Arabier of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:04

Rije; jij hebt idd geen uithangbord voor type op stal staan nee := maar toch zie je wel dat het een Arab is, oa aan (jawel!) zijn hoofd.

Ik zie hier gewoon echt geen volbloed in. Zie in het koppie eerder welsh. Denk best dat dit een kruising zal zijn hoor, er lijkt wel Arabisch bloed in te zitten (al vind ik met name de hals eerder doen denken aan Spaans bloed dan aan Russisch of Pools, het korte hoofd en de schoft-rug overgang doen dan weer denken aan Egyptisch bloed), maar volbloed zie ik er echt niet in terug, zelfs niet eentje met heel erg weinig type.. beenwerk oogt iets grof, maar is wel droog, het grove lijkt me dan toch bij de kruising weg te komen. Ik had een hengst met stevige stelten maar ook dat was fijner dan bij deze. Ook bij oude lijnen heb ik het altijd fijner gezien.

Weet je wel wie de fokker is?

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:10

Buenootje schreef:
En DNA is mogelijk? Ben wel benieuwd. Ze heeft van karakter wel de typische kenmerken. Maar grof gebouwd? Ze is zo slank als iets haha misschien dat de foto vertekent. Sommige mensen noemen haar zelfs mager :p

Vorige eigenaren tsja...laat ik het zo zeggen (om niemand te kwetsen) heb ik weinig aan. Ze is zes jaar en 9 eigenaren gehad die allemaal bang van haar waren. Ja heb ze allemaal gesproken ;) Fokker is helaas overleden, daar kan ik niets meer aan vragen jammer genoeg.
Ze is verkocht geweest vanuit de fokker naar een handelaar, daar zijn de papieren kwijt geraakt, daarna heeft ze een gewoon paspoort gekregen waar alles onbekend staat. Chipnummer verteld eigenlijk niks helaas.

Ze kent de oude eigenaren en fokker al. :j
Voor mijn gevoel is het ook geen arab.

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 12:11

Ja maar die is overleden, en eerste eigenaar na hem was 13 en kochten een onervaren hete pony, na 6 maanden verkocht aan handelaar, daar papieren kwijt, die weer naar BE geexporteert en zo bij frans meisje van 15 gekomen, die heeft het 4 maanden met haar volgehouden, daarna als kinderpony verkocht, ook maar 6 maanden mogen blijven en via handelaar naar een angstige ruiter (zij is komen kijken), dan naar handelaar terug, dan weer naar iemand die haar als springpony wilde gebruiken en wat ook niet klikte en van daaruit heb ik haar voor een prikje gekocht ;)
Heel het gezin viel voor haar (stonden er op stalling toen) en ze moest weg want was niks mee aan te vangen.

Helemaal opnieuw begonnen vorig jaar en zie....verschil mag er zijn :p
Maar geen van hen kent helaas de papa of mama...wel dat de fokker verschillende paarden had, van haf tot arabier maar er stonden geen welshjes. En dat fokte maar door. Maar zekerheid wie papa of mama was kon niemand vertellen. is al een zoektocht van 1 jaar momenteel. (ben al blij al haar vorige eigenaren gesproken te hebben moet je ook geluk mee hebben en zo kon ik beslissen dat volledig opnieuw beginnen voor haar echt het beste was)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:12

Ik zou dan gewoon echt het DNA laten testen dan weet je met zekerheid hoe het zit :)

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:13

Idd misschien dat bij de naam van de fokker en eventueel waar deze heeft gewoond een belletje kan doen rinkelen met welk ras hij/zij gefokt heeft.

Staartdracht is ook niet bepaald AV, en blijf de hals ook erg ponyachtig tonen.

Wij hebben ook niet bepaald AV's op stal staan die je van grote afstand zal herkennen als het zijnde AV ze worden soms zelfs verward met een andalusier, maar toch ookal zijn ze Barok van uiterlijk zijn de kenmerken wel te zien

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:13

Hoe heette de fokker? Haar originele naam is niet bekend? Daar kun je soms ook al iets mee...

