Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Op keuring, hoe bereid je je voor?

 
Profiel   

Ik overweeg om 8-9 juni naar de DAWRA wedstrijd te gaan. In datzelfde weekend zijn er afwisselend ook keuringen.
Ik ben nog nooit op keuring geweest met mijn arabieren (wel met mijn haflinger), maar eigenlijk lijkt het mij wel heel leuk om een keer te doen. Ik vind het lastig om informatie te vinden over hoe ik mij hier op voorbereid.

Heeft iemand tip/trics/ do's/ don'ts?

Ik hoef niet te winnen, waarschijnlijk zijn mijn dames niet typisch genoeg. Het gaat mij om het plezier van meedoen (zonder mijzelf voor schut te zetten).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 08:57 



 
Profiel   

Wat leuk dat je mee wil doen! :D

Dat weekend staat in het teken van de sport, dus over type zou ik me niet al te druk maken, er zullen daar weinig écht showgefokte arabs lopen. Daarbij is het amateur-level dus super toegankelijk en ruimte voor foutjes :D

Het belangrijkste is eigenlijk dat je dames er gewoon netjes bij staan. Mooi in het vlees, goed verzorgd, geen losse haren etc. Daarnaast moeten ze mee kunnen draven en stappen aan de hand en goed stil kunnen staan. Leer ze te blijven staan, ook als je naar alle kanten toe om ze heen loopt. Let er op dat ze netjes staan ook, dus in ieder geval vierkant en met de benen mooi recht. Idealiter kunnen ze dan de voorbenen nog iets naar voren plaatsen (en achter 'open', dus 1 achterbeen iets onder de massa en 1 achterbeen iets achter de massa), maar met vierkant ben je al een heel eind.
Hals geven oefen je pas als het stilstaan goed gaat. Is heel makkelijk, gewoon een interessant frutseltje voor ze houden, dan lukt dat meestal vanzelf. Idealiter komen ze met de hals eerst omhoog, en dan bij de keel het hoofd omlaag geknikt. In ieder geval wat rond, niet te veel recht naar voren. Het fijnste is als iemand je even kan helpen door mee te kijken of oefen bij een bakspiegel, dan kun je wat experimenteren met in welke hoogte/houding je paard het beste tot haar recht komt.
Oefen ook het draven aan de hand een aantal keren, zowel voor jezelf als voor je dames, en zorg dat je flink kan sprinten :D hoe harder jij kan, hoe vrijer en ruimer je paard kan bewegen. Houd vooral de lijn mooi lang en als je het niet kunt bijbenen kun je prima wat gas terugnemen zonder te moeten 'longeren'. Altijd liever een mooi rechte lijn aanhouden!

Verder wat vet op de neus en ogen. Ter plaatse zullen zeker weten mensen zijn die je kunnen helpen met het aanbrengen maar het is op zich best simpel. Prettigste merken zijn Ultra, World Champion en Silverado. Kosten vaak minder dan spul van de lokale ruiterzaak en zijn veel fijner in het gebruik. Idem voor de glansspray overigens. Met 25€ kom je voor beiden al een heel eind en daarna is het voor fotoshoots en wedstrijden ook goed te gebruiken! Anders 'gewoon' babyolie nemen voor het hoofd. Oefen dit wel thuis een paar keer, sommige paarden trekken de eerste keer best gekke bekken :+

Je kunt er voor kiezen om nog te scheren. Zelf scheer ik het derde oor standaard (en vrij ver ook) omdat ik het gewoon mooi en praktisch vind, maar het is zeker niet verplicht. Je mag ook een klein stukje vlechten of het gewoon los laten. De keel komt met vlechten/scheren wel wat mooier uit.
Hoofdje scheren zou ik lekker laten, vergt wat oefening om dat goed te krijgen en ook dat is zeker niet verplicht.
Scheer/knip wel de vetlokjes en baard af en de lange haren uit de oren zodat het geheel er mooi verzorgd uit ziet.

Als je geen showhalster hebt of wilt aanschaffen gebruik dan een net, zo fijn mogelijk halster. Persoonlijk vind ik bijv een leren halster altijd nog wat beter staan dan een touwhalster. Ook een showhalster hoeft overigens helemaal niet duur te zijn. Gebruik een leren lijn of mooi zwart halstertouw dat goed lang is.

Kleding een nette donkere broek met een blouse (al dan niet met jasje/gilet).

Zwarte make-up is niet toegestaan, gebruik altijd clear highlighter. Tastharen moeten blijven zitten. Oren mogen niet 'leeg' geschoren worden. Hoefjes niet in donkere lak.
En check nog even of je inentingen voldoen aan de eisen, moeten 3 basis-entingen in zitten en daarna jaarlijks.

