Arabier of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:36

Ik heb niet het idee dat ik kattekop, ik luister wel degelijk naar de meningen en nee, ze is geen volle volbloed dat weet ik ook wel.

Ik heb overigens de mensen die normaal reageerden bedankt en dat meen ik ook. Maar daar wordt overheen gelezen. Ik vind het erg jammer dat de vorige reacties van Wildwings al snel verwijderd werden, dan was er misschien meer begrip waarom ik zo boos reageerde.....maar goed wie de bal kaatst zegt ze dan....sorry he...

Ze komt niet van de stal af Peach2001 daar heb ik bericht van gekregen zij gebruiken T.S. maar dus niet TS en ze kenden helemaal niets van haar. Gisteren avond mail van gehad. Maar ondertussen was ik met super behulpzame bokkers al verder gekomen en wist ik dit eigenlijk al.....ze is op haar 4 jaar ingevoerd in NL en op haar 6e naar BE maar de chip en levensnummer zijn in beiden landen niet gekend (althans niet op internet) dus ben ik daarmee verder aan het gaan. Momenteel wijst alles naar Tsjechie toe....

Oliivia ik vind haar niet mooi hahaha. Ik val totaal niet op schimmels ;) Maar haar karakter is bewonderenswaardig en daarom heb ik haar gekocht en neem ik haar uiterlijk op de koop toe....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:40

Ik had mijn reactie weggehaald om je gemoederen niet nog hoger te doen oplopen. Nu doe je alsof jouw bericht een reactie is op mij, maar je eeageert van start af aan al raar. Mijn verwijderde reactie was juist naar aanleiding van jouw kinderachtige post.. Zal hem wel opnieuw plaatsen als je zo graag wilt:

Buenootje schreef:
Nee nu weet ik voldoende :) Thx....grappig dat men nu weet wie hier echt verstand heeft. Slotje graag :o


En mijn reactie hierop was: " :') :wave:"

Nu blijer, nu het er weer staat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-15 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:41

En fijn dat je nog altijd niet wilt uitleggen waarom je dat andere topic aanhaalt?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:45

Ik ben eigenlijk ook verbaasd dat mensen hier zeggen dat TS raar reageert.
Het lijkt wel of ze niet mág willen dat er Arabisch bloed in zit omdat ze dat ' interessant ' zou vinden .
En daar denk ik dat het meer de toch vooringenomenheid is van de reageerders, dat de reacties van TS.
Ik lees nérgens dat TS het interessant zou vinden als het een Arabier is...
Ik denk dat dat mogelijk door de reageerders gedácht wordt, maar ik lees het niet in de reacties van TS.
Sterker nog: heb het gevoel dat wanneer de zadelpasser gezegd zou hebben "goh, wat een mooie Connemara kruising" ( om maar een zijstraat te noemen :D ), de titel van dit topic ' een Connemara kruising , of toch niet' geweest zou zijn.

TS lijkt mij gewoon nieuwsgierig naar welke rassen er in haar paardje zouden kunnen zitten. Niets mis mee toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:47

"Ik ga wel af op de echte kenners", "Foto's kunnen vertekenen" en "ik zie al wie er verstand van heeft" "zij die haar in levende lijve gezien hebben denken anders etc etc" zijn doodnormale dankbare reacties dus? Ik vind het rare reacties. Tenslotte: als je uitgaat van de "echte" kenners, zegt dat foto's vertekenen, mensen die haar in het echt zien toch veel volbloed zien, roept dat anderen geen verstand hebben... Dan komt dat op mij nogal over alsof je alleen maar een bepaald iets wilt horen. Waarom maak je een topic aan om vervolgens te roepen dat foto's vertekenen etc?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-15 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:51

Niks mis mee om te willen weten wat voor ras erin zit. Vond ik met m'n papierloze pony ook erg interessant, maar de manier van reageren is op z'n minst wat onvriendelijk en snauwerig te noemen.

Overigens is er hier gewoon een centraal topic voor;
[RPA] [Centraal] Welk ras is mijn pony/paard deel 3

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:52

Reageer hier al een tijdje. Heb me niet onhebbelijk bejegend gevoeld eerlijk gezegd..

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:59

Thx Punz dat is nu precies wat ik probeer uit te leggen :) Ik vind het ook interessant en jah, natuurlijk ga ik uit van mensen die al 40 jaar of meer in het vak zitten. Ik kan ook wat bijleren! Als ik zie hoeveel mensen hier eerst zeggen dat ze wel arabier erin zien, maar niet volledig arabisch volbloed....tegenover de 2 inderdaad die zeggen van niks arabier....dan neem ik de anderen hier (en de mensen die mij erop aangesproken hebben) toch echt serieuzer. Is dat zo mis? Ik denk het niet.

Mij maakt het helemaal niet uit wat ze is, al is ze een kruising ezel, ze blijft onze vriendin. En nee, ze moet van mij niks zijn, zoals ik al aangaf....mijn type in uiterlijk is ze ook al niet....maar ik vind het wel reuze interessant te weten hoe en wat en nogmaals, dankzij een aantal bokkers hoop ik daar ook nog achter te gaan komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:43

Ik moet zeggen dat, hoewel ik het niet schokkend vind, ik TS nu niet het toonbeeld van "open staan voor reacties" vind ook niet. :) Vnl voor degene die bevestigen wat ze denkt maar alle tegenwind wordt af gedaan als "geen kennis" en "ik weet het wel beter", tja open dan geen topic.
In vrijwel elke warmbloed zit een percentage arabisch bloed dus dat er arabisch bloed in zit is vrijwel zeker zolang het geen koudbloed is.

Ik vind haar echter in niks gelijken op het topic dat je aan haalt, die arabier heeft niet het typische gedeukte hoofdje dat we allemaal kennen maar heeft verder juist heel veel kenmerken in de bouw (en ja ook het hoofd) van een arabier. Jouw paard lijkt gewoon niks op het paard uit dat topic behalve dan kwa kleur en zelfs dat niet eens want de jouwe is bont.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:14

Het is maar net hoe je de reacties wil lezen. Heb ze zelf vooral gelezen als aanvullende info. En dan valt het echt wel mee. Vind zelf dat op een bepaald moment sommigen TS gaan aanvallen, en dan verscherpt de toon zich wel.

Kortom: het is ook maar net hoe je dingen
leest/ wil lezen

Verder ben ik zelf van mening dat het vanaf een foto eigenlijk niet goed mogelijk is om een ras te noemen, met uitzondering daar waar de raskenmerken van een dier afspatten.

Dus TS: ik vind dat je een onmogelijk topic hebt gemaakt _O-

Want:

Afbeelding

Arabisch bloed of niet ??

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:20

Daar zie ik meer Welsh ik... En die hebben ook Arabisch bloed (zoals zoveel andere rassen)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:24

Ben benieuwd wat anderen er van vinden? ( TS en mods: dit lijkt off topic/ maar hoop dat het even zo mag.... Verklaring volgt...)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:35

Ayasha: Welsh lijkt me niet: waarom denk jij welsh? Dier is overigens rond de 1.46 en wel rondgeribt...

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:21

Wat ik aan het plaatje van Punz zie.
Er zit een expressief hoofd op met breed voorhoofd. Hoofd is echter korter dan ik zou verwachten, oren zijn vrij kort. Op basis van het hoofd zou ik dus zeggen een ponyras dat ooit veredeld is met Arabisch bloed.
Hals vind ik ook vrij compact, geen lichte halsuitsnijding Bij het hoofd.
Rug is me te week, bij Arabieren zie je wel vaker een hoge schoft of overbouwd, maar geen badkuip.

Zo van het plaatje zou ik zeggen een (engels) ponyras en geen Arabier. kruising Arabier zou ook kunnen.
Wel knap dier!

Wat ik trouwens met het rondgeribt bedoelde. Bij veel rassen heb je rond geribte paarden, maar bij de Arabieren is het in combi met smal schoudertje.

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:17

Tof idee ok wat zie ik hierin :
- korte rug ietwat overbouwd kontje, niet veel
- breed voorhoofd uitspringende bolle ogen
- Klein hoofd (lengte) opvallende neusvleugels zonder erover te zijn wel de brede kaak en trechtervormig gezicht
- Hoogte komt overeen met de oorspronkelijke arabieren (veralgemeend)
- Sterke botten, lijkt brede borst te hebben.
- Staartinplant redelijk laag maar dat heeft een Engels Volbloed ook.
- wel redelijk lang in lichaam

Mijn mening? Ik denk dat dit zeker een paardje is waar arabisch bloed in zit.

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:27

wil er zelf ook eentje opzetten mag ik jouw mening hierover ook vragen? Is eveneens een schimmel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:55

Punz schreef:
Ayasha: Welsh lijkt me niet: waarom denk jij welsh? Dier is overigens rond de 1.46 en wel rondgeribt...

Om eerlijk te zijn omdat hij kwa bouw en uitstraling op mijn overleden welsh lijkt.
Dat guitige koppie met het brede voorhoofd, dat ietwat arabisch aan doet maar niet extreem, die kleine oortjes, die achterhand..
Tsja.. :D Ik laat me vooral leiden door de uitstraling vrees ik. :o
Misschien verklaar ik mezelf wel voor gek als ik een weide-foto zie. :+ Maar de blik die hij op deze foto heeft doet me ontzettend aan Ex denken... die kon ook zo staan kijken. :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:52

Buenootje: vind je mijn berichten ook storend of niet? Dan weet ik of ik mijn toon moet aanpassen.

Je draffoto vind ik eigenlijk een uitstekend voorbeeld waarom zoveel mensen denken dat het geen Arabier is (of dit ras iig niet de boventoon voert in de kruising). Het is niet voor niets dat je geen overschot aan Arabieren hebt lopen in de hogere klasses van de dressuur (uitzonderingen daargelaten uiteraard). De meeste Arabieren hebben door hun bouw toch wat moeite om de gangen te laten zien die we in de dressuur willen zien, om echt fijn te verzamelen is de achterhand vaak net wat te strak om lekker te gaan zitten en voor het spectaculaire verruimen blijft het voorbeen net te laag.
Even van internet een plaatje gejat, dit is voor mij het typische beeld van een gemiddelde Arabier onder het zadel in zijn comfortzone, net een beetje een duikboot: http://img.tweede-hands.net/pics/00/03/ ... b2f180dbb5
Als je dan naar jouw pony kijkt, zie ik een veel 'lossere' manier van bewegen met meer ruimte in de gangen. In principe kan een Arabier ook ruim en spectaculair lopen, maar dit doen ze vaak in hun showloopje, niet wanneer ze zo ontspannen ogen als die van jou op de foto.

Tweede foto heb ik eigenlijk al mijn mening over gegeven wanneer ik de fotovergelijking heb gepost, ook hier zie ik hooguit het puntkontje van een Arabier terug.

De laatste foto van het hoofd, het eerste wat in mijn hoofd schoot is dat ze precies hetzelfde profiel heeft als een Tinker van type Grai (schrijf ik dat goed?), dat is een heel licht type tinker. Vriendin van mij heeft er zo een en het zouden qua hoofd broer en zus kunnen zijn.
Bij een Arabier zou je in principe een boller voorhoofd verwachten

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 15:05

Nee hoor helemaal niets storend. Deze foto's kreeg ik overigens van een van de vorige eigenaren toegestuurd :)
Als ik het arabiertje op de foto zie moet ik meteen aan mijn vroegere lievelingspony denken....egyptische arabier toch? Is inderdaad een helemaal andere bouw.

Tinker kruising aan gedacht, maar ze heeft zo weinig typisch tinker in zich....heb er zelf een gehad (is nu van mijn schoonzusje al jaren) en daarin kan ik weinig vergelijken, maar ook daarin zijn natuurlijk weer veschillende types dus het zou kunnen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:41

Ayasha: dank voor je post!!
Dit maakt precies duidelijk wat ik duidelijk wilde maken: zodra een pony zo op de foto staat dat duidelijke raskenmerken niet meer (goed) zichtbaar zijn, ziet iedereen zo'n beetje wat hij/zij in zijn eigen referentie kader heeft/ of dat wat je wel of niet wil zien. Heeft het kenmerken wat je doet denken aan iets wat je eerder hebt gezien, dan concludeert je brein 'dus' dat het zoiets moet zijn.

De pony op de foto is een goedgekeurde Connemara dekhengst ( Rory Rasputin, vader van mijn merrie ( zie profiel) , die op deze foto niet helemaal op zichzelf lijkt :) :), en zo gefotografeerd is dat hij er Arabischer uit ziet dan hij is ( al durf ik niet te garanderen dat er niet decennia geleden, voordat het stamboek echt goed functioneerde als stamboek, niet toch stiekem iets Arabisch "ingevoerd" is....)

Kortom:
Je ziet / leest vaak wat je verwacht te zien/ lezen... of het nu een ras is.... óf een geschreven reactie van de ander ;) ;)

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:26

Thx Punz voor jouw post....erg verhelderend! Hoe dan ook vind ik hem inderdaad absoluut niet lijken op de hengst die geshowd wordt haha.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:53


Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:21

Tuurlijk, weet ik natuurlijk ( de site is me overbekend :+ ) In de Connemara zit ook spaans (andalusisch) bloed in, hier en daar ook wat Engels Volbloed en dat zie je ook wel.
Het is in ieder geval geen Welsh... maar daar ging het me eigenlijk ook niet om. Was maar een voorbeeld om duidelijk te maken dat mensen vaak zien wat ze willen zien/lezen wat ze verwachten te lezen enz.

Pleidooi voor openheid en mildheid enzo ;) :D

Buenootje
Berichten: 467
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:54

*\o/*

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Arabier of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:12

Hihi nee Welsh is het idd niet. Maar om maar weer te geven dat de kans idd groot is dat in TS haar paard ook Arabisch bloed zit. Maar het zal inderdaad niet het grootste deel zijn. :)