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 12:17

Haar volledige naar is Lunabelle TS
Fokker moet ik straks even op het papier kijken als ik thuis ben :)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:18

Daarom noemde ik ook de fokker elke keer ;) Vaak als ze 1 paard fokken heb je kans op meerdere paarden kan je misschien zo achterhalen welk ras de fokker fokte of welke paarden ervandaan kwamen.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:11

Buenootje schreef:
....Maar geen van hen kent helaas de papa of mama...wel dat de fokker verschillende paarden had, van haf tot arabier maar er stonden geen welshjes. En dat fokte maar door. Maar zekerheid wie papa of mama was kon niemand vertellen. ....


dan kom je met de naam van de fokker waarschijnlijk ook niet zo veel verder mee, tenzij iemand hier op bokt deze persoon kende en bekend was met alles dat daar op stal gehouden en gefokt werd....
Meer toch veel succes met de zoektocht!

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:39

Hmm kan ook niet echt een fokker vinden aam de hand van die suffix. Alleen een fokker in sportpaarden. Ook niks op allbreed.
Wel zag ik ergens dat in haar paspoort staat dat ze Welsh cob is en als ik even ga zoeken zie ik daar wel weer overeenkomsten mee qua bouw. http://paardenhoeven.info/wp-content/up ... r-case.jpg bijvoorbeeld deze

Edit: heb je misschien een foto waarop ze in vrijheid echt lekker aan het sjouwen is? Manier van bewegen als ze echt in hittepetitstand gaan kun je soms ook een hoop aan aflezen :)

daniellekas
Berichten: 442
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:05

Is deze pony niet schimmel bont.Lijkt in mijn ogen op een nrps kruizing.

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 14:25

Ja er staat vermoeden welsh cob type maar is ingevuld met de hand door ???

Ze is inderdaad schimmelbont :p goed gezien, de meesten zien het niet tot ze in het zweet staat haha. Ik zal eens zoeken tussen de foto's heb wel ergens eentje met hittepetit moment en anders maak ik er straks gewoon eentje ;) Is bij haar niet zo moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:27

Ik zie echt in geen van de foto's dat dit een (voor het grootste deel) arabisch volbloed zou zijn, dus ik zou het in een andere richting zoeken :) Ook geen shagya overigens, maar het zijn ook wel lastige / iets onduidelijke foto's. Ben benieuwd of je er ooit nog achter komt!

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 14:45

Jawel ik denk dat ik ga luisteren naar mensen die al jaren met arabieren werken ;) En dat betekent dus dat zij in mijn ogen gelijk hebben. Op foto kan je natuurlijk niet alles zien....

Anoniem

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:05

Ik heb geen idee wat de mensen die al jaren met arabieren werken zeggen :+ Maar ik werk al jaren met arabieren van allerlei types (dus niet alleen show) en zie het niet zo vanaf deze foto's.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:01

Let wel op met puur op gedrag af gaan. Ik heb hier een merrie staan die puur kwa gedrag zo voor arabier kan door gaan. Maar daar zit amper arabierenbloed in. :+
Enfin, als jij wil dat 't een arabier is en er is geen papier bij, dan zeg jij toch gewoon dat het een arabier is. :) Al zou je beweren dat 't een slank boerenpaard is.

Feit is dat zolang er geen papieren bij zijn, je het niet zeker zal weten.

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:12

Ik heb nog helemaal niks gezegd :D Over wat deze mensen zeggen :o

Maar maakt niet uit, zij die haar in levende lijven hebben gezien en zij die de foto gezien hebben (buiten bokt) beweren inderdaad dat er voor minstens 50% arabier in moet zitten. En misschien als ik veel spaar en wij dit heel belangrijk vinden dat ik nog wel eens een DNA ga doen :) Enne, nee ga zeker niet op puur gedrag uit want de mensen die het zeggen kennen haar niet eens echt goed :p

daniellekas
Berichten: 442
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:01

Dus zou 1 van de ouders dus een bonte moeten zijn.

Zelf heb ik precies zo,n schimmel bonte van Neron.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:40

Ik zie er geen arabier in.
Wel connemara, lijkt sprekend op een paard hier op stal.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:45

Als ze bont is is het al helemaal 100% geen volbloed. Daar komt namelijk geen bont voor.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:52

Ik zie er precies geen Arabier in eigenlijk, ook niet als ik rekening hou met verschillende types. Waar een Arabier wat rond is, is jouw merrie juist 'lang' en waar een Arabier langwerpig is, is die van jou juist weer compact.
Dit klinkt een beetje raar dus ik ga het met foto's proberen uit te leggen. Ik gebruik foto's van mijn volbloedje, die van mij is ook een grote D en is vrij pony-achtig voor een Arabier, niet uitzonderlijk typisch naar mijn mening.