Dus samengevat:
Stappen en (pittig!) draven aan de hand
Netjes vierkant staan
Halsje wat naar voren geven
Verzorgd uiterlijk zonder lange haren
Net halster en lang zwart touw
Beetje make-up of babyolie op neus en ogen
Glansspray

Mocht je nog vragen hebben: stel ze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 13:21 



 
Profiel   

ik izt niet in het paarden showen, maar in het honden showen. De persoon boven me geeft de tip ene donkere broek. Maa ik weet niet welke kleur je paarden ehbben. Bij de hondne hebben we de ongeschreven regel om niet dezelfde kleur broek te dragen dan de kleur van je hond, tegen ene andere kleur komt je hond vele mooier uit. Ik kan me voorstellen dat dit voor paarden ook geldt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 13:43 



 
Profiel   

De professionals stemmen de kleur van hun pak ook af op hun paard (Indien mogelijk, vaak hebben ze er 3 per rubriek ofzo := ). Maar zeker in dit geval volstaat eender welke donkere kleur... Belangrijk is in ieder geval dat het bij ons, in tegenstelling tot de meeste rassen, níet in het wit is en een donkere broek wat beter overkomt. Mag trouwens wel, eens iemand geweest die ingevlogen was voor 1 speciaal paard, wit, dus álles was wit, van pak tot voorbrenglijn :D

Maar aangezien we bij de Arabieren nou niet echt flitsende kleurtjes hebben kan iedere kleur eigenlijk wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 14:21 



 
Profiel   

Dank je amyz en Zoe_97!

Daar kan ik echt een heel stuk verder mee, dank jullie!

Ik breng haar uit in Showmanship at Halter (een western onderdeel) dus vierkant staan kan ze behoorlijk, ze staat wel korter dan de arabieren vaak staan (dat zou ik nog kunnen oefenen). Omdat ze voor die wedstrijden vierkant moet staan en niet open ben ik bang er dan verwarring bij haar ontstaat als ik haar dat aan ga leren, dus als het niet een enorm probleem is laat ik het zo.
De hals kan ik denk ik wel bijleren met een ander comando.
Bij showmanship moet je ook een soort dansje voor je paard doen terwijl de jury er omheen loopt :') dus ze is wat gewend.

Ik heb voor de showmanship en net leren halster, dan doe ik daar de keuring ook wel mee. Een langer touw moet ik nog wel regelen. Moet die van leer zijn? Mag het korte leadrope zijn of is dat te lang en niet netjes genoeg?

Heb je iemand nodig die je paard van achteren "aanjaagt"? (Ik ga dat weekend alleen opstap).

Ik start s middags nog op DAWRA wedstrijd en ik geloof niet dat make-up daar erg in de smaak valt. Ik weet niet hoe andere mensen doen die het combineren? Kan je het spul er weer af krijgen? Hoe lang blijft het zitten?

En als laatste: Wat is "het derde oor scheren"?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 18:45 



 
Profiel   

Oeps dat is dan wel lastig ja haha! Op zich moet het kunnen, maar snap ook dat je geen verwarring wil veroorzaken. Maar vierkant is echt al prima hoor! :D Dat dansje... Ik heb m nog steeds niet onder de knie :') maar dat stil staan komt dan goed idd ja :D

Klinkt prima hoor qua halster! Lead het liefst van leer, maar een net touw is ook goed. Ik zou een beetje testen welke lengte het fijnste werkt, als je een heel stuk over houdt is dat ook weer niet prettig. Tip: knoop in het eind leggen. De showlijnen hebben altijd een 'stop' aan het eind zodat de lijn niet door je handen glijdt. Zo kun je al rennend ruimte geven zonder na te hoeven denken over hoe veel lijn je nog over hebt.

Ohhh juist wel make-up hoor bij de dawra! :D Staat juist altijd zo fraai en verzorgd! Maar je kunt altijd met een doekje het 'heftige' een beetje weg poetsen (sowieso altijd er af halen. Silverado heeft make-up met zonnebrand er in, maar Ultra en World Champion niet.).

Aanjager loopt daar ongetwijfeld wel in de rondte. Zeker in zo'n weekend is de sfeer super en helpt iedereen elkaar, maar ook op reguliere shows is wel iemand te vinden die even wil aanjagen.

Derde oor is het stuk manen achter de oren, wordt zo genoemd omdat het meestal een 'oorlengte' wordt weggeschoren :D ik vind het altijd wel praktisch ook maar lang niet iedereen vindt het mooi natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 23:58 



 
Profiel   

amyz schreef
Scheer/knip wel de vetlokjes en baard af en de lange haren uit de oren zodat het geheel er mooi verzorgd uit ziet.


