Fokkerij en afstamming

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:21

@ Hazzebaz, ben het eens met jouw post. Wat ik dan wel een interessante vind: hoe selecteer je een buitenlandse hengst (shows dus niet meegenomen)?

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:29

Als het even kan ga ik kijken op show, je kunt nog wel eens mazzel hebben. Nas dr date had ik ook al op show gezien dus je weet in elk geval wat je voor je hebt. Anders zou ik toch minimaal een filmpje willen zien, foto's is veel te makkelijk mee te knoeien. En goed naar het papier kijken, vaak kun je op basis daarvan al een hoop zeggen. Niet alles natuurlijk, maar er zijn lijnen die ik niet eens hoef te zien om te weten dat het goede bewegers zijn bijvoorbeeld.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:38

Interessante discussie :j

Het fokken van paarden wordt door zowel de hobbist als grote studs gedaan, waarin ieder zo zijn mening heeft hoe voor hem of haar een arabier eruit hoort te zien, vandaar de diversiteit binnen ons ras.
Imo heeft de merrie in de fokkerij meer invloed dan een gemiddeld hengst, een merrie draagt zeker 65-70% bij aan het veulen, en de hengsten zoals een Justice of Marwan Ali Jamaal El Shaklan, zijn nu net bv die hengsten bovengemiddeld scoren qua fokken, dus toverballen hebben. MAAR bedenk dat we dat er van bekende hengsten zoveel kinderen geboren worden dat de meeste mooie die we zien de beste zijn, diegene die minder zijn worden of op jonge leeftijd naar de slager gebracht of worden zonder papier of voor een habbekrats verkocht, zolang ze maar niet in de picture staan. Ken studs ook in Europe waar 250 veulens geboren worden en waarvan er na de geboorte een swifting wordt gedaan welke interessant genoeg zijn aan te houden en weke gelijk weg mogen. Weet niet of mensen het verhaal van KA Profender weten, zover ik begreep stond deze hengst bij de slager en is opgekocht voor 500,-..dier scoort nationaal en int super en zelfs zijn nazaten blijken aansprekend te zijn.
Geld bepaald de modegril helaas, zolang bekende mensen imo roepen dat wanneer de markt paarse arabjes wenst, er fokkers zijn die dit gaan fokken puur voor het geld. De echt gepassioneerde fokker zal nooit het rasstandaard uit oog verliezen, maar die zijn er weinig.

Premieskeuringen mogen ze echt van mij af schaffen, dat gaat imo nergens over, staan 3 juryleden om een paard als jij als eigenaar hen niet aanstaat tja pech gehad, daarbij zeggen 1e premies niets zijn inderdaad momentopnames, heb een mega mooie 1e premiehengst gehad bekroond met 2 ECAHO sterren(op exterier behaald op shows) kortom een geboren showtopper ook internationaal, maar fokte nooit beter dan zichzelf. Mijn huidige hengst breng ik dus ook absoluut niet naar de premiekeuring toe, verspilling van geld en tijd, want eerlijk jureren geloof ik niet in.
Dat geldt hetzefde op voor de shows, niets gaat tegenwoordig nog eerlijk, en zeker niet hoe hoger de shows worden(B , A of Titel shows), wedje leggen dat de WK nu al bekend zijn :o

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:52

Dat is inderdaad ook zo jammer... Ik heb vorig jaar echt met verbazing gekeken naar sommige punten voor oa beweging. Paarden die als een duikboot de ring door gingen maar wel gewoon 19en liepen. Idioot eigenlijk gewoon.

Eigenlijk ben je in de Arab fokkerij maar aangewezen op freewheelen, juist omdat er zo enorm veel verschillen zijn in fokdoel maar ook in prestatie. Want wat ís prestatie? Is dat een medal op een nationale C-show? Is dat een premie? Is dat sport?

Persoonlijk vind ik wel dat ze in Polen de pot met goud hebben gevonden, met name in merries. Wat een plaatjes komen daar vandaan... En: goed lopen! Niet alleen maar een fraai smoeltje.