Jouw merrie:
Afbeelding
Mijn ruin:
Afbeelding

Je merrie staat hier natuurlijk niet heel voordelig op de foto, dus ik heb voor die van mij ook even een 'ongemakkelijke' houding gekozen.
Wat je in het hoofd ziet is dat jouw merrie wat compacter is. Korter hoofd, kleinere oren (Arabieren kunnen best ezeltjes zijn :+) en misschien raar om te zeggen, maar kleine neusgaten. Wat je niet kan zien op mijn foto is dat de hoofd-hals overgang bij een Arabier ook veel dunner hoort te zijn.
Dan de hals. Jouw merrie heeft in vergelijking met mijn ruin een kortere hals die een stuk breder is. Ook ligt de nadruk anders, bij die van jou is het verschil in de bovenste spier en de onderhals niet echt duidelijk. Onderhals is even groot zeg maar. Bij een arabier zie je toch vaak dat de bovenkant van de hals wat de nadruk heeft.
In de rug is ze juist weer langer dan de gemiddelde Arabier en ze lijkt niet echt rondgeribt te zijn. Mensen met een Arabier hebben vaak ellende met zadels omdat de ruggen vaak kort zijn, ronde ribben en een smal schoudertje.
Kontje lijkt niet op die van mij, maar dat zou in principe nog kunnen. De staartdracht is echter wel anders. Die van mij staat op de foto echt met de staart te knijpen ("Baas, ik hou niet van water") en zelfs dan staat de staart iets meer van het lichaam af.
Ik zie ook iets aan de hoeven, maar dat kan ik niet onder woorden brengen.

Wat betreft ras. In het koppie zie ik meer iets New Forest achtigs, maar in de rest van het lichaam neig ik eigenlijk meer naar de barokke kant. Haalt niet weg dat het een paard is waar je plezier aan beleeft, dat is toch het belangrijkste?

Wat je misschien overtuigd... Kijk is naar deze foto van de voorkant..
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... e=559AA8D9
Dit is voor mij stiekem typisch Arabisch... Mooi verfijnde hals en een smal schoudertje.... en dan een vrij ronde buik erachter :+

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:07

Ik vind ook dat ze te breed gebouwd is voor een arabier, inderdaad ook als ik rekening houd met verschillende types. Vind ook dat ze een vrij groot en breed hoofd heeft en te groffe benen voor een arabier

Ik zie dat je eerder een topic hebt geopend waarin je zegt dat het een welsh cob is (staat in papieren).
Qua borst en schouder vind haar inderdaad veel meer welsh cob.
Enige is dat die een veel rondere kont hebben volgens mij.

Kruising Arabier en Welsh Cob en wie weet nog wat er door heen?

Edit: dat je zegt dat het geen NF is omdat de linkse een NF is zegt niet zoveel,
NF'ers zijn er in vele varianten.

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 20:24

ze is te kort en rond geribd geen enkel zadel past goed helaas maar je hebt gelijk, de foto's vertekenen dat enorm. Ze heeft een pony maat hoofdstel ;) Met 1.49 te zijn is dat toch wel klein. Maar goed je hebt gelijk, ik heb veel plezier aan haar maar ben ook al een stapje verder dankzij hulp van hier.....dat lijdt dan weer naar import vanuit Tsjechie dus heel vreemd.
Dankzij diezelfde hulp erachter gekomen dat Chippon niet haar fokker is, maar diegene die haar hier heeft laten chippen ze was toen 4 jaar en nu 8 (excuus hiervoor, verwarde haar geboortedatum met die van de shetter)

Cob staat inderdaad handgeschreven in haar paspoort....vermoeden welsh cob x ?? en die ?? wil ik zeker achterhalen. Misschien dat ik nog eens een dna onderzoek laat doen, maar ben weer een stapje verder. Dat er arabier inzit is voor mij zonder twijfel

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:29

Het is een witte pony... Zolang je geen papier, hengst of merrie weet kan het alles zijn.
Qua karakter hangt ook af van je eigen rijstijl en omgang. Ik heb een Friese merrie die soms zo gek is als een deur en wordt bestempeld als hengst...

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 20:47

Nou rijstijl....ik weet het niet, 8 eigenaren wilde er nooit meer mee rijden. Een wilde haar zelfs laten inslapen....weet niet of ze alle 8 zo slecht reden natuurlijk.
Karakter heeft in mijn ogen toch weinig met rijstijl te maken :D

Overigens, bij ons is ze altijd braaf, goed voorwaarts maar verder gewoon normaal te rijden, zet er iemand op die haar niet kent en die wilt er vanaf. :n