Check even het regelboek van de DAWRA of het scheren van de baardharen en oren is toegestaan. Van de andere clubs (AQHA, APHA, WRAN) weet ik dat het niet mag. Je mag ze wel iets inkorten maar niet helemaal weghalen/oren compleet uitscheren.

weslyjune schreef
Ik start s middags nog op DAWRA wedstrijd en ik geloof niet dat make-up daar erg in de smaak valt.

Er zijn genoeg DAWRA ruiters die ook make-up op de paarden gebruiken. Alleen niet overdone.

amyz schreef
Dat dansje... Ik heb m nog steeds niet onder de knie :')

Gewoon eraan denken altijd met het been beginnen wat het verste van je paard is ;) Dan kan je bijna niet meer fout gaan.

En let op met glasspray ed. Als jij smiddags nog moet rijden niet op je zadelplek sprayen. Geeft erg leuk effect :') Schuivende zadels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 01:15 



 
Profiel   

Scheren van haren mag, maar UITscheren niet. Niet bij de DAWRA en ook niet (meer) op shows. Dierenwelzijn heeft de DAWRA hoog in het vaandel staan, dus alle lelijke plukken mogen er gewoon uit, maar in het oor moet haar blijven zitten, en ook andere tastharen mogen niet worden weggehaald.

Make-up op de DAWRA show mag gewoon hoor! Misschien het hele "erge" even wegpoetsen, maar er is sowieso geen regel die zegt dat make-up niet mag, dus gewoon lekker verder showen :)

Rina: ik snap je dansjes-uitleg niet helemaal geloof ik := Vertel 's wat meer? Het dansje moet je gewoon een heel aantal keer oefenen. Kan thuis ook gewoon heel makkelijk met iemand die je om je paard laat lopen. En dan maar hopen dat ze op show niet eens veel harder of juist superlangzaam lopen. Of de andere kant op dan je verwacht :oo _O-

Komt vast goed, en leuk dat je meedoet!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 14:18 



 
Profiel   

Rije schreef
Scheren van haren mag, maar UITscheren niet. Niet bij de DAWRA en ook niet (meer) op shows.


Ja ik dacht het al, en nou ken ik een hoop regelboeken maar die van de DAWRA nou net niet :D Vandaar dat ik zei check het even.


Rije schreef
Rina: ik snap je dansjes-uitleg niet helemaal geloof ik := Vertel 's wat meer?

Grinnik. Je staat altijd aan een kant van het paard en als je naar de andere kant moet altijd met het been verste weg van het paard beginnen, dan begint je dansje nooit fout. Heet dus als je aan de rechterkant van het paard staat begin je met je rechter been. Sta je aan de linkerkant begin je links. Het been wat het verste bij je paard weg is :D Been voorlangs overzetten, andere been achterlangs en voorbij, en andere been aansluiten. Sta je aan de andere kant van je paard.

Het wanneer heb ik verder niet uitgelegd :+ }> Daarvoor moet je het paard in 4 kwadranten verdelen. Kwadrant 1: Linksvoor, midden neus tot de singelplek. Kwadrant 2: linksachter, vanaf de singelplek tot midden staart. Kwadrant 3: rechtsachter, vanaf de singelplek tot midden staart. En kwadrant 4: rechtsvoor, midden neus tot de singelplek. (zie plaatje).

Als de jury in kwadrant 1 is sta jij in 4. je wilt het zicht van de jury op je paard nergens belemmeren.
Zodra de jury voorbij gaat aan de singelplek (en dus in kwadrant 2 komt) ga jij naar de kant waar de jury is. Dit is omdat mocht het paard uitslaan, wegdraaien oid. kan jij het paard van de jury wegdraaien. cq het staat niet opgesloten tussen jou aan de ene kant en de jury aan de andere. Het is dus voor de veiligheid van de jury.
Gaat de jury voorbij aan de staart, ga jij dus weer terug naar dezelfde kant als waar de jury is. Kwadrant 3 als hij vanaf 2 komt en sta jij weer in 4.
En komt de jury naar voren, en in kwadrant 4 ga jij weer uit zijn beeld en dus naar de andere kant van je paard (kwadrant 1 in dit geval).

Loopt de jury andersom, dus begint in 4 sta jij in 1. gaat hij naar 3, ga jij naar 4. Loopt hij door naar 2 ga jij naar 1, en komt hij in 1 ga jij naar 4. :D
Het klinkt ingewikkeld, maar altijd eraan denken, voor de singel sta jij aan de andere kant van het paard dan de jury. Achter de singel sta je aan dezelfde kant als de jury.

Als je net opgesteld hebt en knikt naar de jury dat je klaar bent voor de inspectie, even opletten dus welke kant hij oploopt :D Je paard staat op dat moment (als het goed is) precies recht voor de jury, en jij mag zolang de jury recht voor je paard staat gewoon rechts (in 4 dus) van je paard blijven staan. Pas als de jury begint met lopen ga jij opletten in welk kwadrant je moet zijn. Gaat hij dan dus naar links kan je blijven staan, gaat deze naar rechts moet je wisselen van kant.


[ img ]



Rije schreef
En dan maar hopen dat ze op show niet eens veel harder of juist superlangzaam lopen. Of de andere kant op dan je verwacht :oo _O-

Sommige lopen vrij snel, andere langzamer. En soms, en dat is dus om te testen hoe goed jij showt (en oplet) blijven ze op een bijna wisselpunt even staan :') SAH gaat nl om jou en hoe jij showt, niet om het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 14:54 



 
Profiel   

@ Rina, bedankt. Fijn om te horen dat ik zo toch mee kan doen. Als je ergens nieuw bent voelt het soms een beetje als mijnenveld tussen de ongeschreven regels. Het regelboek en de ongeschreven regels komen niet altijd overeen.

:') ik bedoelde mijn eigen dansje. Dat je lachend heen en weer stapt terwijl de jury rond loopt. Ik vind dat hilarisch. Dat van mijn paard had ik nog niet zo als een dansje gezien, maar daar heb je ook wel een punt. Thuis kunnen we het best goed, wat er op de wedstrijd uitkomt zullen we zien.

@Rije
Dat looptempo en de richting heb ik ook vaak lol en stres van. Oe oe .. snel oh nee toch ohhhhh jammer ik had toch mijn dansje al ingezet en nou gaat hij langzamer :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 15:05 



 
Profiel   

rina schreef
Grinnik. Je staat altijd aan een kant van het paard en als je naar de andere kant moet altijd met het been verste weg van het paard beginnen, dan begint je dansje nooit fout. Heet dus als je aan de rechterkant van het paard staat begin je met je rechter been. Sta je aan de linkerkant begin je links. Het been wat het verste bij je paard weg is :D Been voorlangs overzetten, andere been achterlangs en voorbij, en andere been aansluiten. Sta je aan de andere kant van je paard.


Ah ik snap 'm! Ik doe hem dus anders: Ik begin altijd met mijn 'binnenbeen', het been het dichtst bij het paard dus. Jij doet hem in drie stappen, toch? Ik dus in vier. Volgens mij zijn daar ook geen regels voor, met welk been je begint. Alleen wanneer inderdaad wel, maar hoe volgens mij niet.

rina schreef
En soms, en dat is dus om te testen hoe goed jij showt (en oplet) blijven ze op een bijna wisselpunt even staan :') SAH gaat nl om jou en hoe jij showt, niet om het paard.


Echt?! Doen ze dat ook? Dan heb ik altijd nog geluk gehad denk ik. Nou doe ik ook nooit grote shows. Kan me zo voorstellen dat ze daar iets "meer" willen zien en dus een beetje 'plagen' soms :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 15:13 



 
Profiel   

Wat leuk dat je mee wilt doen in Ijzerlo! Je bent al goed op weg geholpen, dat komt helemaal goed!
Mocht je nog vragen hebben, kun je een mailtje sturen naar info@dawra.nl

De sluitingsdatum is zondag 19 mei a.s. dus wacht niet te lang met inschrijven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-19 18:07 



 
Profiel   

Wat voor glansspray gebruiken jullie? Ik heb inderdaad alleen meer glansmiddelen die daarna rijden ook levensgevaarlijk maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 15:41 



 
Profiel   

weslyjune schreef
Wat voor glansspray gebruiken jullie? Ik heb inderdaad alleen meer glansmiddelen die daarna rijden ook levensgevaarlijk maken.


Ik KEN alleen maar glansmiddelen die het rijden erna levensgevaarlijk maken :+ :+ :+ Ze zijn zover ik ze ken allemaal op siliconenbasis, en dat wordt hoe dan ook glad.
Gewoon niet op de zadelplek spuiten. Kont kan, hals kan, maar daar in het midden het weglaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 16:36 



 
Profiel   

Moet zeggen dat ik er van het najaar geen last van heb gehad en ik spray altijd.....royaal :+ Flink galopje gedaan daarna en zadel bleef keurig liggen, maar voor de zekerheid beter om idd niet op de zadelplek te sprayen := Ik gebruik overigens altijd de Ultra
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 16:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen