Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 15:03

Hoi hoi,

Laatst is de tandarts langs geweest voor controle. Fijne tandarts, Ron Slob :j

Nu zag hij dus dat mijn AV wat diastase had (ruimte tussen kiezen). Hij vertelde me dat dit een typisch arabierenkwaaltje was, maar toen ik dat intypte op Google en Bokt kon ik er niets over vinden.

Hebben jullie weleens gehoord dat dit vaker voorkomt bij arabieren?

Het heeft overigens geen invloed op de verdere behandeling, maar ik vroeg het me af.

Elfie

Berichten: 772
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Re: Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:14

Volgens mij klopt dat wel. Ik heb toch al vaker gehoord dat het regelmatig voorkomt bij arabieren.

Mijn arabieren hebben het probleem niet (of de tandarts heeft er toch nooit wat van gezegd), maar de arabier van een vriendin van mij heeft het heel erg en heeft ook echt last door het probleem. De tandarts is er al enkele keren bij geweest maar een echte oplossing vinden is moeilijk.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:25

Hier ook een arabier met diastase.
Helaas te oud voor behandeling (ruimte tussen de kiezen breder uitslijpen waardoor er minder troep tussen kan blijven steken wat ontstekingen kan veroorzaken).
Ook heeft ze onder aan beide zijde 2 kiezen die uit de rij staan.

Beide zie je vaker bij arabieren dan bij andere rassen.
Ik heb Paul Versluis als TA.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:27

Mijn haf heeft ook een diastase.

Is geen arabier :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:38

Mijn arabier heeft het ook, en haar driekwartsbroer ook. :+ Dus zou zomaar kunnen. Ze moeten beide nog wisselen, dus we hopen dat ze er daarna vanaf zijn :)

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:10

Mijne had het ook, maar de TA besloot toen ze 15 was om het "even te aanzien" omdat ze er geen last van had. Ze is er 33 mee geworden, nooit wat mee gehad. Ze had zelfs al haar tanden nog.
TA zei idd dat het vaker voorkomt bij Arabs, maar kon me niet uitleggen hoe dat kwam.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:56

Ik zou me kunnen voorstellen dat Arabieren (en zeker de extremere types) vanwege hun ronde kaakvorm vaker diastases hebben, en dan vooral in de onderkaak. Immers, bij een rechte kaak kunnen de kiezen onderin mooi aansluiten als ze op het kauwvlak ook netjes tegen elkaar aanliggen. Bij een ronde kaak zullen er onderin noodgedwongen spleten (diastases dus) ontstaan als de kiezen aan het kauwvlak netjes aanliggen. En diastases houdt dus vooral in bovenin aansluitend en onderin wijkend. Vandaar ook dat diastases op termijn tandvlees ontsteking geven.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:22

Bedankt voor de reacties :) Ze heeft er nu gelukkig geen last van, in April komt de TA weer, voor controle, want we willen het wel in de gaten houden.

Ibbel, mijn merrie is Pools gefokt, die hebben niet zo'n 'zeepaardjeshoofd'. Ik heb trouwens niet het idee dat bij de extremere hoofden de onderkaak erg afwijkt van andere rassen, maar meer dat het neusbot een andere vorm heeft. Maar ik kan het fout hebben, ik ben niet heel erg thuis in de arabieren ;) Kan natuurlijk best dat de bovenste tanden wat anders op de onderkaak staan en de drukverdeling dan ander is.

Mooi studie-onderwerp voor paardentandartsen, lijkt me :D

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:58

Kesje, ik heb ook geen 'deukneus', maar wel een exemplaar met diastasen in de onderkaak. Inmiddels verholpen door 4 kiezen te laten trekken: ondergebit slingert ook en dat helpt ook niet. Kwaliteit van het gebit is nog steeds goed, alleen de uitlijning is slecht. Of het een specifieke arabierenkwaal is weet ik niet.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:24

Mijn arabier van 8 heeft het ook. Ze wordt jaarlijks gecontroleerd door de tandarts en we houden het dus goed in de gaten. Die van mij heeft ook geen extreem hoofd.

@ Hilli Dat lijkt me best heftig! Hebben ze er onder en boven 2 verwijderd? Is het de overweging geweest omdat het gebit ook slingert?

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:42

Mijn Tinker heeft ze ook gehad. Paul Versluis was hier van de week en die zei dat ze het meeste voorkomen bij Friezen...

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Diastasen - Arabierenkwaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:47

@olga: nee, 2 linksonder en 2 rechtsonder. Eén kies stond zelfs gedraaid omdat dat de enige passende manier was. Bij een mens met zo'n gebit (zoals ik ;-) ), trek je ook wat kiezen en trek je alles met wen beugel recht. Gaat natuurlijk niet bij een paard, maar die kiezen eruit zorgen er wel voor dat de rest van de onderkaak nu rustig is. Met de bovenkaak is niks mis.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:12

Mooi dat het hier mee opgelost is! Maar vind het best heftig klinken. Paard met buitenboord beugel, zie het al voor me :) :)!