandaar ook mijn vraag.


De prijzen zijn bij het KWPN bijvoorbeeld ook extreem soms.
Daar betaal je voor een hengst welke het goed doet in de sport heel veel dekgeld.

Bij de AV vindt ik het soms ook bizar hoor.
Vraag me ook af waar ze dat op baseren.
Krijg je dat geld nou ook nog een beetje terug als je een veulen verkoopt?

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:05

Ik vind de prijzen van AV dekhengsten ook bizar. Zoals Yildiz ook aanhaalt kun je voor datzelfde geld met een sterk bewezen KWPN'er dekken.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:06

ponyparadijs schreef:
ponyparadijs schreef:
Interessant maar jammer dat het alleen voor AV 's is.
Of mag een niet AV hobby fokker ook mee praten?

Het staat ook onder het subforum van de Arabische Volbloeden :=
Maar wat mij betreft zijn ook visies van niet AV-fokkers welkom, toch?

Citaat:
Vandaar ook mijn vraag.


De prijzen zijn bij het KWPN bijvoorbeeld ook extreem soms.
Daar betaal je voor een hengst welke het goed doet in de sport heel veel dekgeld.

Bij de AV vindt ik het soms ook bizar hoor.
Vraag me ook af waar ze dat op baseren.
Krijg je dat geld nou ook nog een beetje terug als je een veulen verkoopt?


9 vd 10 keer niet ;)
Laatst bijgewerkt door YMJArabians op 30-10-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:06

Ligt eraan PP, sommigen vragen 3000-4000 voor hun veulen, dan haal je het er misschien net uit. Sommige prijzen gaan nog veeeel hoger maar dat is een wereld waar ik niet bekend ben (de paarden die 6000 en meer kosten).
Maar er zijn er genoegheel veel die minder opleveren dan je erin steekt.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 30-10-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt