Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

veelzijdige paardjes

 
Profiel   

Hey hey iedereen,

vaak krijgen we toch wel de opmerking dat de arabiertjes enkel dienen om mooi te wezen en niets kunnen..
Daar heeft mijn ventje deze week toch weer eens bewezen dat het zeker zo niet is..

Naast western pleasure, trail, dressuur, (begin) vrijheidsdressuur zijn we nu gestart met springen :-)
en hij doet het doodgraag <3

Nog mensen die meerdere takken beoefenen met hun arbiertje?

ik ben benieuwd!!

[ img ]


[ img ]



[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-17 21:52 



 
Profiel   

Prachtig dier zeg! Aangezien de kleur waarschijnlijk geen volbloed waarschijnlijk, denk je dat de invloed van vreemd bloed heeft geholpen in de veelzijdigheid?

Hier een volbloed Arabier en ik geef de mensen die ze niet geschikt vinden voor alle taken van de sport toch wel gelijk hoor. Het is een super lief beest, hij vindt ook heel veel leuk. Maar om nou te zeggen dat hij aanleg heeft voor veel dingen, nee. Op basisniveau komen de meeste prima mee hoor, maar dat kan in principe elk gezond paard. Nu is die van mij ook niet gezond gebleken, ondertussen ook gepensioeneerd (dus die staat echt alleen maar mooi te wezen in de wei :+ ). Maar meer dan recreatief dressuren, af en toe een sprongetje en heerlijk buiten rijden zat er ook niet in bij die van mij.

Bij de dressuur loop je er toch snel tegenaan dat ze het toch lastig vinden om echt op de achterhand te gaan dragen, vaak zijn ze toch wel geneigd om wat naar voren te duiken. Springen had die van mij niet zoveel talent voor (springt als een hertje), maar ik heb andere Arabieren het wel leuk zien doen. Maar ook daar moet je niet verwachten dat je het tot het Z of hoger schopt, dat zijn echt de uitzonderingen.
Western heb ik geen ervaring mee, kan ik niets over zeggen. Endurance blinken ze over het algemeen natuurlijk wel weer uit. Er zullen altijd individuen zijn die wel ontzettend goed zijn in de sport hoor, dat sluit ik niet uit.

Na zo'n partypooper post toch de boel nog maar even leuk houden met een foto :o

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-17 09:54 



 
Profiel   

A Q't Guy is inderdaad geen volbloed, maar volgens mij bij het BAPS geregistreerd, toch Jessie?
Het BAPS laat, in tegenstelling tot het AVS, ook part-breds toe :) Wij hebben daarvoor bijvoorbeeld het NRPS.

Maar goed, dat terzijde :)
Snap wel beetje wat Mooney zegt. Ook Djunnah is best veelzijdig, maar blinkt nergens extreem in uit. Dressuur kan ze best op basis-niveau (en vind ik ook belangrijk om lenig te blijven), maar zie ik haar, ook met een ambitieuze ruiter, niet zo snel op hoog niveau uitoefenen. Springen vindt ze leuk, maar daar zijn ze toch echt te klein voor om over de echt hoge hindernissen te komen.
Vrijheidsdressuur vindt ze leuk, maar we blijven steken op de Spaanse Pas, waar zij werkelijk geen snars van begrijpt. Nu weet ik uiteraard niet of dat aan haar of aan ons ligt _O-
Endurance doen de bieren het uiteraard voortreffelijk in en blinken ze echt wel uit als ras zijnde. Maar ik weet ook daarin niet of Djuun daarvoor wel de juiste mentaliteit heeft. Ze heeft daarvoor iets te weinig "go" van haarzelf.
Mn zus heeft wel een keer een Trec-clinic met dr gedaan en dat vond ze werkelijk geweldig, dus wellicht dat daar meer in zou zitten.

Maar als echt recreatie-paard blinkt ze echt uit :) Bakwerk, buitenritten, grondwerk, kinderpony, ze doet het allemaal. En dat zachte, lieve, attente en nuchtere karakter (oke, ze blijft wel een merrie), dat maakt de AV's nou juist zo leuk imo :) Ze blinkt nergens enorm in uit, maar ze is voor mij prima zoals ze is :)


Dus wij doen gewoon nog wat bitloos boscrossen in het weekend en morgen gaan we oefenen voor onze onderlinge B-wedstrijd volgende maand :Y)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-17 23:54 



 
Profiel   

Veelzijdig wilt toch ook niet perse zeggen: blinkt overal in uit? Ze zijn over het algemeen heel breed inzetbaar :j

Djunnah van hierboven staat knap met dressuur
[ img ]
En mooi met springen
[ img ]
Sexy in een westernoutfit
[ img ]
En natuurlijk het aller leukst tijdens een geerlijke buitenrit :D
[ img ]

Soms met vrijheidsdressuur iets minder gezellig :=
[ img ]

Ze is trouwens wel een zeer getalenteerde drama queen, daar valt ook wat van te zeggen 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-17 01:02 



 
Profiel   

Arabs staan juist bekend om hun veelzijdigheid! Dat ze niet in alles uitblinken lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend aangezien ze niet voor 1 speciaal sportdoel zijn gefokt van oudsher. Ze werden als oorlogspaard gebruikt en dat vereist intelligentie, uithoudingsvermogen, hardheid, betrouwbaarheid en werkwilligheid. Vandaar dat ze het ook zo goed doen in de endurance.

Ik doe enorm veel met mijn paarden en ze zijn ook echt onderdeel van het gezin.
Mooi voorbeeld is Yentl, die aan de basis staat van onze ienieminie fokkerij:

Uitblinkend in de western waar ze menig quarter achter zich liet:
[ img ]

Met de koetjes, met duidelijke cowsense:
[ img ]

In de showmanship uitmuntend:


[ img ]

Endurance waar ze enorm strijdlustig niemand laat passeren :D
[ img ]

In de hunter:
[ img ]

Als betrouwbare kinder- en leerpony:
[ img ]

Speel en avonturenpaard:

[ img ]

Voor de slee omdat het kan:

[ img ]

En wel ja, een sprongetje als je t lief vraagt:

[ img ]

En natuurlijk als bijzonder lieve mama:

[ img ]


Niet veelzijdig? Niet betrouwbaar? Te rillerig?
Ik zie nog niet snel een dekhengst van bv kwpn braaf met kinderen rondsjouwen:

[ img ]

[ img ]


En even daarna de bink wezen, maar wel als het kan en mag:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-17 09:08 



 
Profiel   

<3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-17 07:52 



 
Profiel   

Ondanks dat het een tijdje stil is geweest, toch even een post van mij :)

Ik ben trotse eigenaar van Duc, een volbloed arabier die gefokt was voor de renbaan (frans gefokt), maar na een aantal keer toch niet zn held bleek te zijn op de baan (eerder een ramp). Hij was ontzettend angstig en durfde niet in te halen < lekker handig als je moet winnen :j

Duc heeft niet de Egyptische hoofd/lichaambouw. Omdat hij frans gefokt is, zijn er invloeden vanuit rusland etc doorheen gekomen, Hij is niet slank. hij is eerder wat vollere en ronder. hij heeft een dikke nek en veel haar. Als je hem zo ziet zou je hem geen volbloed geven, toch is hij 100% raszuiver. Zijn vader (Grand Duc) en moeder waren ook allebei zo gebouwd. Maar, zet er een hengstige merrie of mini shetlander voor, dan verandert mijn iets wat bolle arabiertje in een elegante Arab inclusief deuk neus en vlaggenmast staart :+

Maar ik heb Duc gekocht toen hij een jaartje of 5 was, ik ken hem al vanaf veulen af aan omdat ik bij de renstal trainde waar hij ingereden werd. Ondanks dat hij super gestoord was, was ik helemaal verliefd op hem. Samen zijn wij stapje bij stapje de beginselen van de dressuur gaan verkennen (zowel ik als hij konden niet anders rijden dan op de renbaan). Niet kunnen draven of galopperen zonder dat je 50 km per uur gaat in een bak is wel zo prettig. :o
Ondanks dat hij af en toe angstig blijft en de grootste spoken ziet, gaat het inmiddels echt super goed. We hebben een bijrijdster die hoog heeft gereden en verstand van zaken heeft. Zij leert zowel Duc als mij het hoognodige bij.

Een aantal jaar geleden sprong ik wel eens met hem. Nadat hij wist dat die balk hem echt niet op ging eten vond hij het super leuk en ging hij vol enthousiasme richting de sprong. Ik heb zelfs 2 keer meegedaan aan jumpcross in Breda. Wij verdiende absoluut de doorzettingsprijs, want na het gehele parcours achteruit afgelegd te hebben mochten wij de lange afstandsrit maken; lang leven zijn ren verleden. Dat was natuurlijk peanuts voor hem. Het hoogste wat ik ooit gesprongen heb is 70cm (dat durf ik nu niet meer hoor! _O- )

Buitenritten maakte ik op de vorige stal iedere week, hard galopperen over een grasbaan was zn favo. Het schrikken van eenden, koeien, schapen en andere 'vreemde' dingen zoals veeroosters vond hij ook heel leuk. De ene keer was hij super zen, de andere keer een drama queen.

In de dressuur zijn wij inmiddels b + 9, hier ben ik super trots op! laatste wedstrijd hadden wij zelf 197 punten. *\o/*

Naast dit alles is mijn toppertje ook 'fotomodel' voor mijn website http://www.galopperen.nl

Okeee, Tijd voor wat foto's

De eerste dag van mij; kijk mij stralen :D (inmiddels toch als weer bijna 10 jaar geleden)
[ img ]

Long ago tijdens de jumpcross; hier zie je wel een beetje arabieren trekjes
[ img ]

De beste springfoto die ik heb (van een paar jaar terug)
[ img ]

Lekker in het bos rijden: jaartje terug
[ img ]

En mijn bijrijdster Samantha kan prachtige foto's maken! Duc anno nu;
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En op deze foto ben ik het aller trots (vorige maand gemaakt door Samantha) hij heeft zich zo goed ontwikkeld de laatste tijd dankzij haar! Zie hier het resultaat:
[ img ]

Duc en ik zijn vrienden voor het leven, ook al is hij soms maf en angstig. Samen komen wij er wel :j <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 16:43 



 
Profiel   

Het is dan misschien niet de meest typische arabische volbloed, maar je hebt wel een erg mooi en goed gebouwd paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 17:47 



 
Profiel   

mhoogenbos schreef
Het is dan misschien niet de meest typische arabische volbloed, maar je hebt wel een erg mooi en goed gebouwd paard.


Dankjewel! Super lief :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 21:05 



 
Profiel   

Ik moet toegeven ik ben geen arab fan, maar wat komen er mooie veelzijdige paarden voorbij!.
Dit geeft wel een ander beeld en ik moet stellen dat ik er nu anders over ga denken in de toekomst.
Daar wil ik ieder hier voor bedanken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen