Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:18

Mijn hengst heb ik zelfgefokt en altijd geprobeerd sociaal te houden, in zijn natuurlijke behoeftes te voorzien en zoveel mogelijk verschillende ervaringen op te laten doen (vanaf kleins af aan clinics op vreemd terrein, weekendje weg, etc). Ik behandel hem als paard maar ben wel altijd bedacht op zijn eventuele reactie of die van andere paarden. Hij kan met en tussen (hengstige) merries rijden en lopen, geen enkel probleem. Maar ben altijd super consequent en duidelijk geweest.
Dekken gebeurt KI met een speciaal halster en ik handel m dan ook niet zelf. Inmiddels is daar ook geen merrie meer voor nodig.
Op wedstrijd zijn we nog maar paar keer geweest maar waren wel grote happenings en hebben toen vooraf terug gepakt op het voor hem bekende grondwerk. Koppie moet altijd bij ons en het werk zijn.
Ik denk dat én opvoeding maar ook stukje karakter veel doet. Die van mij is extreem braaf en cool in de kop

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:45

Wat gaaf, ik ga maandag bij de hengst kijken en ik ben super benieuwd natuurlijk! Ik weet dat de opvoeding meetelt. Ik ben ook altijd erg consequent geweest richting mijn paarden. Ik heb nog tijd zat om desnoods boeken te gaan lezen om wat wijzer te worden wat betreft de omgang met een hengst :)

Als dit alles toch niet goed uitpakt, zal hij natuurlijk geruind worden :)

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 18:02

Ik ben van de week wezen kijken bij de hengst en wat vond ik hem gaaf! Volgende week weet ik of de verkoop doorgaat of niet. Ze heeft namelijk nooit zijn stokmaat gecheckt.. Hier wat foto's van hem!

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 18:04

Op de een of andere manier lukt het mij niet om foto's te uploaden?

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:11

Ik heb nooit een Arabische hengst gereden, wel veel andere rassen. De key voor mij is om in te springen op elk klein signaal. Murmelt of hinnikt hij tijdens het rijden, dan krijgt hij een tik en werken we 300% harder, want zijn aandacht is niet bij mij en de volgende stap is springen en dekken. Ik heb met mijn hengst twee weken geleden zelfs achttal gereden zonder problemen maar ik ben op alles bedacht en ik ben volledig de baas op de grond en in het zadel en ook niet benauwd om stevig in te komen bij protest.

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:08

@Urielle

Dat is waar ik bij mijn vorige hengst de fout in ben gegaan. Ik strafte hem wel maar niet bij iedere kleine murmel of hinnik, tenminste.. Dit deed ik wel maar niet consequent genoeg. Hierna creëerde hij zijn eigen willetje en regels. Ondanks dat het ook prima kon gaan was het 's zomers wanneer de hormonen op gingen spelen geen doen meer!

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:13

Je moet idd heel scherp zijn en bij de kleinste signalen al ingrijpen om te voorkomen dat het escaleert. Zeker in het voorjaar kan een draaiend oor een seconde later ontsporen. Als je daar in de begintijd heel secuur en consequent mee bent, krijg je gewoon een fijne hengst om mee te werken, waar je idd aan een lang teugeltje mee kunt rond stappen. Maar in het begin is het echt investeren om respect op te eisen.

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:26

Hier zal ik me ook zeker in gaan verdiepen en op gaan letten. Ik zou het ontzettend zonde vinden hem te vroeg te ruinen of überhaupt te ruinen misschien!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:39

Wat grappig dat jullie dat zeggen over de kleinste signalen. Toen ik als puber mijn hengst net had gaf ik hem overal voor "op zijn kop". De mensen waar ik toen stond (groot hengstenstation) vroegen mij waarom ik hem continue strafte voor "normaal hengsten gedrag". Een van de dames benoemde ook dat hij continue gespannen was omdat hij zijn gedrag wou laten zien maar dat niet mocht.

Ik heb er toen voor gekozen naar deze adviezen te luisteren en het paard ontspande wel meer. Dat betekende niet dat hij echt gekke dingen mocht doen maar een mummeltje juist wel. Dat bracht hem meer ontspanning en hij luisterde daardoor in andere situaties beter en zonder spanning.

Wil niet zeggen dat dit beter is dan de aanpak van bijvoorbeeld urielle en het is ook slechts mijn ervaring met deze ene hengst, maar ik wou het toch delen.

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:02

Dit is misschien zoals jij al zei per paard verschillend.. Mijn vorige hengst had toch wel degelijk een consequentere aanpak nodig! Ik zal rustig aan kijken wat zijn karakter is en welke opvoeding hij nodig heeft.

Wat jij zegt heeft ook nog een punt inderdaad!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:29

Ik was ook wel consequent, ik liet alleen bepaald gedrag toe ipv dat ik alles verbood. Ook die van mij had wel duidelijkheid nodig.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:41

De waarheid ligt inderdaad in het midden. Je moet consequent zijn, maar inderdaad niet het gevoel geven dat je hem continu onderdrukt, want daar krijg je een heel gefrustreerd paard van.