Gaan er hier nog mensen naar het WK eigenlijk?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 12:56

helaas geen WK voor ons :(
Polen zijn net als Russen tijdloos goed in hun bewegingen. Het enige verschil is dat ze in Polen besloten de handen ineen te slaan en zo doende betere paarden te fokken waardoor ze nu vooral kunnen staan op shows. De Russen zijn daarin niet meegegaan maar hebben vast gehouden aan hun oude bloedlijnen(waar ik overigens persoonlijk woest wil van ben ;) ) Het verfijnen kost generaties waardoor de Russen achter zullen blijven lopen. Ze hebben een aantal goede nieuwe hengsten staan, maar eer die de zware kolossale merries hebben verfijnd duurt wel even. Als het uiterlijk daar maar niet ten koste gaat van het ijzeren beenwerk en bewegingen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 13:16

is er iemand hier die mij kan vertellen wanneer het exact verplicht is om ene veulen geregistreerd te hebben? Inmiddels is ons Taartje namelijk 7 maanden en hoor ik al 2 maanden 'volgende week zou ik de uitslagen moeten hebben en kan ik alles opsturen'. Aan de vaccinatie plicht kan ik niet meer voldoen en heb eigenlijk gewoon m'n buik vol van dat peststamboek maar moet het nog maar even mee doen. Iemand info voor mij?

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:13

Woogy schreef:
is er iemand hier die mij kan vertellen wanneer het exact verplicht is om ene veulen geregistreerd te hebben? Inmiddels is ons Taartje namelijk 7 maanden en hoor ik al 2 maanden 'volgende week zou ik de uitslagen moeten hebben en kan ik alles opsturen'. Aan de vaccinatie plicht kan ik niet meer voldoen en heb eigenlijk gewoon m'n buik vol van dat peststamboek maar moet het nog maar even mee doen. Iemand info voor mij?




De Nederlandse wetgeving geeft aan dat een dier ouder dan 6 maanden een paspoort en chip moet hebben, mocht dit bij controle niet zo zijn krijg je een boete(bedrag geen idee)
Zolang je je veulen in hetzelfde geboortejaar nog aangeeft betaal je het norale tarief.
Mocht je je veulen pas aangeven in het volgende jaar januari betaal je 53.70 doe je dat een maand later is het bedrag 134,41.
Heeft je veulen de basisentingen gehad? Vanaf 6 maanden kun je deze toedienen, deze basisentingen moeten minimaal 21 tot max 92 dagen van elkaar gegeven worden. Je manneke is 7 maanden dus zou zsm dit dan verzorgen en dit jaar nog je veulen laten registeren alvorens het AV je op kosten gaat ;)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:17

amyz schreef:
Maar in hoeverre kun je stellen dat een premie inherent is aan correctheid voor het ras? En daarbij vormt het in mijn ogen een enorme valkuil, er zijn 1e premiehengsten waar ik nog niet mee zou dekken als ik geld toe kreeg.. Als je puur af gaat op dat cijfertje weet je eigenlijk nog niets. Heeft ie een premie vanwege het goede smoelwerk? Of is ie zo correct? Daar heb je dan eigenlijk weer het scoreformulier bij nodig maar die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden...
Daarbij is een premie ook weer subjectief... Ik ken paarden met een keurige premie die bij herkeuring blij mochten zijn dat naar beneden schroeven niet meer wordt gedaan. Wie heeft er dan gelijk? De eerste jury of de tweede?
Shows zijn, uiteraard, ook heel subjectief maar ergens wel weer rechtlijniger omdat een paard vaker op show komt dan op een premiekeuring. Echter zit je daar weer met het punt dat die punten bar weinig zeggen over de eigenlijke kwaliteit van een paard.

En al met al kom je dan uit op jouw laatste zin; het is inderdaad interessant voor het commerciële aspect. Idealiter heb je een dekhengst die een 1e premie heeft en dik scoort op internationale shows. Maar zelfs als je zo'n paard zou hebben (wat in de praktijk zelden of nooit voorkomt omdat er maar enkele landen zijn die premiekeuringen hebben), heb je dan ook automatisch een góed paard? Ik denk dus van niet....

Hier kan ik me aardig in vinden, is deze visie - in jouw optiek, van toepassing binnen ieder ras?

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:30

zolang er keuringen(op show of premiekeuringen) verricht worden blijft het altijd een kwestie van smaak, en dat is imo geen graadmeter, wie heeft gelijk en wie niet. ;)

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:31

Ailill schreef:
amyz schreef:
Maar in hoeverre kun je stellen dat een premie inherent is aan correctheid voor het ras? En daarbij vormt het in mijn ogen een enorme valkuil, er zijn 1e premiehengsten waar ik nog niet mee zou dekken als ik geld toe kreeg.. Als je puur af gaat op dat cijfertje weet je eigenlijk nog niets. Heeft ie een premie vanwege het goede smoelwerk? Of is ie zo correct? Daar heb je dan eigenlijk weer het scoreformulier bij nodig maar die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden...
Daarbij is een premie ook weer subjectief... Ik ken paarden met een keurige premie die bij herkeuring blij mochten zijn dat naar beneden schroeven niet meer wordt gedaan. Wie heeft er dan gelijk? De eerste jury of de tweede?
Shows zijn, uiteraard, ook heel subjectief maar ergens wel weer rechtlijniger omdat een paard vaker op show komt dan op een premiekeuring. Echter zit je daar weer met het punt dat die punten bar weinig zeggen over de eigenlijke kwaliteit van een paard.

En al met al kom je dan uit op jouw laatste zin; het is inderdaad interessant voor het commerciële aspect. Idealiter heb je een dekhengst die een 1e premie heeft en dik scoort op internationale shows. Maar zelfs als je zo'n paard zou hebben (wat in de praktijk zelden of nooit voorkomt omdat er maar enkele landen zijn die premiekeuringen hebben), heb je dan ook automatisch een góed paard? Ik denk dus van niet....

Hier kan ik me aardig in vinden, is deze visie - in jouw optiek, van toepassing binnen ieder ras?


Geldt inderdaad binnen elk ras ;)

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:53

Woogy schreef:
is er iemand hier die mij kan vertellen wanneer het exact verplicht is om ene veulen geregistreerd te hebben? Inmiddels is ons Taartje namelijk 7 maanden en hoor ik al 2 maanden 'volgende week zou ik de uitslagen moeten hebben en kan ik alles opsturen'. Aan de vaccinatie plicht kan ik niet meer voldoen en heb eigenlijk gewoon m'n buik vol van dat peststamboek maar moet het nog maar even mee doen. Iemand info voor mij?


Idd vanaf 6 maanden. Maar zou me niet te druk maken hoor. Stèl je krijgt controle dan kun je toch aantonen dat je tijdig geboorte aangifte hebt gedaan toch?
Enten kan bij ons ook zonder paspoort, wordt er later gewoon bijgeplakt. Als het dier maar geënt is toch. Let op trouwens, basisenting moet 3! Keer bij AVS! (Mocht je in ieder geval showambities hebben)

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:55

3x? Wanneer dan allemaal?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 16:58

bij veulens niet Yildiz, daar is het half jaar en vanaf dan elk jaar. Heb je er 1 ooit gemist is het enting zes weken later weer 1 en binnen 6 maanden weer..
Ze is wel geënt maar onze kliniek is niet happig op later bijschrijven in verband met papierwerk wat eventueel niet meer klopt.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:02

YildizArabs schreef:
Woogy schreef:
is er iemand hier die mij kan vertellen wanneer het exact verplicht is om ene veulen geregistreerd te hebben? Inmiddels is ons Taartje namelijk 7 maanden en hoor ik al 2 maanden 'volgende week zou ik de uitslagen moeten hebben en kan ik alles opsturen'. Aan de vaccinatie plicht kan ik niet meer voldoen en heb eigenlijk gewoon m'n buik vol van dat peststamboek maar moet het nog maar even mee doen. Iemand info voor mij?


Idd vanaf 6 maanden. Maar zou me niet te druk maken hoor. Stèl je krijgt controle dan kun je toch aantonen dat je tijdig geboorte aangifte hebt gedaan toch?
Enten kan bij ons ook zonder paspoort, wordt er later gewoon bijgeplakt. Als het dier maar geënt is toch. Let op trouwens, basisenting moet 3! Keer bij AVS! (Mocht je in ieder geval showambities hebben)


Basisenting is 2x ;) , de eerst volgende enting na de basisenting moet binnen 7 maanden gebeuren en dat heef de 1e booster . Paarden met alleen de basisenting mogen TOT 7 maanden na de datum van hun 2 enting deelneme aan ECAHO shows.

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:03

Annikab schreef:
3x? Wanneer dan allemaal?

Staat wel op de website ik gok dat hij of alleen de eerste heeft gehad en misschien de 2e ook dan geen stress voor de derde hoor ben je nog op tijd mee ;)

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:04

Woogy schreef:
bij veulens niet Yildiz, daar is het half jaar en vanaf dan elk jaar. Heb je er 1 ooit gemist is het enting zes weken later weer 1 en binnen 6 maanden weer..
Ze is wel geënt maar onze kliniek is niet happig op later bijschrijven in verband met papierwerk wat eventueel niet meer klopt.


die regel heeft een tijdje stand gehouden dat je paarden binnen een half jaar moest enten voor shows, is gewoon weer binnen 1 jaar!

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:04

Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 06-11-14 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:06

Thanks! Kan ik de opfok daar even op attenderen!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:07

YildizArabs schreef:
http://www.avsweb.org/?c=98&id=371

Nope, paarden na 2009 moeten toch echt die booster hebben gehad. En ze controleerden er echt streng op afgelopen jaar.


en terecht imo

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:10

ponyparadijs schreef:
Interessant maar jammer dat het alleen voor AV 's is.
Of mag een niet AV hobby fokker ook mee praten?


Er is een heel fokkerij en afstamming forum op bokt :)
Compleet met exterieur en hengstenkeuze.

Dat is niet specifiek op een ras of type gericht.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:10

controle op entingen is een goede zaak, alleen was het voor veulens een andere regeling dan voor volwassen paarden die er ooit 1 gemist hebben

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:14

sherif schreef:
YildizArabs schreef:
http://www.avsweb.org/?c=98&id=371

Nope, paarden na 2009 moeten toch echt die booster hebben gehad. En ze controleerden er echt streng op afgelopen jaar.


en terecht imo

Zo blij ben ik niet meer met het enten hoor pfff paar jaar gehad dat de paarden (de 1 wel de ander gelukkig niet) entreacties kregen paarden die zo stijf en dik, verhard werden rondom de entplaats dat ze amper konden lopen, van de grond eten voor ze weer klachtvrij waren waren ze zo 2 weken verder, nu bestel ik andere entstof en hiermee gaat t gelukkig goed, maar diegenen die er last van hebben gehad zijn niet zo blij meer met de prikken, en ben blij dat het verder enkel jaarlijks hoeft, van mij hoeven ze dit niet halfjaarlijks te ondergaan.

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:17

Controle is wel ok maar ik weet niet anders dan dat dat gebeurde (iig bij ons wel) maar van de regel van de 3 ipv 2 basisentingen tsja 8)7

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:19

Woogy schreef:
controle op entingen is een goede zaak, alleen was het voor veulens een andere regeling dan voor volwassen paarden die er ooit 1 gemist hebben


volgens mij moeten paarden die nooit geent zijn ook gewoon hun basisenting eerst halen en geboren na 2009 basisenting plus de 1e booster

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:21

Citaat:
Ieder paard moet een basisvaccinatie van twee entingen hebben gehad. Deze twee basisentingen moeten minimaal 21 - tot maximaal 92 dagen van elkaar gegeven zijn. Bij veulens wordt aangeraden om de basisvaccinatie op te starten vanaf de leeftijd van 6 maanden. Het showen van veulens zonder correcte basisvaccinatie is geheel voor risico van de eigenaar.


Dit stuk is mij NIET duidelijk. Moeten veulens nou wel of geen 2 entingen hebben??