Goed naar je paard blijven kijken en je steeds weer aanpassen aan wat hij op dat moment nodig is met jou en zijn veiligheid voorop. Maar datzelfde zou eigenlijk voor alle paarden moeten gelden, ook ruinen en merries.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:00

Fritser schreef:
Wat jullie mij vertellen, (of het wel eerlijk is tegenover je paard) Daar heb ik aan gedacht. Ik heb advies gevraagd aan andere mensen en die vertelde mij dat ze hem zelf nooit zouden laten ruinen. Ik zit ermee dat ik hem bijvoorbeeld nooit op de grote weides in mijn buurt zou kunnen zetten, dat ik nooit zonder enig probleem met andere paarden naar buiten kan. Als ik hem hengst zou laten zou hij met 2 ruinen op de wei komen.. Maar het liefst, zet ik hem in de groep.
Het is een super mooie hengst.. Daarom zou het zonde zijn hem te laten ruinen. Als hij zijn Palomino kleur door zou fokken helemaal.. Ik dacht dat als hij redelijk makkelijk in de omgang zou zijn dat ik hem wel hengst zou kunnen houden.. Maar helaas brengt dit alsnog de minpunten met zich mee. En tsja, wat weegt nou zwaarder?

De afspraak met de verkoper was dat als ik hem wilde, dat ik hem volgende zomer op mocht komen halen. De verkoop heeft voor haar totaal geen haast en het was niet mijn bedoeling weer aan een paard te beginnen.. Ik kwam hem per toeval tegen en was verliefd. Het komt dus allemaal wat beter uit als ik hem volgende zomer op kan komen halen, en dat is prima! Misschien is het wat om hem 1 zomer te laten te dekken en hierna een castratie? Hoe denken jullie hierover?

Ik heb nog maanden om hierover na te denken maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben :')
Gewoon vooruit denken en ik wilde graag weten wat andere hier nou voor mening in hadden


om terug te komen op het buiten zetten.
Je kunt een hengst ook niet zomaar bij ruinen inzetten.
Als hij echt hengst is kan hij aan het vechten gaan en dat maak je niet graag mee!

Als hij makkelijk is in de omgang, maakt wua buitenzetten, stalling etc weinig uit.
Hengst blijft hengst, beel willen het niet hebben en hij zal nooit in een grotere groep naar buiten gaan.

Maar ondanks dat zou ik niet weten waarom je hem geen hengst kan laten.
Als je zelf maar weet hoe je ermee om moet gaan.

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 20:45

De hengst zou uitgroeien tot ongeveer 1.50, hooguit 1.55.. Ik ben zelf 1.70 en zou bij god niet weten hoe dit eruit komt te zien als ik erop zit..

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:18

Kijk in mijn profiel 1.68 op 1.48

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 00:59

Dat ziet eruit als een perfect maatje :) Het misstaat absoluut niet! Mooie pony <3

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 01:54

Een arabische hengst wauw nou hebben arabieren vaak veel show maar kunnen ze toch heel koel in het hoofd zijn.

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:30

Zoals meerdere al schrijven niet alle hengsten zijn bar en boos, maar ook niet alle hengsten zijn watjes, maar zolang jij consequent bent en ze duidelijkheid geeft in wat wel en niet mag kunnen ze net zo fijn en soms zelfs fijner zijn als een merrie die soms ook stierlijk vervelend kunnen zijn door hun hormonen.
Verder moet je gewoon naar je eigen hengst kijken en wees eerlijk tegenover ze of ze hengst blijven ja of nee zodra de hormonen wel de overhand nemen en je hem niet voor de fokkerij bedoelt hebt wees dan eerlijk en ruin hem, want ongeacht welk geslacht ze moeten happy en sociaal gehouden kunnen worden.

Onze hengst Sirel komt qua uiterlijk dan wel stoer en macho over maar zijn karakter is juist onzettend zacht ( soms zelfs te zacht) hij kan ook gewoon in de kudde staan, op dit moment niet meer omdat we geen ongewenste kids van hem en zijn volle zus en dochter willen hebben, en zit er nu een draadje zonder stroom tussen zodat er niks gebeurd, en dan hebben we wel eens dat de dames er anders over denken en in zijn weide gaan staan, maar hij is een echte gentleman en gaat dan gewoon verder eten.
Op concours is hij ook absoluut niet macho, maar eerder bang geen gebrul oid maar kiest liever het hazepad dan dat hij de confrontatie aangaat met een ander paard, maar ook wat ons ook verbaasde heeft hij zich ook wel eens misdragen doordat hij een andere hengst niet kon luchten of zien, maar door hier altijd rekening mee te houden en door consequent en eerlijk tegenover hem op te treden stelde het niks voor en zochten we zelf de rust op zodat wij een ander niet zullen storen en wij lekker ontspannen kunnen rijden, en omdat wij dus ook wedstrijden reden en hij ook dekt gezegd dat om voor hem geen verwarring te veroorzaken gezegd dat hij niet buiten de deur dekte en ook dit kunnen we bij hem gewoon aan halster doen ( velen gebruiken hier een apart hoofdstel voor en vaak leren ze heel snel welke outfit waarvoor bedoelt is en zo weten ze wat met welke outfit de bedoeling is)
Hier dus ook de ideale hengst maar zo zijn ze niet allemaal.